Goedenavond, Graag leg ik het volgende voor. Ik rij een met 82.000KM op de teller. Vanmiddag reed ik op de snelweg. Ineens begon de auto heel erg in te houden, temp bleef normaal. Ik ben gestopt langs de weg, motorkap open. Ik zag dat de koelvloeistof volledig leeg was en de motor rookte. Na afkoelen zag ik dat de retoursslang van de koelvloeistof was gescheurd. ANWB heeft de slang met een noodreparatie kunnen repareren. Let wel: De originele slang was verteerd! Na 2,5 jaar! Na de reparatie motor gestart, echter bleek al vrij snel dat er wel wat meer aan de hand was. Er kwamen uitlaatgassen in het expansievat. Kortom lekke koppakking. Ik heb hem naar de dealer laten slepen en ga daar morgen langs. Wat is jullie advies? Mag zoiets na 2,5 jaar en 82000KM? Wat kan ik doen? Ik verwacht wel een kleine 1500 euro aan kosten.. Enig advies welkom, alvast bedankt. Marin
P.s. Ik zat net in het "zwakke punten" topic te kijken en zag exact mijn probleem! Is hier een officiele bron van waar ik de dealer/Ford Nederland mee kan confronteren? 4.2 Benzine 1.0 ecoboost (100pk) - De dunne plastic retour slangen naar het koelvloeistofreservoir worden poreus en gaan lekken. indien dit niet tijdig opgemerkt wordt kan dit ernstige motorschade tot gevolg hebben. De leidingen zijn inmiddels gemodificeerd. De temperatuursensor zit bij deze motoren in de koelvloeistof, als dit weglekt meet de sensor dus lucht en zal de meter niet uitslaan terwijl de motor ondertussen een warmloper krijgt.
Modificatie is niet zo maar gedaan. Dit geeft al aan dat dit probleem bij Ford bekend is. Succes met de afhandeling en hopelijk valt de schade mee.
Is het onderhoud ook bij de ford dealer geweest? Ik heb zelf ook dit slangetje laten vervangen naar aanleiding van berichten op dit forum.En bij mij was dit onderdeel ook lek(ik was er wel op tijd bij).
Jazeker, hij is altijd dealer onderhouden geweest. Maar dealers roepen nogal snel dat het niet aan Ford ligt en dat zoiets "kan gebeuren". Ik heb de slang nog, dus die zal ik ze morgenochtend eens laten zien.
Probleem is bekend zoals hier te lezen valt, er is een modificatie voor. Denk alleen dat de koppakking lek is gegaan door de hitte, gezien er geen koelvloeistof meer aanwezig was. Edit: Oh zag dat je het al gevonden hebt. Hoop dat je een goede oplossing krijgt voorgeschoteld.
Bij mij is precies het zelfde gebeurd.Er zit nu een nieuwe motor en turbo in. De turbo had ook geen koeling meer en de stukken waren in de motor gekomen.
Oh dat is minder.... Ik hoop niet dat dat bij mij gaat gebeuren. Maandag wordt de diagnose gesteld. Die nieuwe motor, viel dat onder een coulance regeling? Die van mij is natuurlijk net uit de garantie. De motor op zich loopt nog wel, alleen lopen de uitlaatgassen het expansievat in.
Net contact gehad met de dealer. Motorblok moet vervangen worden. Er wodt nu met Ford onderhandeld over Coulance. Als ze dit niet fatsoenlijk oplossen rij ik geen Ford meer...
Per wanneer is deze modificatie doorgevoerd? Nu dit bekend is bij Ford, is dit geen controle onderdeel geworden bij een onderhoudsbeurt?
Het is meer op eigen initiatief van de monteur zelf of die dit vervangt of niet onder garantie, ze hoeven bij Ford het onderdeel niet standaard bij een onderhouds beurt te vervangen.. Het probleem is algemeen bekend, alleen er is geen re-call van of iets dergelijks zoals je in Amerika bijvoorbeeld zou verwachten, best dubbelzijdig als je er over na gaat dat een slang van +/- 20 euro je een motor/turbo kan besparen.. Dus het ligt puur aan de monteur/dealer of die dit een hoge prioriteit maken of niet.. Maar de oude slang is duidelijk te onderscheiden van de nieuwe, de nieuwe heeft waar boven op de slang afscheid naar de turbo een grijs stuk plastic, in plaats van dat de slang helemaal zwart is. Dus het enige wat je kan doen is 'hopen' dat de monteur/dealer zelf initiatief neemt, of zelf controleren..
kan iemand een foto plaatsen van de betreffende slangetje en waar het probleem zich dan meestal voordoet? Ik zie dunne slangetjes vanaf het expansievat lopen maar die zijn behoorlijk lang.
Volgens mij is het net andersom. De nieuwe slang is zwart en is helemaal van rubber. De oude is deels van plastic. Als dit te hard wordt bestaat het risico van poreus worden. [MENTION=37]Fred[/MENTION]. Zal zo even een foto maken van de (nieuwe) slang.
Dat klopt, het dunne plastic is vervangen voor een dikkere rubbere slang, alleen het punt dat de slang afscheid naar de turbo is nog van plastic, wel dikker dan voorheen, en dat is grijs inplaats van zwart.
Ik adviseer jullie echt om die slang te vervangen als je een oude hebt. Dealer geeft aan dat zij het hele probleem nooit eerder hebben gezien en het hen ook niet bekend is. Ik hoop dat Ford hier anders over denkt en wat met de coulance wil doen. Want de kosten gaan richting de 5.000 euro. Als Ford mij als klant wil behouden zullen ze serieus over de brug moeten komen. Schermen met "garantieperiode is voorbij" gaat er bij mij niet in, een auto van bijna 30.000 euro waarvan na 2,5 jaar het motorblok vervangen moet worden door een verteerde slang gaat er bij mij niet in. Volgende keer koop ik wel een Aygo van 9.000 euro...