1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V Ti-VCT 115pk Sneeuw, gladheid en zomerbanden

Discussie in 'Performance' gestart door superpino, 7 dec 2012.

  1. probleem is dat mensen met winterbanden denken dat ze gelijk 140 kunnen rijden op de snelweg zo van ik heb winterbanden dus heb alle grip van de wereld. (niet dus) slaap verder als je dat denkt en ga fietsen.
     

  2. De topic starter vraagt eigenlijk hoe ie beter een helling op kan komen met zomerbanden als het glad is en dat zijn grip met weg rijden tegenvalt met winters weer tja dan vraag je er wel een beetje om.

    Dan heb je gauw ieders mening.;)
     
  3. #83 Redwagon, 14 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2012
    Ja, maar als het je niet lukt met zomerbanden, dan zal je iets anders moeten verzinnen.
    In dit soort situaties zal je zien dat winterbanden wel degelijk nut hebben.

    Het beste gaspedaal zit nog altijd tussen de oren.
     
  4. Weet je wat nog mooier is? De topicstarter zelf is vanaf 7 december niet meer op 't forum geweest. :mrgreen:
     
  5. Is misschien nog steeds bezig op die helling:thumbs:
     
  6. Of staat in de rij voor nieuwe * bandjes ;)
     
  7. Of ligt langs de snelweg in de berm en kan de politie hem niet vinden:nocheer:

    Het zal je maar gebeuren.....
     
  8. en helemaal als je traction control hebt
    dan heb je veel meer grip/controle dan als je alleen winterband neemt
    op ijs spint een wiel al als je gaspedaal aanraakt
    gevolg weg grip en glijden

    weet zeker dat in het noorden de ongeluk van vanmorgen niet alleen de bestuurders te pakken had die op zomerband reden
    ongeluk zou gerust ook veroorzaakt worden door mensen die denken met de winterband harder kunnen rijden dan mensen met zomerband

    zoals bij beide het gevoel en alles zit tussen je oren
    waar iemand problemen heeft met winterband kan iemand met zomerband daar geen probleem mee hebben.
    een weet hoe je moet rijden de ander wegens gebrek aan ervaring kan een winterband niet eens zijn werk laten doen
     
  9. @Trucker; wat een belachelijke stelling. Met ijzel heb je met winterbanden al niks te vertellen laat staan met zomerbanden. En wie zegt dat juist de mensen met zomerbanden niet te hard hebben gereden? Omdat het immers rond de 7 graden is?

    Maar natuurlijk dat is ook zo, de mensen met winterbanden rijden altijd harder en zijn minder verantwoordelijk dan mensen die in winterse buien met zomerbanden rijden. Het is langzamerhand al meer dan eens bewezen dat winterbanden bij lagere temperaturen meer nut hebben dan welke zomerband dan ook.

    En tractioncontrole; helpt je echt niet altijd. Bij mij wordt door de tractioncontrole het motorvermogen ook afgeknepen en niet alleen de remmen aangestuurd. Bij extreme gladheid valt het vermogen soms zo ver weg dat je er niks meer mee kan.

    Maar jij bent blijkbaar zo`n goeie coureur dat jou niks gebeurt. Ik hoop voor jou dat je nooit in de situatie komt dat je gewenst had dat je winterbanden onder je wagen had.
     
  10. Mensen begrijpen ook niet dat je soms in een situatie kan komen waardoor wel ineens hard moet kunnen remmen bv als er een kind tussen de auto's vandaan komt zetten of dat je moet uitwijken voor iemand die uit een zijstraat doorglijd met zijn zomerbanden. Dan kan je nog heel voorzichtig doen en verstandig rijden. En waar komt dat vooroordeel van mensen met winterband die altijd te hard rijden met vorst toch vandaan?
    Hoe zie je van een rijdend wiel dat iemand winterbanden heeft dan? Tegenwoordig heeft iedereen ze ook gewoon op een alluminium velg zitten .
     
  11. Ik zie dat je mijn stelling wel snapt. maar niet volgt
    kan ik begrijpen het is een welles nietes verhaal die nooit een einde heeft.
    denk ook nooit dat hier echt een eind aankomt, ook niet als het gaan verplichten, er blijft een verdeelde gedachten over.
    je kunt niet verwachten dat je in de sneeuw en ijs evenveel grip hebt als in de zomer op asfalt.

    ik heb verder ook niet gezegd dat de met zomerbanden niet te hard hebben gereden. onder de 7graden bleek in ene film wel effect te hebben
    maar je moet niet vergeten dat het nieuwe banden zijn
    zomerband is nieuw 8-8.5mm profiel ongeveer
    winterband is nieuw 9-10mm ongeveer
    die ene mm en keuze voor ander bandrubber zorgen voor het verschil, daar ben ik het ook eens mee
    tevens ben je het eens dat mensen op winterbanden een te vertrouwlijk gevoel de weg op gaan (zelfde als je niks ziet op de weg en je auto breekt spontaan uit, ivm je niet ziet hoe glad de weg is)

    en wat betreft laatste zin klopt zeker niet
    ken geen 1 coureur die een goeie coureur is, elk heeft zijn ding en probleem.
    vorige jaar was het namelijk zo ver.
    ik reed in een vrij scherpe bocht waar ijs wel en niet lag. dit was ook duidelijk te zien. reed nog geen 15km/h
    doordat ik een fietser zag vallen en uit schrik vol de rem intrapte kon mijn abs niks doen alle 4wielen stonden stil
    mens reageert dan niet snel genoeg om toch de rem los te laten. is ook onlogisch
    met zo'n 5-10km/h ongeveer precies op mijn wiel een paal geraakt
    draagarm-beide stuurkogels voorscherm en achterste zijscherm. plus voorbumper.

    op zo'n moment baal je ff
    belangrijkste is dat ik niet over de fietser ben gegaan, dan zou nog erger zijn.
    het was gewoon domme pech hebben.
    winterbanden hadden toen ook niks uitgemaakt
    dit ivm als je op ijs bent moet je hem laten rollen en dan kun je krachten zijlings uitoefenen. als je rem vol hard intrapt (overheen met een remmen op de snelweg, maar dan op zo'n moment) had met winterband wiel ook stil gestaan.

    verder heb ik nog niet aan gedacht om winterbanden te nemen
    als ik ze nieuw onder 200euro komen komplete set met stalen velg dan denk ik pas aan om ze te nemen (moeten wel michelin zijn)
    zoals gezegd in die paar dagen dat het in zuiden probleem geeft met zomerband is het niet rendabel om winterband te nemen
    als je eigen aanpast kom je net zo ver
     
  12. Als ik het goed begrijp heb je zelf nooit echt met winterbanden gereden?
     
  13. +1. :D

    Het verschil met winterbanden is echt enorm groot en dat komt echt niet door die mm. Ik wil nooit meer zonder. Het profiel van winterbanden zorgt dat er geen sneeuw in je banden blijft zitten waardoor je grip hebt. In de zomerbanden blijft de sneeuw in je profiel zitten en dan is het gladde boel.

    En zoveel duurder is het niet (als je zelf wisselt en opslaat) want je wisselt zomer en winter af waardoor je banden langer mee gaan.
     
  14. Ik predik niet dat winterbanden een must zijn of zelfs verplicht moeten worden.
    Maar ik vind het kort door de bocht om te stellen dat ze nagenoeg niet beter zijn dan zomerbanden tot bepaalde temperatuur.
    En tuurlijk zit er verschil tussen de merken, maar dat is bij de zomerbanden ook zo.
     
  15. Het blijft een geweldig onderwerp, een onderwerp waar ik in het verleden ook zeer gereserveerd over was aangezien de commercie ook een niet geheel onbelangrijke rol speelt ;)

    Bij toeval kon ik 3 jaar geleden tegen een redelijke prijs een set winterbanden aanschaf, toen nog voor mijn ST. Deze aanschaf heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik mijn mening over het wel of niet functioneren van winterbanden behoorlijk herzien heb, ik wil nu niet meer zonder gedurende de koudste periode. Ik zeg gedurende de koudste periode omdat het rijden met zomerbanden toch echt de voorkeur heeft dus voor mij laat de winterbanden erop en zo snel mogelijk er weer af. De voorkeur voor zomerbanden wordt bij mij gecreƫerd door veel minder rijgeluiden en meer grip zolang er geen spraken is van een milde winter zonder ijskoude ondergrond of erger nog dat witte spul wat ze sneeuw noemen ;) Deze ervaring is natuurlijk heel erg persoonlijk en komt mede door het feit dat de winterbanden die ik gebruik dezelfde maatvoering hebben als mijn zomerbanden (18"). Het voordeel van meer druk per vierkante cm omdat het bij de meeste winterbanden gaat om een smallere band dan de zomerband, speelt bij mij dus geen rol.

