1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. Niets aan de hand hoor. Ik snap dat mijn verwachtingen bij een getunede driepitter gematigd moeten blijven. Ik wil gewoon lekkere winst voelen bij de acceleratie zonder bang te zijn dat ik mijn blok aan gort rijd. Maar garanties bestaan natuurlijk niet. Ook niet bij een tuner mét garanties ;)
     
  2. Thx, ga ik zeker kijken.. benieuwd of ik iets opsteek..
     
  3. Je hebt natuurlijk PK’s van je motor en de PK’s op wielen. Dat laatste is altijd lager ivm overbrengingverlies.

    Ik zou eerst kijken hoeveel NM je bak aan kan en hoeveel NM je na de tune zal hebben.
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  4. Mebu dan?
     
  5. Als dat een tip voor mij is: helaas te ver weg.. ik kom uit het zuiden van het land. Bij Eindhoven.
     
  6. Deze is de belangrijkste en het meest delicaat. Een ketting is net sterk als de zwakste schakel
    Kan je versnellingsbak zijn, je diff, of zelfs de assen.
     
  7. @Maartenn
    Denk niet dat er groot verschil zit tussen de twee bedrijven.
    Ja de een set standaard bestand erop dat getest is op diverse wagens.
    Maar ze gebruik jouw opgeslagen data en die passen ze aan. Zo hoeft de motor niet basiswaarden opnieuw in te leren en werkt het direct.
    Bij aanpassen of ze uit diverse bestanden kunnen kiezen of wat settings hebben geen idee.
    Je bent goedkoper uit en weet dat bestand dat gebruikt wordt op diverse wagens is geprobeerd en werkend is gekregen.

    Bij de andere ben je meer kwijt en is de vraag of het na verloop van tijd niet toch een issue geeft.

    Vermogenmeting kan je prima doen op de wielen. Je weet vermigen voor en erna.
    Zoals meeting bij kn filters werd deze gegevens niet door berekend naar motor vermogen. Je kreeg dus echt wielvermogen alleen te zien.

    Vermogenbank berekend verlies als ze de auto laten uitrollen. Dan meet hij de weerstand en dat is verlies wordt bij de vermogenrun meegerekend.
    Maar idd ze kunnen ook direct plus 20% instrllen als verlies.

    Mijn geval staat op de brief het vermogenverlies. Waar kennelijk meegerekend zou zijn.
    Ja het is vertrouwen dat ze niet sjoemelen ermee. Maar je mag eerst proefrit maken ter controle.

    Zelf met vermogenrun doen ze vaak een proefrit van te voren en erna om te voelen of ze issues voelen.
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  8. Ik rijd 2,5 uur naar Mebu. Liever 2,5 uur rijden enkele reis, dan een tjappie tuner en een kapotte auto.
     
    CvO, Maartenn, Tom91 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. al kan ik niet meepraten over een tune die door Mebu is geleverd, ik ben het wel met je eens :thumbup:
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  10. Ook mee eens. Maar hoe weet je nu wie een tjappie tuner is en wie een vakman?
     
  11. Ben er ook mee eens. Tjappie tuner is iemand die kastje eraan hangt en bestand erop gooit. Dan keer rondje rijdt en het goed genoeg vindt.
    Vandaar dat ik altijd een vermogen run wil. Dan heb je op papier direct wat je winst is en wordt er legaal doorgetrapt in zijn 3 of 4, snelheid van 160+ kan dan gehaald worden.
    Pk moet je ook voornamelijk op de snelweg hebben. Koppel gebruik je veel met stadsverkeer.
    Mebu heeft zover ik weet geen rollerbank en is dus de rede dat ik daar ook niet naar toe zou gaan.
    Voor mij was BR-performance.eu dicht bij en daar was al een keer clubmeting gehouden.
    ff gekeken

    117.0pk 190.5nm is naar 140.5pk en 233.4nm gegaan. Volgens hun meting aandrijfrendement is 95%. 5% verlies is erbij opgeteld. Dit kan ook met gemak meer zijn. maar van uit te gaan dat ze niet liegen.
    Stage1 V2 was het ivm V1 issue gaf en zoals gezegd 3graden timing terug hebben gedraaid. Mogelijk dat euro95 de rede was dat met euro98 timing wel kon en dus meer vermogen. Maar dan had ik nooit op euro95 fijn kunnen rijden.

