Alles lezende geloof ik niet dat de garage veel coulance zal geven, of je moet nog aan kunnen tonen dat de verkeerde olie is gebruikt al die tijd, maar verder verwacht ik weinig medewerking
Als je als familie zo trouw bent aan een merk, dan voelt het ongetwijfeld extra wrang... Zo vervelend, ook de kosten en je vertrouwen! Heel veel sterkte... met ook keuze vervolg. Zijn die intervallen van oliewissels dan zo extreem overschreden of gaat het maar om enkele dagen / enkele kilometers overschrijding? En hoe vaak zou er zijn overschreden: eenmalig? Ik blijf erbij...: specialist / onderzoeker had hele zijkant blok moeten openen om de complete distributieriem te controleren, te fotograferen maar vooral om de spanner van de olieriem te controleren. Zie eerder getoond filmpje waarbij deze helemaal afgebroken was. Want met die olieriemspanner (die alleen in de automaat versie van deze motor zit) is wel degelijk een mogelijk probleem gaande, wat de tandeloze olieriem goed zou kunnen verklaren (en daardoor gevolg kapotte motor, want geen/onvoldoende smering gehad). Als de olie echt alleen de primaire oorzaak was, dan zou de distributieriem die omhoog loopt (en dus niet gefotografeerd) ook tandeloos / slecht moeten zijn. Dat is nu niet aangetoond, dus onderzoek onvolledig. Of zeg ik iets geks?
Dit schreef je zelf op 14 april, dus eigenlijk al een antwoord op bovenstaande... Expert zei eerst dus dat de distributieriem OK is. Komt later met de bevinding en foto dat de olieriem daarentegen NIET OK is. Spanner onderzoeken dus en daarvoor is mogelijk meer nodig dan alleen carterpan eraf. Edit:Of laat ze even met zo'n flexibele camera aan een slangetje kijken... dan kom je er ook wel bij via de onderkant, kost veel minder tijd en arbeid dan zijkant blok open maken.
Hoi Vrees dat we het pas gaan weten als we de motor ergens anders gaan laten reviseren of vervangen en dan vragen om eens te kijken. Expert heeft onderzoek afgesloten. De distributieriem hebben ze bekeken met zo een soort flexibele camera (volgens telefonisch contact met expert) en daar was niets te zien, distributieriem was OK. Expert had wel al aangegeven dat als het één van de riemen zou zijn, hij weinig hoop had op enige coulance of tussenkomst van Ford rechtstreeks, aangezien hij zo elke week wel een dossier heeft en nooit tussenkomst heeft verkregen. Zelfs mensen die het via een advocaat nog voor de rechter hebben gebracht, heeft hij nooit geweten dat het succesvol was... Tja, ik vind het vooral zuur omdat ik niet kan begrijpen dat een auto zo kan "gevoelig" kan zijn en we hebben de intervallen overschreden (er zat altijd +20.000 km tussen, dus ook niet binnen het jaar), omdat de garage zelf hier geen zaak van maakte als ik belde... maar dat is natuurlijk niet te bewijzen. Ik laat het wel los en zie het als "pech" hebben en als ik alles op voorhand had geweten, hadden we het natuurlijk anders aangepakt, maar dat is gemakkelijk praten erna. Merci alvast voor jullie meedenken en elke keer moeite doen om uitleg te geven en te reageren!
Voor wat het waard is willen wij het natuurlijk wel weten als er meer duidelijk wordt. Verder hopen we dat er uiteindelijk iets goeds voor je uit de oplossing gaat komen.
Begrijpelijk dat je het nu los wilt laten. Het geeft enkel negatieve gevoelens (machteloosheid, stress wellicht) Dat is het ook niet waard en je wilt gewoon verder. Wat hieronder staat heb jij niets (meer) aan of je moet door willen zetten, maar laat het opgetekend staan in dit forum voor eventuele toekomstige doeleinden: Jammer dat Ford zijn kop in het zand steekt door ook in dit geval zijn standaard verweer aan te voeren ("onderhoudsinterval overschreden dus toedeledokie klant"). Dat siert ze niet en ik denk dat er echt meer aan de hand is in dit geval en dat Ford dit ook wel weet. De primaire oorzaak ligt hier namelijk mogelijk niet zo zeer in het strak aanhouden van het onderhoudsinterval maar aan een specifiek, zeer mogelijk (want in de VS al vastgesteld!) ondeugdelijk onderdeel: de olieriemspanner die is toegepast bij de automaat van de 1.0 en 1.5 driecilinder EcoBoost motoren. Die volgens onderzoek in de VS dus geheel of gedeeltelijk kan afbreken van zijn bevestiging aan het blok en vervolgens kan gaan klemmen waardoor oliepomp riem tandeloos geraakt - met alle gevolgen van dien. Benieuwd hoeveel mensen met een automaat (mk3 of mk4; hebben dezelfde olieriemspanner volgens expanded views die in andere topic staan) zich hier op het forum nog gaan melden met hetzelfde euvel want er zijn er (zie ook eerdere links in dit topic waarin opsomming van andere forumleden met zelfde euvel) vermoedelijk al meerderen voor jullie geweest https://www.focusclub.nl/index.php?threads/ford-ecoboost-1-0-terugroep-actie.123474/ https://www.focusclub.nl/index.php?threads/motorblok-vervangen.120905/ Tijd voor een rechtshulpverlener die het aandurft om in dit specifieke geval (nogmaals: olieriem stuk maar distributieriem wel volledig intact, bij specifiek een EcoBoost 1.0 of 1.5 driecilinder met automaat) een onderzoek in te stellen naar de olieriemspanner en als dat dan inderdaad de oorzaak blijkt te zijn, een class action zaak tegen Ford durft te beginnen wegens het leveren van een ondeugdelijk product Ik raad mijn omgeving een EcoBoost driecilinder met automaat steevast ten zeerste af om exact dit hele risico. Bestaat toeval dat het zo vaak voorkomt?
ook ik heb mijn bedenkingen bij het oliepeil, er zijn geen kabouters die in de nachtelijke uren olie bijvullen, als je de streep op de peilstok ziet, dan kan je de indruk krijgen dat er een dubbele hoeveelheid olie in gezeten heeft, dat hoort niet en is niet gezond voor een motorblok. Gevolg is dan automatisch dat het onmogelijk is dat het oliefilter is vervangen, want dan waren ze er wel achter gekomen dat er nog olie in het blok zat, dus mijn eerste gevoel zegt dat de garage die de olie heeft "vervangen" aansprakelijk gesteld moet worden, die is in gebreke gebleven door nalatigheid. Uit eigen ervaring: een motor ingeruild die een lege accu zou hebben, oke die was dan ook leeg, maar met starthulp draaide die nog niet rond terwijl je de startmotor wel hoorde, kort uitgelegd, 2x de hoeveelheid olie in het blok, olie aan de onderkant van de zuigers, daardoor een vloeistof blok en 4 tanden van de starterkrans afgebroken Conclusie: onkunde geeft altijd aan het einde van de rit ellende
Hoi Als de motor nog wordt bekeken en we krijgen meer info, ben ik zeker bereid om dit hier allemaal te posten. Met jullie uitleg wil ik ook wel nog eens aankloppen bij de garage zelf en mijn man heeft ook al geopperd om misschien de media in te schakelen (aangezien hij elke donderdag voetbalt met personen die werken voor een lokale krant)... Mijn frustratie is vooral de starre houding van de garage vanaf het begin, zeker omdat een garage toch vertrouwen en expertise moet geven. Mijn man heeft heel erg het idee dat de garage wel wist van de riem of toch vermoedens had en daarom tegen ons vanaf het begin heeft gezegd dat we een expert moesten inschakelen, zodat zij het op Ford zouden kunnen verhalen, maar dat het zeer moeilijk zou worden aangezien we de termijnen van onderhoud niet hadden gerespecteerd. Aan de andere kant gelooft mijn man inderdaad niet in zoveel toeval, de auto gaat "toevallig" stuk amper 500km na het grote onderhoud bij de garage en er zit zoveel teveel olie in... Hij vindt het zelfs "crimineel" van Ford dat ze auto's laten rondrijden waarvan ze weten dat die ineens stuk kunnen gaan. Ik ben nog goed aan de kant kunnen gaan staan, maar voor hetzelfde geval had dit voor een gevaarlijke situatie kunnen leiden. Hij wil de auto ook gewoon de deur uit, want hij wil niet dat iemand er nog mee rondrijdt als deze riem zo problematisch is.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen helaas. Ik weet er alles van inmiddels en als de tegenpartij niet toegeeft zal het heel lastig worden. Media is een optie maar het moeilijke is om niet de emotie te laten spelen maar puur de feiten. En wat is dan het doel van de media aandacht?
Afgaande op het rapport: 1e onderhoudsbeurt onderhoudsinterval overschreden met 3.692 KM (23.692 KM in plaats van de voorgeschreven 20.000 KM). Dit is een overschrijding van 18,5%. 2e onderhoudsbeurt onderhoudsinterval overschreden met ruim 14 Maanden (26 Maanden in plaats van de voorgeschreven 12 Maanden). Dit is een overschrijding van 117%. 3e onderhoudsbeurt voorgeschreven onderhoudsinterval overschreden met 13 Maanden (25 Maanden in plaats van de voorgeschreven 12 Maanden). Dit is een overschrijding van 108%. Er zijn uiteindelijk slechts 3 onderhoudsbeurten uitgevoerd gedurende een periode van 6 Jaar. Op basis van leeftijd hadden dit minimaal 5 onderhoudsbeurten moeten zijn. In dit geval zijn de voorgeschreven onderhoudsintervallen dus structureel en bij de laatste 2 onderhoudsbeurten ook nog eens extreem overschreden. Persoonlijk ben ik van mening dat eigenaar in dit geval nalatig is geweest in het respecteren van de onderhoudsvoorschriften. Het had de dealer gesiert als deze de eigenaar hier op gewezen had maar naar mijn mening blijft de eigenaar zelf verantwoordelijk voor het respecteren van de onderhoudsvoorschriften. Desalniettemin is het extreem hoge oliepeil erg vreemd. Als het mijn auto zou zijn zou ik pertinent verklaard willen zien hoeveel olie er daadwerkelijk in de motor heeft gezeten en wat de oorzaak is van het extreem hoge oliepeil. Feit is dat teveel olie net zo slecht is als te weinig olie. Indien er teveel olie in de motor zit kan de olie gaan schuimen met als gevolg dat er luchtbellen met de olie worden rondgepompt. Dit is niet bevorderlijk voor de smering van de motor en kan zelfs resulteren in motorschade. Overigens biedt Pumaspeed in de UK fabrieksnieuwe 1.0 ECOboost motoren (zie LINK) aan voor een zeer interesante prijs (ongeveer een derde van de prijs die een Ford dealer vraagt). Zelfs met verzendkosten, invoerkosten en BTW kan dit prijstechnisch interessant zijn t.o.v. revisie van de motor.
Ik vond nog een mooi toepasselijk stukje van de ANWB over garantie NA een onderhoudsbeurt: ANWB: U vraagt of er sprake is van van garantie op een grote beurt. Wanneer het een Bovag aangesloten bedrijf betreft, is er sprake van 3 maanden garantie op arbeid en onderdelen. Wanneer de garage steken heeft laten vallen kunt u ze zo kort na de beurt aansprakelijk stellen. Er zal echter eerst aantoonbaar bewijs moeten zijn waaruit blijkt dat de garage een fout heeft gemaakt. Het is dus noodzakelijk dat de motor onderzocht wordt om vast te stellen wat er precies heeft plaatsgevonden. Het breken van de distributieriem speelt een essentiële rol. Wanneer is deze voor het laatst vervangen óf is het breken het gevolg van iets anders. U zou dus uw garage kunnen vragen naar hun diagnose wat en waarom dit heeft kunnen plaatsvinden. U zou natuurlijk ook zelf het initiatief kunnen nemen door een expert in te schakelen om de motor te laten onderzoeken. Dat is wel financieel risico omdat expertise onderzoeken prijzig zijn en misschien niet het aantoonbaar bewijs oplevert. Misschien dat u een rechtsbijstandsverzekering heeft die het de moeite waard vindt er expert bij te halen. Mits het bedrijf bij de Bovag aangesloten is.
De expertise is ingeschakeld zover ik het verhaal begrijp, alleen door het overschrijden van de onderhoudsintervallen geeft ford geen thuis en is de zaak eigenlijk afgesloten zonder direct bewijs wat de oorzaak is.
Precies dat. Alleen helaas lijkt de expert niet echt een expert te zijn wat ik zo lees maar je moet het er maar mee doen. Second opinion is misschien nog een optie? Vertraagd wel de hele boel weer en gezien de wijze waarop de garage reageert zal die daar waarschijnlijk niet mee akkoord gaan
Waarom zouden ze er niet mee eens kunnen zijn? van wie is die auto? niet van hun dus ze bepalen uiteindelijk niks wat er met de auto gaat gebeuren, zodra je twijfelt dan moet je altijd een second opinion in kunnen schakelen, er moet toch iemand zijn die kan vaststellen wat de oorzaak is geweest?
Uiteraard is dat de keuze van de eigenaar maar wat er ook uitkomt zoals ik alles lees zal de garage er alles aan doen om geen verantwoordelijkheid te nemen.
Gereviseerd of nieuw. Compleet gereviseerde Ford 1.0 EcoBoost motor € 1.900,00 https://link.marktplaats.nl/m164971...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Bedankt voor alle reacties! Gereviseerde motor is zeker een optie, maar dan moeten we nog iemand vinden die deze wil plaatsen en moet ook zien hoe het dan met keuring moet hier in België. We zullen nog met de garage in gesprek gaan over eventuele overname van de auto en of ze ons iets kunnen aanbieden in functie van eventueel een nieuwe aankoop. We gaan het loslaten, wel vragen naar het oliepijl, maar voor de rest zal het waarschijnlijk niets worden...
bij overname van de auto is nog maar de vraag wat er mee gaat gebeuren. zoals je man al zei, hij wil niet een ander met deze ellende opzadelen. de starre houding van de garage vind ik ook niet helemaal terecht (denk ik) heeft deze (voor jullie) vaste garage jullie wel ieder jaar op de hoogte gebracht van een verplicht onderhoud of jullie daar op gewezen dat de intervallen overschreden waren? bij revisie van de motor zou ik alles wel laten documenteren met foto's. mochten er dan nog dingen zijn die de expert heeft gemist kun je alsnog aankloppen bij de garage. mocht het blok vv worden zou ik alsnog het huidige blok uit elkaar laten trekken om te zien of er wat over het hoofd is gezien. al met al een vervelende situatie en laat het niet teveel je leven (of je humeur) verpesten.
Goedemorgen Hier ben ik weer. Mijn man heeft geprobeerd met de garage in gesprek te gaan en te vragen of ze ons bij de aankoop van een nieuwe wagen en inleveren van deze wagen geen tegemoetkoming zouden kunnen doen. En hij heeft ook gevraagd naar het herstellen of vervangen van de motor. Dit zou 11.000 euro kosten, volledig door ons te betalen en andere tegemoetkomingen zouden ook niet mogelijk zijn. We zijn opnieuw heel erg ontgoocheld in de manier waarop de garage ons precies nergens in wil tegemoetkomen. Het idee nu is om de auto gewoon te slepen, te verkopen en een ander merk auto te kopen. Alternatief is de wagen op eigen kosten te laten maken en te verkopen... We laten het ons leven zeker niet verpesten, maar we hebben beiden geprobeerd in gesprek te gaan met de garage en we zijn beiden echt "belachelijk" gemaakt door de verantwoordelijke van de werkplaats, waar dat is de enige met wie ze ons steeds in gesprek laten gaan. We worden precies niet serieus genomen. We zitten meer dan 2 maanden zonder auto, we moeten gaan werken, we hebben 2 kinderen en op de één van andere manier zijn wij precies de enige verliezers in dit verhaal, dat is heel zuur voor een auto die amper +60.000km op de teller heeft. Groetjes Tamara