1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Water temperatuurmeter daalt met gas geven

Discussie in 'Electronica' gestart door Dark Angel, 1 jan 2010.

  1. Hallo,

    Ik heb een Ford Focus 1.8 tdci 116 pk met het volgende probleem.
    Het duurt ten eerste heel lang voor de meter in beweging komt, de kachel aan de andere kant word gewoon normaal warm.
    Als de meter eindelijk 85 graden aangeeft daalt hij net zo hard weer als ik het gas intrap. Nu hebben ze bij de dealer de thermostaat al vervangen en de computer eraan gehad en volgens de computer word de motor gewoon normaal warm en blijft ook op temperatuur als je optrekt of gas geeft (testrit gemaakt met de pc aangesloten), echter de meter op het dashboard geeft wat anders aan.
    Je zou dus zeggen dat de sensor ook wel goed is omdat de boordcomputer wel de juiste waardes door geeft aan de onderhouds laptop van de dealer (ids pc)

    Nu zeggen ze dat de spannings-stabilisator van de water temp meter kapot zou zijn waardoor hij steeds zakt als je gas geeft, om dit te repareren moet je de hele teller unit vervangen, kosten 385 ex inbouw.

    Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en eventueel een oplossing hebben.
     
  2. Is dat een gokje van de garage ?
    Vaak uit onkunde gaan ze maar hele units vervangen....... Dure grap, dan bleef ik toch mooi rijden als de garage kan uitlezen dat er niets aan de hand is. Bij welke garage is de auto in onderhoud ?
     
  3. Beetje jammer dat er gelijk weer de negatieve dealer sfeertje hangt in dit draadje.
    Als ik goed lees vind ik het niet eens een hele gekke gedachte van de dealer.
    MAAR, als alle waardes goed zijn. Is het koelsysteem bij het vervangen van de thermostaat wel goed ontlucht? Heeft de monteur bij de 2e diagnose het koelsysteem voor de zekerheid ontlucht?
     
  4. Nou het rare is dat ie voor deze klacht juist naar de dealer is geweest, dus zou er al lucht in het systeem hebben gezeten voor dat er een nieuwe thermostaat in is gezet.
    Nou is ie niet ontlucht, dit weet ik omdat ik bij de hele montage van de thermostaat ben geweest. Dit is dus indd nog een optie om te doen.
    Zal morgen meteen eens even vragen of ze dit alsnog kunnen doen.

    Mocht dit niet de oplossing zijn, klinkt het dan aannemelijk dat die spannings-stabilisator kapot is???

    Verder over de dealer heb ik echt niet te klagen, ze zijn dik 4 uur bezig geweest met de klacht inclusief de montage en was maar 138,- kwijt.
    Enige wat jammer is, is dat het probleem nog steeds aanwezig is.
     
  5. Ik snap iets niet helemaal of ik lees niet goed.
    De computer geeft goede waarde, de teller unit niet. Dan werken de sensoren en het koelingsysteem toch naar behoren? Lijkt mij dan in de aansturing van de tellerunit of de tellerunit zelf zitten. Dat laatste kan de dealer toch makkelijk testen door er even een andere unit in te zetten? Het er in zetten is zo gedaan. De kostprijs van de unit is alleen minder fijn.
     
  6. De unit hebben ze standaard niet liggen, die moet besteld worden dan.
    Maar je zegt dat de unit er gemakkelijk uit kan, hoe doe je dat precies dan????
    Want mocht inderdaad die spannings-stabilisator kapot zijn kan dat nooit meer dan zijn dan een condensatortje en een weerstandje of iets dergelijks.
    Die zou ik zelf ook nog wel kunnen vervangen.

    Oh, ben trouwens bij de dealer geweest en die zeggen dat ie nu onderhand wel ontlucht zou moeten zijn, dit omdat de motor een paar keer goed warm zijn gestookt met proefrijden. Hier ben ik niet bij aanwezig geweest dus daar moet ik ze dan maar in geloven.
     
  7. #7 mental danny, 2 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2010
    wat je kan doen zelf. is als de motor koud is de dop van je koelvloeistof resevior er af draaien en daarna de auto op zijn plaats stationiar warm laten lopen en het vloeistof niveau in de gaten houden. en als de fan aanslaat zou die ook al aardig ontlucht moeten zijn.
    alleen moet je wel in de gaten houden dat je vloeistof niet te ver zakt of er overheen komt.

    dit werkt bij 90% van de auto's


    vergeet nadien de dop niet terug te plaatsen.
     
  8. @mental danny; dat is wel een professorische manier van ontluchten.
    Laat ik zo zeggen: Er zijn niet voor niets ontluchtingsnippels in het koelsysteem.
    En de dop zelf is ook al een drukventiel.
    En eigenlijk vind ik dit nog een gevaarlijk tip ook!!! Voor mensen weinig technische ervaring hebben tenministe!

