1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Zoals in m'n voorsteltopic al kort genoemd is de dame de voornaamste Ford bestuurster hier in huis en heb ik voor dagelijks een containerschip als vervoersmiddel.
    5 jaar terug zijn wij van de Randstad naar Drenthe verhuisd en kwam er al snel de noodzaak voor een 4x4 omdat wij geen tractor hadden op dat moment maar wel onder andere een rijbak voor de paarden welke af en toe vlak gemaakt moest worden.
    Zo ruilde ik mijn destijds Santa Fé in voor een Nissan Terrano 3.0 Di welke ik een kleine 2 jaar heb gehad.
    Hoop ellende met de auto gehad en nadat er weer slecht nieuws was bij de apk het ding snel een enorme schop gegeven en de huidige boot gehaald.
    Dat was bijna 2,5 jaar geleden en ben er waanzinnig blij mee.
    Oh ja het is een Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D GLX uit 2007 met grijskentekenombouw :cheer:
    Door de eerste Belgische eigenaar eerst als gewone auto gereden met achterbank en daar is later de achterbank eruit gegaan en is hij als auto voor hun bedrijf gebruikt.
    Uiteindelijk heeft de vorige eigenaar (de 2e in het verhaal) de auto "gekregen" als betaling omdat dit een paardenfokker betrof en nadat deze de auto lang heeft gehad ben ik eigenaar nummer 3.

    Standaard voorzien van cruise en climate control (voor mij 2 opties die ik graag op een auto heb), xenon verlichting, zelf dimmende binnenverlichting, trekhaak en een achteruitrijdcamera.
    Deze is zoals 95% van deze auto's voorzien van een 5traps automaat met overdrive op de 4e en 5e versnelling.
    Grappig detail over de bak is dat deze in samenwerking met Porsche is ontwikkeld dus ergens bezit ik ook een stukje sportwagen :dance:
    Verder kan het ding de volledige aandrijving hebben op de achterwielen, 30/70 (nog altijd 70 naar achteren en is de stand waarin ik altijd rijd omdat deze ook "noodzakelijk" is als de trekhaak in gebruik is), 50/50 hoog en 50/50 laag en als het echt lastig wordt kan het achterdifferentieel nog op slot.

    Hoop geleuter, op naar de aanpassingen dan maar:

    - Dubbele accu -> zat er gelukkig al in bij aanschaf
    - Anderson aansluiting naast de trekhaak -> zat er ook op bij aanschaf en blijkt verrekte handig

    Wat heb ik eraan gedaan?

    - EGR dicht gezet
    - Oliecatchtank geplaatst
    - Rondom op BF Goodrich AT2 banden gezet, niet goed voor je toch al niet zo goede verbruik, maar je komt wel overal
    - Led verstralers voorop gemaakt
    - Led werklampen achterop gemaakt
    - De ruitensproeiers vervangen voor die van een Honda Jazzzzz, veel gedane aanpassing en zo sproei je je ruit ook echt schoon
    - Grille zwart gemaakt met Plastidip

    Op de planning staat nog om de voorremmen te vervangen voor de exemplaren van een lange wielbasis.
    Ik heb 2zuiger klauwen en 278 mm schijven, een lange wielbasis heeft 4zuiger klauwen en schijven van 305mm.
    Heb al 2 sets schijven krom gereden puur omdat ze niet helemaal berekend zijn op de gewichten waar je met deze auto mag rijden en ik zal ook vast af en toe niet de rijstijl hebben van de meeste Pajero rijders, alsin af en toe vlot de bocht om en ik weiger om extreem vroeg te gaan remmen.
    Ander ding is dat ik de schokdempers rondom wil gaan vervangen. Ofwel Bilstein B4 en het ding standaard houden, ofwel B6 off-road en standaard veren. Of gek doen en B6 met langere veren zodat iets hoger komt te staan.
    Moet hem nog eens opmeten als hij in de schuur staat dat het dan allemaal niet te hoog wordt. Anders past de auto niet meer op de krik onder de zolder die we in de schuur hebben :lol:

    Verder krijgt de auto gewoon z'n onderhoud.
    Met z'n leeftijd en vorige week de 300.000 kilometer gepasseerd te zijn niets geks gehad voor zover.

    - Remmen rondom gereviseerd
    - Xenon lampen vervangen
    - Een van de accu's vervangen
    - Onlangs de nog originele stalibilisatorstangrubbers en verbindingsstangetjes aan de voorkant vervangen
    - Brandstofdrukregelventiel vervangen -> zwakke plek bij deze motoren en gaan gemiddeld 60.000 kilometer mee
    - Preventief het filter in de dieseltank vervangen
    - Net voor de 300.000 km de dynamo moeten vervangen
    - Verder gewoon olie en alle filters op tijd vervangen
    - Hier en daar in het interieur clipjes vervangen omdat deze stuk waren

    Ik wil dit jaar de olie van de automaat nog verversen en eind dit jaar of begin volgend jaar de olie van de differentiëlen en de tussenbak.
    Ook ligt er een nieuwe spanner voor de distributieketting klaar en een nieuwe kettinggeleider. Zodra ik binnenkort tijd heb wil ik de inlaat schoon gaan maken en de kleppen gaan stellen.
    Hierbij komt de ketting ook volledig open en is het een paar tellen extra werk om deze delen te vervangen.

    Lang verhaal, ik zal er nog wat plaatjes bij doen en dan stop ik er voor nu maar mee :shrug:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En omdat óók een Japanner stil kan komen te vallen kunnen we altijd rekenen op hulp van de trekker:
    [​IMG]

    Naast de paardentrailer en onze andere tandemasser thuis hangt er ook nog wel eens wat anders achter.
    In dit geval was dit een ritje naar Zuid-Limburg om m'n trekker op te halen en met een gezamenlijk gewicht van 5 ton een fijne combinatie:
    [​IMG]

    Die trekker is ondertussen ook wat aangepast.
    Zal er nog een keer een verhaaltje over schrijven, maar die staat er ondertussen zo bij:
    [​IMG]

    Fordson smalspoor Dexta met een voorlader uit 1960.
    Ook toen was een 3 cilinder al heel gewoon, betreft in dit geval een 2.4 liter diesel.
     
  2. Wat een heerlijk wagenpark dit. Ik blijf dit volgen :D
     
  3. Gaaf hoor!!! En die Fordson Dexta's zijn echt leuk!!
     
  4. Thanks!

    Aangezien het toch regent de laptop nog maar even gepakt.
    Paar snelle plaatjes nog van de Pajero.

    Rechts het oude en links het nieuwe filter dat in de brandstoftank zit.
    [​IMG]

    Was nog nooit vervangen, wordt ook nooit bij een garage gedaan en de toegang hiertoe was even een zoekplaatje.
    Internet staat vol met informatie over de lange wielbasis hoe je hierbij komt. Uiteindelijk na een paar uur zoeken en lezen op een Afrikaans forum uit gekomen waar iemand hetzelfde heeft gedaan als ik wilde en dat daar wel had gedeeld.

    [​IMG]
    Hier de vervanging van de dynamo. Grote klomp van 7 kilo die zo'n beetje onderin de motorruimte ligt.
    Ondanks dat de Pajero een grote motorruimte heeft is het blok ook aan de maat en kom je het beste weg met het formaat hand van een Japanner en dat heb ik uiteraard niet.
    Moment dat de dynamo niets meer deed was al even briljant. Begin van mijn vakantie en een dag voordat er 160 kuub zand gebracht zou worden en ik een shoveltje moest halen...
    Accu van de Dexta opgeladen en daarmee gaan rijden. Moest niet heel ver en had zo genoeg stroom om de trip heen en weer verantwoord te kunnen doen.
    Daarna de auto op een net nieuw aangelegd pad neergezet waar ie natuurlijk direct niets meer deed toen ik hem de schuur in wilde hebben.

    Afgelopen donderdag het interieurfilter, oliefilter, motorolie en de achterwisser vervangen.
    [​IMG]

    Dit keer voor Liqui Moly gegaan na heel veel goede verhalen te hebben gelezen en wat mensen die ik op YouTube volg er ook bij zweren.
    Via Duitsland 20 euro per 5liter fles goedkoper dan hier en aangezien er 9,8 liter in het blok + filter gaat is dat een mooie besparing :dance:
    Blok lijkt wat rustiger/stiller te lopen dan met de Castrol welke er hiervoor in zat dus ik ben heel benieuwd.
     
  5. En dan de Dexta...
    Vorig jaar eind maart opgehaald in Zuid Limburg tegen de Belgische grens aan.

    Ooit wilden we wel een tractor hebben, ik zat altijd met een schuin oog op marktplaats te kijken en had bedacht dat een Dexta de ideale kandidaat zou zijn voor hier.
    Niet te groot/zwaar en voldoende vermogen en ook niet onbelangrijk, bijna alle onderdelen zijn nog verkrijgbaar!

    Dat ooit ging wat sneller nadat wij bedachten grote hooibalen op te willen gaan slaan in de schuur.
    We leenden hiervoor wel eens de heftruck van de buurman, die ging stuk en is dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Wij hebben toen eerst zelf naar een heftruck gekeken, aangezien de schuur 2 mtr 10 hoog is op het laagste punt een uitdaging en bedachten dat het ergens ook zonde is om zo'n ding puur alleen voor het hooi aan te schaffen.
    Toen kwam de gedachte om een trekker met achterlader te nemen hiervoor en uiteindelijk stond onze Dexta tussen de advertenties.
    Een voorlader was helemaal perfect en na wat korte berichten met de verkoper over en weer en een grote aanhanger te hebben geregeld was ik klaar om de 4 uur durende reis te gaan doen.

    Daar aangekomen stond er een wat vermoeide Dexta die op dat moment goed liep, goed aanvoelde en de deal toen gesloten.
    Bij aanschaf zat er een grote bak op de voorlader welke eraf kon. Die bak heb ik later van z'n frame gehaald en daar hebben we vorken aan gemaakt samen met een buurman en z'n lasapparaat.
    Afijn terug naar Limburg....koop rond gemaakt, Dexta opgeladen en rijden maar.
    De trekker stond met z'n neus naar voren op de aanhanger en er zat een groot gewicht achterop waarvan niemand wist hoe zwaar ie precies was. Binnen een kilometer het spul aan de kant gezet, want boven de 40 km/h was er niét mee te rijden.
    Trekker eraf, achteruit weer de aanhanger op en met een beetje boel kogeldruk weer gaan rijden. Liever de auto wat achterover dan een slingerende combinatie.
    Op de terugweg was het druk, aantal files en noodstops gehad. Combinatie goed voor 5 ton, dus de Pajero en z'n remmen hebben het goed gedaan :sick:

    11 uur nadat ik was vertrokken was ik weer thuis, blij als een hond met u weet wel...
    Vriendin blij, ik trots de Dexta starten en de aanhanger af...amper meer willen lopen en met heel veel pijn en moeite net aan de schuur in weten te krijgen.
    Door alle noodstops onderweg en een gebrekkige onderhoudshistorie was het filter in de tank vol gaan zitten met troep en was het hele brandstofsysteem vervuild geraakt.
    Dat was een goede binnenkomer :nocheer:

    Volgende dag de boel bekeken, nieuw filter + kraantje voor de brandstoftank besteld, nieuw dieselfilter en toen liep ie beter dan ik hem kende! :cool:

    Zo een tijdje rond gereden, maar met een achterhef welke muur en muurvast zat heb je niet zoveel aan je trekker en werd het tijd voor wat werk aan de winkel.
    Wat informatie ingewonnen aangezien ik nog nooit aan zo'n apparaat had gesleuteld en via een handelaartje een ander hydrauliekdeksel gekocht inclusief de toebehoren.

    Maar om die te wisselen moest eerst dat gekke gewicht van de achterkant en hoe krijg je die er dan vanaf?
    Stapeltje pallets onder het ding gelegd en de Dexta aan de voorkant opgekrikt zodat het ding los kwam van de hef.
    Dat ging goed, op een klein detail na :lol:
    [​IMG]

    Vat is godzijdank niet door de buitenmuur naar buiten gekomen en met de trekker snel weer rechtop gezet...

    [​IMG]

    Wat uurtjes verder lag het oude deksel los op de Dexta:
    [​IMG]

    Ding gewisseld en voila de hef deed het weer. Uiteraard direct de hydrauliekolie ook vervangen.
    Klein detail waar je tijdens het werk achter komt is dat de achterhef van een smalspoor dus afwijkt van een normale Dexta.
    De armen zijn breder en het deksel is gelukkig hetzelfde.
    Ik had de armen van het oude hefdeksel weten te krijgen, eenmaal in z'n geheel en de ander brak natuurlijk :shrug:
    Daarop besloten de bredere armen te laten zitten en de toch al slechte spatborden open te slijpen zodat in ieder geval de hef ruimte genoeg had om te bewegen. Ik was al dolblij dat ie het weer deed.

