1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Niet om flauw te doen, maar heel eerlijk gezegd vind ik ze er voor jouw stoere (en zware) Pajero toch nogal ielig uitzien. Ik zou zelf niet graag onder de Pajero gaan liggen als hij alleen op deze bokjes staat.

    Ik heb er zelf ook een paar, die zichtbaar dikker (= steviger) zijn, en waar ik ons cinquecento-tje zonder hartzeer op reed, maar die weegt ca 700 kg
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Heb de bokken voornamelijk voor de Focus gehaald en de keren dat ik wat aan de auto van (schoon)ouders moet doen.
    Qua gewicht kunnen ze de Pajero goed hebben, per bok mag er 1000 kilo op en de Pajero zelf weegt 2200 kilo.
    Foto's waren voornamelijk voor de lol en even om te testen.
    Met banden in 265 breed is het inderdaad net aan.

    Loop daar dus inderdaad over te twijfelen :mrgreen:
    Heb nog zat rode verf van de Dexta over dus wellicht spuit ik ze nog wel een keer in die kleur.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  3. ik wist het
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Zal ze van de week eerst eens zo proberen met de Focus erop.
    Zaterdag zouden de spullen voor de beurt komen, maar volgens de bezorger zijn we verhuisd :shrug:
    Olie kwam vandaag wel aan met dezelfde dienst dus het is wel weer bijzonder.
    Contact gehad met de verkopende partij en een nieuwe zending is onderweg.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. About last night....work lights
    [​IMG]

    [​IMG]

    Gisteren een groot deel op locatie gewerkt (ben zo'n mazzelaar die nog veel thuis kan werken), vervolgens moest thuis uiteraard het gehele circus dus nog gebeuren.
    Aangezien er met de Dexta gewerkt moest worden dat eerst gedaan omdat die nog geen verlichting heeft. Gezellig tussen de loonwerkers die voor en achter het huis ook bezig waren en precies voor het echt donker werd klaar.
    Deze winter dan toch echt eens verlichting op het oude ding maken zodat we wat minder worden beperkt.

    Daarna moest er nog wat "restmateriaal" van de paarden weggebracht worden en heb je zomaar ineens weer de extra verlichting op de auto nodig.
    Is toch ieder jaar weer even wennen de eerste keer, maar blijf er ontzettend blij mee aangezien hier nergens verlichting is in de omgeving.
    Vorige auto konden de lampen hoger wat nog iets handiger was, maar zo schijnen ze ook door het rek van de aanhanger als de bak naar beneden staat.
     
    R.Zwiers en gerardTDCI vinden dit leuk.
  6. dat helpt wel lekker met achteruitrijden.
     
  7. Het maakt het wel een stuk gemakkelijker inderdaad en ook een beetje licht als het nodig is als je achter de auto bezig bent.
    Op de paardentrailer heb ik nog een aparte lamp gemaakt zodat daarachter ook nog iets is te zien.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Gisteren was het hier behoorlijk nat, ik had in eerste instantie bedacht de trekker naar buiten te doen en de Focus naar binnen maar met een beetje schuiven bleek dat niet nodig.

    [​IMG]
    Toch nog eens 6 cilinders in de schuur zo :cheer:

    Focus bleek volledig naar binnen te kunnen en op de bokken te staan op zo'n wijze dat ik nog gemakkelijk aan de voorkant kon komen dus dat was een goede start.
    Had verwacht dat hij te ver richting de werkbank zou komen.

    Begonnen met het riedeltje dat iedereen wel kent, bodemplaat los, caterplug eruit en laat de olie maar stromen.
    Terwijl dat bezig was het luchtfilter vervangen. Grappig genoeg praktisch (of volledig?) dezelfde als in de C30 van m'n ouders gaat.
    Stond geen merk of iets op, maar aangezien alle andere delen voorzien waren van een Ford logo zal deze ook wel gewoon origineel geweest zijn.
    Toen het carter leeg was de plug van een nieuwe rubberen seal voorzien en het oliefilter los gedraaid en die leeg laten lopen.

    In die tussentijd de bougies vervangen en waar ik toch even van op keek was de hoek waaronder die in het blok zitten.
    Hieronder een foto van de bobine voor de beeldvorming:
    [​IMG]

    Bougies zelf zagen er nog redelijk okƩ uit:
    [​IMG]

    Na de bougies het oliefilter vervangen en vervolgens het blok voorzien van de juiste hoeveelheid verse motorolie.
    Daarna even gestart om te controleren op lekken, maar deze ontbraken zoals je ook mag verwachten.
    Ook hier viel op dat het blok iets stiller loopt met Liqui Moly olie dan met de Castrol welke eruit kwam.

    Auto van de bokken gehaald nadat de bodemplaat weer vast zat en het interieurfilter vervangen.
    Deze zit op dezelfde fantastische plek als (weer even ter vergelijking) de C30 van m'n ouders. Met als verschil dat je bij de Focus via de passagierskant toegang hebt en dus geen gaspedaal hoeft te verwijderen.
    Ruimte is verder redelijk beperkt maar het viel me alles mee.

    Bedacht me 's avonds nog dat ik de remolie ook nog had willen vervangen. Dat doen we van de week nog eventjes en dan hebben we al het geplande onderhoud weer gehad en een mooi beginpunt om verder mee te gaan.
     
    Ecobeast, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Goed, de vrouw is er niet en je hebt een hele rustige dag en je bedenkt je dat je wel even de kleppen van een 4M41 diesel in een Pajero gaat stellen...

    Rond 12 uur was dit het startpunt met de afdekplaat eraf:
    [​IMG]

    Dik 2 uur verder en 2 keer de gedachten of vandaag wel de juiste dag was verder:
    [​IMG]

    Er moest meer los dan ik van tevoren had bedacht ook na diverse filmpjes te hebben gekeken.
    Tijd terug al een nieuwe kettingspanner en bovenste kettinggeleider gekocht en die kwamen nu eindelijk van pas.
    De bovenste kettinggeleider zelfs iets te goed ontdekte ik, links de oude:

    [​IMG]

    Nadat het blok eindelijk open lag was het tijd voor een verlate lunch en ondertussen zijn de kleppen gesteld, geleider en spanner vervangen en ligt het kleppendeksel weer op z'n plek.
    Nu kijken of alles terug wil zonder boutjes of moertjes over te houden :mrgreen:
     
  10. Kleppen stellen, met een voelmaatje, the good old days..........
    ondertussen zit alles alweer bijna in elkaar. Toch wel nieuwe pakking ertussen gedaan?
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  11. Dat uiteraard.
    Na 5,5 uur was het werk klaar en net gelukkig een storingcode + noodloop tijdens een proefritje....ik voorzie een lange avond.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. En mag je al naar bed van Mitsu of wordt het toch een latertje :mrgreen:
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  13. Ik heb 20 minuten geleden de handdoek in de ring gegooid.
    6,5 uur bezig geweest vandaag aan het ding en er meer dan klaar mee.
    Probleem is niet opgelost, ergens aan de achterzijde gooit hij toch nog wat olie uit het kleppendeksel dus alles mag wederom los :nocheer:

    Morgen en donderdag moet ik naar mijn werk toe dus dat wordt lastig zullen we maar zeggen.
    De Focus staat op 3,5 uur afstand en heb gelukkig mijn ouders op een halfuurtje wonen. Kan 2 dagen hun C30 mee krijgen, zo ben ik mobiel en zij konden hem missen.

    Heb maar wederom een nieuwe kleppendekselpakking besteld en dan gaan we wellicht morgen al voorzichtig beginnen om alles weer te demonteren.
    Vrijdag komt het nieuwe spul aan, net alvast besteld maar dat wordt zaterdag weer verder gaan waar we dan zijn gebleven.
    Kortom, wordt vervolgd.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. [​IMG]

    De patiƫnt staat weer binnen.
    Net was er niets meer aan de hand de schuur in na een poging met vloeibare pakking langs de achterzijde gisterenavond.
    Sowieso was dat een noodreparatie geweest maar ergens frustreert dan wel een heel klein beetje dat het nu goed ging.
    Afijn, handen jeukten alweer enorm om de boel vast los te halen en het definitief goed op te lossen. Was zelfs al bijna naar een automaterialenzaak gereden om te kijken of die toevallig niets hadden liggen, maar ik heb me ingehouden :lol:
     
  15. Ik had mezelf vanavond een uurtje in de schuur beloofd, dat werd een uur en een kwartier wat goed is besteed:
    [​IMG]
    Dit punt heb ik eerder gezien....

    Alles uitgespreid:
    [​IMG]
    EGR, inlaat, gasklephuis en natuurlijk het kleppendeksel.

    Om niets kwijt te raken/vergeten zitten alle boutjes in de losse delen waar ze horen.
    De kabelboom van de injectoren en andere ellende is een simpel ding, vouw die terug de kant op zoals hij hoort te liggen en je ziet precies waar je alles weer aan moet sluiten.

    En dat lek? Tja...de pakking is achter los gekomen op de plek waar je dat never nooit gaat zien O.O
    Bedacht me toen ik de schuur uit liep dat ik aan het kleppendeksel ook maar een heel dun laagje vloeibare pakking smeer, daar de nieuwe pakking op leg en dan laat drogen.
    Dan weet ik zeker dat de rubberen niet los komt met terug plaatsen en dat dit niet nog een keer kan gebeuren.
    Auto staat nu met de motorkap gesloten zodat er in ieder geval niets op plekken komt waar je dat niet wil hebben en ben ik van de jeukende handen verlost.
     
    Edgar Focus en R.Zwiers vinden dit leuk.
  16. Mooi kloten als het even tegenzit. Soms dan inderdaad gewoon de schuur dicht en later verder. Morgen de nieuwe spullen binnen, kan je m weer opbouwen. Maar wat veroorzaakte nou die motorstoring? Staat hij nog wel op tijd, met die nieuwe spanner?
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  17. Tip om boutjes en moertjes niet te verliezen of op de verkeerde plek te doen. Elk component in 1 seal zakje, en dan opschrijven waar t weg komt. En dan ook nog ff een foto maken. Maakt t helemaal af.

    Succes gaat goed komen.
     
  18. Is inderdaad ook nog een idee :)

    Nou.....het lompe ding rijd weer :cheer:
    Gisteren de nieuwe kleppendekselpakking geplaatst met een beetje vloeibare pakking zodat deze niet meer los zou komen.

    Vandaag door gegaan en alles ging in redelijk tempo weer op z'n plek.
    Toen alles vast en dicht zat gestart, zag het er goed uit en een kort rondje door de tuin gemaakt.
    Dat leverde direct weer de motorstoring op en ik zag weer een kleine lekkage. Alles 10 keer gecontroleerd rond het kleppendeksel en daar kwam het toch echt niet meer vandaan.
    Met de woorden van een bekende in het achterhoofd nog eens rond gezocht naar aansluitingen die mogelijk toch iets van aandacht nodig hadden.
    Wat bleek? Tijdens de eerste demontage is een slangetje van een sensor los gekomen zonder dat ik het door had en dacht ik dat het slangetje dus loos was.
    Gevonden waar die hoort, aangesloten en storing weg!
    Auto op de bokken gezet, beschermplaat weggehaald en alles van onderen schoon gemaakt om een beter beeld te krijgen.
    Toen kon ik zien in welke hoek het moest zitten en dat was dus vooraan het blok.
    Nog eens goed gezocht met draaiende motor en toen kwam het tussen het blok en de nieuwe spanner voor de distributieketting weg.
    Die is helemaal uit het zicht geplaatst en dat zie je dus niet als je erop zoekt.
    Vervolgens YouTube erbij gepakt om te zien wat ik fout deed en uiteindelijk in een comment van een filmpje gevonden dat je de pakking van de oude spanner op de nieuwe moet zetten.
    Ding is zo dun dat ik hem niet had gezien...oude spanner uit de prullenbak gevist en inderdaad, er zit een pakking op :roll:
    Die op de nieuwe spanner gezet, terug geplaatst en voila geen lekkage meer :)
    Proefrit gemaakt en het ding loopt nu nog mooier. Blok is stiller en is compleet vrij van rateltjes of andere geluidjes.
    Over 100.000 kilometer gaat er weer een nieuwe spanner op en verder geloof ik het wel eventjes na dit avontuur :weird:
     
    gerardTDCI, Tom91 en R.Zwiers vinden dit leuk.
  19. Volledig op tijd blijven staan.
    Ding drukt alleen de ketting strak en dat is het.

    Storing was een ogenschijnlijk loos slangetje dat toch vast hoorde te zitten.
    Bij demontage is het los gekomen zonder dat ik het zag en had ik dus niet gemerkt dat dit de oorzaak was.
    Met wat zoeken de aansluiting gevonden en toen was het opgelost. Gelukkig erg simpel dus :)

    Storing was turbodruk en niet iets heel schokkends.
     
  20. Goed bezig. Viel dus best mee. Slangetje van de turbo, hoorde je hem niet sissen?
     

Deel Deze Pagina