Goedemorgen Bedankt dat ik terecht kan op dit forum, want sinds vorige week is mijn Focus ineens stuk... Ik heb al wat zitten zoeken en lezen op het forum, maar aangezien jullie blijkbaar veel weten, zou ik graag jullie goede raad en inzichten eens horen. Kort samengevat: De wagen is aangekocht 3 jaar geleden, weinig kilometers, in goede cosmetische staat bij een garage die al lang in tweedehands wagens handelt. Onderhoud is gebeurd op 20.000 km / 40.000 km en 60.000 km steeds in zelfde garage, officiële Ford-dealer Wagen is op 1 maart binnen geweest voor groot onderhoud (66.000km) en op 4 maart gekeurd. Wat is er gedaan op het onderhoud: Onderhoud /Beurt na 6 jaar/120.000 km Onderdelen 1709013 GEUR EN MICROF FO 11 1770305 BOUGIE 1.0 ECOBOOST 1848220 LUCHTFILTER 16 TDCI 2261879 OLIEAFTAPPLUG 1.0 ECOB , DIESEL 11000520 OLIE 5W20 VOL SYNTETISCH SARA FORD ASSISTANCE 2468342 OLIEFILTER ECOBOOST / ZETEC 2715010 (1920108) RUITENREINIGER MET ANTIVRIES 1/2 LITER Brandstofadditief toevoegen Op 8 maart kom ik terug van zee (400km sinds onderhoud), ik ben aan rijden op de autosnelweg en gaat er uit het niets het lampje van olie branden, motor verliest vermogen en ik val stil op de pechstrook. Wagen wordt 08/03 gedepanneerd met Ford Assistance naar garage waar onderhoud was uitgevoerd (Ford Store). 12/03 kregen we een telefoontje dat motor stuk is en volledig moet worden vervangen. Ik neem contact op me Ford Store, maar ze willen de motor enkel tegen betaling openleggen en bekijken, ze kunnen niet specifieker zijn dan motor is stuk en moet volledig worden vervangen. Ford Store verwijst ons naar onze rechtsbijstand van de verzekering om een expert aan te stellen. Ik heb gelezen dat er bekende problemen zijn met die bepaalde motor Ecoboost 1000cc, met name de riem in de olie? Kan het zijn dat deze riem is stukgegaan, maar kan de garage dat dan niet zien, zonder dat de hele motor moet worden opengelegd? Is het onredelijk van mij om te verwachten dat een auto met "slechts" 66.000 km op de teller niet zomaar helemaal stuk kan gaan, zeker als wij toch regelmatig op onderhoud gaan bij een officiële dealer? Als wij niet de motor helemaal zelf willen betalen, gaan wij moeten bewijzen dat de fout bij de garage ligt (onderhoud slecht uitgevoerd) of bij een fabricagefout, anders moeten we zelf opdraaien voor de kost van een nieuwe motor (10.000euro werd gemeld). Dit is mijn 4de Ford (Sierra, Mondeo, Fiesta en nu Focus) en ik ben er echt wel ziek van dat de dealer zo moeilijk doet en zo weinig info geeft (motor is volledig stuk) en wij precies een hoop kosten gaan moeten doen, waarvan ik het gevoel heb dat het niet mijn fout is. Mijn excuses voor het lange relaas, maar wou voldoende info meegeven. Alvast bedankt! Tamara
Dit is wel erg kort door de bocht van de Ford dealer. Ze moeten wat preciezer zijn. Als de wetbelt stuk/gebroken is dan kunnen ze dat toch wel beter omschrijven of duidelijk maken. Maar een wetbelt moet 180.000 tot 200.000 km meegaan of na 10 jaar worden vervangen. 66.000 km is vreemd. De vraag is natuurlijk of er dan de juiste olie is gebruikt. Dus wat is de geschiedenis van de motor qua onderhoud. Vragen, vragen, vragen.Of is er iets anders helemaal aan gort?