    Hierna de Dexta weer kort gebruikt en een sleep voor de rijbak op de kop getikt.
    Ideaal en geen Pajero meer die met een pallet erachter rond hoeft :rock:

    Ik had geloof ik al gezegd dat de onderhoudshistorie wat gebrekkig was?
    Dus tijd om de olie te vervangen. In het carter zit een grote oliezeef welke ik eruit had gehaald en schoon heb gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Luchtfilter van het oliebadfilter vervangen en deze opnieuw met olie gevuld nadat hij droog stond.
    Gloeiplug vervangen, inlaat schoon gemaakt en de verstuivers lekten.
    Ik heb wel eens smerige verstuivers gezien, maar was toch verbaasd dat deze nog brandstof gaven:

    [​IMG]

    Na wat schoonmaken zag dat er beter uit:
    [​IMG]
    Op de foto ook al voorzien van een nieuwe afdichtring.

    Bij aanschaf deed de toerenteller het niet, hiervan heb ik de kabel vervangen en hij deed het weer!
    Verder is de thermostaat vervangen en heb ik de temperatuurmeter met z'n sensor vervangen.

    Oude en nieuwe thermostaat naast elkaar:
    [​IMG]

    In het najaar de klepspeling gesteld:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Afgelopen winter had ik een andere neus voor de Dexta gevonden.
    Deze was niet helemaal strak, maar had in ieder geval geen gaten op de bekende plekken waardoor ik er een leuke uitdaging in zag het ding weer toonbaar te maken.

    Daarna een tijd gezocht naar een nieuwe hefarm, want ja ik wilde de trekker optisch ook wel eens wat frisser maken en na een halfjaar nog altijd geen vervanger gevonden. Ja 1, maar daar moest ik dan de Dexta waar ie aan vast zat bij kopen :weird:

    Tijdens die zoektocht de stuurstang links van nieuwe koppelingen voorzien:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De oude waren aardig gaar, nu alles weer fris.

    Afijn, hefarmen....een dorp verderop zit een machinebouwer met een paar jongens die verrekte goed kunnen lassen.
    Ik wist dat ze er zaten en uiteindelijk daar eens gaan informeren Hefarm had ik mee en het was een gevalletje "klaar terwijl u wacht"...had ik dat maar een halfjaar eerder gedaan :frusty:
    [​IMG]
    Kratje bier als betaling verder en ik kon op jacht naar nieuwe spatborden omdat ik nu een setje zonder gaten op de Dexta kon hebben zoals het hoort :D

    Ook deze gebruikt gevonden bij een jongen van een jaar of 14 die z'n Dexta volledig aan het strippen was en alleen maar nieuwe onderdelen terug wilde plaatsen.
    Mijn gedachte voor het plaatwerk en de lak was dat het netjes en origineel moest, maar niet beter dan nieuw omdat hij hier gewoon gebruikt wordt en ik niet wil huilen om ieder krasje dat erop komt.

    [​IMG]

    Toen had ik wel zo'n beetje alle spullen die ik zocht en was het tijd om verf te gaan bestellen.
    Ik wilde alles met een spuitbus gaan doen omdat ik geen zin had om verf te moeten verdunnen, etc en te spuiten met de compressor.
    Lang verhaal kort: alles wat blauw is kon op die manier. De rode wielen moesten wel met de compressor want er was geen spuitbus meer te krijgen.
    Eindconclusie: had ik alles maar met de compressor gedaan, want dat is zoveel makkelijker :mrgreen:

    Wat plaatjes van het werk van dit jaar:

    Achterkant volledig gestript en voorzien van de eerste smalspoorarm:
    [​IMG]

    Hierbij heb ik ook direct de selectiehendel voor de hydrauliek en het overdrukventiel vervangen.
    [​IMG]
    De hendel is die bruine unit. Nieuw besteld voor een Ford 2000, maar dat past ook nog op een Dexta.
    Zoals op de foto te zien ook gelukkig direct m'n spuitwerk beschadigd....dat was snel bijgewerkt gelukkig.

    Spatborden klaar voor montage:
    [​IMG]

    Dat is 1 kant weer netjes:
    [​IMG]

    En toen hadden we weer een nette achterkant :cheer:
    [​IMG]

    Paar dagen later werd er 12 kuub puin gebracht welke ik met de Dexta naar de plek van bestemming zou rijden.
    10 kuub verder brak 1 van de heflatten :snooty:
    En ook die zijn voor een smalspoor natuurlijk anders en onvindbaar....lassen vond ik dit keer geen optie en uiteindelijk een set gekocht voor een normale Dexta.
    Hiermee is ie wat smaller geworden, maar als je op let met je werktuigen kan je alles passend kopen. De sleep die we al hadden is ook geschikt voor een mini-tractor dus daar was geen aanpassing voor nodig.
     
