1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Water temperatuurmeter daalt met gas geven

Discussie in 'Electronica' gestart door Dark Angel, 1 jan 2010.

  1. Inderdaad, ik ken dat probleem. Ik wil eens kijken of ik de stekker van de boordcomputer een keer los kan halen en eventueel schoonmaken. Weet alleen niet of ik deze zo los kan/mag maken of dat eerst de accu ook los moet.
    Zal ik eerst eens na moeten vragen.
     
  2. Ik heb vandaag weer eens met de airco aan gereden en het viel me toen op dat hij veel minder terugzakt dan wanneer de airco uit is. Dit heb ik tijdens het rijden verschillende keren geprobeerd.
    Met de airco aan en in de 5e versnelling zakte het metertje niet. Met de airco uit zakte hij weer vrolijk een kwart naar beneden. Ook in de 3 en in de 4 deed hij het minder met de airco aan.
     
  3. Oplossing: airco continu aan:mrgreen:
     
  4. Hmmm dit moet ik dan vanmiddag ook maar eens uitproberen.
    Wordt vervolgd
     
  5. Nou airco aan of uit maakt bij mij niet uit. Wijzertje zakt even snel.
     
  6. Ik ben (samen met een monteur) vanmiddag nog eens even bezig geweest met de tellerunit. Rotwerkje. Maar op de printplaat is niks bijzonders te zien. Ik heb nu alleen nog wel het probleem dat ik de wijzers er ook af heb moeten halen en nu zit die voor het toerental en de watertemperatuur er niet meer helemaal goed op. Iemand nog ideeen om die weer op de goeie plek te krijgen? Snelheid is wel goed:)
     
  7. Deze had je eigenlijk door middel van een stukje papier af moeten tekenen voor je ze eraf haalt.
    Zo heb ik dat bij die van mij ook gedaan.
    Wat je wel kunt doen is de kap eraf laten en de desbetreffende wijzers ook.
    Het hele spul aansluiten en alleen op contact zetten zodat alle lampjes branden.
    Dan staan je meters namelijk ook allemaal op nul.
    Nu kun je de afwijkende wijzers er weer op zetten, op de de nulstand zeg maar.
    Dan zouden ze weer goed moeten staan.
     
  8. Ze staan allemaal weer op de goeie plek, gelukkig. Dank voor de tip. Heb jij de boordcomputer al los gehad? Ik wil nog eens kijken naar hoe het signaal in elkaar steekt van de bc naar de tellerunit. Maar daar zal wel wat tijd in gaan zitten neem ik aan.
     
  9. #69 rfknol, 15 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 apr 2010
    Morgen ga ik even naar de dealer om te kijken of ik even een andere dop voor het expansievat kan lenen. Misschien dat dat het probleem wel is. Mijn thermostaat werkte goed de laatste keer, is me verteld. Maar ik heb ook problemen gehad met de tankdop en had zodoende de ingeving dat er misschien wel een te hoge druk op komt te staan. De turbo is volgens mij wel vloeistof gekoeld. Ik heb er namelijk 6 aansluitingen op zitten. 2 voor de lucht. 2 metalen leidingen (olie?) en 2 rubberen leidingen.
    Ik ben er in de tussentijd achter dat ook bij mij het niet uitmaakt of de airco aan of uit staat. Het zal wel een vergissing zijn geweest.

    Ik bedacht me gisteravond nog dat de turbo ook nog een inlaat voor de verse lucht en een uitlaat voor de oude lucht moet hebben. Dat zullen de 2 overige rubber leidingen zijn, dus inderdaad niet vloeistof gekoeld.
     
  10. Ik heb nog nooit een vloeistofgekoelde turbo gezien, en kan je verklappen dat de 2 kleine slangetjes naar je MAP-sensor lopen.
     
  11. Nee deze heb ik nog niet los gehad, weet namelijk niet of ik deze zomaar los kan koppelen.
    Dit moet ik nog even navragen.
     
  12. Vanmiddag ben ik nog even bij de dealer geweest, deze keer niet voor de temperatuurmeter, maar heb het er nog wel even over gehad. Daar vertelde de chef werkplaats mij dat ze nog een focus hebben gehad met hetzelfde probleem. Ze hebben uiteindelijk Ford NL maar eens gebeld en die vertelde dat het een softwarematig fenomeen is. Even een citaat van de chef WP: "Als je gas geeft is het vrij normaal dat de watertemperatuurmeter naar het rode gebied stijgt. Om dit op te vangen heeft Ford er een stukje software voor geschreven dat tijdens het gasgeven de meter naar beneden "gedrukt" wordt." Dus als het goed is heeft iedereen met een 1.8 TDCi hier mee te maken. Misschien ook de andere motoren, maar ik denk dat alleen de 1.8 hier last van heeft omdat de temperatuursensor daar in het motorblok zit en bij de andere diesels (als ik het goed heb) in het thermostaathuis.
    Zoals het er dus naar uitziet is het normaal, misschien wel te verbeteren met een update?

    Groeten,

    Robert
     
  13. Dus terug met al die nutteloze facturen:mrgreen:
     
  14. Ik quote mezelf:

    :mrgreen:
     
  15. Nu ik je eigen quote zo zie herinner ik m weer ja. Maar volgens de Chef WP zou het normaal zijn. Heeft iemand een idee hoeveel een update kost? Bij de dealer willen ze er geen antwoord op geven.
     
  16. denk iets van 45 euro ofzo..
     
  17. Ok, zou dus een softwarebug kunnen zijn. Maar komt die er dan spontaan in??
    Ook als het eerst wel altijd goed gewerkt heeft?? Is namelijk van de een op andere dag erin geslopen.
    Vind het vreemd dat de bc dan ineens daarin een bug kan krijgen.
    Maar mischien hebben jullie ook wel gelijk.
    Ik wacht even op de uitkomsten van rfknol.
     
  18. Kan natuurlijk dat door ouderdom, diverse sensoren een net iets andere/afwijkende waarde zijn gaan geven of iets dergelijks.
    Al die kleine marge-verschillen kunnen zo'n domme bug triggeren.
     
  19. Maar als dat zo is dan kun je auto toch ook resetten door de accu ff los te halen.
    Dan gaat hij weer terug naar fabrieksinstellingen;)
     
  20. Ouderdom van sensoren kan je niet resetten dmv een accupool eraf te halen.
    Je badkamer is ook niet opnieuw betegeld als je het licht een keer uit-en-aan doet ;)
     

Deel Deze Pagina