1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V Ti-VCT 115pk Sneeuw, gladheid en zomerbanden

Discussie in 'Performance' gestart door superpino, 7 dec 2012.


  1. Precies! Michelin's hebben een vrij hard compound. En bij lage temperaturen werkt dat averechts.
     
  2. Hier is geen eenduidig antwoord op te geven waarom een ander merk auto het wel
    kan, wat ik wel kan melden uit eigen ervaring.
    Ik rijd overdag met een VW Caddy die aan het maximum gewicht van 2050kg zit, hier is niet
    fatsoenlijk mee te rijden, continental of michelin, maakt geen bal uit, een kleine helling is genoeg
    om niet meer vooruit te komen, heel zachtjes de rotonde aantikken zorgt al voor een glijdpartij
    waar je moeite voor moet doen om hem recht te krijgen.
    Ook bij mijn bazen is het crisis, dus weer geen winterbanden deze winter, dan maar 15 min
    langer onderweg:schater:
    Prive alle auto's op winterbanden, dus daar hebben we geen hellingsproblemen mee;)
     
  3. nog nooit winterbanden gehad, heb ze nu wel in de schuur liggen (nieuw) maar denk dat ik voor dat beetje sneeuw niet eens de moeite ga doen om ze erom te laten leggen..
     
  4. #24 SpeedyG, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2012
    Nooit winterbanden gehad.
    Meerdere keren met mijn zomerbandjes auto's met winterbandjes ingehaald.

    Groot gevaar van winterbanden is het valse gevoel van veiligheid.
    Terwijl ik en vele met mij met aangepaste snelheid op de snelweg rij, wordt je weggeblazen door Sjonnie's in bestelbussies met winterbandjes.

    Vanmorgen in volle sneeuw gereden met Michelin zomerbandjes geen probleem. Wel paar keer ABS uitgetest :cheer:
     
  5. Vals gevoel van veiligheid geven ook ABS, ESP e.d. Winterbanden is ook geen vrijbrief voor idioot hard rijden onder winterse omstandigheden ;)
     
  6. #26 Simonsgirl, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2012
    Ik heb ook nog nooit winterbanden gehad. Ik pas me aan als het heeft gesneeuwd of als het glad is. Meestal door de fiets te gebruiken of de benenwagen. Maar als het niet anders kan met de auto.

    Valt me idd wel op dat mensen met winterbanden vaak schijnen te denken dat ze hard kunnen jagen, omdat ze winterbanden hebben. Maar ook met winterbanden is de remweg lang als je hard rijdt. Wat ik proefondervinderlijk heb mogen meemaken, toen ik de Fiat nog had. Toen parkeerde iemand zijn BMW in mijn achterbumper. Hij vond het maar vreemd, want hij had toch winterbanden? Pfff......

    Ik vind winterbanden ten eerste een heel grote uitgave, die ik me gewoonweg niet zomaar kan veroorloven en ten tweede hebben we in NL niet zulke strenge winters (meer) waarbij het weken achter elkaar sneeuwt of glad is. En zonder die bagger op de weg, red ik me prima met mijn zomerbanden. Met die bagger op de weg ook, alleen voel ik dan heel duidelijk mijn afhankelijkheid van het gedrag van medeweggebruikers)
     
  7. #27 Iodokus, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2012
    Tja het wel en wee van de winterbanden, wel doen niet doen, maakt het wat uit of niet??

    Ik bestuur nu zo'n 27 jaar legaal stukken blik, tegenwoordig meer plastic, die we zo graag heilige koe noemen. Pas de laatste 3 jaar gebruik ik winterbanden en moet zeggen dat me dit uitstekend bevalt. Niet dat het daarvoor onmogelijk was om de weg op te gaan maar toch is er een behoorlijk verschil merkbaar.