    Dragunov, R.Zwiers, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Deel 2, ik had mijn bericht te lang gemaakt met teveel afbeeldingen:

    Voorzichtig begonnen de neus op te knappen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uitgedeukt, op de plekken in het zicht strak gemaakt en gespoten.
    De grille van de oude neus is hergebruikt en later in het verhaal rood gespoten.

    De neus heeft een week of 2-3 klaar gelegen voordat ik verder ging.
    Met de voorlader was het even spannend of ik de neus kon wisselen met deze nog aan de trekker en dat ging gelukkig.
    Oude neus er vast vanaf gehaald en een paar dagen later begon mijn vakantie én was de dame een week van huis voor haar opleiding.
    Dé combinatie voor lange dagen en stappen maken :dance:

    Tussen het werk aan onze 3 paarden door was ik veel in de schuur te vinden en was de Dexta weer redelijk gestript.
    [​IMG]

    Motorkap:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen kwam er een pakketje uit Frankrijk met een nieuw logo voor de neus, verf voor de wielen en nog wat ander klein grut:
    [​IMG]

    Oude grille weer netjes:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Neus weer compleet.
    En ja, het logo zit scheef :rolleyes: Ooit was er iemand bij Fordson die de gaten niet recht onder elkaar heeft geboord waar het logo mee vast moet en ik vond het ergens ook wel een grappig detail/mankement dus heb het zo gelaten.

    Stukje van de temperatuurmeter voor en na:
    [​IMG]

    Brandstoftank:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het leuke deel, voorzichtig weer in elkaar zetten:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijd om de wielen te schuren:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Dragunov, gerardTDCI en WauW*TeR vinden dit leuk.
  7. En het laatste deel:

    Terwijl die aan het drogen waren en ik 's avonds om 11 uur niet meer wist wat te doen maar terug de schuur in gegaan om de bus van het koppelingspedaal te vervangen:
    [​IMG]

    Links de oude die er niet in 1 geheel uit kon, rechts de nieuwe:
    [​IMG]

    Nieuwe erin persen:
    [​IMG]

    En toen zat het pedaal ineens recht:
    [​IMG]

    De nieuwe heflatten in de grondverf:
    [​IMG]

    En in hun nieuwe kleur:
    [​IMG]
    Origineel horen deze ook blauw te zijn. Ik was door de blauwe verf heen en vond het ook een leuk detail als ze rood zouden zijn.

    Wielen in kleur:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen na een week van ik denk 40-50 uur met het ding bezig te zijn geweest stond ie weer op z'n pootjes en heb ik een snel proefritje gemaakt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het hele verhaal kort samen gevat, zo was ie bij aanschaf:
    [​IMG]

    En dit is vandaag de dag:
    [​IMG]

    Is het daarmee klaar?
    Nog niet, ik wil de elektra gaan vervangen want deze kan soms wat onbetrouwbaar zijn.
    De gloeiplug brandt de bedrading van door, dus deze doet het nog niet en moet ik ook nog uitzoeken.
    Ik wil de positieve aarde veranderen naar de hedendaagse negatieve. De dynamo laadt momenteel niet bij, ik vermoed dat deze niet geschikt is voor de huidige opstelling en verwacht het probleem daarmee opgelost te hebben.
    Zo niet gaan we die uiteraard vervangen. Voor nu gaat ie eens in de 4 maanden aan de acculader en is het ook goed.
    Er moet nog verlichting op komen. In de tuin aan de slag met maanlicht is 's winters erg gezellig, maar praktisch is anders :mrgreen:

    En last but not least, er moet nog een oranje driekhoek achterop en ik wil er een kenteken op hangen.
    Vorig jaar kon je je tractor aanmelden bij de RDW en op gemakkelijke wijze in het bezit komen van een kentekenbewijs, dit heb ik dus gedaan alleen heb ik nog geen plaat laten maken.
    Vanwege de leeftijd, gebrek aan breedte en vermogen hoeft het officieel niet maar ik vind het wel een leuk detail.

    Wat overigens ontbreekt in het verhaal.
    De voorlader is overgeschilderd in een kleur die dicht bij het origineel kwam, foto's hiervan ontbreken in mijn Flickr account zag ik en ik heb de stoel een keer vervangen voor een iets comfortabeler exemplaar.

    Het stuur vervangen staat ook nog op de lijst en de hydrauliekleidingen en achterbanden komen ook nog wel een keer aan de beurt.