    Ik kan me best voorstellen dat er kritisch gekeken wordt naar winterbanden het is immers wel weer een investering. Maar stellen dat er geen verschil is of dat dit verschil nihil is vind ik wel weer het andere uiterste. Laat ik het bot stellen, als het profiel en de samenstelling er eigenlijk niet tot doet of het nu zomer, winter of iets er tussenin is, waarom rijden we dan niet op slicks :?

    Nee, zoals ik al eerder heb gezegd deelnemen aan het verkeer vergt het gebruik van gezond verstand en het kunnen anticiperen. Alle banden soorten en elektronische hulpmiddelen die je als automobilist tegenwoordig tot je beschikking hebt gaan daar niets aan veranderen. Het gebruik van winterbanden voorkomt geen ongeval en mag je ook geen vals gevoel van veiligheid geven, maar het gebruik van winterbanden helpt wel degelijk.

    Kortom rij en glij voorzichtig deze winter ;)
     
  16. Kortom: Winterbanden verstandig?? Winterbanden gebruik je met verstand :thumbs:
     
  17. Geheel tegen m'n verwachting in zijn m'n Nokian winterbanden stiller dan m'n Goodyear efficientgrip zomerbanden en ze zijn ook minstens even zuinig. Als m'n zomerbanden aan vervanging toe zijn, dan twijfel ik gewoon of ik daar ook geen Nokian voor wil hebben.

    Je zou eigenlijk gewoon moeten kunnen proefrijden op wat verschillende banden om een goede keuze te kunnen maken :mrgreen:
     
  18. meerdere malen, allemaal wel is waar in peugeot ivm ik daar werk en klanten winterbanden willen
    keer controleer ik de grip door vol gas te geven, zowel bij winterbanden als zomerbanden spinnen dan
    als ik over noodstop en over noodsituaties heb dan is het anders. anticipeer je door meer afstand te houden en lagere snelheid. dan kun je in nederland die 5dagen perfect reden dat het sneeuwt ijs of glad is
    tot hede is dat 2dagen geweest en beide keren geen probleem op snelweg met het rijden
    als ik in het noorden had gewoond dan zou het anders zijn
    ivm daar 25dagen last hebt van voornamelijk ijzel, hier in het zuiden heb je daar veel minder last van.

    grootste probleem blijft dat ze denken dat ze veel meer grip hebben met winterbanden dat is niet waar. ze hebben een fractie meer grip waardoor abs/esp en tc beter hun werk kunnen doen
    met winterbanden kan ik nog in 5cm sneeuw (dus niet aangetrapt door ander auto's want dan wordt het ijs) zonder veel probleem onderstuur en/of vast komen te zitten
    terwijl ik met zomerbanden met aangepaste rijstijl daar zonder probleem kan rijden
    rij ik op dezelfde manier dan kom ik ook dan vast te zitten
     
  19. Ik bedoel eigenlijk een "winterbandenseizoen" met je eigen auto.
    Als je een keer met de auto van een klant rijdt kun je het verschil niet goed beoordelen imo.
     
  20. daar heb je gelijk in Frank, ik rij met div. merken taxi's en verschillende maten banden en sommige ook nog op zomerbanden en ik kan eigenlijk niet goed een beeld vormen van wat nou wel of niet goed voelt.
    om een voorbeeld te stellen, ik reed vorig jaar met een Skoda die perfect grip had, beter dan die Toyota die ik een dag eerder had en wat bleek? de Toyota stond op winterbanden die nog net 4,5 mm hadden terwijl die Skoda op gloednieuwe zomerbanden stond.
    om een goed beeld te krijgen moet je gewoon winterbanden monteren op je eigen auto en dan pas kun je echt voelen wat de voor/nadelen van de verschillende banden zijn denk ik.
     

Deel Deze Pagina