1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V Ti-VCT 115pk Sneeuw, gladheid en zomerbanden

Discussie in 'Performance' gestart door superpino, 7 dec 2012.

  1. Denk het ook.
    :schater:
     
  2. dat nooit
    maar ze bedoelen onder de +7 graden

    en weer een filmpje gevonden
    in de sneeuw kun je zien dat het inderdaad veel scheeld
    echter dat ligt er maar 3dagen per jaar
    in de regen met koude temp onder de +7graden
    is verschil heel mimimaal
    auto's zijn zichbaar het zelfde
    en banden allemaal gok ik op continental
    dit zijn stuggere banden dan michelin dat weet ik, qua wang
    of rubber ook harder is durf ik zo niet te zeggen
    [youtube]elP_34ltdWI[/youtube]
    dus als je in de winter fractie meer afstand houdt
    is dit al genoeg

    ps let op de sneeuw test hij zegt ook noodstop op abs
    niet noodstop, als je 4banden stistaan is remweg altijd langer in zo'n geval
     
  3. Gewoon wat vroeger uit je nest komen, dan is het vaak genoeg onder de 7 ;) :D

    Op wintersport lach ik iedereen uit met sneeuwkettingen ;)
     
  4. de auto wordt hier elke werkdag om 5:00 gestart vind ik vroeg zat :mrgreen:
     
  5. APK zegt niets over grip.
     
  6. #66 Zenith, 10 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2012
    Dat laatste filmpje laat toch echt wel zien dat winterbanden een verschil maken.
    Alleen voor het verschil in remafstand zou je al winterbanden nemen.
    Waneer de auto met winterbanden stilstaat rijdt de auto zonder winterbanden nog ruim 30 km per uur.
    Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen hoeveel schade er is waneer je met zo'n snelheid op je voorganger rijdt.

    Natuurlijk is afstand houden een hele goede remedie, maar als ik zo elke dag op de snelweg kijk wordt dat niet veel toegepast. Een veilige afstand zou dan de "2 seconden regel" plus de extra remafstand van 7 meter moeten zijn. Daar houden zich maar weinigen aan.

    En hoe vaak komt het voor dat het tussen november en maart onder 7 graden is met een nat wegdek?
     
  7. Nou, discussie of geen discussie, heb sinds 2 winters ook winterbanden en ben er heel blij mee.
    Had ik jaren eerder al moeten beslissen er winterbanden onder te leggen.
    Ik vind ze heerlijk, die Nokian's.
     
  8. Het beroerdste vind ik nog dat als je de 2 seconden regel aanhoud er altijd wel iemand is die meent er nog weer tussen te moeten gaan zitten, kun je weer afzakken. Ik zit meestal net niet aan de 2 seconden, zo is er toch behoorlijk ruimte tussen mij en mijn voorganger en schuiven er weinig mensen nog tussen.
     
  9. Het is inderdaad vervelend dat een ander meteen die ruimte denkt te moeten gebruiken.
     
  10. je moet wel paar dingen rekening mee houden, wat hun niet hebben gedaan

    de weg is kompleet laag water op, dus acuaplanning is groot.
    dankzij de overheid zijn er regels voor hoe de weg de regen water uit naturen van de weg haald door zwaartenkracht. verder is er ook nog openasfalt hierdoor staat er nog minder water op de weg zelf
    weg is nat maar licht geen 1mm water op
    in een regen bij klopt het dus wel inderdaad
    echter in nederland zijn de regenbui niet extreem lang
    en iedereen houdt meer afstand ivm het regent, op natuurlijk mongoolen na die niet kunnen rijden en denken dat de zon schijnt

    zoals je het snapt
    een goeie zomerband is gelijk aan een slechte winterband
    en als je filmpje kijkt van top gear zie je dat veiligheid komt van de electronische systeem abs-esp en tc
    winterbanden zorgen alleen voor dat die 3 systemen effectiever kunnen werken
     
  11. :mrgreen: elk jaar weer dezelfde discussie, de 1 vind het onzin, de ander zweert
    erbij.
    Het is gewoon vrij simpel, vanaf 7 graden en lager heb je een verhoogd risico
    op minder grip met zomerbanden omdat het rubbercompound te hard word en dus
    zijn grip verliest met het wegdek, word het wegdek dan nog eens nat of besneeuwd
    dan houd je steeds minder grip over.
    Dus heb je in de winter te weinig grip met je zomerbanden, ga dan niet lopen
    zeuren of klachen, is gewoon je eigen koppigheid, eigen schuld dikke bult...in je
    motorkap :baeh:

    ach, het is maar je eigen veiligheid, en die van je passagiers en mede weggebruikers;)
     
  12. en dus hebben winterbanden dus wel nut...
     
  13. ik heb ook nooit gezegd dat ze geen nut hebben
    maar mensen denken dat ze meer grip hebben dan zomerband ivm de band het verschil maakt. dit is dus niet waar
    als je systeem uitzet en dan is zomer of winterband even slecht (ivm blokkerende wielen niks kunnen doen)
    zoals gezegd zorgt het systeem ervoor dat je beter uit de weg komt.
    heb je alleen abs dan spinnen je banden net zo makkelijk als een zomerband op ijs. Ga je er dan goed mee om dan kom je iets makkelijker voorruit
    T.c. zorgt ervoor dat je helemaal goed/makkelijk mee weg kan komen

    zelfs all-season banden zijn nog beter dan zomerbanden
    echter in de zomer is een zomerband fijner met het rijden
    en in de winter is een winterband weer beter
     
  14. Dit vind ik complete waanzin.
    Een winterband heeft echt wel veel meer grip, los van alle electronische hulpmiddelen.

    Bij mij komt het idee naar boven dat je nog nooit op winterbanden hebt gereden.

    Just my 2 cents.
     
  15. Eens.

    Bij normaal rijden komen de electronische hulpmiddelen niet of nauwelijks in werking. ABS is bij normaal remmen ook nooit actief, alleen bij een noodstop en dan alleen pas als banden dreigen te blokkeren grijpt ABS is. Idem met traction control, gaat pas werken als banden (dreigen te gaan) gaan doorslippen.
    Bij gebruik van winterbanden zullen deze electronische hulpmiddelen pas veel later in werking hoeven komen omdat winterbanden op sneeuw en ijs veel meer grip hebben dan zomerbanden. Tot het moment van doorslippen doen de hulpmiddelen niets.
     
  16. Dat betwijfel ik of een All season band beter is dan een zomerband. Het is erg moeilijk om de voordelen van twee verschillende banden met elk hun eigen rubber samenstelling in één band te verwerken.

    Zelfs Michelin kiest alleen voor zomer- en winterbanden ;)
     
  17. Ik denk dat hij bedoeld dat all seasonbanden beter in de sneeuw zijn dan zomerbanden. Van allseasons heb ik het idee dat het van beide net niks is.
     
  18. #79 FormerAR driver, 13 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2012
    Net als de topic-writer heb ik in het verleden ook op zo'n hellinkje gestaan vlak voor een garagedeur. Probeerde op koppel naar boven te rijden maar dat lukte niet. Toen ik remde gleed mijn auto terug en ramde de garagedeur (die niet van mij was).
    Met winterbanden ben ik steeds in alle gevallen weg kunnen rijden.

    Trouwens als je al op een helling staat en je hebt VWA dan heb je gelijk al minder grip aangezien de voorkant bij optrekken omhoog komt.

    Ik heb verschillende redenen waarom ik naast zomerbandenset ook winterbanden heb.
    a. Mijn gepolijste zomervelgen hou ik liever pekelvrij.
    b. Mijn zomerbanden zijn 225 breed en winterbandjes 205. Dus sowieso minder last van aquaplanning.
    c. In het verleden een keer verrast door een hevige sneeuwbui en met mijn toendertijd zomerbanden nauwelijks of geen grip. Met 20 km over de snelweg lijkt me toch niet echt geweldig. Op het moment dat ik op de motor wilde afremmen en dus mijn gas moest lossen ging de auto alleen maar rechtdoor. Vanaf die tijd altijd winterbanden, kost een paar centen maar het is een goede investering. (mijn setje lichtmetaal is tweedehands gekocht voor 450 euro. Michelin met 7 mm profiel)
     
  19. Buiten de grip die winterbanden meer bieden dan zomerbanden in koudere situaties, (een ieder die beweert dat winterbanden een marketingtruc zijn en niet helpen in een nederlandse winter doet behoorlijk aan struisvogel politiek) heb ik ze ook om mijn zomervelgen te bescherming tegen pekel en mogelijke door gladheid ontstane glijpartijtjes tegen stoeprandjes. Wel heb ik voor de winter een zelfde soort lichtmetalen velg als zomers.
     

Deel Deze Pagina