1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Water temperatuurmeter daalt met gas geven

Discussie in 'Electronica' gestart door Dark Angel, 1 jan 2010.

  1. :rofl:.............................helaas;)
     
  2. Vandaag niet,misschien morgen:schater:
     
  3. Er zit bij mij al een nieuwe temp-sensor en thermostaat in, dus theoretisch gezien zou de klacht weg kunnen gaan als ik nu de accu pool een 30 min eraf haal en daardoor dus de bc reset.
     
  4. Dat was dus wat ik bedoelde;)
     
  5. Dit gaan we dan maar eens proberen. Baat het niet schaad het niet.
     

  6. Ben benieuwd:thumbup:
     
  7. Even wat stof van dit draadje vegen...
    Vorige week ben ik dus met caravan naar Italië geweest met bijbehorende problemen.
    Vanmorgen heb ik nog eens even onder de kap gekeken en bedacht me dat de terugroepactie voor de ventilator wel eens wat te laat kon zijn geweest. Bij mij is die vorig jaar uitgevoerd. Zit er in de regelunit van de koelventilator niet toevallig een temperatuursensor verstopt? En dat die door corrosie of andere narigheid problemen geeft? Ik kan er geen foto van maken maar er zit bij mij een of ander blok met draden onder de as van de ventilator en die ziet er wat smerig uit (soort van aanslag).
     
  8. Ik heb van ford de electrische schema's gekregen van het koelsysteem en er zit daar bij mij geen temp-sensor.
     
  9. hmmm das jammer. Daarnet heb ik nog weer even de motor warm (127 graden) gereden. Daarna stil gaan staan op de parkeerplaats bij ons om de motortemperatuur verder te laten oplopen. Uiteindlijk was de motor temp 138 graden en de ventilator sloeg niet aan (met de airco aan doet hij het wel). Weet iemand bij welke temperatuur dat zou moeten gebeuren? Van de dealer had ik al begrepen dat de PCM de ventilator aanstuurt, dus het lijkt erop dat daar het probleem zit.
     
  10. Helaas weet ik niet, hoe dit nu bij de Focus gesteld is, maar normaal hoort er een temperatuur schakelaar in een van de (koel)leidingen te zitten, die de ventilator aanstuurt.

    Als bij jou die ventilator helemaal niets doet (en die temperaturen zijn VEELS te hoog, pas op voor een gescheurd blok!) dan is of de ventilator stuk, of deze schakelaar. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan zou ik die ventilator permanent op de accu zetten. Er zit nl ook een thermostaat in de koelleidingen, die de leiding open zet of dicht (voor als het koud is, dan circuleert er geen koelwater door de radiator en is de motor snel op temperatuur).

    Ik zou er zo snel mogelijk naar laten kijken!
     
  11. De themostaat gaat in ieder geval gewoon open, want de radiator word warm (ook heet...). Het koelsysteem is al eens nagekeken en die werkt naar behoren, op de koelventilator na (blijkt nu).
     
  12. Voor ik het vergeet te vermelden. De watertemperatuurmeter blijft bij 122 graden of hoger gewoon op 88 graden staan. Dat is dus ook wat er mis ging in Italië en Frankrijk...
     
  13. Koel ventilator

    Als je weer in Nederland bent, die koelventilator zo snel mogelijk (laten) repareren. En voor de terugreis die ventilator maar continu laten draaien.
     
  14. Ik ben al terug in NL en de fan doet het op zich ook goed. Als ik de airco aanzet koelt de motor af tot ongeveer 125 graden. Alleen slaat hij niet aan als de motor warmer word. Dus ligt het probleem misschien wel bij de PCM, want die stuurt dat aan.
     
  15. Vanmiddag een mailtje gekregen van de dealer:). Dat de koelfan het niet doet zou kunnen komen doordat de aanstuurspanning niet goed is. Misschien dat daar ergens wat kortsluiting zit? En dat daardoor de watertemp.meter zakt? Binnenkort maar eens laten kijken met een scope.
     
  16. #97 Dark Angel, 12 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2011
    Kan hier niet echt terug vinden wat voor motorblok dat het om gaat.
    Maar als de fan het niet zou doen, zou de temp toch juist oplopen :shrug:
    De motor temp van 138 en 122, die lees je uit van de bc neem ik aan?? (engine temp)
    Dit is niet je water temperatuur maar je daadwerkelijke motor temperatuur.
    Hier zit bij mij ook verschil in.
    We hebben ben een engine temp van 130 graden gewoon een ouderwetse thermometer in het koelwater reservoir gehangen
    en die blijft gewoon rond de 90 graden hangen terwijl de engine temp op 130 stond in de bc ;)
     
  17. Ik ga met Dutchguy mee.

    Recent had ik het voorval dat mijn focus tdci (2005) niet echt lekker op temperatuur kwam volgens de meter, maar er fysiek wel redelijk warme lucht uit de roosters kwam.
    Tijdens enkele grote ritten zakte de temperatuurmeter zelfs spontaan terug naar een onacceptabel niveau. Daarna klom het weer op en zakte vervolgens weer in. Beetje veel jojo_effect
    Overigens wel vermeldenswaardig dat dit tijdens de vorstperiode was.

    Garage vermoedde dat de thermostaat niet goed was en heeft voor de zekerheid alles uitgelezen, maar dit bracht de oorzaak niet boven water. Koelsysteem op zich werkte goed (pomp etc)

    Oorzaak zat inderdaad in de thermostaat. Wat ik nu vertel zal misschien niet geheel korrekt zijn (ben een leek en ken de waardes niet), maar de strekking kwam hier op neer:

    Er zat een thermostaat in die bij 75 graden los moet gaan. Echter deze ging al bij 60 graden open. Door de kou (vorst) en met name de rijwind was dat het probleem dat de temperatuurmeter telkens in elkaar zakte.
    Wanneer ik de motor stationair liet draaien, of met verhoogd toerental (1800) gaf de meter een juist beeld.

    Voor mij was de oplossing een nieuwe thermostaat die wat later los gaat, ik meen ergens bij 88 graden of daaromtrent
     
  18. Heb hetzelfde probleem

    Besten,

    Is het probleem bij jullie nu al opgelost? Zoja, wat was het?
    Ik heb namelijk hetzelfde probleem, met dezelfde wagen.
    Ford Focus 2 wagon 1.8 tdci.

    tellertje stijgt zeer langzaam, en komt niet mooi op 90° maar net eronder.
    Wanneer ik volgas geef daalt het tellertje een heel eind, bij gas wat lossen komt ie terug op temperatuur.

    Is er hier al een oplossing gevonden?

    THX
     
  19. Nog steeds geen oplossing. Wat me wel is opgevallen is dat alleen de 1.8 diesel hier last van heeft.
    Het wijzertje komt idd niet op 90 graden te staan, er zit een thermostaat in die voor een temperatuur van 88 graden zorgt.
    Mijn verklaring voor het zakken is omdat er geen watertemperatuursensor in zit maar een cilinderkoptemperatuursensor, er een berekende waarde word weergegeven. Als je accelereert komt er meer koude lucht binnen en zakt de cilinderkoptemperatuur en daarmee volgens de berekeningen ook de watertemperatuur.
    Het is maar een beredenering van mij. In de vakantie heb ik gemerkt dat als de caravan erachter hangt en de motor harder moet werken, de watermeter minder en uiteindelijk zelfs helemaal niet meer zakt.
    Je kunt de motortemperatuur uitlezen met het testmenu (resetknop voor de boordcomputer ingedrukt houden en dan de sleutel op contact/starten, knop ingedrukt houden tot test in beeld komt).
     

Deel Deze Pagina