Water temperatuurmeter daalt met gas geven

Discussion in 'Electronica' started by Dark Angel, Jan 1, 2010.

  1. Ik blijf er bij: De computer geeft goede waarde, de teller unit niet. Dan werken de sensoren en het koelingsysteem toch naar behoren?
    Ik snap niet waarom je dan een sensor gaat vervangen als dealer.
     
  2. Nu kunnen we allemaal de dealer onderuit gaan halen, het feit blijft dat ik een probleem heb wat nog steeds niet opgelost is.
    Waar ik ondertussen stevig van baal. Ben dus nu ook op zoek naar een teller-unit.

    Kan iemand mij daaraan helpen????
     
  3. De dealer moet gewoon een andere tellerunit erin zetten om te kijken of dit het probleem oplost. Je kan mij niet vertellen dat geen 1 dealer in het dealer netwerk er 1 heeft liggen om dit uit te sluiten. Naast het feit dat ik de dealer niet afval maar ik zei al voor de vervanging van de sensor dat het mij sterk lijkt dat dit het is. Ook nu je weet dat het niet waar is wat de unit zegt (je stelt dat de computer de goede waardes heeft) zou ik me er ook niet al te druk om maken.
     
  4. Hier kort in de regio zitten 5 dealers, geen 1 heeft van welk model Ford dan
    ook zo'n tellerunit liggen, puur omdat dat te duur is om op de plank te hebben
    liggen voor een enkele keer dat zoiets bij hum voorkomt.
    Zakenlijk gezien is het veel beter om de klant ervoor te laten betalen, dan om
    zoiets op voorraad te houden.
    Ik weet dat toevallig omdat ik bij hun gevraagd heb voor meerdere onderdelen
    voor een Mondeo, bij elke dealer kreeg ik zo'n uitleg waarom ze het niet
    hebben liggen, de 1 zei het vrijuit, een ander onder een verkapte uitleg;)
     
  5. Koelvloeistof heeft net als water een kookpunt van 100 graden.
    Motortemperatuur kan oplopen tot 120 graden zonder dat het gaat koken, dit komt omdat er druk word opgebouwd, waardoor het kookpunt omhoog gaat, als je deze druk weglaat, kan de vloeistof gaan koken, dit kan naast het feit dat het eruit kan spuiten, schade aanbrengen aan je cilinder kop.

    Een focus heeft geen ontluchtingsnippels, de ENIGE manier om een koelsysteem goed te ontluchten, is het complete systeem te vacumeren, en vervolgens het vacuum op te vullen met koelvloeistof.

    @ Topicopener, met je koelsysteem is niets aan de hand, je moet het inderdaad zoeken in de tellerunit, er zal daar een spanningsregelaar stuk zijn, waardoor er op het moment dat je toerenteller omhooggaat, er onvoldoende stroom overblijft om je temp. meter aan te sturen, waardoor deze omlaag gaat. Je kunt nu 3 dingen doen.:

    1 Je haalt een teller op de sloop, dit bespaart je een paar honderd euro, dit lever je vervolgens 3x in op het moment dat je je auto wilt verkopen, omdat de kilometerstand niet meer klopt. En mensen denken dat ermee gesjoemeld is.
    2 Je laat je unit reviseren, hier zijn speciale bedrijven voor, je kilometerstand blijft dan hetzelfde, omdat je je eigen klok houdt.
    3 Je koopt een nieuwe bij de dealer, deze kan de kilometerstand dan inprogrammeren (dit kan maar 1 keer per unit)

    Succes
     
  6. Bedankt voor de tips, het reviseren lijkt me opzich wel een goede oplossing.
    Weet je zo welke bedrijven dit doen???
     
  7. Ik heb zelf geen ervaring met reviseren, deze link heb ik van google:
    WWW.KMS-APELDOORN.NL
    Nogmaals, zelf geen ervaring met reviseren, laat staan met het bedrijf zelf.
    PS dit bedrijf kan ook kilometerstanden programmeren, dus dan kun je alsnog eentje op de sloop halen.

    Even zomaar een 2 vraagjes.

    Is het een benzine of een diesel?
    Zijn je tellerplaten zwart met gele wijzers of grijs met rode wijzers.
    Heb namelijk nog een instrumentenpaneel liggen, maar moet dan wel weten of het de goeie is..
     
  8. Het is een diesel versie met heel donkergrijs als achtergrond en rode wijzers. model 2006 zeg maar FoFo II Fase 1
     
  9. Valt mij dan weer vies tegen van dealers. Van mij apart hebben ze er 1 liggen van de sloop. Zoiets moet je toch hebben om het probleem te kunnen uitsluiten. Je zegt toch niet tegen een klant, meneer het is waarschijnlijk de teller-unit leg maar 600 euro neer. Vervolgens. Sorry meneer, het was toch een kabelbreuk. Ik ken overigens twee mensen die een teller-unit met problemen hebben (een c-max uit 2004 en een focus uit 2005 hebben dezelfde unit). Dus het komt wel is voor.
     
  10. Ik kan me best voorstellen dat ze voor dat geld geen nieuwe spare op de plank hebben liggen, wel vind ik het jammer indd dat ze het niet kunnen testen.
    Maar afgezien van dit alles, is het een vreemd verzoek om "on topic" te blijven.
     
  11. Oh, sorry ik dacht dat het om een Focus 1 ging, nee dan heb ik niets voor je sorry.
    Ik zou dat bedrijf in Apeldoorn gewoon eens bellen als ik jou was.
     
  12. Ben met de teller-unit naar KMS-Apeldoorn geweest en heb samen met hun een andere teller-unit geprobeerd en daar hebben we het zelfde probleem geconstateerd. Je kan er dus nu vanuit gaan dat het niet in de teller-unit zit.
    Zij zeiden dat het waarschijnlijk toch in de auto zit, een massa probleem of zo.
    Iemand nog ideeen????
     
  13. Er zitten diverse temperatuursensoren op zo'n blok. Maar net als Kolere, ben ik van mening dat als de diagnose apparatuur wel de juiste waarden aangeven. Dat het probleem niet in de sensoren zit.

    Nu ken ik de focus2 niet zo heel goed qua elektronica, en weet dus niet wat er allemaal via bijvoorbeeld can-bus of via ouderwetse verbindingen werkt. Maar je mag er van uit gaan dat die gemeten waarden vanuit het motormanagement uitgelezen worden, dus het motormanagement heeft de juiste informatie.
    Vanaf daar moet het signaal naar de tellerklok. Als ik me niet vergis gaat dit wel via can-bus. Dit zou je eens moeten achterhalen.
    Het zou wel eens kunnen zijn dat het motormanagement verkeerde info naar de teller stuurt. Als het geen can-bus is, dan zou het nog een draadbreuk of slecht contact kunnen zijn. Als het wel can-bus is, dan wordt het echt lastig.
    Dan zou het motormanagement wel eens defect kunnen zijn.
    Een software update zou mogelijk ook uitkomst kunnen bieden. Misschien zit er een bug in je huidige versie.
     
  14. Als dit het geval is zou dat toch ook problemen moeten leveren in de zelftest (gauge sweep)?
    Voor wat ik lees heb ik hetzelfde probleem, maar bij de gauge sweep gaan alle metertjes netjes gelijk heen en weer.
     
  15. Topicstarter heeft eenzelfde soort diesel, ook uit 2005.
    Misschien wel een software bug?
     
  16. @Black Daemon
    Hoe lang heb jij dit probleem al? Ook al zolang als je de auto hebt?
    Want dan zou dat net als Duthguy zegt ook wel eens een software bug kunnen wezen
     
  17. Ik heb net nog eens even gekeken in de zelftest. Mijn auto heeft al een week niet meer gereden, maar de engine temp staat toc op 35C. Dat lijkt mij een beetje veel... Of komt dit door het voorgloeien?
     
  18. @rfknol,

    Deze klacht is pas sinds een paar weken, na wat terug denken is het na het vervangen van de dynamo begonnen, daarvoor nooit geen problemen gehad.
    Software lijkt me ook niet, want het is spontaan begonnen.
    Toen ik de auto kocht werkte alles prima, tot 4 a 5 weken terug.
    De engine temp die je in het dashboard leest staat bij mij als de motor warm is op een dikke 90 graden, dus die 35 graden klopt volgens mij wel aardig.
     
  19. ok. Ook mooi dat jij je engine temp geeft als hij warm is. Die van mij wordt zo'n 126 graden. Misschien maar eens even mee naar de garage, want dat leek me al een beetje aan de hoge kant
     

Share This Page