    De garage er in dit geval nu vanuit dat het ontluchten (via de nippels) automatisch is gegaan. Tsja, ik zou er ook maar vanuit gaan inderdaad.
    Want het kan ook zijn dat de motor warmer loop als er een luchtbel in de motor zit.
    Dus ik ga er daarom wel vanuit dat het een die unit is die vervangen moet worden.
     
  9. Nou ik heb het een en ander uit geprobeerd met ontluchten van het systeem.
    De klacht is er nog wel maar heb even het gevoel dat het iets beter is geworden.
    Maar stel nou dat die automatische nippel faalt, komt dit dan ook in de computer van de dealer naar boven???
    Mischien dat ie daardoor niet meer goed ontlucht.

    Kijk het even een paar dagen aan en mocht het dan nog nog niet over zijn wil ik de unit eens wat beter gaan bestuderen. Ik denk dat als het inderdaad een condensatortje is op de achterkant, ik die zelf wel kan vervangen.
    Anders wordt het op zoek naar een unit van de sloop.

    Heeft iemand een idee waar je de meeste kans maakt voor zo'n unit???
    Vind een hele nieuwe namelijk wel een hele hap geld.
     
  10. Dat is beter nieuws! ;) succes in elk geval en houd ons op de hoogte.
     
  11. Is niet negatief bedoelt maar de realiteit zo nu en dan.

    Als ze de thermostaat eerst vervangen mag je aannemen dat deze naar zijn grootje is en dat dit door een diagnose is vastgesteld. Blijkt dus niet de oorzaak te zijn geweest dus een gok in een bepaalde hoek. "Dan zal het wel in het unit zitten" die we er dan in gaan zetten dan zou het opgelost moeten zijn...?? Na 4 vier uur sleutelen is dit dus nog steeds niet zeker.
     
  12. Het is in dit geval een gokje zoals staat omschreven maar wel door een technicus die in die 4 uur heeft getest en uitgesloten of andere delen defect zijn. Ik ga er ook vanuit dat er is gekeken in de defecten database van ford voordat er wat word geroepen. Daarom verwacht ik dat deze gok wat betrouwbaarder is dan de gok in het casino. :lol:
     
  13. ik weet dan mijn manier wat simpel klinkt en (gevaarlijk) maar zo heb ik in de garage waar ik werkte veel auto's ontlucht. soms omdat een ontluchtings nippel heel moeilijk te bereiken is, en bij sommige auto's werkte dit beter dan de ontluchtingsnippel(meen opel astra b/c) en zolang je geen gas geeft moet er niets aan de hand zijn. hij zou zelfs niet moeten kunnen overlopen. daarbij moet ik zeggen dat ik nog niet heb gekeken hoe ik in mijn ford (nog geen problemen mee gehad)

    en wil alleen aangeven dat je zo zelf redelijk veilig de auto moet kunnen ontluchten
    dan kan kijken of de klachten nog het zelfde zijn.
     
  14. Nou tot mijn grote spijt moet ik nog steeds vermelden dat het probleem aanwezig is.

    Ik moet wel zeggen dat, als de auto warm is geweest en keurig op 90 graden staat ook op de meter, ik de motor een uurtje uit heb gehad, daarna de auto weer start, de meter gewoon weer op 0 graden staat en het ook weer een eeuwigheid duurt voordat ie weer 90 graden aangeeft.
    Terwijl de kachel gewoon nog lekker warm is naar een uurtje.

    Mijn gevoel gaat toch uit naar de temp-sensor.
     
  15. anders moet je eens meten wat de sensor doet en vergelijken met een andere gelijkwaardig motortype
    dan kun je ook al meer weten
     
  16. Ik heb vanmiddag de monteur van de dealer even gebeld.
    Die gaat voor mij na kijken of er meerdere temp sensoren in het blok zitten die naar de boordcomputer gaan.
    Hij zelf heeft namelijk ook het idee dat het de sensor is maar de hoofd-monteur dacht daar anders over jammer genoeg.
    De auto is toch bij die monteur in onderhoud verder, dus vervangen we de sensor waarschijnlijk buiten de dealer om.
    Kijken of dat werkt.

    Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
     
  17. Pas hier mee op :!: :!:
    Er zijn diverse motoren die met een bedrijfstemperatuur van 110 gr of hoger werken :!: :!:

    als je dan de dop er af laat dan gaat deze zeker koken :!: :!:

    Dus ontluchten zoals voorgeschreven :thumbs:
     
  18. Na alle manieren van ontluchten te hebben geprobeerd is het probleem nog steeds aanwezig.
    Zoals het nu staat gaan we aan het eind van de week een nieuwe temp sensor proberen.
     
  19. dan gaat niet zo snel de koelvloeistof heeft een hoger kooppunt dan water.

    maar eerder uitkijken dat uit uitzet en over de rand gaat dat je niets over je heen krijgt want dat raad ik niemand aan!
     
  20. Nou, de temp sensor is nu ook vervangen alleen zonder enig resultaat.
    Dan zou het nu toch echt in het instrumenten paneel moeten zitten.
    Blijf het toch nog steeds een hele vage klacht vinden.

    Iemand nog een goeie ingeving mischien??
     

Deel Deze Pagina