Bedankt voor alle snelle en uitvoerige antwoorden. Zelf blijven we met een beetje een wrang gevoel zitten. Jullie kennen allemaal veel van auto's en meer bepaald Ford en/of Focus, maar wij niet. En dat is net de reden waarom we naar een garage gaan, om ons te laten bijstaan. Daarom betaal je ook, voor de service en kennis van een garage. Maar als zij de intervallen kennen en het aantal kilometers, waarom is dan nooit gewezen op de mogelijkheid dat de riem het zou begeven? Mijn ouders hebben al hun Fords (Sierra, Mondeo, Focus) op onderhoud laten gaan in deze garage. Mijn schoonzus heeft 3 Puma's gekocht vorig jaar in zelfde garage. Spijtig, maar voor ons is dit geen fijn gevoel. Wat het oliepijl betreft, wij hebben nooit olie toegevoegd, maar ik weet wel dat de garage onderbemand was toen het onderhoud moest worden gedaan, want op weg naar de garage hebben ze mij nog gebeld om de afspraak eventueel te verzetten, maar omdat ik al onderweg was, hebben ze me toch de auto laten binnenbrengen. We hebben dus 50.000 km gedaan op 5 jaar met de auto, want we zijn niet de eerste eigenaar en de aankoopprijs was ongeveer 20.000 euro. Het is wel zuur als je weet dat op dit moment de auto zo goed als niets meer waard is. Dure kilometers als we aankoopprijs tellen, de 3 keren onderhoud moeten en buiten het onderhoud andere reparaties zoals remschijven... Dit is geen financiële meevaller en het vertrouwen in deze auto is niet meer te herstellen. Stel dat we een nieuwe of gereviseerde motor laten plaatsen, dan blijven we altijd met het gevoel zitten dat de riem stuk kan gaan.
We willen wel een offerte laten maken door de garage om te laten weten wat volgens hun de kosten van een herstelling zijn en dan bekijken wat we gaan doen. Wat zouden jullie doen in ons geval?
Ik rijd nu 4 jaar met een focus van 2012 waar een motor van een schade auto in is gezet zonder enig probleem.
wrang gevoel zal altijd blijven, maar auto kopen is altijd het slechtste aankoop die je kan maken. heb klant gehad die auto binnen 10km total loss rijdt. Ja die kwam terug om nieuwe te bestellen. wat betreft de riem is idd moeilijk te zeggen. alle merken hebben motor gebracht met riem in de olie en alle komen er eigenlijk ook min of meer op terug. Je leest vooral pech verhalen, maar verhouding technisch is het geen groot verschil. want een droge riem kan ook breken en ketting kan ook onderhevig zijn aan vervangen. echter daar wil het niet zo zijn dat motor direct afgeschreven is. ter voorbeeld peugeot met thp ketting om de 15.000km vervangen ivm hij uitrekt heb ik meegemaakt bij klant. droge riem van fiat 1.3 diesel motor brak 30.000km voor interval voor het vervangen van de riem aan bod kwam. echter van beide motoren zijn er ook verhalen waar klanten 0.0 last hebben er van
Ik heb een Focus MK3 gekocht waarbij jaar voor aanschaf blok gereviseerd was. Rijden nu bijna 2 jaar probleemloos rond (weliswaar maar 5k km mee gereden). Recent moest blok uit elkaar en riemen / oliezeef zag er goed uit. Wat HEEL belangrijk is en wat ik adviseer is om iedere jaar of max 15.000km (olie) beurt te geven waarbij er nadrukkelijk juiste olie gebruikt wordt. Het liefst zelf doen dan weet je dat je juiste olie in gooit. Ik heb eens een Ford dealer gezien die verkeerde olie gebruikt had en het niet zo serieus nam.
Wat ik in het hele rapport mis, is het onderzoek naar de olieriemspanner. Zie mijn opmerkingen in de eerste pagina ('s) van dit topic. Ze hadden ook foto van de distributieriem moeten maken. Die is misschien nog wel intact, zeker als de oorzaak van de kapotte olieriem ligt in diens spanner. Waarom staat alleen de oliepomp riem op de foto denk ik dan.
Inderdaad een goede opmerking. Het feit dat de communicatie tussen de garage en expert stroef verliep en er ineens een foto van de riem werd gegeven, boezemt mij ook geen vertrouwen in, want waarom niet gewoon doen bij aanwezigheid van de expert, zoals voorgesteld door hem en ons?
