1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST tangarine wagon

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Muddy_st, 26 jul 2022.

  1. Denk dat Muddy Tapatalk bedoelt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Zo daar zijn we weer, minder leuk nieuws.
    Na een klein jaar gereden te hebben stotter stotter pruttel pruttel. Uitlezen, misfire cil 1. Zou dan toch m'n bougie kapot zijn. Die zaten al tegen het breken aan toen ik ze gelijk wou vervangen toen ik hem net in mijn bezit had, laat nog maar even zitten dacht ik toen. Afijn. Bougie er uit gekregen met veel pijn en moeite.. eenmaal ik op de zuiger keek, wist ik genoeg. Haal er maar uit die motor.. dat was 3 maanden terug. Inmiddels weer wat tijd gevonden om verder te gaan. (Motor had ik er wel direct uitgehaald om het probleem te achterhalen) ik zal jullie niet langer in spanning houden en wat foto's droppen.

    De oorzaak hiervan komt later aan bod, want ik heb nog heel veel foto's.
    Het is een oorzaak met een tip voor iedereen met een st/rs.

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
     
    Edgar Focus en Rykers vinden dit leuk.
  3. Wow, wat is hier gebeurd :shock:
     
    Muddy_st en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Wtf????
     
    Muddy_st vindt dit leuk.
  5. is dit ehh hoe noemen ze dat.. LSPI? was laatst ook een blauwe mk3 ST die dit had op de ST-facebook groep.
     
    Muddy_st en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. ••••••, nu ben ik wel heel benieuwd naar de oorzaak, dat ziet er in ieder geval niet best uit...

    Edit: Grappig, dacht voor ik op verzenden drukte nog, moet ik dat niet netter verwoorden, maar ik zie dat de forumsoftware daar zelf al voor zorgt...

    Edit 2: LSPI moest ik ff opzoeken: Low-Speed Pre-Ignition.
    Had er nog nooit van gehoord, maar volgens Wikipedia komt 't met name voor bij Turbocharged direct-injection vehicles operating at low speed and high-load.
     
    Muddy_st en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Ja, oftewel, volgas op lage toeren in (vaak) een hogere versnelling.
     
    Muddy_st en Paul_U vinden dit leuk.
  8. Balen, is er nog meer kapot dan de zuiger? Dat is het enige wat ik zo snel kan zien eigenlijk... Wat zijn de vervolgstappen?
     
    Muddy_st vindt dit leuk.
  9. Nou ik zal jullie dan ook niet langer in spanning houden.
    Het is een combinatie van LSPI en de hoeveelheid carbonaat in de inlaat en op de kleppen.

    Low speed pre igniton is natuurlijk al slecht opzich, maar in combinatie met Carbon is het killing.

    Er zijn genoeg yt video's te vinden om het probleem te zien, maar zal het iets uitleggen.

    Het is ontstaan nadat ik de catalysator heb vervangen door een downpipe.

    De hoeveelheid carbon op de kleppen was dusdanig veel dat er tijdens de "proefrit" stukjes los zijn gekomen van de kleppen. Die stukjes komen (gloeiend) los en zorgt voor detonatie. (De brandstof wordt te vroeg ontstoken) de verbranding moet ergens heen en begint dus een gat te branden aan de rand van de zuiger.

    Door de lspi( onderin toeren veel vermogen vragen en "te" vroeg van het gas af) komt er meer brandstof in de verbrandingskamer waar die dus eigenlijk niks meer mee kan omdat er geen vermogen meer gevraagd wordt. In combinatie met de stukjes kool wordt het dus te vroeg verbrand wat resulteert in hevig pingelen/detoneren. De zuigers van

    de 2.0 ecoboost staan al bekend om het breken van het ringland(deel onder de olieschraapveer)
    De compressieslagen kunnen weg door het gat in de zuiger dus laat het ringland breken.