    De kosten zijn natuurlijk wel een punt van aandacht. Het hangt ook sterk af van het aantal Km's dat je jaarlijks maakt. Wordt de auto hoofdzakelijk gebruikt om boodschappen te doen of de kinderen naar school te brengen dan is er waarschijnlijk een goedkopere oplossing in de vorm van de fiets of het openbaar vervoer en de auto gedurende de sneeuwdagen lekker te laten staan ;)

    Heb je de auto echt nodig dan lijkt het me toch zinvol om eens na te denken over de aanschaf van een setje winterbanden en als je niet zo idioot doet als de schrijver van dit relaas dan valt de investering op zich wel mee. Kleine kanttekening schaf een dergelijke set aan op het moment dat de vraag laag is, dat kan behoorlijk wat uitmaken :dollar:


    Nu kunnen we twisten over dit punt maar als ik de statistieken van het KNMI mag geloven gaat deze stelling dus niet helemaal op en hebben we juist de laatste paar jaar veel meer sneeuwval dan de jaren daarvoor.

    Ik kan de statistieken ook wel een beetje staven aan de hand van een andere hobby en wel het fotograferen. Als ik mijn foto albums bekijk dan valt me op dat we sinds 2005 bijna elke winter wel een pak sneeuw hebben gehad. Kijk ik verder terug dan hebben we wel een aantal koude winters gehad, te zien aan het aantal ijsduiken welke ik de afgelopen 25 jaar heb gemaakt en de elfsteden tochten, maar de witte neerslag is toch een stuk minder vertegenwoordigd. En juist bij die witte bevroren regen zijn de winterbanden erg nuttig ;)

    Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat je met of zonder winterbanden gewoon extra goed moet anticiperen als je met de auto de weg op gaat. Winterbanden en allerlei elektronische hulpmiddelen ten spijt blijft het toch gewoon een kwestie van je verstand gebruiken maar ik kan helaas niet van alle mede weggebruikers zeggen dat ze zich daar ook maar iets van aantrekken.

    Zo vader heeft gesproken :schater:
     
  8. Winterbanden schelen wel degelijk, echter ben je met ijzel of een dikke pak sneeuw nergens.
    Maar voor het Hollandse winterse weer, zijn winterbanden geen overbodige luxe.

    Maar dat probleem van een gladde helling niet opkomen in de winter heb ik zelf ook gehad met mijn Cupra, werd toen verrast door sneeuw terwijl ik al op m'n werk was. maar dat was dan wel bij echt sneeuw.

    Te veel koppel denk ik en te brede (zomer) banden. 245/45/18
     
  9. Onder mijn focus 16 inch Michelins Energy Savers op de vooras geen problemen gehad met wegrijden of heuveltjes tot dusver.

    Onder de bedrijfswagen (VW Crafter bakwagen) zitten goedkope All seasontjes en die rijden ook lekker zonder problemen.
     
  10. Ehh, correctie: GEKRISTALLISEERDE regen. :mrgreen:
     
  11. #31 Iodokus, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2012
    Correct :)
    Maar om kristallen te krijgen moet water wel eerst onder het vriespunt komen ;)
     
  12. Heb hetzelfde meegemaakt met onze oude c-max 1.6ti-vct. Ding kwam ook niet meer vooruit op winterbanden toen ik bij een drempel stond. Aanloopje en klaar. 3% haalde hij overigens wel met gemak. Probeer het eens in de 2... En anders ja winterbanden ;)
     
  13. Vanaf maandag hebben wij ons eerste setje winterbanden. Ik zal mijn vader eens uithoren wat het verschil is, behalve geluid. Misschien mag ik ze ook nog een poosje onder de Focus proberen als ik m lief aankijk:mrgreen:
     
  14. Hier ook nog nooit winterbanden gehad. Het is net wat anderen zeggen, of je nou zomer- of winterbanden hebt, je anticipatie is het belangrijkst! Met zomerbanden iets meer dan met winterbanden, maar ik heb vanmorgen ook nog in een auto met winterbanden gezeten die lekker gleed. Dus hier vooralsnog geen winterbanden, maar gewoon niet of rustig rijden;)
     
  15. Ik heb, tot op heden nog geen problemen gehad met mijn zomerbanden. En die paar dagen dat er dan een pak of laagje sneeuw ligt, pak ik zoveel mogelijk ander vervoer.
    Vandaag moest ik met de auto, maar ook toen geen problemen. Gewoon een kwestie van heel rustig rijden en rekening houden met het wegdek dat anders aanvoelt.