Waarschijnlijk is je olieriem gaan afbrokkelen en je oliepomp hierdoor dichtgeslibd is. Dit komt vaak door niet tijdig onderhoud of verleerd oliegebruik. Ik zie dat ze DIESEL 11000520 OLIE 5W20 VOL SYNTETISCH gebruikt hebben waar ik mijn vragen bij heb. Is de auto volledig en op tijd bij dealer onderhouden? Dan zou ik voet bij stuk houden voor coulance, maar reken er niet veel te krijgen. Heb je rechtsbijstand? Schakel die dan in. PS: als ze aangeven dat de motor stuk is dan kunnen ze ook aangeven wat dat veroorzaakt heeft. Mocht het je olieriem zijn dan kunnen ze carterpan demonteren om dit te controleren.
Alvast bedankt voor de antwoorden. Wij hebben de auto nu 3à 4 jaar en is door ons 3 maal op onderhoud geweest bij dezelfde garage/dealer (Ford Store); op 20.000 km, op 40.000 km en op 60.000 km. Die van 60.000 km is dus net gebeurd op 1 maart 2024 en net één week (8 maart 2024) voordat de motor dus stuk is gegaan... Toen is de olie, filter en olieaftapplug vervangen volgens de factuur die in heb gekregen. Onderhoud is dus steeds netjes uitgevoerd enkel tussen die van 40.000 km en 60.000 ligt meer dan één jaar. De olie die zij hebben gebruikt heb ik inderdaad ook van de factuur gehaald die ik heb gekregen na onderhoud 2 weken geleden en dat is inderdaad "DIESEL 11000520 OLIE 5W20 VOL SYNTETISCH".
Als ik zo lees is altijd de juiste olie toegepast en dealer onderhouden. Auto is nu dus 7jaar oud, dus echt garantie of coulance is er niet echt meer. Meestal loopt dat tot max 5jaar. Zoals aangegeven is kans dat riem kapot gelopen is groot. Dan draai je elke motor direct kapot. Dit is niet te zien van buitenaf. Dus ook niet bekend of het echt zo is. Carter moet dan verwijdert worden voor juiste diagnose. Als ik goed lees is issue gekomen 400km na een beurt. Is er bij de onderhoud iets fout gegaan. Dat is iets wat moeilijk te achterhalen zou zijn. Motor stuk is kort door de bocht. Maar ze zullen wel meer weten en/of verteld hebben. Als zijnde van. Zit geen olie meer in. Motor krijgen we niet meer verdraait, is vast gelopen. Wat betreft olie op factuur is een arbeids regel. Want zie niet in dat nummer ford onderdeel nummer is. Is denk regel dat er 4.25liter 5w20 wordt toegepast, bijvoorbeeld.
Probeer er achter te komen dat de olie die ze gebruikt hebben de volgende specificatie heeft. WSS-M2C948-B-
Goedemiddag Inderdaad enkel onderhoud door dealer, wij hebben nooit zelf iets gedaan. Remmen ook vervangen door dealer. Bij hoeveelheid olie staat 4,60 eenheden op factuur. Mijn vraag is of zij bij het "groot onderhoud", bij vervangen van olie enz... die riem niet wordt nagekeken? Als ik bij een dealer ga, mag ik dan niet verwachten dat hij weet welke de zwakke punten zijn en deze in de gaten houdt. Voorlopig is enige uitleg die we hebben gekregen dat de motor stuk is en dat ze enkel uitzoeken wat er er juist stuk is als wij toestemming geven om tegen betaling de motor te inspecteren. Ik heb een lange mail gestuurd naar dealer om meer uitleg te vragen (na telefonisch contact) en antwoord dat ik kreeg "Beste, Indien u ons akkoord bevestigd, kunnen wij de motor demonteren om de schade vast te stellen. Ik zie u zeggen: Auto is nu dus 7jaar oud, dus echt garantie of coulance is er niet echt meer. Meestal loopt dat tot max 5jaar. => dus het toch wel beperkt aantal kilometers en onderhoud bij dealer maken dan niets meer uit?