    Aller belangrijkste is dat je onder de streep blij bent met wat je hebt. Voor de prijs heb ik gekregen wat ik wil. Elders zou ik idd 2x zoveel betalen maar zou ik zeker niet 2x zoveel vermogen winst krijgen. Dus mijn ogen niet waard om te doen.

    echte vakman is iemand die een aftermarket computer op je motor aansluit en zo alles van 0 instelt. eerst geeft hij aan welke injectoren en dergelijke gemonteerd zijn. daarna begint hij met een veilige start file. dan na paar dagen komt er maximaal vermogen uit wat de motor zou moeten kunnen leveren. Echter dan nog kan motor sneller kapot gaan.
    Denk dan ff aan mcfarland youtuber die v8 met 800-2000pk hebben die elke keer kapot gaan. Rede ze persen eruit wat het blok maximaal kan leveren. Niet wat het voor jaren kan leveren
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  12. (echte) reviews lezen.
    hier op het forum staan genoeg ervaringen met tuners.
    BR Performance en Mebu doen vaak de wat sportievere auto's maar ook standaard auto's laat maar zeggen.
    met mijn vorige Focus (MK2,5 diesel) heb ik 200K gereden met een chip van Unlimited Tuning en dat beviel prima voor een
    nette prijs.
    later nog 1x terug geweest omdat er een dip in zat en die hebben ze netjes aangepast.

    het gaat ook een beetje om het gevoel wat je krijgt bij het bedrijf zelf.
    denken ze met je mee?
    blijven ze in de veilige zone qua waardes.
    hoe zit het met eventuele garantie en als de dealer de SW update zal je opnieuw de tune er op moeten laten zetten.

    iig, succes met je keuze :thumbup:
     
  13. Mebu heeft wel een rollerbank. Persoonlijk ga ik met iedere auto die ik heb gehad, en ga hebben, alleen naar tuners die specifiek mijn merk doen. Voor mij is dus alleen Mountune een optie bij Ford.

    Ik hoor ook veel mensen om mij heen: “ze tunen allemaal dikke Audi’s, dus ik vertrouw het wel.” Maar dat zegt werkelijk niets om de kennis van jouw merk/auto. Elke tjappie tuner past Audi’s aan, niet een Ford.

    Dus wil je wat meer zekerheid; zoek naar recensies bij een tuner over precies jouw auto. Dan weet je dat je goed zit.
     
    CvO en gerardTDCI vinden dit leuk.
  14. Vandaag heb ik de knoop doorgehakt. Volgende week laat ik mijn Focus tunen bij: https://www.hamofa-performance.be/. Ik heb het er in meerdere threads over gehad, maar dit was de recentste. Ik zal nadien hier verslag doen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Hoe is het afgelopen, wat hebben ze uit je auto
    Weten te halen?


    Groeten,
    Bart Postma
     
  16. Ben je nog steeds ontzettend tevreden over de chiptune die je destijds hebt laten doen?


    Groeten,
    Bart Postma
     
  17. Hey, hier is een linkje naar de dyno van mijn tuning: https://ibb.co/3YbDCmk. Het lukte me niet om deze als foto te uploaden. Ben dik tevreden over het resultaat, alleen het verbruik is nogal hoog geworden.
     
    BPostma vindt dit leuk.
  18. Als ik dat zo bekijk is je vermogen veel eerder en langer beschikbaar dus wil je je verbruik omlaag krijgen zul je je rijstijl daarop moeten aanpassen denk ik.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Yes, ik heb denk ik van de tuner precies gekregen waar ik om gevraagd heb: Alles eruit halen wat erin zit, binnen wat veilig is voor het blok. Het hogere verbruik is letterlijk en figuurlijk de prijs die ik ervoor betaal. Wil ik mijn verbruik laag houden, dan zal ik heel vroeg moeten schakelen. Helaas houdt dat in dat ik max 100km p.u. moet rijden om ook op de snelweg mijn verbruik redelijk te houden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Heel eerlijk, ik weet natuurlijk niet welke tijden en routes jij rijdt maar 100km/h op de cruis is voor mij al bijna ondoenlijk want altijd spits dus veel optrekken remmen gas los. Vroeg opschakelen is zuiniger maar rijdt voor geen meter, gisteren bij de meeting toevallig de eco blaadjes bekeken, 2 blaadjes voor schakelen en 4 voor snelheid. Anticiperen wel weer 5 blaadjes. Maar 50km/h in de zes rijdt gewoon niet fijn, een keer beetje gas moeten loslaten omdat er weer iemand 40km/h rijdt en je moet weer terug naar 4 of 3 om weer normaal op de 50 te komen. Ik moet er nog steeds aan wennen en trek hem eigenlijk ook veel te vaak te ver door, soms bij invoegen ga ik in 3 door naar 100 en dan zo de zes in en CC aan.
     
    Maartenn en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina