1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V Ti-VCT 115pk Sneeuw, gladheid en zomerbanden

Discussie in 'Performance' gestart door superpino, 7 dec 2012.

  1. Wanneer het sneeuwt, de temperatuur rond de 0 graden is en er sprake is van lichte gladheid, kom ik geen helling meer op van meer dan 3 procent!

    Het voertuig heeft geen winterbanden, maar dat geldt voor heel veel auto's die zich onder dezelfde omstandigheden op de weg begeven. Hoe komt het dat er geen voertuig te bekennen is, dat zoveel problemen ondervindt als mijn Ford Focus II (ESP uit of ingeschakelt, geeft bijna evenveel problemen)?
     
  2. Wat voor banden heb je eronder liggen?
     
  3. Tsja, winterbandjes eronder gooien en niet in een te lage versnelling met te veel toeren weg proberen te rijden.
     
  4. Banden zijn origineel en hebben voldoende profiel (auto is onlangs voor de eerste keer gekeurd). Kan even niet naar de auto om het exacte type te bekijken, want heb de auto, gedwongen door de weersomstandigheden achter moeten laten.
     
  5. #5 kolere, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2012
    Lijkt erop dat je de koppeling niet goed aanvoelt, banden met een niet erg open profiel of te brede banden (breder dan 205). 9/10 keer kom je niet weg door teveel gas en koppeling laten opkomen, als je eenmaal grip verliest en je gaat gas bijgeven dan gaat het van kwaad tot erger.

    Ik kom regelmatig in Zweden ook in de winter en ik ervaar totaal geen problemen met de Focus (ook focus II). Bij mij is de truc koppeling op laten komen geen gas geven en in ze 1 wegrijden, auto slaat dan niet af en bij doorslippen is er zo weinig vermogen op de wielen dat je toch weg komt. Bij jouw auto (benzine) zal het misschien nodig zijn in zijn 2 weg te rijden en dan zo min mogelijk gasgeven.
     
  6. Zie je ook veel met auto's die wat weinig gewicht hebben op de aandrijfas.
    Maar kan me niet voorstellen dat een Focus II dit heeft.

    Verder als ik in de shoutbox al schreef, de kleine helling voor mijn deur is ook al een hele beproeving voor veel automobilisten. Zal ook niet meer dan 3% zijn en veel auto's stonden hier met flinke wheelspin net zo stil als mijn geparkeerde focus om uiteindelijk op te geven en maar weer langzaam achteruit de heuvel af te glijden.
     
  7. OPtrekken in 2e versnelling wil wel eens helpen. Nog spinnen, dan 3e versnelling proberen.
     
  8. Lijkt me heerlijk voor de koppeling en versnellingsbak.
     
  9. Bedankt heren, voor deze waardevolle bijdragen.

    Ik zal inderdaad eens proberen om geen gas te geven en de koppeling op te laten komen evt. in de 2 in plaats van de 1.

    Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik met de Focus deze problemen heb en met andere auto's niet.
    Hangt e.e.a. misschien samen met het relatief hoge gewicht van de Focus II (Wagon)?

    (De banden zijn niet breder dan 205 en hebben mijns inziens best nog een open profiel)
     
  10. Optrekken vanuit de eerste versnelling zonder gas te geven moet mogelijk zijn met een benzine uitvoering (althans bij mij wel). Dat sommige zomerbanden nu meer moeite hebben met het vinden van grip mag wel duidelijk zijn.
     
  11. Gaat met name om het gewicht op de voorwielen, bij een diesel of zwaarde benzine blok is dit meer. Daarnaast kan je minder gewicht op de voorwielen compenseren met smallere banden. Ik rijd in de zomer op standaard 205/55/r16 in de winter op 195/65/r15.
     
  12. #12 FastForward, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2012
    Uit eigen ervaring (zojuist opgedaan ;)) kan ik zeggen dat een :st: met Hankook Ventus V12 Evo ZOMERBANDEN een verrassend goede combinatie is op een besneeuwde weg (incl. 5% stijging). Zelfs bij iets meer gas geven gaat ie gewoon vooruit zonder te spinnen en ook haakse bochten kun je met 20-30 per uur nemen zonder ingreep.
    Daarbij nog even vermelden dat mijn banden al ruim 13000 km oud zijn en ik ook nog getuned rondrij.
    Hulde. :P
     
  13. Beter :thumbup: De ene zomerband heeft wel problemen met winterse omstandigheden en de andere niet.
     
  14. Inderdaad, de Michelin PS2 had toch meer moeite met dit weer. Bij de diverse autobanden(koop)sites kun je dit ook zien.
    De Hankook heeft mede de beste (of de minst slechte ;)) beoordeling in de categorie sportbanden m.b.t. winterse omstandigheden.
     
  15. ja heb het ook een keer gehad, wel met een mondeo, gewoon niet uit het parkeervak komen. Zomerbanden hebben gewoon 10x minder grip dan winterbanden, zelfs als je nieuwe zomerbanden hebt is de grip gewoon veel minder dan met winterbanden. het kost even wat centen maar het komt de veiligheid zeker ten goede
     
  16. Welnee, je wielen spinnen door, dus maakt voor je koppeling en bak niets uit.
     
  17. Wheel spin is alleen nadelig voor je banden. Het moet wel heel extreem zijn om vanuit de 3e versnelling te moeten wegrijden. De 2e versnelling moet voldoende zijn.
     
  18. #18 kolere, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2012
    Het doel van een hogere versnelling is niet om je banden nog sneller te laten doorslippen....., doordat bij een hogere versnelling het toerental bij loslaten van de koppeling direct terug zakt waardoor er minder kracht vrijkomt aan de wielen. Spinnen probeer je zo juist te voorkomen. Wielspin werkt alleen maar averechts, de kunst is juist om grip te behouden.

    Mijn auto gaat bij 1000tpm in ze 3 ongeveer 30km/h dan zou ik tot 30km/h men koppeling moeten laten slippen om geen bokkende auto te hebben. Dat is echt niet goed hoor!
     
  19. dat ligt er maar aan, hoeveel profiel de zomerbanden hebben en heoveel de winterbanden en laten we vooral de kwaliteit van sommige winterbanden niet achterwege.
     
  20. #20 Boomerang78, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2012
    Het is niet alleen de profieldiepte, maar ook in hoeverre de rubber compound soepel blijft bij lage temperaturen. Een band die bij kou alleen maar harder wordt en toch 6 mm profiel heeft, kan toch moeite hebben met het vinden van grip.
     

Deel Deze Pagina