1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wegligging winterbanden?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Kludrex, 28 okt 2011.

  1. Bovendien zijn er ook mensen met een fulltime baan. Als ik uit mijn werk kom heb ik er geen zin meer is, is het te donker, vraagt mijn kleine meid ook wat aandacht van papa etc. etc.

    Op zaterdag kan ik vaak niet, en zondag doe ik het liever niet, omdat ik ook eens een dag op de bank wil ploffen.

    En: omdat het KAN!

    Verder moeten we jouw opmerkingen dat winterbanden nu onveilig zijn maar met een korrel (strooi)zout nemen.

    Wij hebben leaserijders die het hele jaar op winterbanden rijden. Die hoor ik nooit klagen.
     
  2. Nou ja mike ik hoor ook andere dingen over winterbanden niet alleen positief dus is mijn reactie dan zo vreemd ??? Tevens denk je nou echt dat zomerbanden geen grip hebben met een graad of 5 ?? Reactie over in duitsland rijden begrijp ik volkomen is een wet daar en dieper in duitsland kan het stukken kouder zijn dan hier met een zeeklimaat .
     
  3. Ik wilde ze deze zaterdag doen, maar het weer is nog prima, dus ik laat ze nog liggen in de schuur. :)

    Ik rij nu ruim 5 jaar op winterbanden tijdens de daarvoor bedoelde periode (van laatste weekend oktober tot ergens in maart/april/mei (afhankelijk van weer)) en het bevalt prima. Waar anderen slippen en glijden rij ik gewoon de kant op die ik wil.

    Ik kan de banden op mijn werk in een verwarmde ruimte wisselen, dus dat is wel lekker. Daarom maakt het mij niet uit dat ik ze nog kan laten liggen terwijl het natter en kouder wordt buiten.

    Dus ; nu vooral nog niet persoonlijk, maar als je banden op zijn en je wil winterbanden, dan waarom niet :?:
     
  4. Tijdens de winter 2009/2010 reed ik nog niet op winterbanden en kreeg de auto toen met de sneeuw zonder hulpmiddelen niet van z'n plek. Toen ben ik overstag gegaan en besloten om winterbanden aan te schaffen. Ik heb er geen spijt van gehad en heb er de afgelopen winter heel veel profijt van gehad. Moet ik er wel bij vermelden dat de laatste twee winters extreem waren qua sneeuw maar met dit klimaat kan je van alles verwachten. Dus Berry, een zeeklimaat betekent helemaal niets.
     
  5. Dit wordt mijn vijfde jaar op winterbanden, wil nooit meer zonder. Omdat ik ze zelf wissel doe ik dat niet eerder dan dat er weer in de vooruitzichten zit waar de banden voor geschikt zijn. Dus temp onder 7 graden, of zware neerslag/sneeuw. Dan heb je ook voordeel van het grovere profiel. En inderdaad bij 16 graden hebben ze zeker minder grip dan zomerbanden, daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Dat je dat eerder merkt onder een potente auto is logisch, je rijdt dan gemakkelijker op het 'randje' dan met lichter gemotoriseerde versie.

    Al met al, minder grip nu is niks om je zorgen te maken, wil je weten of ze werken, dan moet je in winterse omstandigheden wisselen, dan weet je het meteen. Voor diegenen die nooit op winterbanden gereden hebben: Je zult ze misschien ook niet missen, maar dat wil niet zeggen dat het concept niet werkt. Als je de rijstijl aanpast kun je natuurlijk ook heel behoorlijk met zomerbanden de winter door.
     
  6. Ik rij al 8 jaar in de winterperiode op winterbanden.
    Onder de oude focus type1 had Vredestein snowtrac2, nog geen problemen me gehad, altijd goede grip alleen met veel zijwind kon je merken dat de banden zachter zijn

    Nu heb ik sinds woensdag onder de :focus: :st:Vredestein snowtrac3 205/55 R16H met Dezent V lichtmetalen velgen.
    De 16 inch passen erop en deze banden kosten me 110 euro stuk.
    Het lijkt wel iets minder mooi maar als op 17 of 18 inch betaal zo rond de 200 euro of meer per band.
    En in winterse omstandigheden is hoe minder bredere band hoe meer grip.
    Daardat je meer massa op de rubber hebt staan.
    De grip van de snowtrac valt nog reuze mee ik heb nog niet uitgebreidt getest, alleen op bepaalde asfalt kan je de afrol geluid van de band goed horen.
    En verder zal de winter uitwijzen hoe goed de band is.

    Ik geen winter meer zonder winterbanden of ik moet verhuizen naar een warmer oord waar men geen winterse omstandigheden hebben.:lol:
     
  7. wij bij de ANWB Wegenwacht rijden we het hele jaar door op winterbanden.
    Ook zomer's kan het lekker regenen(afgelopen zomer) en dan heb je met het profiel van winterbanden er ook profijt van.
    1 nadeel ze slijten wat sneller
     
  8. Waarom dan geen all season banden, Hans? Is toch een beter compromis dan het hele jaar door op winterbanden rijden?

    WhiteBullet: Ik zat in het begin ook aan 16" te denken, zelfs staal, maar vond het toch een beetje ST "onwaardig". En dat smallere banden beter zijn, tsja... ik vind gewoon niet echt mooi... zie plaatje:
    [​IMG]

    Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik heb wel een redelijke conclusie kunnen trekken ;). Nu is het wachten op de echte test... echte sneeuw en laaage temperaturen. Die zullen er ongetwijfeld wel aankomen ;).
     
  9. hebben we ook al eens aangegeven maar de leasemaatschapij wil er niet aan, dus bandjes versleten gewoon weer nieuwe halen.(het mag wat kosten)
     
  10. Ik vind het toch wel handig als ik zelf m'n auto kan opkrikken om er aan te kunnen werken. En aangezien bij de bandenwissel van twee weken geleden de krik bij de bandenboer er niet onder kon, vroeg ik mij af hoe anderen met een verlaagde auto dit doen. Het probleem zit hem ook in de side skirts op een ST denk ik. Auto is verlaagd met Eibach veren.

    Ik heb verlaagde krikken gevonden zoals dit:
    krik 9cm

    of Rhino ramps zoals dit (lichtgewicht, prijs ongeveer 40 pond):
    [​IMG]
    Op deze manier kan een (gewone) krik eronder en dan eventueel op assteunen, toch?
     
  11. Ik heb nog nooit winterbanden erop gehad. Rij elke dag ong. 20 km, maar ik pas gewoon me rijstijl erop aan. S'morgens vroeger van huis af, afstand houden en iets minder hard door de bochten;)
     
  12. Tis nu ook nog te warm om de voordelen van winterbanden te benutten...Ze zullen nu dus ook veel harder slijten net zoals een zachtere compound ook harder slijt dan een hardere!!. Maar goed ,soms moet je wel zeker als de zomerbanden aan vernieuwing toezijn en je niet dubbel wilt wisselen. Mischien door de lamellen krijg je het idee minder grip te hebben. Het verschil ga je wel merken met hevige regenval waardoor je remweg aanzienlijk verbeterd is ten opzichte van zomerbanden.Zeker als die tegen vervanging aanzitten.
    Die van mij kan ik zelf verwissen en dat scheelt ook iedere x een hoop geld.
    En in de schuur liggen ze ook niet in de weg.

    Monteren: meestal als het kouder gaat worden dan 7 graden.

    Sinds wij ze voor duitsland nodig hadden willen we niet meer zonder ,ook in nederland,[voorbeeld] vorig jaar kwamen de auto's moeilijk of niet uit de parkeer plaatsen door sneeuw/gladheid, terwijl je met de winterbanden zo wegrijd! En ja met winterbanden moet je ook je rijstijl aanpassen.maar als je dan de mogelijkheid heb om eerder stilte staan/veiliger met de kids op pad te kunnen gaan dan doe je dat toch?!
     
  13. Vorige winter reed ik nog op zomerbanden door de sneeuw. Heb tot 2 keer toe een glijpartij gehad (1 keer bijna een voortuin in gegleden en 1 keer bijna een sieradenwinkel in gegleden). Na deze scenario's maar besloten om dit jaar voor het eerst met winterbanden te gaan rijden. Ik ben benieuwd omdat het aangereden sneeuw ook best glad kan zijn...
     
  14. Volgens mij werken winterbanden het beste in net gevallen sneeuw. Dus als het plat gereden is en dus al glad moet je lijkt mij toch wel uitkijken. Volgens mij ga je dan met winterbanden ook gewoon glijden hoor???
     
  15. Tuurlijk Jac, winterbanden zijn ook niet heilig hoor. Heb genoeg gevallen meegemaakt waarin ik met winterbanden op platgereden sneeuw ook weinig grip had. Maar met zomerbanden heb je helemaal geen grip dan.

    Bij mij zitten de winterbanden er sinds vanmorgen onder. Zojuist had ik een gevalletje wat in dit topic ook wel bekend is:

    Sta bij een stoplicht te wachten aan het begin van een oprit de A12 op. Na het stoplicht direct een haakse bocht.

    Ik nam de binnenbocht, trok iets te fel op, koppel kwam er lekker in, en wielen spinden even. Zeker herkenbaar dus.

    Maar in snel genomen bochten heb ik nu al prima grip hoor.
     
  16. Kijk, dat is dus de verkeerde aanname, het zijn winterbanden, en geen sneeuw
    banden;)
    Dus de winterbanden hebben tijdens de winter meer grip dan zomerbanden,
    sneeuwbanden is interessant als je in de Alpen ofzo woont;)

    Bij ons op het werk is de baas aan het experimenteren met all-season banden,
    maar deze maken behoorlijk wat meer herrie...dus ben benieuwd deze winter
     
  17. Ik zeg ook niet dat het sneeuwbanden zijn. Maar op plat gereden sneeuw die weer aangevroren is ga je met winterbanden ook glijden hoor!!!!!
     
  18. heb me kettingen er al omheen zitten, maar daar hoor ik hier nog niemand over??? kwa comfort ook niet alles btw :schater::schater:
     
  19. In de Autoweek van deze week staat een uitgebreide test van winterbanden in de maat 225/45/17. Daarin zijn 11 winterbanden, 1 4-seasonsband en 1 zomerband als referentie getest.

    De testen zijn in sneeuw en op nat en droog wegdek gedaan.

    Ik ga niet alle info overtypen maar wat interessante / opvallende resultaten.

    Remmen vanaf 40 km/u op sneeuw:
    De beste was de Nokian WR D3 met 18.7 meter, de slechtste de zomerband (geen merk genoemd) met 46.3 meter. De 4 seasonsband (Goodyear Vector) op 11de van 13 plaatsen met 20.6 meter, de slechtste winterband (Nexen) scoort hier 21.2 meter.

    Remmen vanaf 100 km/u op nat wegdek
    Verrasend een winterband, de Conti TS830P op eerste plek met 61.3 meter, als tweede de zomerband met 62.0 meter. De 4 seasonsband op 10 met 66.4 meter. De Nokian die het in de sneeuw zo goed doet hier op plek 11 met 67 meter, de slechtse winterband (Zetum) 72 meter.

    Remmen vanaf 100 km/u op droog wegdek
    De zomerband hier op 1 met 40.3 meter, de Conti die het op nat wegdek zo goed nu op een na laatste plek 12 met 48.2 meter. De 4 seasonsband op 3 met 45 meter, de slechtste winterband hier (Pirelli W240) 48.4 meter.

    Verder is ook gekeken naar levensduur, hier de Michelin Alpin A4 veruit de beste met 45000 km, op 2 de 4 seasonsband met 32850 km, slechtste ook hier de Pirelli met 18900 km.

    Andere testen zijn trekkracht in sneeuw, max snelheid in slalom en bochten in sneeuw en op nat en droog wegdek.

    Overall komt de Alpin A4 op 1, gevolgd door Birdgestone LM32, Dunlop SP Wintersport. De Goodyear 4 seasonsband krijgt als eindoordeel matig.

    Wat opvalt is dat er diverse banden zijn die bij de ene test heel goed en op een andere test heel matig scoren. De Michelin die als eindoordel beste band krijgt zit bij alle testen (op slijtvastheid na) in de hoge middenmoot, heeft geen uitschieters naar boven maar ook niet naar beneden.
     
  20. Nou.....we hebben geprobeerd om met 6 auto's vorig jaar heerlijk te gaan glijden
    op een verlaten/afgesloten parkeerplaats....tsjaa, dan baal je wel hoor met je
    winterbanden:schater:
    Met zeer veel moeite aan het glijden gekregen, en zodra je gas gaf, vlogen
    de graspolen je om de oren:thumbs:...zie je wel dat autorijden ook groen kan:schater:

    Maar je krijgt hem dus wel aan het glijden, het zijn geen wonderbanden,
    maar ze geven wel verbluffend veel grip bij sneeuw, zo veel zelfs, dat je je
    zelf overschat en te hard gaat voor wat eigenlijks nog binnen de normen van
    veilig te noemen is....
    Dus eigenlijks zijn die winterbanden helemaal niet zo veilig;)

    Eigenlijks zouden ze er een waarschuwing op moeten plakken bij de verkoop:
    "Winterbanden zijn zo veilig als dat je verstand het toelaat"
     

Deel Deze Pagina