    Kleine stapjes, maar hij ziet er in ieder geval niet meer uit als een 62 jaar half verzorgd exemplaar.

    Deze winter gaat er weer verse olie in en ga ik de kleppen weer opnieuw stellen.
    Mogelijk dat de verstuivers er ook weer even uit gaan. Ik wil nog een kleine ultrasoonreiniger aanschaffen en ze daar eens in mikken zodat ze écht schoon zijn.

    Ontzettend lang verhaal geworden, ik vergeet vast nog wel wat details maar hoop dat het een beetje weg leest :D
     
    bws723, Tom91, Dragunov en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Wát een mooie update, en wat een werk joh! Geweldig!
     
  9. Het leest heerlijk weg!! Mooie werken hoor, complimenten!!
     
  10. Thanks! :)
    Zitten de nodige uurtjes in ondertussen, was van tevoren niet allemaal zo bedacht maar ik doe het met veel plezier.

    Bedacht ik met zojuist nog, de gegevens van de Dexta zijn ook nog wel leuk om te delen:

    Gebouwd in 1960 in Antwerpen en is daarna naar Frankrijk verhuisd om zijn leven lang dienst te doen in een boomgaard/wijngaard.
    Degene waar ik hem van heb gekocht heeft hem daar gehaald nadat de eigenaar er na alle jaren geen zin meer in had om een probleem met de brandstofpomp op te lossen.
    Membraam was stuk, kost 25 euro en degene die hem verkocht heeft deze vervangen voor ik kwam kijken.

    Motorblok is een 2,4 liter 3 cilinder met 6 kleppen.
    32 pk en 180 nm bij zo goed als geen toeren, maixmale toerental is 1800 toeren voor dit blok.
    Deze heeft al een "live" PTO, dus deze blijft doordraaien op het moment dat je de koppeling in trapt en afhankelijk van het toerental tot 30 pk vermogen om over te brengen op een werktuig.

    Breedte is officieel onbekend, afhankelijk van degene die hem bouwde kon het nog wel eens variëren.
    Die van mij is 1 mtr 27 breed. Topsnelheid is 22 km/h op de navigatie, ik vind het hard zat maar er zijn mensen die de boel zo aanpassen dat 30+ mogelijk is.

    Ik ken voorbeelden van Dexta's die 40 ton weten te trekken, dat hoeft die van mij niet maar zo zie je maar hoe sterk dat oude spul is.
    De voorhef tilt ongeveer 500 kilo bovenop het gewicht van de vorken.
    Achterhef is goed voor +/- 900 kilo. Ik weet dat het gewicht achterop zwaarder is dan wat de voorkant kan tillen en de achterkant doet dat probleemloos, dus ik geloof ook wel dat ie sterk is.

    Overigens hebben de meeste smalspoor Dexta's geen achterhef (is er wel gemakkelijk op te bouwen) en de combinatie van voor en achterhef ken ik geen enkele andere van in Nederland in de smalspooruitvoering.
    Sowieso zijn er hier nog maar weinig van over en wat ik pas veel later leerde, in tegenstelling tot een normale Dexta zijn ze ook nogal wat meer waard.
    Dat laatste is een leuk detail, maar ik was niet van plan hem nog weg te doen
     
    gerardTDCI en WauW*TeR vinden dit leuk.
  11. wat een heerlijk verhaal om te lezen, van de helft snap ik geen klotuh maar toch blijf ik geboeid lezen :thumbup:
    echt, :respect:
     
  12. Ik tot enige tijd geleden ook niet hoor :mrgreen:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Ouwe beunhaas :mrgreen:
     
  14. We rommelen maar een beetje aan :mrgreen:
    Toen we hier kwamen wonen paste al mijn gereedschap nog in 1 kistje, tegenwoordig is een kar te klein :roll:
    Door wat slechte ervaringen hier met de garages in het dorp maar besloten om alles zelf te gaan doen, waar ik het soms eerder bij de grotere dingen nog wel eens aan een garage gunde.

    Vanmorgen even voor whizzzzzkid gespeeld aan de Focus, dan is die auto van mij tegenwoordig maar een dinosaurus qua techniek :shrug:
    Ruitenwissers stonden niet naar mevrouw haar wens, ik ben dan gewend om de armen los te halen en ze op de juiste positie te zetten, maar dat gaat tegenwoordig dus wat anders...
    [​IMG]
     
    Dragunov, gerardTDCI en Mpothoven vinden dit leuk.
  15. Goed, het voordeel van thuiswerken, zelf je dag in kunnen delen en vergaderingen die inlopen...
    Vanmorgen stond DHL voor de deur met daarin de laatste benodigde kabel voor de Focus.
    Na 2 weken nog altijd niet vanuit Nederland ontvangen en via Duitsland binnen 48 uur.

    Einde van de ochtend stond de auto nog lekker in de schaduw en nadat ik laatst al een topic op het forum had gelezen over het "uitbouwen" van de radio was het een fluitje van een cent.
    Roostertje aan de onderkant los klikken en dan komen de eerste 2 schroeven tevoorschijn.
    Die haal je los en:

    [​IMG]

    Kastje in beeld is de gehele radio unit, ook die zit met 2 schroeven vast.
    Die ook los gehaald zodat ik de eerste stekker toe kon voegen zodat ik mijn eigen aux-in toe kon voegen:

    [​IMG]

    Centimeter of 10-15 aan extra kabel wat je gelukkig goed kwijt kan achter de radio.
    Vervolgens de volgende kabel via een kleine opening in het dashboardkastje naar de zijkant van de radio kunnen leiden zodat de connector op de originele plek kon naast de USB ingang.

    Boel weer terug geplaatst, mijn Tunaj Firefly bluetooth adapter geplaatst.
    Deze haalt zijn stroom uit de originele USB poort van de auto en geeft een audiosignaal via de aux-in. In LDAC kwaliteit, dus geen dingetje van een Chinese webshop.
    Vervolgens de radio op de aux-in gezet en we hebben prima geluid :cool:

    Had de mazzel dat het activeren van de aux-in niet nodig was.
     
    WauW*TeR en Dragunov vinden dit leuk.
  16. Mijn hemel wat een enorme klussen zijn dat. Ik lees vol bewondering en dan al die foto's erbij, dit is echt heerlijk om te lezen en prachtig tot jaloersmakend hoe handig sommige mensen zijn.
    Blijf vooral posten, alsjeblieft.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Dank! :)

    Ik heb het ook allemaal geleerd, tot een jaar of 10 terug ontbrak het aan de durf en langzaamaan steeds meer gaan proberen en leren.
    In het begin nog wel eens meegeholpen om de garage van een maatje en uiteindelijk hier thuis een leuke hobbyruimte in de schuur ter beschikking.
    Garages in de omgeving zijn moah en dat heeft ervoor gezorgd dat de instelling is geworden dat we proberen echt alles zelf te doen.
    Internet is een handig hulpmiddel tegenwoordig en ook gewoon een kwestie van proberen.
    Verder dan ooit helpen een wiel te wisselen had ik nog nooit iets met een tractor gedaan qua werk :lol:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Des te indrukwekkender maar 2 rechterhanden heb je wel nodig natuurlijk.
     
  19. Die rechterhanden heb ik ook niet bepaald van m'n vader, denk dat dat een generatie over heeft geslagen :mrgreen:

    Alle bovenstaande zaken is allemaal een redelijke samenvatting van de nodige uurtjes werk.
    Denk bij de Dexta aan een uurtje of 80/90 wat er nu in zit. Tussendoor ook nog het een en ander uitzoeken op het grote www en dat is voor een smalspoor nog wel eens een uitdaging.

    Daarnaast hebben we thuis een redelijke tuin (+/- 4500 m2) waar we ook nog altijd mee bezig zijn.
    Laatst had ik "vakantie", die zouden we een beetje rustig aan doen maar op het laatste moment kwam er een mogelijkheid om weer aan de slag te gaan met een gekoesterde wens.

    Afijn, klein stukje terug in de tijd....Flickr deed lastig dus ik kan niet alle foto's uploaden die ik erbij wilde hebben.

    Voor de paarden hebben wij een groot vierkant aan paden in onze tuin waar ze vrij rond kunnen lopen en achterin in de rijbak uit kunnen komen.
    Nu hebben/hadden we een stukje "weiland" in het midden hiervan en het plan was om daar nog eens een heuveltje te maken zodat de paarden wat meer uitdaging hebben.
    Groot deel van het jaar is een deel van dat vierkant gesloten omdat we dan een paard van een klant hebben staan waar mijn vriendin mee aan de slag is en dan is een extra mogelijkheid wel fijn.

    Eerder was er al een slootje in dat weiland gegraven omdat we zelf een drainage aan hebben gelegd in de rijbak en het deel waar de paarden van klanten komen te staan.
    Ook dat is een klus met een verhaal, kortgezegd wij dachten in een week tijd bijna een kilometer aan buis te leggen. Dat werd 8 dagen en de eerste en de laatste keer dat we daar zo "makkelijk" over dachten :mrgreen:

    Terug naar de heuvel....de uitgegraven grond van die sloot en een afwateringspoeltje waren al eens op een hoopje gegooid.
    Dat hoopje is vorig jaar groter geworden nadat we de toen toekomstige paden wat uit hadden gegraven. We wonen op het veen en daaronder ligt prachtig zand en voor de afwatering wil je dat als ondergrond hebben.

    Eindresultaat van vorig jaar en zo begonnen we dit jaar:
    [​IMG]

    Zogezegd en zo gedaan, graafmachine van een buurman geleend en de boel uitgegraven om het tot begin dit jaar te laten voor wat het is.
    Beetje na lopen denken samen wat we wilden en in maart/april 15 kuub betonbrekerzand laten komen en dat met de Dexta naast de heuvel gereden.
    (hence: vandaar dat ik nieuwe heflatten nodig had, want na 62 jaar vonden die dat niet leuk meer....)
    Weekend nadat dat gebracht was die paden nog wat dieper uitgegraven, de heuvel nog wat laten groeien en met de hulp van mijn schoonouders hebben we het puin op de heuvel gelegd.
    Dat erop leggen ging weer met diezelfde graafmachine van de buurman, zonder had ik het ook niet willen doen.

    Voor het idee,hier waren we ongeveer 3/4e klaar met het puin:
    [​IMG]

    Toen het klaar was lag het er zo bij:
    [​IMG]

    Daarna was het idee eerst maar eens een rustigaan vakantie te gaan houden en dan verder te zien, maar dat ging toch wat anders.....
    Laatste moment een week lang een shoveltje gehuurd en wezen shoppen voor 240 ton zand :think:

    Wat foto's van het grootste pad wat gevuld moest worden, hier verdween ongeveer 100 kuub in :shock:
    [​IMG]

    Wat verder:
    [​IMG]

    En nog heel, heel wat ritjes verder en ondertussen de palen al in de grond....
    [​IMG]

    Vanwege een tweetal smalle doorgangen was dit het maximale formaat shovel wat we konden gebruiken, maar het ging prima.

    En dan na in totaal een dag of 10 flink doorwerken is dit waar je het voor doet :cool::
    [​IMG]

    Blije paarden die ein-de-lijk de heuvel op konden.
    Toen we bezig waren stonden ze al ongeduldig toe te kijken.

    Wat niet in het verhaal staat en ook niet op de foto's, maar na het af maken van de heuvel voordat het zand kwam hebben we eerst het "weiland" weer vlak gemaakt met de trekker en opnieuw ingezaaid.
    Nadat ik er 2 dagen met een graafmachine overheen was gereden was dit wel nodig.

    En voor nu: is het eerste deel van onze oprit opnieuw bestraat door de tuinman van een van onze buren.
    Deel 2 van de oprit doe ik zelf tussendoor. Dit is voor de stal van onze paarden.
    De chauffeur die het zand kwam brengen was nog niet zo bekend met zijn combinatie en onze oprit was hier en daar niet opgewassen tegen het gewicht in combinatie met veel steken :nocheer:
    Stukje bij beetje wordt het weer alsof er nooit iets is gebeurd en zijn we daar nu in de verloren uurtjes mee bezig.

    Verder is er hier altijd wel iets te doen, dus is het een beetje schipperen tussen de dagelijkse taken, de andere dingen die moeten en af en toe tijd om te sleutelen.

    Wat dit jaar zeker nog gaat gebeuren: komende maand een grote beurt voor de Focus.
    Alle filters nieuw, nieuwe bougies, nieuwe motorolie en remolie en dan hebben we ons nulpunt gehad.
    Olie die erin zit is nog niet vreselijk oud en mooi helder, maar toch gaat het gewisseld worden.

    En van de Pajero gaat sowieso het motorblok open voor onderhoud. Maar wanneer moet nog blijken.
    Liggen ook al een jaar nieuwe rubbers voor het differentiëel klaar, maar daar heb ik nog niet de tijd en zin voor gevonden om (uit voorzorg) te vervangen :mrgreen:

    Als er wat te melden is zal ik het zeer zeker doen! :cool:
     
    gerardTDCI en WauW*TeR vinden dit leuk.
  20. Heerlijk verhaaltje om te lezen en weer letterlijk een berg verzet.
     

Deel Deze Pagina