    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
     
  10. Wauw, wat bizar joh.. is de schade beperkt gebleven tot 1 cilinder of moet alles vervangen worden?
     
    Muddy_st vindt dit leuk.
  11. Tot mijn grote verbazing was er helemaal niks te zien aan de cilinderwand. Nul. Toch de boel op laten poetsen uiteraard.



    Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
     
  12. Het is injectie dus van het gas af wordt er geen brandstof ingespoten toch?
     
    Muddy_st vindt dit leuk.
  13. Als je van volgas naar 0 gas gaat, zal er best een kans ontstaan waarbij er wat brandstof achterblijft neem ik aan.
     
    Muddy_st vindt dit leuk.
  14. Jeetje wat een ellende! Nou probeerde ik altijd al om pas vol gas te geven vanaf 3000 toeren maar ga nu even de mentale notitie maken om wat vaker terug te schakelen.

    Ga je er nu nieuwe zuigers in zetten? Succes ermee in ieder geval!
     
    Muddy_st en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Dat klopt. Maar als je onderin toeren vollast gaat vragen gaat hij vol inspuiten. Vervolgens doe je er niks mee omdat je weer van je gas gaat. Op dat moment stop hij inderdaad met inspuiten, maar dan heeft hij de boel al vol gepompt. Elke keer dat kleine beetje gaat totaal mis.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Pff, knap zuur, en zo te horen nog "mazzel" dat de schade tot die ene cilinder lijkt te zijn beperkt.
    Ben benieuwd wat je plannen nu zijn qua herstellen.
     
    Muddy_st vindt dit leuk.
  17. Ben alweer begonnen met de opbouw en zal alle foto's posten.
    Ik kan in iedergeval vertellen dat er geen originele onderdelen meer in zijn gekomen[emoji56]



    Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
     
    Thieske, Bramzel, Paul_U en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Je kunt best vanaf onderuit je toeren opbouwen, maar het beste is om dan door te trekken. Het is meer onderuit toeren je turbo op laten spoelen, hem een flinke dosis brandstof te geven en vervolgens zeggen; alstublieft, hier heb je een flinke bak brandstof en en flinke bak turbodruk, maar we doen er niks mee.
    Zegmaar net dan moment wanneer een st het lekkerste roffeltje geeft, daarna van het gas.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
     
    Frank Focus vindt dit leuk.
  19. Gaaf! Als je de motor er toch al uit hebt en half open hebt liggen dan zou ik er inderdaad ook meteen betere componenten in steken :D
     
  20. Dus, en zo geschiede.
    Toen was het punt aangebroken om een inventarisatie te maken, wat is er stuk en wat wil ik.

    Nou dat laatste was vooral om de auto te houden en gelijk goed klaar te maken.
    Geen schade aan de cilinderwand, en "enkel" een gebroken zuiger.

    Ik had er een nieuwe zuiger in kunnen droppen en ik was met 500,- klaar geweest. De kans dat er weer wat gebeurd is mij te groot, en ik wil hem houden.

    Een totaal kostenplaatje van alle onderdelen kwam ik uit op een 3500,- manuren van mezelf uiteraard niet mee gerekend. Keuzes... toch maar doen.

    Het bestellen was aangebroken. Niemand ,maar dan ook niemand kon aan onderdelen komen.
    Uit eindelijk een deal gesloten met speed performance uit new york en het 1 en ander besteld. (Hun leveren totaalpaketten) Enkel de zuigers, niet aan te komen. Die dan zelf kunnen bestellen bij een bedrijf uit engeland.

    De bestelling uit engeland was er met !2! Dagen al.
    De bestelling uit new york heeft 4 weken geduurd.

    Zie hier alle onderdelen,

    -Manley drijfstangen
    -mahle performance zuigers
    -oem pakking set
    -acl lagers
    -rest van de onderdelen allemaal oem.

    En check het verschil van drijfstang dikte[emoji850]

    Volgende update. Problemen en nog meer problemen[​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina