1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. En dat pakken ze weer terug met montage van€34 per band.
     
    Fredhead en gerardTDCI vinden dit leuk.
  2. Ik zou ze daar ook nooit laten monteren :mrgreen:

    Het is meer dat ik die prijs nu even als vergelijking wil gebruiken.
    Zal er morgen eens beter voor gaan zitten. Vriendin was vandaag de hele dag op pad en na een rit door wat hagelbuien volledig met me eens dat het tijd wordt voor andere banden.
     
    gerardTDCI en Bertus 7 vinden dit leuk.
  3. Schoorvoetend moet ik toch bekennen dat ik volgende week donderdag voor het eerst voet in een KwikFit filiaal ga zetten.... na heel wat vergelijken zijn zij toch echt de goedkoopste.
    Alleen banden besteld, montage doen we zoals gezegd ergens anders. Vragen ze 42 euro per band voor wat ik serieus geld durf te noemen :roll:

    Benieuwd hoe de Cross Climate 2 het doet tenopzichte van de voorgangers die we hebben gehad.
     
    Heusinkveldb, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. aan verkoop van banden kan weinig verkeerd gaan denk ik maar let wel op de DOT code ;)
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Dat is wel leuk die dot code bij autobandenmarkt heb je de keuze om banden te bestellen van dit jaar maar kost €10 per extra per band dat had ik niet gedaan maar kreeg evengoed banden van dit jaar.
     
    Fredhead, Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  6. Zolang je banden koopt die net Max 2 jaar op de markt zijn zou ik me over de dot code niet zo druk maken
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  7. Dat van autobandenmarkt is wel een gemeen trucje...
    Dan is het gokken of meer betalen en denk dat veel mensen voor dat laatste gaan.

    Zal donderdag inderdaad even opletten, zal vast wel goed zitten maar als ze echt oud zijn voel ik wel een gesprekje aankomen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Donderdag op tijd weggereden bij mijn werk en onderstaand setje banden gehaald:

    [​IMG]

    Zijn 9 maanden oud, dus geen hele gek oude voorraad en met de incourante maat denk ik ook wel een vrij recente DOT code.
    Aankomende donderdag gaan ze eronder, garage vlakbij mijn werk had nog een gaatje in de agenda dus dat kwam goed uit.

    Gisteren moest mijn vriendin weer met de Renault op pad en na een week in de kou stil staan gaf de accu wel aan dat ie z'n beste tijd heeft gehad.
    Ik keek 's middags even snel op de digitale meter op het dashboard en die gaf 11,2 volt aan :lol:
    Starten ging wel maar niet meer van harte uiteraard. Nieuwe accu is besteld, na een twijfel tussen Bosch of Varta kwam ik een Exide tegen die een stukje sterker is dan de andere 2 merken.
    Schijnt ook een goed merk te zijn dat al lang mee gaat dus ik ben benieuwd. Beetje extra capaciteit is wel prettig vind ik altijd.

    Verder liet de Pajero even merken dat ie ook wat kleine aandacht wilde :mrgreen:
    De hendel van de achterdeur bleef "plakken" waardoor je de deur niet meer dicht kreeg. Ja, paar keer smijten en dan ging het wel.
    Mechaniek in de WD40 verzopen en het gaat weer als nieuw. Mocht het weer terug komen haal ik alles uit elkaar, maken we het schoon en wordt dat de duurzame oplossing maar voor nu geloof ik het wel eventjes.

    En last but not least....filters besteld voor de Dexta en gisteren 8 liter minerale motorolie gehaald.
    Vorig jaar vergeten het ding een onderhoudsbeurtje te geven dus dat doen we nu maar alsnog. Heeft niet gek veel uren gedraaid maar als je 63 jaar oud bent mag er best naar je om worden gekeken.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Lekker bezig dus. Nieruwe accu koop ik standaard iets zwaarder dan de voorgestelde, beetje extra power in zo een ding is altijd goed.
    De Pajero is een zeurkous en had het waarschijnlijk koud, WD40 smeert gelukkig zo goed als alles dus denk dat het voorlopig wel mee zal vallen tenzij het echt nog veel kouder wordt.
    Dexta geen beurt gegeven, ja dat kan natuurlijk niet. Op die leeftijd is wat extra aandacht geen luxe maar een must hoor.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  10. Uit mijn hoofd is het iedere 300 uren verse olie, ik ben daar in 2 jaar tijd nog niet aan gekomen.
    Neemt niet weg dat ik het eigenlijk gewoon jaarlijks wil verversen.

    Van de week eerst zorgen dat de Renault volledig klaar is om een week mee te kunnen naar Duitsland.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. De Cross Cilmate zijn prima banden, zitten zeer vaak ook onder de campers die bij ons komen, zodra we Continentals zien, dan begint de ellende vaak, zit gewoon een te groot verschil
    in kwaliteit.

    Exide accu's hebben wij ook, maar dan als leef accu's (gel), startaccu's hebben wij geen ervaring mee want daar gebruiken we Fulmen accu's voor
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  12. Hoe doen ze het als leefaccu's?
    Wellicht dat de keuze daarvoor dan ook een Exide wordt.

    De Michelin Cross Climates hebben we onder een Focus ook (100.000+ kilometer) goede ervaringen mee en mijn vriendin wilde ook niets anders dan deze banden hebben.
    Qua laadvermogen komen we 100 kilo tekort om de maximale 3500 kilo van de Master te halen maar dat zullen we toch al nooit nodig hebben.
     
  13. Is het niet zo dat de banden de maximale toegestane gewicht van het voertuig moeten kunnen hebben ?
    Zeker als je de camper gaat gebruiken voor vakanties zit je zo aan het maximale gewicht.

    zijn de cross climates misschien ook leverbaar als XL band (extra load) kom je net wat beter uit op papier
     
  14. Kan bij de apk een probleem worden,of bij een controle langs de weg.
     
  15. #495 Fredhead, 3 dec 2023
    Laatst bewerkt: 3 dec 2023
    Banden zijn load index 102 met XL, goed voor 3400 kilo totaalgewicht tegen de 3500 die de Renault mag wegen.
    Leeg is ie 1900 kilo zonder inbouw en gaan wij die 3400 ook niet redden.

    Mijn gedachte is al dat als het wel een probleem mocht worden we de bus 100 kilo terug laten keuren.
    Ik vind goede banden belangrijker dan dat laatste beetje gewicht (meer draagvermogen kon ik deze banden ook niet mee vinden). Bus wordt gebouwd om wekelijks kort mee op pad te kunnen dan volgeladen weken mee op pad te gaan.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. #496 DexterXL, 4 dec 2023
    Laatst bewerkt: 4 dec 2023
    De uiteindelijke leeftijd zien wij zo tussen de 4 en 8 jaar worden, en er is geen enkele bewezen methode
    hoe je ze het langst mee kan laten gaan.
    Het zijn dus gel accu's, geen slangetje eraan wat je naar buiten hoeft te brengen, je moet alleen wel
    even goed opletten met aanschaf van lader/zonnepaneelregelaar/booster dat ze geschikt zijn voor gel.
    Wij plaatsen heel veel de ES900, mocht je makkelijk met je hoogte uitkomen dan kan je ook naar de
    ES950 kijken
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Waarom zou je als leefaccu niet een lipo accu nemen, ja ze zijn duurder maar wegen een heel stuk minder en hebben meer capaciteit, je kunt ze verder leeg trekken dan een loodaccu
     
  18. Denk dat dat ook heel erg afhankelijk is van wat je ervan verwacht.
    Hier is het doel van de auto om max 2 nachten per week gebruikt te worden om in te overnachten en dat het hele jaar door. Langer en hij gaat indien nodig aan het stroom.

    Overigens over accu's gesproken, vanavond is de nieuwe startaccu bezorgd.
    Direct geplaatst aangezien ik wel erg benieuwd was en het uiteraard ook gewoon nodig was.
    Nieuwe erin, startmotor gaat 2 tot 3 keer rond en direct aan slaan :cheer:
    Nadat ik alles op had geruimd de oude accu beter bekeken en met wat hulp van internet de productiedatum kunnen ontcijferen....oktober 2009, dus het is niet zo gek dat die op z'n laatste benen liep.
    Gezien de leeftijd van de bus dacht ik echt dat deze al een keer vervangen zou zijn maar niets is dus minder waar :mrgreen:
    Die is al een hele tijd "zozo" geweest en nu met een beetje vorst is het direct einde oefening.

    Ergens is al het andere werk met de gloeistiften en alles nalopen een beetje voor niets geweest blijkt, aan de andere kant weten we nu gewoon dat dat ook allemaal fris en in orde is.
    De accu zelf zit tussen de voorstoelen in een wat krappe bak in de vloer, met z'n formaat een beetje klieren maar het is te doen.

    Dank!
    Dat is handige info om te hebben :)
     
    Edgar Focus, gerardTDCI en Tom91 vinden dit leuk.
  19. Woensdagavond de nieuwe banden en mijn fiets achterin de Renault gezet.
    Foto is van de terugweg (wilde de oude banden terug hebben voor de paarden) en dat gaat vrij riant :mgreen:
    [​IMG]

    Donderdagmorgen onderweg naar mijn werk de bus neergezet bij de garage en werd net na de lunch gebeld dat ze klaar waren.
    Geen 42 euro per band voor montage maar 17,50 :lol:
    Zaakje netjes trillingsvrij en uiteraard nieuwe ventielen erop, zelfs voor dat geld.

    Voor mijn gevoel zijn de nieuwe Michelins wat stiller dan de busjesbanden die erop zaten van hetzelfde merk.
    Vanmorgen snel een "profielfoto" gemaakt voor de mensen met een profiel fetish:
    [​IMG]

    Voorlopig kan mevrouw in ieder geval weer vooruit :)
     
  20. Voor de oude banden betaal je dikwijls ook een afvalstoffenheffing, neem je ze mee terug dan hoef je dat uiteraard niet te betalen
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina