1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Dat zal allicht ook iets schelen maar ik breng het zaakje dan liever naar iemand lokaal dan een grote keten die er fors geld voor vraagt.

    Wij vragen al jaren de banden mee, voor de paarden hier mooi speelgoed.
    Leggen er nog wel eens een "mijnenveld" mee bijvoorbeeld waardoor ze hun route moeten bepalen of torens die ze om kunnen gooien.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Het grote verschil tussen lokaal en keten is de service. En voor sommige dingen is lokaal gewoon vele malen beter.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  3. Beetje sleutelen aan wat ouds...tijd dat de Dexta nieuwe olie en filters kreeg.
    Ideaal om met dit weer dan ook droog aan de slag te kunnen.

    [​IMG]

    Oude zwarte olie na 2 jaar en ongeveer 250 uur (mag tot 300 uur blijven zitten)
    [​IMG]

    Geen foto van maar de plug was netjes schoon, net als het oude filter.
    Wel een foto van het nieuwe filter:
    [​IMG]

    7,2 liter aan nieuwe olie:
    [​IMG]
    De fijnste selectie van de AC-Tion. Minerale olie in de juiste specificatie.

    Brandstoffilter, ook 2 jaar oud en valt mij reuze mee hoe vuil die is:
    [​IMG]

    Nadat alles was vervangen de brandstofleidingen ontlucht, dat verkeerd gedaan en kon het overnieuw en toen een grote anti-climax.....de accu natuurlijk leeg :frusty:
    Oude accu van de Master zorgde ervoor dat ik ontluchten poging 2 nog net af kon ronden maar ook die was daarna zoals verwacht plat. Accu van de Dexta staat aan de lader dus later vandaag of morgen een herkansing om hem weer te starten.
     
    uwbuurman, Paul_U, DexterXL en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Gisterenmorgen een nieuwe accu voor de Dexta besteld welke dezelfde avond nog is bezorgd en met het werkplaats handboek erbij de juiste ontluchtings methode gevolgd en we kunnen weer :)
    Blokje loopt weer iets stiller met de nieuwe olie en door de nieuwe accu is het 1 druk op de startknop en direct lopen.

    Gisteren 2 bigbags stookhout gehaald, 4 kuub in totaal.
    Die met een heftruck van de buurman van de aanhanger getild en vandaag met de Dexta leeg kunnen schudden zodat alles gestapeld kon worden.

    Next up....de Renault.
    Handrem mechanisme nalopen en het lager van de schuifdeurroller vervangen.
     
    DexterXL, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Van de week bericht dat de voorgloei set voor de trekker weer beschikbaar is.
    Setje besteld en komt als het goed is vandaag nog aan. Binnenkort aan de knutsel.
    Gloeispiraal vervangen, leidingwerk leggen en een tankje tussen de retourleiding en dieseltank zodat de gloeispiraal van diesel wordt voorzien zodra je gaat gloeien. Dit systeem werkt nog met een vlam in de inlaat om alles warm te krijgen :D

    Remblokken voor de Pajero zijn na 5 weken ook verstuurd. Stoptech had ze eindelijk weer beschikbaar.
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Dus weer wat te doen
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  7. Ben er bang voor
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Eerst kerstdagen maar doorkomen denk ik.
     
  9. Dat zijn de betere upgrades, aan de Dexta! Voorgloeien op diesel.
     
    Edgar Focus, gerardTDCI en Fredhead vinden dit leuk.
  10. Dat maakt het starten wel een heel stuk gemakkelijker :)
    Set is binnen, moet alleen nog even contact opnemen met de winkel. Zou een handleiding bij zitten en die ontbreekt.
    Denk aardig te weten hoe alles moet komen maar wil het graag zeker weten voordat ik stukken leiding op maat ga maken.

    Dat en als er gesleuteld wordt is dat eerst aan de Renault.
    Momenteel is het weer te slecht daarvoor en zijn we druk bezig om overvloedig regenwater bij de paarden weg te pompen....
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Beetje de laatste klusjes voor dit jaar aan het doen.
    Was van de week al onder de Renault gekropen om te zien dat het handremmechanisme aan de klauw rechtsachter was blijven hangen na het rijden op de handrem en toen die weer naar voren stond dat de kabels uit waren gerekt.
    Had gegokt dat ik het mechanisme op de klauw weer goed gangbaar kon krijgen maar hij is toch te ver heen...
    Overal op internet zijn verhalen te lezen dat deze altijd vast gaan zitten en uiteindelijk vervangen de enige optie is.

    De boosdoener is de hefboom:
    [​IMG]

    Nieuwe kabels had ik al besteld en zojuist een nieuwe klauw voor rechtsachter besteld.
    Idioot genoeg is dit altijd degene die problemen geeft en is de klauw linksachter nog perfect gangbaar.
    Voor de Pajero direct maar een oliefilter toegevoegd aan de bestelling want die meent dat het tijd is voor een oliewissel.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. En zo blijven we bezig. Maar, zo komen we ook verder. Lekker bezig, Fred!
     
    gerardTDCI, Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Zo blijven we van de straat zullen we maar zeggen :)

    Denk dat we aankomend weekend maar even van auto wisselen.
    Vriendin moet dan op pad voor haar bedrijf, zag dat de voorspellingen nu in ieder geval goed zijn voor dan en kan ik rustig aan de slag.
    Direct ook maar even de roller van de schuifdeur doen en dan hebben we alle klusjes aan de bus zelf gehad.
    Kunnen we ons daarna weer richten op de inbouw.
    Daar wilden we deze week mee aan de slag maar naast de regen had ik ook een zieke in huis.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. We zijn het nieuwe jaar maar goed begonnen, dit weekend van auto gewisseld zodat mijn vriendin voor haar bedrijf op pad kan en ik een auto heb om aan te werken.
    Kleine verrassing was wel dat het vanmorgen is begonnen met sneeuwen en het wat kouder was dan verwacht...

    Neemt niet weg dat we gewoon aan de slag zijn gegaan met de Renault.
    Extra laagje kleding aan en het was best te doen op de oprit.
    En wat doe je bij een auto van een merk waarvan het logo op een uitgedraaide schaarkrik lijkt? Juist, die hoort met de wieltjes van de grond :cheer:

    [​IMG]

    Oude klauw er al af en de nieuwe op z'n plek:
    [​IMG]

    Na het vervangen en ontluchten van de klauw dacht ik de handremkabels te vervangen maar ondanks de pasgarantie van de webshop passen ze dus niet :whistle:
    Heb de oude opgemeten en zal het weekend eens kijken of ik zelf de juiste bij ze kan vinden.
    Voor nu de oude kabel aan de klauw bevestigd en dat werkt ook prima.
    Ontluchten ging super snel, had voor de zekerheid een litertje remolie bij besteld omdat ik minder dan een liter had staan maar na een aantal keren pompen waren we al klaar. Is bij de Pajero langer werk...
    Ook nu weer mijn slangetje met terugslagklepje gebruikt, na een keer of 6 pompen mijn telefoon neergezet met de camera op het slangetje gericht en toen ik in de video terug zag dat er een mooie straal remolie uit kwam was het goed.

    Vervolgens moest ik de auto eerst leeg maken voordat ik een testrondje kon maken :mrgreen:
    Moest gisteren wat baaltjes stro halen, paardentrailer staat vol met hooi en ik had gegokt om met de andere aanhanger te gaan. Bleef lekker doorregenen dus thuis het span omgewisseld voor de Master en dat ging dus ook prima.
    [​IMG]

    Ook direct de reden waarom je mij geen bestelbus toe moet vertrouwen :D

    Tijdens het leeghalen de motor laten draaien en de spiegelverwarming getest. We dachten dat deze niet werkt maar met stilstaande auto worden ze iets warm en uiteindelijk was dat zelfs genoeg om de spiegels wat schoner te krijgen.
    Denk dat we aan beide kanten het glas met de verwarming maar eens vervangen en kijken wat er dan gebeurd.
    Enniewee, proefrit geslaagd en met een paar noodstops alles mooi vrij van olie gebleven:

    [​IMG]

    Hierna maar besloten om de bakolie direct te verversen, hadden van de week bedacht dat dat ook maar moest gebeuren. Was nu mooi warm dus komt het er makkelijk uit.
    Auto nu met z'n neus in de lucht op de oprijbokken:
    [​IMG]

    Eerst de vulplug los gehaald, met de waterpomptang aan de rand kwam het plastic ding netjes los.
    Carterplug gebruikt dezelfde aanslutiting als die van de motorolie dus dat was makkelijk omdat we daar het speciale dopje voor hebben.
    Bak leeg en krap 3 liter van dit sapje erin gegoten:
    [​IMG]

    En nadat de olie uit de vulpug uit was gedruppeld de plug er weer in en alles schoon, dit noemt Renault dus een vulplug:
    [​IMG]

    Heel kort ritje gedaan en de bak schakelt nog net wat soepeler.
    Oude olie kwam er behoorlijk helder uit dus iemand heeft hier in het verleden ook al eens aandacht aan besteed.
    Ook hiermee gezien dat degene voor ons gewoon goed voor de bus heeft gezorgd.

    Afhankelijk van het weer wil ik morgen de roller van de schuifdeur nog vervangen en dan is mijn klussenlijstje aardig klaar voor nu.
    Vanmiddag geen tijd meer gehad maar we hebben in ieder geval de 2 belangrijkste puntjes van de lijst af kunnen werken.
     
    gerardTDCI, DexterXL, Tom91 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Mooi, lekker bezig. Dat stro kan je ook laten liggen, comfortabel bed van te maken.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Fredhead vinden dit leuk.
  16. Prikt wel een beetje :lol:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Lekker bezig geweest dus. Maar het plan was toch een echt bed dacht ik?
     
    gerardTDCI en Fredhead vinden dit leuk.
  18. Komt er ook.
    Wat er achterin lag is een bed voor de paarden
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Die dus :mrgreen:
     
    Edgar Focus en DexterXL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina