1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. #321 trucker0werner, 26 apr 2022
    Laatst bewerkt: 26 apr 2022
    @Edgarcmax
    Waarom in nl geen 182pk 1.5ecoboost wordt geleverd is deel het verplicht aan uitstoot dat je mag hebben. Dat is mogelijk te hoog en dus mag alleen de geknepen 140pk geleverd worden.

    Rest van heel het verhaal is bekend bij de meeste, zolang je onder de 20% vermogen winst zit. Zit je eigenlijk altijd goed.
    Bij ongeval maakt het niet uit of je nu 100pk of 1000pk hebt. Dit heeft nauwlijks invloed op ongeval. Het is eerder snelheid. Als de verzekering kan aantonen dat je 200kmh rijdt kunnen ze idd weigeren. Om jouw schade te vergoeden. Andere schade van andere betalen ze wel uit. Of ze het ook verhalen op jouw is 2de.

    Garantie of niet. Bij defecte motor wordt niet echt gekeken of er getuned is. Alleen of onderhoud comfor voorschrift is. Worden geen software doorgestuurd naar importeur, kan dealer trouwens ook niet. Kunnen alleen versienr uitlezen en doorsturen. Echter als tunningfile heeft zelfde versienr mogelijk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Dit is maar ten delen waar. Het gros van de motorgarantie aanvragen die een Ford dealer doet verloopt via de fabriek, soms in overleg met Ford NL, soms niet. Als men in DE het idee heeft dat er software matig aanpassingen zijn gedaan dan kan men de dealer vragen de ECU koppelen aan de diagnose computer. Men kan dan op afstand uitlezen wat er zoal is aangepast. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat ze veel meer kunnen zien/achterhalen dan je denkt.

    De kans dat dit gebeurd is echter klein, maar het kan wel. En mocht het dan toch gebeuren dan is het heel erg fijn als je een dealer hebt die zijn nek voor je wilt uitsteken. ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. @Iodokus
    Dan werkt dat misschien bij ford de garantie deels anders. Ken het helaas voornamelijk van peugeot, daar moest akkoord komen van peugeot nl. orgineel diagnose appratuur heeft geen functie ingebouwd zitten om zoals een tuner de betreffende file eraf te halen. Wat ze wel kunnen doen is rechtstreeks commandos verzenden via msprompt.
    In alle gevallen is dat bij mij toen nooit gebeurd. Alleen 1x gehad dat klant zelf aangaf dat het getuned was. Hij wouw niet dat we aan de file zaten en hebben de klant terug naar tuner gestuurd voor orgineel bestand. Gevolg dat toen ineens de storingen van egr en dergelijk wel voorkwamen. Vandaar geen fan van ben EGR en zo uit te schrijven
     
  4. Ik weet het ook wel maar vind het nog steeds zo krom als een hoepel
     
  5. Over paar maandjes staat er een hele mooie, complete, jong gebruikte 1.5 met 182pk en weinig kilometertjes te koop….
    Stuur een pm als er vragen zijn.
     
  6. Beste,

    Mijn naam is Peter en ben net lid van het forum en van de club[emoji3526]

    Heel deze post doorgelezen en lees veel over het tunen, zelf ben ik net in het bezit van een Focus MK4 met 1.5 Ecoboost met automaat en 150pk

    Hele fijne auto en een stuk vlotter dan mijn Fiesta met 1.0 Ecoboost met handbak en 100pk

    Desalniettemin weet ik dat deze auto ook in een 182PK Versie is geleverd buiten Nederland en dan begint het toch te kriebelen en ga je "down the rabbit hole"

    Wat me vooral verbaasd is het verschil in koppel welke tuners toepassen waar Ford ook bij de 182 PK versie gewoon 240nm hanteert icm de 8F24 bak.

    Ik ben eigenlijk benieuwd of er forum leden zijn die ervaring hebben met het gevoel in verschil in koppel 240-300-340 bij deze auto en/of hoe de auto functioneert na meerdere kilometers na zo een tuning en wat de ervaringen zijn van mensen die van 150pk/240nm naar 182pk/240nm zijn gegaan met de originele software

    Zelf overweeg ik een tuning naar de originele 182 pk software maar wil de Koppel winst naar 300nm eigenlijk niet laten liggen als dit in de praktijk in 98% van de gevallen gewoon prima kan.

    340nm lijkt me overigens gewoon onverstandig [​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
     
  7. Volgens mij is er ook een verschil in versnellingsbakverhoudingen voor de 1.5 150pk en 182pk versie (handbak).
    Dat lees je voornamelijk op Duitse fora terug.
    Dat kan het verschil in koppelafgifte (en verloop) ook verklaren.

    Als ik mijn 1.5 (150pk handbak) ga tunen, dan zit ik aan de Mountune software te denken i.c.m. hun throttlebody elbow, luchtfilter en bougies.
    Zij geven ook aan dat ze de software ontwikkeld hebben voor RON95, dus dat geeft ook weer aan dat ze niet het maximale uit het blok wringen.

    Is er iemand op het forum met een 1.5 ecoboost die ervaring heeft met de Mountune software?
     
  8. Nu lees ik zoveel berichten over diverse rijmodi (o.a. sportstand), maar ik kan nergens terugvinden welke Ford Focus die allemaal heeft (die optie)? Iemand meer info? Ik rijd zelf een 1.0 Ecoboost uit 11-2017. Ik heb die functie helaas niet, volgens mij.. Gek genoeg vond ik wel een Duits filmpje dat aantoonde dat acceleratie (0-100) geen winst oplevert tussen de standen onderling.
     
  9. Overigens, in de zomer wil ik mijn 1.0, 125pk, 3cil, 6-bak, Ecoboost, laten tunen bij https://rs-tuning.nl/ in Son (bij Eindhoven). Zalige snelwegauto, maar acceleratie is een beetje sneu. RS schijnt geen enterdrukker te zijn, maar een echte maatwerker die heel de dag uittrekt voor een perfecte tune.
     
  10. MK3 heeft die standen niet, enkel de MK4.
     
  11. Verdraaid.. ik meende dat ik ook een MK4 had.. dat kon ik ook al niet vinden..

    Thx voor je reactie..
     
  12. Ik ben benieuwd naar je ervaring. Voor iemand die 'maatwerk' levert neemt hij echt super veel merken onder handen.

    Ik heb goede ervaring gehad met het maatwerk van SaVaLi/RVCorse. Maar die is zo gespecialiseerd in maatwerk dat ze alleen Alfa Romeo, Abarth, Fiat, Lancia en Jeep doen. Dus helaas een adres waar ik niet meer terecht kan voor de Ford.
    Dus als je naar hartenlust (realistische) wensen kan laten uitvoeren bij RS-Tuning, dan kijk ik uit naar een uitgebreid verslag van je ervaring en resultaten.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Geen punt. Als ik definitief over de brug ben zal ik zeker hier verslag doen. Het verrast mij dat niemand hier RS-Tuning kent. Ze zijn (zo is mij verteld) de vaste tuner van o.a. deze autoverkoper in Eindhoven: https://www.houseofcars-eindhoven.nl/aanbod/. Veelal snelle geïmporteerde auto's..
     
  14. Als ze geen rollerbank hebben kun je nooit echt zeggen wat het heeft. Ja met proefrit lijkt of voelt het dat je meer hebt maar echt duidelijk is het niet.
    Het 'maatwerk' gebeurt bij elke chiptunner. Want als ze zien dat het niet haalt dan stellen ze hem iets af.
    Zo ging bij mij 3graden timing eraf.
    Ivm euro95, anders was ik deels verplicht om euro98 te rijden.
    Ondanks ik het vaak wel doe, wil ik wel voordeel houden van dat ik overal benzine kan tanken.

    Enige eis dat ik stelde is dat ik wat meer wouw. Maar niet dat het plotsklap alle vermogen vrijkomt. Dat het geleidelijk gaat.
    Dit hebben ze waar gemaakt. Ondanks na 2maanden het als normaal aanvoelt.
    Is mijn 125pk ecoboost sneller dan spa 1.2puretech 130pk. Dus ja geloof dat ik wel meer dan 140pk heb.
     
  15. is dat een vraag?
    nog nooit van een spa gehoord :confused:
    ja, blauw, rood en Marie Antoinette ken ik dan wel :mrgreen:
     
  16. Die Marie Antoinette heb ik dan weer nooit van gehoord, wel van Marie Henriette:baeh::baeh:
     
    Ecobeast en gerardTDCI vinden dit leuk.
  17. die dus :weird:
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  18. #338 Maartenn, 7 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2023
    Ja hoor, het wordt mij weer wat moeilijker gemaakt. Een medewerker van een Ford merkdealer tipt mij nu weer een andere goede tuner die goed aangeschreven staat in zijn omgeving (Neerpelt, B): https://www.hamofa-performance.be/

    Ik heb een offerte aangevraagd, HAMOFA vraagt maar iets meer dan de helft van: https://rs-tuning.nl/.

    Nu heb ik wel het idee dat de duurdere club veel meer tijd kwijt is aan de tuning. De één trekt +/- 3uur uit voor zijn werk, waar je ook nog op kunt wachten. De ander is heel de dag bezig om perfectie te bereiken. Dat laatste geeft natuurlijk wel het gevoel dat je paar honderd euro extra zich uitbetalen in je rijplezier.

    HAMOFA biedt zelfs 2 soorten tunes: 1. Standaard en 2.: Extreme. Het verschil is overigens maar minimaal, zie https://www.hamofa-performance.be/chiptuning/Ford/Focus/Focus-3/2015-2018/1.0-Ecoboost/125pk.

    Ik vind het zo ontzettend moeilijk inschatten wat wijsheid is. Maatwerk klinkt leuk, maar is dat nodig voor een standaard auto die letterlijk van de lopende band komt? Of is iedere auto toch weer uniek met zijn individuele zwakheden? Ik weet ook niet of er daadwerkelijk verschil zit in de tunes? Ik lees over koppel onderin de toeren of juiste bovenin.. En zijn de varianten van mijn Focus (100pk, 125pk, 145) nu echt 100% mechanisch identiek? Of rijd je toch misschien wel je bak aan gort? Of je hele blok in de soep? Ik heb er echt 0,0 verstand van.

    Ik hoor ook dat PK's helemaal niet te meten zijn door tuners, ook niet met een rollenbank? Echte PK-metingen voer je schijnbaar uit op de krukassen? Alle andere manieren zijn louter schattingen? Kan iemand iets uitleggen over de geloofwaardigheid van PK-metingen die NIET plaatsvinden op de krukassen?

    Ik denk wel dat de één veel meer ervaring heeft met het tunen van Ford. Is dat een pluspunt? Of doet er niet toe?
     
  19. Het is altijd leuk om te weten hoe en wat, vind ik zelf ook altijd leuk om uit te zoeken. Ik ben echter ook van mening dat de werkelijke PK's niet echt doorslaggevend zijn. Niet om vervelend te zijn maar het is maar een Ford Focus en dan ook nog één die dagelijks gebruikt wordt op de openbare weg. Een echte sportauto of sleeper zal de Focus nooit worden. Ik bedoel te zeggen dat het altijd, hoe er ook gemeten of berekend wordt, een indicatie betreft die meer dan volstaat voor het type auto en waarvoor deze gebruikt wordt. Ik zou gewoon gaan voor de oplossing waar je het beste gevoel bij hebt zeker omdat de gewonnen PK's heel snel als normaal zullen aanvoelen, geloof me been there, done that ;)
     
  20. Als je wil weten hoe een rollenbank werkt dan is dit filmpje wel interessant.
    Het gaat primair over hoe sommige tuners de boel flessen maar je leert ook hoe een rollenbank werkt.

     
    Dave130R, Pibo_Focus_CC, Maartenn en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina