1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Water temperatuurmeter daalt met gas geven

Discussie in 'Electronica' gestart door Dark Angel, 1 jan 2010.

  1. Hier ook nog steeds geen oplossing, heb er maar mee leren leven. Kan namelijk geen kwaad voor de motor aangezien dat die gewoon netjes op temp komt en blijft.
    Is puur de indicatie van het metertje.

    Hetgeen wat Robert zegt van de motor temp aflezen in het test menu, dit is wel de olie temp en niet van het koelwater, hetgeen wat je metertje aangeeft.
    Deze zal dus ook altijd wat hoger zijn.

    Er zit ook wel degelijk een watertemp sensor in het blok, heb hem namelijk zelf al vervangen, bood alleen geen oplossing.
    Een nieuwe thermostaat heb ik er ook al in zitten maar bood ook geen oplossing.

    Tellerbak vervangen is ook geen optie, wat je waarschijnlijk al gelezen hebt, heb dit namelijk ook al gebrobeerd en biedt ook geen oplossing. Het zit hem waarschijnlijk in de boordcomputer en het vervangen hiervan geloof ik wel, veelst te duur en is het niet waard vind ik, de auto rijdt er echt niet minder om en heb zelf inmiddels al 291000km op de teller staan dus...

    Heb inmiddels van mijn dealer begrepen dat het ook al is voorgekomen bij een S-max en een C-max, wel beide met een 1.8 TDCi, ook zij hebben nog steeds geen oplossing hiervoor gevonden en houden mij ook op de hoogte van hun vorderingen hierin
     
  2. Jammer dat er nog geen oplossing is gevonden, hier hetzelfde probleem namelijk. Ook met de Fofo. 2 1.8tdci.
     
  3. Nog eentje hier met zelfde probleem op FoFo 1.8 tdci .
     
  4. Is er nog iemand iets dichter bij een oplossing gekomen?
    Mijn focus 2 1.8tdci uit 2005 heeft het zelfde probleem.
    Engine temp komt bij constant rijden steeds rond de 120 graden uit.
    Als ik gas geef daalt de meter en de engine temp zakt naar ongeveer 114 graden.
    Gas los laten of weer constant rijden stijgen beide weer naar normale waarden.
    Bij stilstaan en gas geven verandert er weinig.
     
  5. Verder ben ik er niet mee gegaan. De auto heeft er verder geen problemen mee.
    Het lijkt er op dat het een softwarematig probleem is.
     
  6. Ik ben eigenlijk benieuwd om iemand nog iets meer te weten is gekomen in de afgelopenmaanden?
     
  7. Nope, niks kunnen vinden. Alleen sinds ik de Fase 2 teller erin heb en de auto op bedrijfstemp is, is het probleem niet meer aanwezig.

    Als de auto nog op temp moet komen, is het wel aanwezig. Dan zakt de wijzer elke keer bij gas geven.
     
  8. Hier hetzelfde. Alleen heb ik geen fase 2 teller. Wel is het me al eens opgevallen dat als ik met de caravan rijdt het probleem na 20km niet meer voorkomt. Lijkt dus dat de motor dan warmer is en dan de temperatuur binnen de marges valt ofzo.
    Het heeft in ieder geval veel weg van het verhaal van Freddie.
     
  9. Ik heb het zelfde probleem met een Focus2/1 2.0 duratec benzine.
    Rijdend staat de tempmeter op ongeveer 75 graden als ik even stationair laat draaien dan stijgt de temeter naar iets voor de 90 graden en bij gas geven zakt deze weer.
     
  10. Ik maak me er ook niet meer zorgen over. De teller staat sinds vandaag op 470k waarvan 200k dit "probleem" aanwezig is.
     
  11. Lijkt toch op een thermostaat die niet helemaal fris meer is.
    Het probleem wat in dit topic beschreven wordt geldt alleen bij het accelereren. Bij constante snelheid gaat hij weer terug naar 88 graden.
     
  12. En daarbij is dit bij de 1.8 TDCI in de Focus 2 een bekend (software) probleem dat alleen bij bepaalde PCM hardware/software en teller software combinaties optreed. Hierdoor hebben sommigen hier last van terwijl anderen hier juist geen last van hebben.

    Bij de 1.8/2.0 Duratec HE zijn dergelijke problemen niet bekend. Wanneer hierbij de temperatuur tijdens het rijden terugloopt en bij stilstaan weer oploopt kan dit worden veroorzaakt door een defecte thermostaat Maar gezien het een gecalculeerde temperatuur betreft zou ook 1 van de sensoren die hiervoor wordt gebruikt verkeerde waardes kunnen geven waardoor de calculatie onbetrouwbaar wordt.
     

Deel Deze Pagina