    Mocht het ooit extremer worden in NL dan zal ik winterbanden zeker overwegen, maar nu nog niet.
     
  16. deels met je eens alle veiligheid snufjes geeft je verkeerd gevoel op de weg
    echter verschil tussen winterbanden en abs-esp moet wel blijven
    met abs zal het bij rustig aanremmen het laten merken dat het glad is, dus rempedaal trilt.

    met winterbanden wordt je te snel gedachten loos qua rijgedrag
    je denkt dat de je net zo veel grip hebt als een in de zomer op je zomerbanden, dat is dus niet waar.
    als het sneeuwt heb je als voorbeeld 20%grip met winterbanden en 5% met zomerbanden ten opzichte van een droge wegdek in de zomer

    rij pas 4 jaar auto en dik 25.00-30.000per jaar
    maar die 2dagen dat er sneeuw ligt op de snelweg ga ik geen winterbanden voor aanschaven
    3straten en ik zit al op begaanbaar wegdek
    de boschten in zijn 1 rustig door komen en rustig achter de fietsers door rijden (1baansweg met beide kanten geparkeerde auto's)
     
  17. In z'n 1?
    De meeste zeggen, bij weinig grip rij in de 2 weg vanwege het verminderde koppel. En daar ben ik het mee eens. Rij zelf wel in z'n 1 weg hoor, heb toch traction control slipt het ding toch niet :P
     
  18. nu al bijna 12 jaar taxichauffeur en sinds 2010 hebben we enkele taxi's voorzien van winterbanden.
    aangezien ik part-timer ben, rij ik bijna met het hele wagenpark rond, dat betekent dus, zomer en winterbanden en dan nog eens verschillende merken (Volvo, Mercedes, Skoda en Toyota) en niet te vergeten handgeschakeld en automaat.
    daarnaast rijden wij nog zo'n 70 รก 80% in de stad en dus door niet gepekelde woonwijken.
    het blijft aanpassen en dan maakt het IMO niet echt uit wat nou beter is of niet, ja natuurlijk zijn de extra hulpmiddelen die hiervoor uitgevonden zijn een uitkomst maar het blijft aankomen op het verstand van degene die achter het stuur zit.
    dus bij deze, Heren en Dames van onze fijne club, doe rustig aan deze winter en hou de glimmende kant boven dan komt het vast allemaal weer goed :thumbs:
     
  19. #39 Marco Morello, 9 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2012
    Traction control is niet altijd zaligmakend. Bij mijn focus wordt behalve dat de remmen worden bedient, de motor ook gesmoord soms kan dat zoveel zijn dat hij bijkans stilvalt (niet uit vallen) zeker bij optrekken op n hele gladde weg (ijs).

    Bianca; jij hebt 'n automaat toch? Kan me voorstellen dat bij het optrekken een automaat met gladde weer in het voordeel is, behalve het hogere gewicht, is het bij jou een kwestie van het voetje met beleid van het rempedaal te halen.


    @Superpino; het niet weg kunnen komen heeft uiteraard alles te maken met gebrek aan grip. Ook op zomerbanden moet je voorbereidingen treffen voor glad weer. De bandenspanning staat zeker hetzelfde als van de zomer? Zou eens beginnen met die wat te verlagen. Tevens met minder gas optrekken, of heuveltjes met een aanloopje nemen.
     
  20. Heb in de 31 jaar dat ik rij nog nooit winterbanden gehad. Zal best verschil in zitten maar alles ligt toch vaak aan de persoon achter het stuur. Als het glad is,geef ik geen gas,gewoon rustig m'n koppeling op laten komen. Ben zo nog altijd weggekomen.
     

Deel Deze Pagina