1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. Na de zomervakantie wordt er een aangepaste Fomoco turbo, sportcat en grotere intercooler op mijn Ford Focus 1.5 ST-line mk4 geplaatst. Lang over nagedacht en enkele nachten van wakker gelegen met de vraag of een echte ST anders geen optie was. Daar moest echter bijna 20K bij aangezien ik helaas aan een automaat vast zit wegens mijn gestel. Huidige auto nieuw aangeschaft en weet het verleden; van een occasion/import auto niet. Hiervoor een ST mk3 (schakelbak) gehad en met veel pijn weggedaan. Tussentijds wordt alles besteld en op maat (flensen e.d.) gemaakt. Gaan voor de 305PK/315NM maar dat zal de custom tuning nog moeten uitwijzen. Weet niet of dit het juiste topic is om onder te zetten maar zal over een paar maanden een update geven.
     
  2. Ik ga er even vanuit dat de tuner dit weet die 'm gaat tunen voor je, maar check vooral de max belastbaarheid qua Nm van de bak goed!
     
    bws723 vindt dit leuk.
  3. Had al begrepen dat het koppel niet veel meer zou worden zoals ie nu is (205PK/290NM) vanwege de automaat. Gaan zeker “safe” zitten en inderdaad niet tot het randje.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  4. Ben wel benieuwd of de 300 pk dan behaald gaat worden
     
  5. Voordeel van de 1.5 motor t.o.v. de 2.3 is in ieder geval 100 kg minder gewicht voorin.
    Dus minder onderstuur.
     
  6. De ST MK4 is AWD toch?
     
  7. Volgens mij voorwielaandrijving.
     
  8. #368 Iodokus, 6 jun 2023
    Laatst bewerkt: 6 jun 2023
    Nee dat gaat alleen op voor een MK3 RS :thumbup:


    Vind het verder een bijzonder plan om 300PK uit de 1.5 te persen en naar ik het zo lees zonder aanpassingen aan het blok. Ik ben erg benieuwd hoe lang alles heel blijft, dus dit verhaal blijf ik aandachtig volgen ;)
     
    OmeJoyo, Dave130R en M.Blaak vinden dit leuk.
  9. Een ST heeft over het algemeen juist de neiging tot overstuur en dat maakt het rijden met een ST nu juist zo leuk. Voorwiel aangedreven met een kont die uitbreekt, wat wil je nog meer :mrgreen:
     
    Edgar Focus, gerardTDCI en BPostma vinden dit leuk.
  10. Naar mijn weten gaat de bak niet zo heel veel meer aan kunnen... maar ik ben zeker benieuwd!
     
  11. Toyota weet 300pk en 400Nm uit een 1.6 3 cilinder te persen maar dat zal qua constructie ook echt voorbereid zijn op dat vermogen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Ik zit te denken om een MK4 ST-line 1.0 125 Pk te kopen, maar ik vind de koppel wat aan de magere kant. Ik zou deze graag chiptunen, maar ik schrik een beetje van het aantal verhalen over hoger verbruik en storingen. Hoe zit dat precies?

    Zijn er betrouwbare en gespecialiseerde tuners die het wel goed en storingsvrij kunnen, met ook garantie op het motorische gedeelte?

    En wat doet het met verbruik? Hoeveel gaat het gemiddelde omlaag? Ik heb mn Mito laten tunen en die werd veel sneller zonder dat het verbruik omhoog ging. Maar dat is bij de Focus niet realistisch?
     
  13. #374 BlueWhale, 28 jun 2023
    Laatst bewerkt: 28 jun 2023
    Waarom niet contact opnemen met @dutchguy. Die kan de originele software voor je inladen. Dan ga je van 125 naar 150 PK. Mits je een MK4 hebt gevonden die aan je eisen voldoet. (https://focusclub.nl/index.php?threads/aangeboden-diensten-2023-hulp-gezocht.121413/)

    Staat hier meer over: https://focusclub.nl/index.php?threads/ford-motor-upgrade-mogelijkheden.116495/

    Mocht je toch nog interesse hebben in een MK3.5. Wellicht is dit dan een mooie 'instapper' voor je: https://muysautos.nl/occasions-kopen/34566069-ford-focus-1-5-st-line-182pk.
     
  14. Dank voor de tip! Ga ik zeker naar kijken.

    Kan je me ook iets vertellen over wat het met het verbruik doet? BIj een 1.0 125PK Mk4 zie ik praktijkcijfers van 1/15.5 tot 1/17 en ik vind 1/15.5 a 1/16 wel een beetje de ondergrens.
     
  15. @BlueWhale @Theovv
    MK4 1.0125pk is de top dat je kan hebben, alleen de hybride uitvoering kan naar 155pk.
    De 125pk kan je wel voor iets meer naar 145pk en 230nm brengen. Dat is met mijn mk4 ook gebeurd.
    verbruik is nagenoeg gelijk gebleven. Waar ik voorheen met 1.6ecoboost die 182pk had 1op12 haalde gemiddeld woon-werk. en vakantie ging het richting 1op16.
    Haal ik nu met de 1.0ecoboost 1op16 woon-werk en op vakantie tikte afgelopen jaar 1op19 aan.
    Gemiddeld uitgerekend op basis van kmstand en tanken. woon-werk heeft wel een keer grotere rit in zitten. Als dat niet op zit dan zak het iets naar 1òp15.
     
    BlueWhale vindt dit leuk.
  16. Mijn 1.0 Ecoboost 125PK moet nog eens naar de 145Pk maar doet qua verbruik 1 op 16 gemiddeld bij gecombineerd snelweg en stad en file. Alleen stad wat ik momenteel doe met korte ritten 1 op 12.
    Maar dat is echt kleine stukjes en geen snelweg. Al ik bijna alleen snelweg doe op de CC heb ik 1 op 19 gehaald.
    Is wel een MK3.5 overigens maar volgens mij qua blok niet zo heel veel verschil met de MK4 1.0 Ecoboost
     
  17. #378 ing_BRW, 29 jun 2023
    Laatst bewerkt: 29 jun 2023
    @Edgar Focus Het 1.0 blok van de MK4 heeft een totaal andere motorcode, dus geen doorontwikkeling maar nieuwe opzet. Het schijnt dat het blok van de MK4 zelfs 180° gedraaid is t.o.v. die van de MK3.5, en dat daarom bij een MK3(.5) wel aanvullende koeling nodig is bij een trekhaak en bij de MK4 weer niet.

    @Theovv Zonder chip rijd ik 1 liter op 16,6 km met zomerbanden (235/40R18) en in de winter rijd ik 1 liter op 17,6 km met winterbanden (205/60R16). Mijn rijstijl is niet die van Edgar Focus, en we vergelijken hier een MK4 met en MK3.5 maar het verbruik ligt niet ver uit elkaar.
    Als het je vooral om meer koppel gaat, laat je dan goed informeren over de garantie van de versnellingsbak. Het type versnellingsbak 6MTT215 kan maximaal 240 Nm hebben. Maar de fabrikant van de versnellingsbak (Getrag) stelt wel een maximum koppel voor de 1e en 2e versnelling. Namelijk 170 Nm voor de 1e versnelling en 210 Nm voor de 2e versnelling. Zonder tuning heb je al het maximum koppel op de 1e en 2e versnelling. En na tuning heb je 240 Nm nominaal, maar de vraag is of je dan nog veiligheidsmarge hebt.

    De hamvraag is vooral of de begrenzing van het koppel op de 1e en 2e versnelling instant blijft na tuning. Is dat niet het geval en je vraagt (bewust of onbewust) regelmatig meer koppel dan die versnellingen aankunnen, aan wie is dat dan te verwijten als het fout gaat en welk effect heeft dat op de garantie.

    Dus wil je juist dat beetje extra koppel om te kunnen wegsprinten bij de stoplichten, of om die aanhanger met stoeptegels te kunnen verplaatsen, bedank dan goed wat je de 1e en 2e versnelling aandoet.
     
  18. Dat is nog een behoorlijk mooi verbruik voor de MK3,5. Doet niet onder voor de MK4. Ik zag in de verbruiksmonitor van autoweek die zuinigheid niet, maar dat zijn maar een paar voorbeelden, het zal vooral met rijstijl te maken hebben. Ik weet niet hoe jij meestal rijdt voor dat verbruik?

    Dank je wel, dat is goed om te weten. Als de tuner die begrenzing voor de eerste 2 versnellingen niet in kan stellen dan zou ik dat risico niet nemen. Ik weet niet of dat gebruikelijk is voor bijvoorbeeld tuners als @dutchguy ?
     
  19. Volgens laad Dutchguy de standaard software van Ford die er mogelijk is op basis van je VIN en motorcodes en geen tuningsoftware.
    Dus aangezien dat originele Ford software is moet dat goed zitten.

    Mijn rijstijl is wel redelijk vlot optrekken, ik hou me niet aan de Ford doorschakelmomenten maar meestal wat later. Wel gebruik ik veel de CC op de snelweg, meestal op 107km/h dan rij ik daadwerkelijk 104/105 km/h volgend de GPS.
    Verder op de snelweg rij ik vrij normaal hoor, gas los indien ndoig, niet al te snel op de rem, ver vooruit kijken en veel anticiperen. In de stad is dat een stuk lastiger waar mensen spontaan remmen om een afslag te nemen maar geen richting aangeven, fietsers en brommers die denken dat ze onkwetsbaar zijn ofzo en tegenwoordig enorm veel Akropovic motoren die al zigzaggend door het verkeer menen te moeten schieten en dan vingers opsteken als jij niet 70/80 door de bebouwde rijdt waardoor ze bijna op jou knallen. Maar dat is een heel andere discussie. Maar bijvoorbeeld 50km/h geeft Ford al aan in de 5 te gaan zitten maar dat kan eigelijk alleen als je ook een behoorlijk dat continue kan rijden, anders is het gewoon 4 of 3 afhankelijk van de drukte. Maar ook wel eens naar Brussel gereden alles op de CC en dan 4,9/100 gehaald, maar zodra je stad inrijdt gaat dat iets omhoog. 5,4/100 is geloof ik het gunstigst wat ik gehaald heb op een hele tank, meestal rond de 6,1-6,4
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina