1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Toms Focus Wagon ST3

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Tom91, 18 dec 2021.

  1. :shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock:
     
  2. Je kun ook een NRF radiateur pakken met first fit kwaliteit pas zelf ook gedaan en paste perfect.
     
  3. Bedankt voor de suggesties voor de aftermarket radiateurs. Uiteindelijk heb ik vanwege gebrek aan tijd (en ook wat gemak) toch gekozen om de radiateur te laten vervangen bij de Ford garage waar de auto in onderhoud is.
    De totale kosten waren verrassend laag als je er vanuit ging dat de radiateur €700 zou moeten kosten. Bleek dat de totale prijs voor het vervangen van de radiateur, de schuimrubbers en het aanvullen van de koelvloeistof rond de €730 kostte. Nog steeds een flink bedrag natuurlijk, maar lager dan verwacht. Ik zal het wel verkeerd begrepen hebben de vorige keer dat ik daar was...

    Ik mag er vanuit gaan dat de lekkage nu verholpen is, maar zal regelmatig even onder de motorkap kijken of de koelvloeistof op niveau blijft.
     
    Henry-ST en hoomer vinden dit leuk.
  4. Inmiddels, via de Groupsbuy bij BR-Performance geregeld door Hoomer :thumbup:, is de software van de ECU herschreven door de heren van BR-Performance. Ik vroeg ze om niet alles eruit te persen, daarnaast wilde ik het liefst een zo vlak mogelijke koppelcurve hebben + over een zo groot mogelijk toerenbereik vast te laten houden. Wat een wensen haha, maar ze zouden hun best doen.
    Standaard leverde de auto 253 PK en tegen de 400 nm koppel en na de software optimalisatie kwam er afgerond 278 PK en 467nm uit:

    [​IMG]

    Het is mogelijk om met een Stage 1 tuning naar zo'n 280-290 PK te gaan met 500 nm, maar dat is voor mij niet nodig.
    Ik merk het verschil in koppel nu vooral bij inhaalacties op de snelweg, ook in de 6e versnelling gaat het nu rap. Daarnaast is gaspedaal respons een stuk directer geworden, de auto voelt hierdoor lichter en nog sportiever aan (zonder zenuwachtig te worden). Wat mij betreft zeker een aanrader.

    Voor het tunen had ik enkele acceleraties gemeten, zodat ik na het tunen het verschil kan 'zien'. Dus ik ga nog eens naar Duitsland voor wat runs. Tijden met standaard software:
    • 80-120 in 3e versnelling was gemiddeld 3,6 seconden*
    • 100-200 in 4e en 5e versnelling was gemiddeld 16,4 seconden. Opschakelen bij 6000 toeren is aangeraden, anders 'verlies' je tijd.
    * Deze na het tunen wel al gecheckt, maar de metingen lagen wat uit elkaar, 3,2, 3,3 en 3,4 sec. Of last van heat soaking of gewoon slechte GPS verbinding. Ga ik nog eens herhalen.


    In november is de radiateur vervangen en we zijn nu ruim 1 maand verder, gelukkig blijft het koelsap netjes in het systeem. Ik heb direct na het vervangen van de radiateur nog een keer moeten aanvullen (mogelijk was de ontluchting niet helemaal gelukt) en sindsdien blijft alles op peil :biertje:
     
  5. Mooi hoor! Veel plezier ermee ,mooie toename in vermogen! Valt me trouwens op dat BR altijd redelijk hoge koppelgetallen meet, zowel standaard als na de tuning
     
  6. Bedankt! Wat betreft het vermogen en koppel, geen idee wat andere bedrijven bij een standaard ST meten.
     
  7. lekker hoor Tom :rock:
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  8. De auto heeft problemen met de hoe de motor loopt. Helaas is het maar sporadisch en niet altijd. Voor dat probleem zie https://www.focusclub.nl/index.php?threads/motor-loopt-soms-niet-lekker-ford-focus-st-2015.121366/

    Maar goed, auto net weer opgehaald bij de elektronica specialist, ook ff onder de kap gekeken hoe alles weer dichtgemaakt is. Vervolgens zie ik veel vloeistofplekken op locaties waar die niet horen. Zelfs een plasje boven op de versnellingsbak. Na de rit naar huis nog eens gekeken en nu zit het vol met vloeistofspetters... Gevalletje op naar de garage binnenkort. Het is geen koelvloeistof in ieder geval. Lijkt bij het beige zwarte slangetje/geleider vandaan te komen.

    IMG_20230209_211922112~2.jpg

    Echt iets voor iemand met kennis om het te fixen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Het is toch koelvloeistof (rode draad van dit topic), het lekt bij een koppeling van een koelvloeistofslang naar een leidinkje die richting het expansievat loopt.
    Eind februari gaat de auto naar een universele garage om grondig gecontroleerd te worden, dus dan kunnen ze dit meteen meenemen. Hopelijk komen er geen lijken uit de kast.
     
    hoomer en VinRS vinden dit leuk.
  10. Mooi dat je het gevonden hebt
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  11. Hopelijk is met een nieuw koppelstuk de lekkage verholpen. Als de garage de motorstoring ook kan oplossen, dan kun je er weer van genieten. Daar is ie tenslotte voor gemaakt :sturen:
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  12. Ik wilde bijna schrijven dat je een heel coole auto hebt maar dat durf ik nu niet meer.
    Maar hoop dqta het wordt opgelost en voorlopig ook het laatste coole probleem is voor je maar dat moet goedkomen.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  13. #73 Tom91, 12 feb 2023
    Laatst bewerkt: 13 feb 2023
    Thanks heren! Genieten gaat echt wel weer gebeuren

    Haha Edgar, cool is die nog steeds. De airco werkt verrassend goed ;)
     
    Edgar Focus, gerardTDCI en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.
  14. #74 Tom91, 8 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2023
    Het is woensdag, standaard de vrije dag dus tijd voor een update.

    Vorige week maandag de auto weggebracht naar een garage om de hoek om een lekke koppeling van een koelvloeistofretour slang op te lossen en de auto volledig na te lopen. Het eerste wat ik daar hoorde was 'wat een gave auto is dat, zie je niet veel', altijd leuk om te horen natuurlijk.

    Maar goed, de auto kwam voor controle en reparatie. Ze hebben uiteindelijk het volgende gedaan:
    - Koelvloeistoflekkage gerepareerd en auto ontlucht
    - Accu opgeladen, was blijkbaar nodig volgens de accutester. Niet gek, want ik had amper nog gereden met de auto sinds de lekkage.
    - Massapunten motorruimte gecontroleerd, waren allemaal in orde
    - Auto verder gecontroleerd op lekkages/zweten van pakkingen, motorsteunen gecontroleerd, ophanging gecontroleerd etc. Ook hier niets geks gevonden
    - Vanwege het schokken hebben we gekozen om de bougies preventief te laten vervangen. De bougies die erin zaten zaten er trouwens maximaal 1 jaar in, of ze zijn bij aflevering nooit vervangen...
    - Bandjes waren ook nog goed en hoefde nog niet omgewisseld te worden om de slijtage gelijkmatiger te laten verlopen.
    - Helaas was het niet mogelijk om de auto te controleren op interne vervuiling, dus dit ga ik de volgende keer bij de APK in mei nog laten doen.

    De auto een paar dagen later weer opgehaald en ik heb het idee dat de motor al iets beter loopt, maar toch voel ik het schokken soms nog. Besloten om het even te laten voor wat het is en alleen nog premium brandstof te tanken van de bekende merken. Wie weet helpt dit nog.
    Ook nu moest ik na het ontluchten weer koelvloeistof bijvullen, op een of andere manier is het gewoon niet mogelijk om dit stationair perfect uit te voeren.

    Dus ik dacht alles wel gehad te hebben, maar ik werd deze maandag weer gebeld door het garage bedrijf. 'We hebben je kilometerstand ingevoerd en krijgen van de RDW een melding dat de kilometerstand onjuist is. Je tellerrapport geeft nu kilometerstand onlogisch aan'.
    De door hun ingegeven kilometerstand was wel goed, dus het moet eerder mis zijn gegaan. Ja hoor, na opvragen van het tellerrapport via de RDW bleek dat het in november 2022 is misgegaan. Het stomme was dat ik toen alleen een fles koelvloeistof heb opgehaald bij een garage (de auto is niet eens in de werkplaats geweest) en ze blijkbaar een verkeerde kilometerstand hebben ingegeven.
    Dus wees gewaarschuwd, als ze om je kilometerstand vragen, dubbel check dan of ze het goed noteren!

    Hoe dit op te lossen? De garage zelf kan het niet wijzigen, dus je moet bij de RDW een formulier invullen en bewijsstukken inleveren. Ah, bewijstukken... Wat dan? Heb nu verschillende facturen (inclusief kilometerstanden en het kenteken) doorgegeven en een uitdraai van de tankbonnen. Komt het toch goed uit dat de auto zo vaak bij een garage is geweest en dat ik zo gek ben om tankbonnen digitaal in te geven bij Spritmonitor:dance:.
    Nu afwachten of de RDW dit ook ziet als bewijsstukken en anders heb ik vette pech. De auto gaat er niet minder van rijden, maar wordt wel minder waard mocht je deze willen inruilen...

    Toekomst plannen:
    1. Genieten van het ding
    2. Nieuwe automat voor bij de bestuurderskant, is nu doorgesleten bij de hak
    3. LED lampen van Autobeam?
    4. Nieuwe ronde ST schakelpook in plaats van de standaard versie?

    We gaan het zien.
     
    Frank Focus, PhoenixNLx, JanG81 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Altijd leuk om complimenten te krijgen, ook al zijn die over je auto (misschein stiekem nog wel leuker).
    Mooi dat er e.e.a. wel is opgelost en vervangen. Alleen het schokken, ja ik voel het natuurlijk niet maar is dat niet gewoon aard van het blok?
    Tsja en dat RDW verhaal is wel iets heel aparts zeg. En ja, genieten nu
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  16. Update: RDW heeft de tellerstand gecorrigeerd en een GFB DV+ T9354 is onderweg ter vervanging van de originele plastic diverter valve. Dit op aanraden van BR-Performance.
    Ik ga het onderdeel zelf proberen te vervangen, dus ik ben benieuwd :baeh:
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  17. Toevallig heb ik die GFB DV+ vorige week gemonteerd. Prima te doen, alleen even vechten ivm locatie en vacuumslang er weer op krijgen.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  18. Dat geeft hoop haha. Ik heb lange armen dus misschien helpt dat ook nog
     
    VinRS vindt dit leuk.
  19. Hoe vast heb je de pre-load schroef gedraaid?
    De handleiding gaf alleen aan 'erin schroeven' dus dat heb ik gedaan, maar wel helemaal totdat die niet vaster kon :weird:. Als ik hem iets losser draaide, had ik het gevoel dat die schroef eruit kon donderen...
     
  20. Afgelopen zaterdag heb ik de GFB DV+ T9354 recirculatieklep bij een doe-het-zelf garage gemonteerd. Een mooie oefening voor mij om wat te (leren) sleutelen. Volgens YouTube zou het vervangen van dit onderdeel prima te doen zijn en in al die YouTube videootjes verloopt het ook mooi vlot, zeg binnen 10 minuten :lol!:
    Ik kwam er al snel achter dat dit voor mij niet te halen is.

    De Focus op de brug gezet, rechtervoorwiel eraf gehaald en met een zaklamp gezocht naar het originele onderdeel. Die zat dus verder naar binnen de motorruimte in dan gedacht, maar wel op een bereikbare plek en zolang je maar 3 verlengstukken voor een kleine ratel hebt.

    Na wat gepiel om de slangklem van vacuümslang los te krijgen, kwamen de 3 inbusboutjes ook mooi los en kon het originele onderdeel (met de houder voor een solenoïde) in zijn geheel worden verwijderd. Het ging soepeler dan gedacht, ook al viel een van de boutjes op de bodemplaat van de auto. Toch een goed plan om dit klusje bij een doe het zelf garage te doen, want die heeft een handige uitschuifbare magneetstok en een flexibele tool om de slangklem in de knijpen zodat die bewogen kan worden.

    Daarna de recirculatieklep van GFB in elkaar gezet, de houder voor de solenoïde eroverheen gedaan en alvast een boutje in een van de drie gaten gestopt met het idee dat alles bij elkaar blijft zitten. Bijna, want het onderdeel moet nog langs een remschijf, remklauw, onder een remleiding door, dan de vacuümslang ontwijken en een loshangende solenoïde passeren. En dat alles zonder het losse boutje uit het gat te drukken. Na enkele keren proberen is het gelukt en heb ik alles in een tijd van ongeveer 1 uur gedemonteerd en het nieuwe onderdeel weer gemonteerd + het wiel er weer opgezet en op moment aangedraaid.

    Het afblaasgeluid van de compressor van de turbo is anders geworden, een zachtere variant van turbo flutter. Dit geluid hoor je bij lage toeren en soms ook bij hoge toeren als je de motor flink laat werken.
    -- Let op: dit is dus niet de bedoeling! --
    Helaas kwam ik daar pas achter toen de auto alweer voor de deur stond en videootje uit de losse pols had gemaakt. Wat blijkt, de 'spring pre-load bout' had niet volledig vastgedraaid moeten worden. Maar nergens in de handleiding staat hoe strak/los deze bout dan wel moet worden aangedraaid. Na contact met de Australiërs van GFB, bleek dat dit een kwestie is van trial (en error) totdat het turbo flutter geluid verdwenen is bij hoge toeren. Ah top, maar ik heb niet de mogelijkheid om dat thuis gemakkelijk aan te passen, ik moet naar de doe-het-zelf garage. Dus wat doe je dan: internet raadplegen. Een forum van Hyundai i30N rijders gaf mij de benodigde informatie: zet het op zijn strakste positie en draai de bout 2 slagen losser. Hopelijk scheelt dit mij meerdere bezoekjes aan de garage.

    Dus vandaag weer de doe het zelf garage bezocht en de bout 2 a 2,5 slagen losser gedraaid vanaf de strakste instelling, dit keer was alles binnen 15 minuten geregeld.
    Net nog even een stuk gereden en inderdaad, in de hoge toeren bij veel power is het flutter geluid weg en bij lage toeren met weinig power komt het soms nog voor. Prima voor nu!

    De vraag die jullie vast hebben: waarom heb je dit onderdeel vervangen?
    Ik heb al een tijd last van een schokkende vermogensafgifte van de motor bij acceleratie. Na meerdere logs te hebben gedaan; elektronica problemen gepoogd heb uit te sluiten; bougies te hebben vervangen en een garage te laten zoeken naar het probleem, was dit een van de laatste onderdelen die dit probleem kan veroorzaken. Op advies van de tuner gegaan voor een verbeterde versie dan de standaard variant van plastic en rubber.
    Maar heeft het ook geholpen? Ja tot nu toe wel, ik heb het schokken niet meer gemerkt, maar ik heb nog te weinig gereden om te concluderen dat dit de definitieve oplossing was.

    To be continued:sturen:
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina