12 euro vind ik wel schappelijk, maar las hier op Focusclub horror verhalen dat de prijs bij de dealer voor een bougie gewoon keer 4 gedaan werd. Ik zocht inderdaad op eentje met een iridium punt
Zou niet bezuinigen op bougies. Sowieso denk ik dat onderhoud na 10k geen overbodige luxe is. Misschien volgens boekje nog niet nodig maar kwaad kan het niet.
Ik ga binnenkort inderdaad eens een beurt inplannen, in ieder geval olie en filter verversen. Grappig genoeg vertelde een werkplaats receptie medewerker (die er juist baat bij heeft dat hij zo veel mogelijk verkoopt) dat een beurt bij de MK4 om de 20K kilometer ook meer dan voldoende is.
Af fabriek is dat om de 30k, maar dat moet je niet doen. Ik doe ieder jaar een beurt, op dit moment is dat zo om de 15-20k.
@PascalG 12euro is per bougie, dus ja x4 kan wel maar dan heb je meteen voor de hele motor. Want dealer vraagt 70euro voor bougies wisselen inc arbeid. Althans dat was de prijs toen ik er 8jaar geleden werkte. bougie kost denk alleen bij ferrari 48euro per bougie. Maar dergelijk bougie bij auto is altijd 8-10euro voor gewone bougie en voor iridium 11-14euro. De rede dat de mk4 op 30.000km staat is puur ivm de carter inhoud groter is dan vergelijkbare motoren. 1.0liter motor met 5 liter is veel. Voorheen 3.25l voor 1.6 motor die ook al 30.000km haalde. Motor zoals 1.6tdci die bij ford is gebruikt, 3.75L carter voor 20.000km. Dezelfde motor met vergrote carter, 4.5L carter, had interval van 30.000km alleen in bestelwagen kwam je die dan tegen, ivm die vooral veel km's maken op een dag. en anders elke 3weken onderhoud nodig hadden. Het is voor jezelf altijd nooit erg door onderhoud te vroeg te doen. Verwacht dat het wel de rede is dat interval op 30.000km is ingesteld
Ik heb ook eens met een draaiende motor geluisterd en het geluid lijkt achter de motor vandaan te komen bij het rondje. In een filmpje wat ik heb gemaakt is het (met goede oren) ook rechts achter (gezien vanuit perspectief foto) te horen https://share.icloud.com/photos/098lYIyTSX4ePP9Yj-JcmtPGw
Niks schrikbarend, maar vervangen kan altijd. Beter te vroeg dan problemen mee krijgen. Iridium hebben vaak interval van 90.000km en oudere bougies van 60.000km. Mijn geval hou ik vaak 4 jaar aan ivm ik dan net aan 60.000km kom. Alleen qua leeftijd ze wil vervangen. Vooral ivm ik het ook zelf doe, dan draai ik bij oliewissel er ook graag nieuwe in edit: bij de kachel lijkt op bekend geluid, hoor je het vooral met koude motor stationair draaien. deze clip zou het oplossen. zie https://www.focusclub.nl/index.php?threads/mk4-opmerkelijkheden.111550/page-128#post-1821907636
Oke! Dan ga ik die gewoon preventief vervangen bij binnenkort mijn eigen poging de olie te vervangen. Wat betreft die clip, mijn focus is gebouwd na 31-01-2019, namelijk 16.09.2019. Misschien heb ik toch een uitzondering? Ik ga in ieder geval even kijken hoe ik kan uitzoeken of mijn euvel opgelost kan worden met die beugel. Bedankt!
Of de bougie versleten is is op de foto slecht te zien(niet scherp genoeg) de nieuwe hebben een scherpe rand aan het eind van de elektrode, zodra deze rond begint te worden zowel de centrale als de massa elektrode, dan wordt het tijd ze te vervangen. vonken springen het liefst over vanaf een scherpe rand of hoek
Ik krijg de bougies helaas niet scherp op de foto. De punt is naar mijn idee nog niet rond maar zeker niet meer puntig en eerder stomp. Ik heb ook nog eens bij de slangen gekeken, daar zit aan het einde wel een dikke tiewrap maar niet die clip. Wat zou die clip moeten veranderen waardoor het probleem zich oplost?
Bougies zien er gebruikt uit. Witte aanslag zie je wel zitten op puntje. Bij twijfel gewoon vervangen. Dat is altijd beter. Trip doet het zelfde als de clip. Clip zorgt ervoor dat de slangen dichter bij elkaar zitten. Rede is/was dat de koelslangen trillen met de motor. Echter deze leunen teveel tegen de plastic van de kachelhuis aan. Gevolg dat je het hoorde trillen tegen het plastic
Ik heb de slangen eens met de hand uit elkaar gedrukt, denk verder dan wat de clip zou doen maar het geluid gaat dan niet weg. Overigens lijkt het geluid meer van onder het blok te komen dan achter.
Nou, ik heb al veel geluiden gehoord: deels opgelost en deels geaccepteerd als producteigenschap... maar ééntje kan ik nog even niet verhelpen (lig ik niet wakker van): Wat licht geklop vanuit de motorruimte, alleen bij stationair, welke binnen in de auto hoorbaar is. Ook daarbij heb ik mij neergelegd want het verdwijnt volgens mijn wederhelft echt volledig wanneer ik de motorkap open en het blok even stevig vasthou / stabiliseer met mijn handen Wijt dat geklop dus puur aan het trillen van het blok en dan wellicht specifiek iets wat eraan hangt dat meetrilt of ergens tegenaan trilt. Heb de klem voor kachel huis wel overigens maar mijne is van de band gerold op laatste dag voor een 'revisie' in de productie, gaf Ford aan. Wat er nu precies klopt / ergens tegenaan trilt heb ik nog niet echt uitgezocht; voor zover zichtbaar niets beschadigds kunnen vinden o.i.d. (slangen, pijpen etc.). Misschien komt het wel door te zachte motorsteun ophangrubber links, want die trilt behoorlijk in stationair. Kon ik in jouw filmpje niet goed zien (ging te snel). Blok klinkt wel precies hetzelfde Bedenk nu, misschien trillende schakel kabels. Want pook kan op sommige posities ook wel eens lekker meetrillen In zijn 1 met koppeling ingetrapt bijv. dacht ik. @Jayas heeft daar eens over geschreven. Even zoekfunctie gebruiken. Ook over speling op schakel mecanisme bovenop de bak (onder accu) heeft hij mooie tutorial voor geschreven
Haha zou dat dan de revisie in productie van Ford zijn waardoor die additionele klem (zie plaatje van @trucker0werner) niet meer nodig zou zijn? Een tie wrapje? Zal me eigenlijk ook niets verbazen van Ford...
@Torxbit Je weet wat ze zeggen, if it looks stupid and it works, then it is not stupid. Zoiets dacht da het was. Trip doet hetzelfde, zorgt ervoor dat koelpijpen/slangen minder vrije ruimte hebben en dus geluid voorkomen
Hier benoem je wel een aantal punten waar ik me in herken. Het stevig vasthouden heb ik nog niet geprobeerd maar het blok trilt wel stevig (maar misschien is het een producteigenschap...) en een slappe motorsteun zou zomaar kunnen. Als ik de koppeling op laat komen (zowel vanuit stilstand als stationair) hoor ik een 'klak'. Bedoel je met 'links' vanuit de bestuurder gezien? Want dan heb ik het gevoel dat die klak uit een motorsteun links kom. En het trillen herken ik ook. Het verschilt een beetje hoe erg het is per versnelling maar vanochtend was het in de 5 (stationair) het ergste. Als je dan onder het blok kijkt zie je inderdaad een schakel kabel flink trillen (hier rond 10 seconden te zien: https://share.icloud.com/photos/0a7eBF8KmA4h_efzX0ypvUlJQ). Ik heb gisteren even zitten vroeten maar het lijkt (kan placebo zijn) iets minder te zijn.
Allemaal herkenbaar wat jij noemt ook. Over dat klak geluid, zie hieronder: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/geluid-bij-op-laten-komen-koppeling.117762/ Heb alles geaccepteerd voor wat het is. Rijdt verder heerlijk en (je verwacht het niet stil! Wanneer ik bij anderen in auto van ander merk zit, dan merk ik ook van alles ... Soort 'hooggevoelig' voor geluiden ofzo, en dan verklaringen willen zoeken. Als je er eenmaal op gaat letten dan is het einde zoek