1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wegligging winterbanden?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Kludrex, 28 okt 2011.

  1. Ik rij nu al ruim 2 weken, en voor het eerst, rond op winterbanden. Alle 4 de zomerbanden waren op, dus vandaar zo vroeg... Het zijn 18" velgen met Firestone Winterhawk Evo 2 banden er op. Niet direct banden die ik zelf zou kiezen, maar deze zaten al op het setje dat ik gekocht heb.

    Nou vond ik het in eerste instantie wel grappig. Auto was een stuk comfortabeler en nodigde hierdoor minder uit tot sportief rijden. Maar als je dit wel doet, spinnen de banden heel snel en piepen al bij een beetje snel een bocht nemen :nocheer:.

    Nou snap ik wel dat winterbanden geen sportbanden zijn, maar dat het zo'n verschil zou zijn had ik niet verwacht. Vooral het gebrek aan grip op droog valt me tegen. Ik heb de DS al van de auto afgehaald en rij nu dus in een standaard ST rond. Dit om genoemde problemen wat tegen te gaan. Druk is 2,3 voor en 2,1 achter.

    Mijn vraag is nu: is dit normaal? Ligt het misschien aan de Firestones?
     
  2. Ik ben bang dat het aan de Firestones ligt.
    Het is niet echt een topmerk in mijn ogen.

    Maar misschien heb ik het helemaal mis.
     
  3. Zoals gezegd, banden/merk zouden ook niet mijn eerste keus zijn... maar dit zijn toch banden van, op het moment, 178 Euro per stuk. Niet dat de prijs alles is, maar ze zijn toch een stuk duurder dan een (ander) B-merk. Dit is mijn eerste ervaring met winterbanden en misschien is het wel normaal dat ze geen ST met Dreamscience op Race+ map aankunnen?

    Wat betreft de Firestone-Ford flame war: gelukkig rij ik geen Explorer ;). Dit is nog redelijk recent, heb ik niks van gehoord in ieder geval. Ik denk in ieder geval niet dat er consequent problemen zijn met iedere Firestone-Ford combinatie...
     
  4. Winterbanden hebben een stuk minder grip ongeacht het merk.

    Ben maar blij dat je ze er nu al onder hebt liggen. Ik ben aan het rondbellen geweest om mijn banden om te leggen. Diverse bandenbedrijven die al vol zitten tot een paar weken in december. Ja ja...je leest het goed.

    Dit moet een gouden handel voor de bandenmarkt zijn. En straks moeten ze ook allemaal wer terug.

    Hmm...wat zou zo'n bandenapparaat kosten..........
     
  5. Dat idee heb ik ook, wat grip betreft. Wist niet precies wat ik kon verwachten...

    Je hebt gelijk... Ook de prijzen rijzen de pan uit. Ongeveer een anderhalf maand gelden was ik ook aan het kijken voor nieuwe winterbanden. De banden die ik op dat moment wilde, waren 140 euro per stuk... Ik kijk net, en ze zijn nu al 175 per stuk!

    Ik kreeg bij Peter de Groot ook al het advies om de winterbanden er snel er onder te laten doen. Die gaven ook al aan dat het de komende weken veel drukker zou worden...
     
  6. Toe ik vorig jaar onder voor het eerst in mijn carrière als roze papiertje bezitter, winterbanden onder de ST had laten zetten was mijn eerste reactie omdraaien terug naar de bandenspecialist en heel gauw de zomerbanden er weer onder, wat een drama.

    Ligt dat dan ook aan het merk, ik weet het niet :shrug: Het gaat hier om de Goodyear Eagle UltraGrip GW-3 een behoorlijke performance winterband voor een ST. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe de band gaat presteren onder de :focus3:

    Het enige wat ik over winterbanden kan zeggen, ze schijnen beter te functioneren onder winterse omstandigheden, maar heb je een kwakkel winter of heb je ze er vrij vroeg onder liggen dan is het een behoorlijke stap terug zeker onder een ST ;)
     
  7. Zal wel aan een ST liggen dan, want ik rijd al jaren met zeer veel plezier én vertrouwen van oktober tot maart op winterbanden.
     
  8. Normaal ben ik ook niet zo van de winterbanden. Ik vind ze over het algemeen lelijk en heb ze, tot nu toe, nooit nodig gehad. De afgelopen 2 winters waren wel een drama waarin ik soms moeite had om de parkeerplaats uit te komen of een brug op te rijden, zonder aanloop...

    Ik had verwacht dat de banden zachter zouden zijn, that's it. Dat ik minder grip zou hebben (droog of nat) had ik dus echt niet verwacht... eerder meer! (met lagere temperaturen welteverstaan). Ik vraag me verder wel af hoe lang ik het zonder DS uithou. Misschien Performance(+) er op zetten ;).
     
  9. Misschien... zoals gezegd, ik heb er geen ervaring mee dus vergelijk ik ze met m'n zomerbanden... en die zijn toch een stuk beter ;) mits het niet sneeuwt... hoop ik!
     
  10. Met mijn bescheiden 90pk oliestoker merk ik qua grip geen verschil.
    Toen de winter afgelopen jaar flink doorzette wel en vond ik het erg prettig om die banden eronder te hebben, al mistte ik de fun van zijwaarts over een rotonde stiekem ook wel een beetje ;)
    Heb trouwens 14"(!) Goodyear UG 7+ eronder.
     
  11. Dat was dus wel minder met de winterbanden?
     
  12. Dat zou maar kunnen Mike ik weet het niet ik kan het nog niet vergelijken de ST was mijn eerste auto op winterbanden. Als de :focus3: volgende maand voorzien wordt van winterbanden dan kom ik er wel op terug denk ik. Mijn eerste ervaringen zijn niet echt positief tenzij er sneeuw in het spel is dan wint de winterband zeer zeker van de zomerband.

    Ik blijf voor nu bij een eerder door mij gedane uitspraak dat ik de 7 graden theorie onzin vind. Sneeuw oké, maar een winterwegdek zonder deze witte zooi 275 pk en 435 Nm op de voorwielen, nee dan geniet zelfs in de winter de zomerband mijn voorkeur ;) Maar hé ik heb nu nog maar 182 pk en hooguit 270 Nm dus er is hoop :mrgreen:
     
  13. Ik moet ook ieder jaar weer even de knop om zetten als de winterbanden eronder liggen. En dat is alleen al vanwege het hogere afrol geluid. Maar als het straks echt koud wordt en er sneeuw ligt, snap je pas echt wat de toegevoegde waarde is tov zomerbanden.
    Maar eind februari/begin maart begint het bij mij altijd weer te jeuken om het zomer-schoeisel er weer onder te leggen. Maar veiligheid gaat bij mij boven comfort.
    En je moet nu echt niet denken dat je in de sneeuw de 'master' bent, want je zult onder winterse omstandigheden nog altijd je rijstijl moeten aanpassen.
     
  14. De grootste "truuk"die met winterbanden word toegepast, afgezien van het groffere profiel is dat ze een rubbercompound gebruiken dat veel zachter is dan van een zomerband.

    Dat heeft bij lage/echt winterse temperaturen voordelen omdat de band dan nog grip kan hebben (ie vervorming in het profiel en de band toestaat). Bij zomerbanden is het compound dan zo hard dat het profiel en de band bijna niet kan vervormen - dus geen grip oplevert. Dus echt bij lage temperaturen gaat een winterband pas voordelen mbt grip/remweg etc opleveren tov een zomerband

    Dit heeft echter bij hogere temperaturen het nadeel dat de band dan zo zacht is dat hij extreem kan vervormen, en dus rottig rijdgedrag oplevert toc een zomerband. Dat weke gevoel dat je in je voortrein voelt bij insturen en ook het fractie latere instuurmoment. Ik moet daar altijd ook extreem aan wennen.
     
  15. Zo te horen is het dus normaal dat je (wat) minder grip hebt. En, in combinatie met het vermogen, wordt dit ook alleen maar versterkt...

    Ik kijk wel of ze in winterse omstandigheden zoveel beter zijn dat ze de minpunten doen vergeten.
     
  16. Tja... je zou ze eigenlijk per dag/weervoorspelling moeten kunnen wisselen ..:schater::schater:, anders blijft het een compromis
     
  17. Heb een momentsleutel thuis en winterbanden. Zet ze er dit jaar zelf wel onder wanneer het echt een tijd lang koud wordt. Vind 16 graden en winterbanden gewoon drie keer niets.
     
  18. Ja dat was echt een groot verschil. Ik was zelf ook een beetje sceptisch in het begin, maar veel collega's gaven aan dat waar zij medeweggebruikers van rotonde's af zagen glijden zij zonder problemen de bocht konden halen.
    En winter 2009/2010 was het echt vervelend rijden op zomerbanden.
    Dus toen voor 2010/2011 deze winterbanden op stalen velg geregeld (was iets van 240 euro kwijt :)) en toen merkte ik het verschil.
    Weg ijsbaan gevoel :nocheer:

    Ik heb toen op een besneeuwde/bevroren parkeerplaats bij valkenhuizen even geprobeerd hoe ver ik kon gaan en zelfs met stevig sturen/gas geven, bleef de auto netjes volgen. Teamgenoot in een polo op zomerbanden kwam niet eens van z'n plek af.

    Zelfde overigens met mijn vaders station bij mij in de straat, kreeg niet genoeg grip om de parkeerplaats af te komen. Half uur lopen scheppen, zout strooien, oude matjes eronder en eindelijk hadden we de auto de straat op. Met de Focus was het onder dezelfde omstandigheden een kwestie van 5 seconden (Toegeven dat winterbanden handig zijn zal hij niet doen, maar na 38 jaar heeft hij nu wel voor het eerst winterbanden in bestelling voor z'n sportstourer ;)).
     
  19. Ik was hier ook van op de hoogte. Maar dan zouden winterbanden dus met deze temperaturen (15 graden ) extra zacht moeten zijn, en dat zou toch juist moeten betekenen: meer grip (in combinatie met meer slijtage en minder scherp stuurgedrag).
     

Deel Deze Pagina