Met zo weinig km zou ik sterk het vermoeden hebben dat er verkeerde olie in gedaan is de olie moet de bovenstaande specificatie hebben anders lost riem op
Ok, alvast bedankt om te laten weten. Onze verzekering heeft een expert aangesteld en ze gaan de motor normaal open maken om te kijken. We weten wel nog niet wanneer. Expert van verzekering zou al hebben gezegd dat hij een soortgelijk dossier open heeft staan (Ecoboost 1000cc)...
Nee de riem ziet tegenwoordig zover weg gebouwd dat het ff controleren niet meer mogelijk is. sommige kun je olievuldop weghalen en dan met schuinoog op de riem kijken. echter vertelt dit niks over de status van de oliepompriem en van de distributieriem de tanden. Voor ford zelf durf ik niet precies te zeggen hoe hun dan rekenen. Wetende dat coulance bij peugeot tot 5jaar ging. Na 2jaar fabrieksgarantie ging het op leeftijd coulance steeds verder naar beneden tot max van 5jaar. Alleen blijkt dat hij dan ook veel km's heeft gelopen dan zakt de coulance weer verder. Je keek dus echt naar leeftijd en km stand welk vakje uit komt. Dan staat daar wat dealer voor korting moet geven, wat importeur betaald en wat er dus overblijft voor de klant. Kia met hun "7 jaar garantie" geloof ik niet helemaal. Want er zullen in de kleine letters wel staan dat het op basis van leeftijd en km-stand afbouwt Al was er wel lijstje met onderdelen die ondanks auto 5jaar oud was 100% vergoed werden, dit komt min of meer door de fabrikant van onderdeel die het volledig wil vergoeden. Niet zo zeer door merk zelf. Terug op jouw probleem is het idd dat motor open moet. vooral de carter onder uit verteld je al veel. eerst olie aftappen om precies achter te halen hoeveel liter erin zit/zat. Al kan het zomaar zijn dat ze stiekem olie bijvullen ivm je dat niet kan zien doordat olie te nieuw is. Als carter onderuit is zie je de oliepompriem zitten. is deze weg dan zie je hier de dader van gebrek aan oliedruk. Is dit echter goed dan wordt het wel verder kijken dan dit. camera de cilinderwanden inspecteren. Hoe dan ook is ff afwachten wat de expert zegt.
Ok, bedankt om te laten weten. Oliepijl was vrij hoog, want dat is het enige dat mijne man wel heeft gecontroleerd toen ik in panne stond (aangezien ik het lampje had zien aangaan) en volgens hem was het oliepijl te hoog. Daar hebben we toen wel geen foto's van gemaakt....
Ik vind de reactie van de dealer erg slecht helemaal als de auto daar in onderhoud is. Dan zou je toch verwachten dat er enige vorm van coulance is om minimaal te controleren wat er exact aan de hand is door bijvoorbeeld de Carter pan eraf te halen. Dat is geen hele dag werk maar heeft wel duidelijkheid. Maar om overal maar direct kosten voor te rekenen is eigenlijk te schandalig voor woorden van deze dealer. Zou er in ieder geval niet meer naar toe gaan voor onderhoud. Hopelijk helpt de rechtsbijstand verzekering wel goed. Heel veel succes met deze nare zaak.
persoonlijk vind ik het verdacht dat de dealer keihard in verweer gaat, die hebben iets te verbergen denk ik dan. laat de expert van de verzekering er naar kijken en meld alle bevindingen die hebt tot nu toe (ook van dit forum) aan de expert weten en vertel dat je de dealer niet vertrouwd en hun wss de verkeerde? olie hebben gebruikt (het gaat om de juiste specificaties) onderhoud is en blijft mensenwerk en iedereen kan een fout maken.
Hopelijk heb je een goede rechtshulpverlener. De benoeming van "DIESEL 11000520 OLIE 5W20 VOL SYNTETISCH" op de specificatie van de factuur klinkt mij dubieus in de oren zoals @bws723 ook aangeeft. - Heb je alle facturen van de vorige oliewissels? - Staat daar dezelfde olievermelding op of een andere? - Staan de wissels ook in de digitale onderhoudshistorie vermeld? Die historie kan de dealer uitdraaien... - Nooit zelf olie bijgevuld met een soort die niet aan de juiste specificatie van Ford voldoet? Die riem lost niet zomaar op, dan moet er echt wel óf verkeerde olie zijn gebruikt, óf te lang niet gewisseld zijn. Dat laatste kan op basis van wat jij zegt worden uitgesloten. De vraag is dan uiteindelijk hoe lang de eerste eigenaar met de (eerste?) olie heeft gereden........ dat zou de dealer je moeten kunnen vertellen. Zo niet, dan heeft deze de auto al als een 'risico' aan je verkocht en maakt je rechtshulpverlener hopelijk gehakt van de zaak. Heel veel succes en sterkte, niet leuk dit P.s.: of heb je toevallig een automaat...? Zie dan een mogelijk relevant draadje hier: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/ford-ecoboost-1-0-terugroep-actie.123474/ Misschien dan relevant voor je rechtshulpverlener in de zaak.
Samenvatting op mijn aanvulling onderaan de post hierboven: Als je dus een AUTOMAAT hebt dan kan het mogelijk ook een gevolg zijn van een eventuele fout / defect in de olieriemspanner. Die schraapt dan de kleine riem (ook een 'wetbelt') van de oliepomp dan kapot... Daarvoor is in de VS een onderzoek gestart, zie link hierboven. In Europa (nog?) niets over bekend. Als de oliewissels allemaal juist en tijdig waren en je hebt een automaat, dan mag de expert goed kijken of dit misschien de oorzaak is geweest... Als de motor wordt onderzocht zou de distributieriem (die naar boven loopt) in dat geval nog heel moeten zijn, maar de kleine riem naar onderen die de oliepomp aandrijft aan gort - met alle gevonden van dien. Nogmaals, sterkte en hou ons op de hoogte.
Aanvulling op jouw post: ik kwam recent een video tegen waarin iemand uit England op basis van de bevingen uit US claim had ingediend. Dit was afgewezen om vage reden dat dit enkel in US was en niets in Europa bekend is. link:
Goedenavond Bedankt voor alle input, ik ga het zeker doorgeven aan de expert, dan kan hij alvast gerichter kijken als de motor open gaat. @gerardTDCI : ik heb alle begrip dat er iets fout kan gaan bij een onderhoud en menselijke fouten kunnen inderdaad gebeuren, maar dan zou het ook fijn zijn als dealer/garage zijn verantwoordelijkheid daarin neemt, we betalen uiteindelijk omdat we hopen te kunnen gebruik maken van de expertise van een dealer/garage. @Torxbit : bedankt voor al het opzoekwerk, om toch nog enkele vragen te beantwoorden: alles zou moeten staan op de facturen van vorig onderhoud, maar die liggen allemaal in de auto bij de garage/dealer. Wij hebben nooit zelf olie bijgevuld, aangezien we op regelmatige basis op onderhoud gingen is het nooit nodig geweest. Het gaat inderdaad over een AUTOMAAT. @bws723 : dat is dan weer minder goed nieuws, maar zeker interessant om mee te nemen. Het is inderdaad erg balen voor ons, want zitten met 1 auto, moeten met 2 gaan werken en we weten niet voor hoelang we de auto kwijt gaan zijn en welke de kosten nog gaan zijn.
Ergens op een uk Facebook pagina heb ik gelezen dat het staal wat in de usa gebruikt was andere (slechtere?) kwaliteit zou zijn dan wat er in Europa gebruikt was en dat de actie daarom hier niet van toepassing zou zijn. Maar iets terugvinden op Facebook is net zoiets als een tampon zoeken in een vrouwen handtas
Tuurlijk schuilen ze daarachter. Heb ook vaak idee dat nthsa strenger is dan bovag of wel andere orgaan in Europa. Wat als nthsa het slechte kwaliteit vindt. Dan eisen ze dat fabrikant het oplost. Hier is het pas als ze zien dat er brandgevaar is. Anders doen ze er niet veel aan. Want uit garantie dan is het dus alleen maar winst
Als je de tijdens de olie aftap de olie door een filter laat lopen dan zie je de deeltjes van de riem op het filter liggen. Dan is e.e.a. duidelijk genoeg zonder al te veel werk.