1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Heb je op elke scherm. Met dank aan de vette vingers. Ff met glasfeiniger op doekje er over heen en klaar.
     
  2. Het is helaas niet meer mogelijk om deze vlekken weg te krijgen. Het lijkt erop dat de toplaag van het scherm ''beschadigd'' is.
     
  3. Zonnebrandcrème aan je vingers gehad? Misschien maskeert een screenprotector van Ali het redelijk?
     
  4. Ee
    Helemaal niet eigenlijk, nu lijkt er bij mij vanaf de fabriek / dealer wel een screen protector op te zitten. Ik heb standaard een doekje in de auto en maak het scherm ook elke week een keer schoon, wellicht scheelt dit.

    Hoe lang heb je de auto? Ik heb ook pas 6000 kilometer gereden.
     
  5. Ik heb net een nieuwe focus station 1L 125pk ST-line besteld. Ik krijg hem eind van de maand. Ik heb nu nog een focus station uit 2015. De dealer vertelde me dat het onderhoud om de 30.000 km of 2 jaar is. Dat verbaasde me wel omdat ik begrepen had dat de natte distributieriem van de ecoboost erg kritisch was v.w.b. op tijd olie vervangen.
    Weet iemand of de 1L 125pk Ecoboost (mild-hybrid) nog steeds een natte distributieriem heeft?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Volgens mij, als ik het goed heb onthouden, is de distributie een ketting geworden, maar de oliepomp riem nog wel “nat”.
    De zwakke punten zaten bij de oudere blokken volgens mij ook meer in de relatief kleine zeef van de oliepomp (en moeilijk vervangbaar), en vooral het gebruik van de verkeerde olie.
     
    Zeerob vindt dit leuk.
  7. volgens mij zit die ketting in de 1.5 ecoboost “dragon” engine. Ik kan nergens vinden dat er een ketting in de 1.0 EcoBoost zit.
     
    Zeerob vindt dit leuk.
  8. Bedankt allebei! Ik heb er nog wat verder op gezocht, en wat BarendBotje zegt lees ik wel vaker. Distributieketting en oliepomp riem. Maar het is altijd van 'horen zeggen'. Jammer dat er niet een duidelijke verifieerbare bron is.
    Ik zou ook wel wat meer over de MHEV motor willen weten. Sommige hybride motoren hebben een lagere of afwijkende compressie, en zijn daardoor efficiënter. Ik zou wel willen weten of de Ecoboost 1.0 125pk MHEV ook zoiets heeft, of dat het verder gewoon dezelfde motor als voorheen is.
     
  9. De 1.0 'fox' heeft net als zijn broer, de 1.5 'dragon', een distributieketting.

    Is een doorontwikkeling van de eerste 1.0 EcoBoost. Cilinderkop zit bij de nieuwere versie andersom, dus turbo aan de achterkant van het blok als je voor de auto staat.

    En nee, om de 2 jaar of 30.000km zou ik ondanks ketting NIET doen. Hou gewoon 1 jaar aan met max. 20.000km en zorg dat de juiste olie wordt gegeven. Want de oliepomp riem is nog wel een wetbelt, dus risico nog altijd aanwezig.
     
    Zeerob vindt dit leuk.
  10. #2710 Zeerob, 22 nov 2023
    Laatst bewerkt: 22 nov 2023
    Okay, bedankt! Ik krijg 4 jaar / 60.000 km garantie en onderhoud bij de auto. Oftewel, de eerste twee beurten zijn gratis. Ik zou halverwege (dus tussen twee beurten) zelf de olie kunnen vervangen. Misschien wel een goed idee.
     
  11. Waar komt advies van elk jaar vandaan? Mijn olie gezondheid zit op 41%, op welk punt is het verstandig om iets te doen daaraan? Zolang Ford aangeeft 2 jaar/30k km moet dat toch betrouwbaar zijn?
     
  12. Het lijkt me eerlijk gezegd dat die 41% gewoon uitgerekend is a.d.h.v. hoeveel je gereden hebt en of het lange of korte stukken waren. Er zal heus geen sensor zijn die echt de kwaliteit van de olie beoordeelt.
    Ik zag pas een filmpje op Youtube waarin een ervaren monteur zegt/uitlegt dat fabrikanten vaak een te lange interval voor olie voorschrijven. Misschien zit er wel wat in. Bovendien, waarom moest je voorheen de Ecoboost olie elk jaar vervangen, en nu om de 2 jaar? Bij het bepalen va zo'n interval maakt een fabrikant als Ford een afweging. Een langere periode klinkt goed voor afnemers als b.v. lease of verhuurbedrijven. Kijk en oordeel zelf:
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  13. Ik heb in alle eerlijkheid nooit eerder gelet op mn koelvloeistof peil maar begrijp dat dat toch ene zwak punt kan zijn van de mk4. Lekt schijnbaar vaker dan gemiddeld, tezamen met de remvloeistof volgens de garagehouder.

    Mn koelvloeistof (nu oranje) zit nu nl op het streepje van het minimum. Eind mei '23 mn beurt gehad dus pas over een tijdje weer aan de beurt.

    1) Waarmee het beste bij te vullen (de handleiding in de app doet het niet)? Type, merk en kleur?
    2) hoeveel liter past er in het totale reservoir?
    3) hoeveel liter past er tussen minimum en maximum van het reservoir?

    Alvast bedankt!
     
  14. In de handleiding (1.0L ECOBOOST) staat:

    WSS-M97B44-D is oranje koelvloeistof. WSS-M97B57-A2 is gele koelvloeistof. In sommige koelsystemen kan gele koelvloeistof er fluorescerend groen uitzien, wat normaal is.

    N.B.: De gele koelvloeistof WSS-M97B57-A2 is compatibel met de oranje koelvloeistof WSS-M97B44-D. Alle voertuigen met oranje of gele koelvloeistof kunnen dus worden gerepareerd met gele koelvloeistof. Als het voertuig echter werd geproduceerd met gele koelvloeistof, moet deze worden gerepareerd met gele koelvloeistof voor een langere levensduur.

    Bij de andere motoren is het zo te zien hetzelfde.
     
  15. #2715 Pimpampet, 13 jan 2024
    Laatst bewerkt: 13 jan 2024
    Oranje dus; leek rozig te zijn. Maar prima
    Wat gebruikt de Ford garage voor merk? En iemand enig idee van de hoeveelheden?

    Op basis van wat zoeken kom ik vooralsnog uit bij Kroon long life sp12, roze.
     
  16. Uiteindelijk Kroon long life sp12, roze gekocht. Er gaat tussen het min en max streepje 0,5L in.
    Wel nu dus oranje+roze gemengd met elkaar, maar zolang de specificaties kloppen kan dat dus schijnbaar. Zal nu in de gaten houden of het peil langzaam zakt of niet. Indien dit wel het geval is, waar dan te zoeken? Las elders de retourleiding? Ik heb nu geen lekkage of zwetende leidingen gezien in ieder geval.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Goede avond

    Na vanmiddag gaf me Ford focus het ook aan noodoproep systeem storing waar heeft datee temaken ?
     
  18. Ook de onze heeft het probleem van het noodoproepsysteem.
    Nu heb ik de accupool los gehad en toen was de melding even weg om na een tijdje weer terug te komen.
    Hoe moet je de module resetten of is er een andere oplossing?
     
  19. Ik heb het idee dat dat of veroorzaakt wordt door de antenne (haaienvin), waar water in vast blijft zitten en snel gaat roesten etc. Maar schijnt bij sommigen ook te zijn verholpen na het updaten van die specifieke module bij de Ford garage (dat zou je niet zelf kunnen doen). Ik heb het voor nu geaccepteerd, komt eens per kwartaal eens in beeld.
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  20. Hier is het nu bij iedere start. Is deze melding uit te zetten met forscan?
     

Deel Deze Pagina