Ben achteraf nog blij met mijn keuze om deze 18 inch velgen te laten monteren bij aanschaf, in plaats van de zwarte 19" velgen. Anders had ik al eerder schade te pakken
Ouch dat zijn altijd van die dingen die je niet wilt maar waarvan je weet dat het je een keer gebeurd.
Balen.. volgende keer banden met stoeprand bescherming erop monteren heb je minder kans om je velgen te beschadigen.
Ja ik dacht dat deze Vredestein banden dat al hadden, maar ik moet eerlijk zeggen dat het ook niet heel subtiel ging. Regen, haast en verkeerd inschatten, geen goede combinatie
Het was weer tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de Ford garage in Culemborg. Dit keer een kleine beurt, dus enkel verse jus, bijbehorend jusfilter om eventuele stukjes te filteren, een interieurfilter, aircoreiniging en brandstofadditief. De motorloop klinkt een stuk rustiger en de motor lijkt als een spreekwoordelijke naaimachine te lopen. Misschien zit het tussen mijn oren, maar toch fijn als onderhoud verschil lijkt te maken. De auto kan dus weer een jaartje vooruit. Laatst heb ik de auto kunnen vergelijken met een Renault Megane RS 2012 (jaune yellow) van een vriend van mij. Korte conclusie: de Megane is nog een stap sportiever, met name de tractie algemeen en tractie bocht uit is echt veel beter dan bij mijn Focus ST. Een mechanisch sperdifferentieel doet wonderen en waarschijnlijk hebben de sportievere Michelin Pilot Sport 4 banden op de Megane ook veel invloed gehad. De geluidsbeleving bij de Megane was gaver, klappen bij snel overschakelen en willekeurig wat ploffende geluidjes uit de uitlaat (geen pop & bang tune, wel een middendemper delete). Ik was positief verrast over de kunnen van deze Franse coupe. Het nadeel van de Megane is de stugheid, het plastic interieur, het gemis aan snufjes zoals touchscreen met achteruitrijdcamera, stoelverwarming, stuurverwarming etc. en het feit dat het geen station is haha. Maar goed, weer terug naar de Focus. Mogelijk wordt de auto in 2024 vervangen, de vrouw wilt van haar Yaris af en richting een kleine SUV waar de hond ook in de achterbak past. Ze vindt een Suzuki Vitara (laatste generatie) erg leuk dus de zoektocht naar een mooie versie zal binnenkort wel starten. Eerst maar eens kijken hoe zo'n Japannertje rijdt. Mocht er inderdaad een SUV komen dan is een station op de oprit ook overbodig en ga ik waarschijnlijk weer terug naar een hatchback. Misschien niet geheel logisch als je een ST versie rijdt, maar ik houd sinds het begin alle kosten en ook het brandstofverbruik bij. Hieronder een overzicht voor de geïnteresseerden: Onderstaande kosten per gereden kilometer Benzinekosten: 0,17 Onderhoudskosten: 0,07 Overig*: 0,03 Verzekeringskosten: 0,06 Wegenbelasting: 0,04 Totale kosten per KM (excl. afschr): 0,37 * Denk aan upgrades als chiptune, mattenset, koppelingspedaalveer, Brodit telefoonhouder etc. Brandstofverbruik zit gemiddeld op 8.45L per 100 km of 1L op 11,8 km. De kosten lijken mij niet onredelijk voor een ST, maar ik heb geen referentie van andere ST eigenaren.
Denk dat die kosten behoorlijk meevallen eigenlijk. En dat gevoel dat alkles weer net een tandje lekkerder loopt na een beurt heb ik eigenlijk altijd wel ongeacht welke auto ik had, helaas is dat na 2 dagen vaak al weer weg. Tsja en een Megane RS vergelijken met een Focus ST station is natuurlijk leuk om te doen maar wel een beetje appels met peren hoor maar desalniettemin nog steeds leuk.
Dat brandstofverbruik is verrassend goed, dat haal ik bij lange na niet. Altijd lekker als onderhoud weer netjes is uitgevoerd en je met een gerust hart weer vele kilometers maken kan
Mooi brandstofverbruik. Lichte voet ?. Ik heb tijdje terug wat Passengerlaps gedaan bij zo'n gelijke Megane RS. Ook ik stond versteld van dat ding, echt bizar. Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
Ja daar heb je zeker gelijk in. Toch ik denk niet dat een hatchback ST zo veel sportiever is. Het verschil met de Megane en mijn station was groter dan gedacht. Jup relatief lichte voet, voornamelijk doordat de motor niet warm wordt als ik op en neer tuf naar werk. Als ik dan toch de auto pak voor bezoekjes etc dan zijn het voornamelijk snelwegkilometers. Cruise op 110 en voortsukkelen tussen de rest dan maar. Af en toe wordt het gaspedaal wel misbruikt, maar vaak maar voor korte tijd.