Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. 'kheb nu nog eens een emailke gestuurd nr Ford Belgium...Als ze ,zoals ze zeggen, de brieven gestuurd hebben naar Cardoen, moeten ze daar toch een bewijs van hebben (aangetekende zending) al ze dat echt hebben gedaan, is cardoen verantwoordelijk ,deze bevestigen dat ze nooit gehoord hebben van een terugroepactie van ford noch van ford zelf.... Indien ford daar bewijs kan van leveren... maar vandaag bleef het stil in mijn mailbox, vorige keer waren ze rapper om verantwoordelijkheid weg te wuiven....
    to be continued.... normaal gezien ging maandag de nieuwe motor toekomen.... nog niets.... ze hebben ze nochtans al in voorraad staan....
     
  2. wie is cardoen?
     
  3. Aha een auto supermarkt
     

  4. jij hebt de Ford gekocht bij Cardoen en die moet jij aansprakelijk stellen.
    jij hebt niets met Ford BE te maken. (jij hebt geen contract of koopovereenkomst met Ford BE)

    laat een advocaat een brief schrijven die Cardoen aansprakelijk stelt, en hoe Cardoen dat oplost met Ford BE is hun zaak.
     
  5. #586 Jeroenvb, 15 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2016
    Hier een nieuw lid...
    Twee dagen geleden is bij mij waarschijnlijk de motor (Focus 1.0 EcoBoost 125pk) vastgelopen door lek in koelsysteem. Auto staat bij de dealer voor onderzoek.

    In dit topic al veel herkenbare verhalen gelezen. :?

    Auto is 2 jaar en 2 weken oud na eerste ten naam stelling. Dus echt net uit de garantie... Hij is dealeronderhouden, steeds binnen de 20.000 km, volgende beurt zou over 5000km zijn. Ga dus insteken op (volledige) coulance.

    Het was mijn eerste Ford, en was er erg tevreden over. Rijdt heerlijk.

    Wordt vervolgd...
     
  6. Was de slang al vervangen door het nieuwe Type?
    Waar zat het lek?
     
  7. Daar weet ik het antwoord (helaas) nog niet op. Ben gaan zoeken naar informatie op internet nadat de auto opgehaald was en de auto staat nu bij de dealer voor onderzoek.
    Bovenstaande verhalen lijken wel op wat ik meemaakte... vandaar dat ik denk dat het dit zou kunnen zijn.
    Ik waag er morgen maar weer een belletje aan naar de dealer.
     
  8. En? wat zei de dealer?
     
  9. Kort telefoontje gehad (tijdens werk), motorblok moet geheel vervangen worden. Morgen komt iemand van de garantie van Ford om tot een 'klantvriendelijke oplossing' te komen. Benieuwd wat het voorstel gaat zijn.
     
  10. Is het beruchte slangetje vervangen tijdens een van de beurten? (of wellicht tussendoor als je een brief gehad hebt).
    Je mag toch wel verwachten dat de kosten voor jou minimaal of helemaal niets zijn.

    Een auto van 2 jaar oud hoef je toch niet van te verwachten dat de motor vervangen moet worden (conformiteitsbeginsel).
     
  11. Geldt het probleem voor alle Focus 3.1 met 1.0 blok? Of is dit probleem na een bepaalde datum opgelost?
     
  12. De betreffende slang is gedurende een bepaalde productie periode gemonteerd. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit vanaf ongeveer eind 2012 tot ongeveer half 2014 geweest. Niet elke 1.0 ECOboost heeft dus dit type slang.

    Alleen de 1.0 ECOboost exemplaren die voorzien zijn van dit type slang zijn ook daadwerkelijk teruggeroepen.


    Het probleem met de (haar)scheuren in het koelvloeistof reservoir kunnen bij alle 1.0 en 1.6 ECOboosts optreden. Deze zijn ongeacht de productiedatum allemaal voorzien van hetzelfde type reservoir
     
  13. Is er voor dit type koelvloeistofreservoir geen modificatie geweest? de motoren uit 2016/2017 zijn dus ook met ditzelfde slechte reservoir uitgerust?
     
  14. Ik heb het idee van niet. De dealer keek nogal vreemd toen ik het reservoir bestelde om deze preventief te vervangen.

    Maar goed misschien is er inmiddels wel iets over bekend.
     
  15. het reservoir is niet slecht, dezelfde wordt al jaren zonder problemen toegepast in de :focus2:
    wat ik begrepen heb is dat de scheuren ontstaan n.a.v. de warmte die een EcoBoost motor produceert.
     
  16. dan is het reservoir dus voor die motor slecht, ongeschikt.
     
  17. Het woord "slecht" is door mij wat lastig gekozen. Sorry.
    Ik bedoel te zeggen: zijn de recentere Ecoboost motoren voorzien van een KV-reservoir die minder snel haarscheuren zal vertonen?
     
  18. volgens mij niet Harold, mede om het feit dat Ford 'het probleem' niet erkent en er dus geen modificatie heeft plaatsgevonden.
     
  19. #600 Fred, 21 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 apr 2017
    Zo'n mega probleem is het nu ook weer niet, ze raken niet iedere 6 maanden lek. Je kijkt als het goed is toch al regelmatig het koelvloeistof nivo na, kleine moeite om ook even te kijken of er haarscheurtjes in het expansievat zitten. Zo ja, even (laten) vervangen, kost 2 of 3 tientjes. Evt vragen of ze het bij de jaarlijkse beurt even nakijken als je jezelf niet vertrouwd.

    Ik heb het tankje bij mijn auto na 5 1/2 jaar / 100.000 km vervangen, meer uit voorzorg.
     

Deel Deze Pagina