Die opmerking valt inderdaad wel op. Over stroeve communicatie. In post #15 staat wat meer info waar de expert aandacht aan had moeten kunnen geven. Olieriem is niet distributieriem.... als olieriem er zo aan toe is, moet de olieriemspanner onderzocht worden want die is nog altijd discutabel bij de automaat versie... gezien veel vergelijkbare ellende in de VS met dezelfde automaten. Hoog oliepeil alleen lijkt me sterke oorzaak (en dealer is denk ik een knuppel, want heeft die niet teveel olie erin gegoten of bijv. oude olie vergeten eruit te halen?) Vind het niet echt een expert zoals ik het lees. Andere mogelijke oorzaken lijken helemaal niet onderzocht. Tunnelvisie??
Jeetje wat een vervelend verhaal is dit geworden, ik denk dat het voor anderen ook een goede les is om te zorgen dat de beurten altijd binnen de gestelde termijn worden uitgevoerd, zodat je nooit discussie kunt krijgen hierover. Als jullie verder nooit problemen met de auto hebben gehad en die altijd plezier heeft gegeven zou ik de motor laten reviseren, maar dat moet natuurlijk ook voor jezelf goed voelen. Succes en sterkte met dit hele verhaal, ik ben helaas maar al te bekend met auto's met slepende verhalen.
Pffff, word wel verdrietig van weer een negatief Ford(dealer) verhaal. Erg vervelend voor jullie. Succes met het vervolg.
Het hele verhaal rammelt naar mijn idee, slecht geworden olie mmm, kan, maar dan zouden beide riemen rondom schade moeten hebben ipv 1 riem waar een aantal tanden af zijn. Ik ken de constructie niet maar hoeveel tanden zitten er op de het het aangedreven tandwiel ? Maw hoeveel tanden van de riem kunnen er weg zijn voordat er geen aandrijving meer is denk dat de onderzoeksinstelling ook mee genomen heeft dat Ford geen garantie toekent ivm uitgelopen onderhouds schema en dat ze daarom ook een eindrapport opgesteld hebben omdat het weinig zin heeft om verdere acties te ondernemen.
Noem mij maar een gek maar ik vind het verdacht hoe 3 opvolgende tanden weg zijn, heel netjes en vlak ondergrond wat helderder van kleur zijn dan andere plekken. Lijkt alsof ze weggesneden zijn… Tevens vind ik de hoeveelheid olie en de kleur zeer verdacht. Alsof een stagiair olie niet afgetapt heeft en simpel weg nieuwe olie ingegoten heeft. Bewijzen kun je het niet, dat blijft zuur.
@Torxbit Volgens mij heeft alleen automaat een spanner zitten. Dit ivm er ook balansas bij zit. Juist deze spanner is verdacht bij terugroepactie in Amerika staat me bij. Handbak heeft geen spanner. Gekozen riem zit namelijk vrij strak erop en er is constante weerstand geen variable als wat je hebt met balansas of nokkenas. @bws723 Dat tanden zo mooi eraf zijn kan gebeuren. Gebeurt ook met een distributieriem. Doordat dit mogelijk na stuk gaan direct stil is gevallen is dit deel niet verzadigd met olie. Daardoor heb je andere kleur. Dat het verdacht is en mogelijk de monteur is vergeten af te tappen. Ben ik met je eens.
ik zou toch echt wel op een goede coulance van de garage aansturen. jullie (Familie) heeft al heel wat credits opgebouwd bij die dealer en verwacht dan ook wel meer medewerking. wat zouden ze er van vinden als jullie voortaan naar een andere dealer gaan voor onderhoud en daar (nieuwe) auto's aanschaffen? @Iodokus Joost heeft ook wel eens issues gehad met zijn Fords maar door dat hij een trouwe en goede klant is van de dealer hebben ze 'm altijd goed geholpen, ook al gaf Ford NL geen garantie of coulance.
We hebben alles al eens laten bezinken en gaan het eens bekijken. Coulance van de garage kunnen we altijd proberen op aan te sturen, maar ga eerst een offerte vragen en dan eens kijken of er iets te regelen valt. Het standpunt van de garage was vanaf seconde 1, jullie hebben de intervallen niet nageleefd, niet onze fout, alle kosten zijn voor jullie. Voordat we een expert hadden aangeschreven, waren ze ook niet bereid om te kijken wat er juist scheelde met de motor, tenzij we een volledige dag werkuren zouden betalen om de motor open te leggen (schatting was tegen de 1.000euro)... We hebben wel al een offerte binnen van TSC: Het monteren van een revisie motor in jouw type Ford Focus kost bij ons € 4.750,00 Incl BTW Nog even ter info, zowel mijn eigen vader als de vader en moeder van mijn man hebben nog gewerkt in de Ford-fabriek te Genk (ongeveer 20-tal jaren)