1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.

  1. Motorgegevens komen inderdaad wel overeen, maar ik betwijfel of de ECU info klopt. Los daarvan is Engeland toch wat uit de buurt voor mij... :D

    Ik heb overigens vanmorgen nog even contact gehad met Bollen Racing en ook daar is op dit moment nog geen mogelijkheid, maar... ze gaven wel aan dat mijn type Focus op dit moment "under development" is en dat ze verwachten 'em tegen de zomer te kunnen chiptunen!

    Ben natuurlijk erg benieuwd; is er waarschijnlijk toch nog licht aan het einde van de tunnel... :D
     
  2. @Hansie: Wederom bedankt voor de tip! ;)

    Ik heb even wat navraag gedaan, maar het schijnt dat dit Powergate systeem werkt met behulp van generieke mapping-files die Alientech in een centrale database heeft staan. Als je wilt gaan re-mappen haalt de programmer op basis van de voertuiggegevens de juiste mapping-file uit de database en laadt deze in de ECU. Het schijnt dus niet mogelijk te zijn om eigen mappings met deze programmer te maken en programmeren.

    Het heeft voor mijn gevoel iets weg van een Dreamscience Stratagem of Bluefin, maar dan flink duurder. :D

    Zie ook: http://www.alientech-to.it/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=27


    *edit*

    Ik was net effe door de dealerlijst van Alientech aan het bladeren, en wie kom ik daar tegen... Ziptuning! Weten we dus ook meteen hoe zij de Focus met Duratec HE doen chippen... :D

    http://www.alientech-to.it/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=47
     
  3. Apec levert blijkbaar de Alientech Powergate ook onder eigen label te weten de APEC Switch. Principe is in dit geval identiek aan de Bluefin ed.: je koopt een APEC Switch, stelt 'em in op je eigen voertuig en leest de ECU van je auto uit naar je pc. Je moet blijkbaar deze binaire file naar Apec mailen en je krijgt per ommegaande een getuned file terug die je vervolgens in je ECU kunt programmeren. Op het moment dat je de getuned map installeert kun je de Switch alleen voor je eigen auto gebruiken. Verder is ie te gebruiken als foutcode lezer. Kosten: 399 euro.

    Voor wie meer wil weten zie:

    > http://www.apecbelgium.be/apec-switch.html

    of:

    > http://www.tuningtools.be/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=27
     

  4. Inmiddels heb ik al weer heel wat km heerlijk gereden .

    Oordeel tot nu toe:

    Veel meer trekkracht ( vooral onderin ) trekt zowat de klinkers uit het wegdek :wink:

    Veel betere respons van het gaspedaal

    minder verbruik: mijn verbruik is ondanks mijn vrij sportieve rijstijl gezakt naar 5,5 ltr/100 km gemiddeld ( was 5,8 tot 6,0 )

    uitspraak van een collega die niet wist dat de auto was getuned:
    Wat heb jij voor een raket gekocht ?! :super:

    en hij wou dus ook niet geloven dat het "slechts" om een 1,6 tdci motor gaat. :lies:

    Al met al een aanrader voor iedereen met een turbodiesel !

    Ik rij nu elke dag met veel plezier van en naar mijn werk ( 100 km )


    p.s. misschien krijg ik de volgende keer wel korting na deze geweldige reclame :wink: :spam: :witte vlag:
     
  5. Ik lees hier dat in dit forum dat je een hoop vermogen en koppel er bij krijgt als je hem chipt. Is het ook mogenlijk dat ze de auto zo afstellen dat je de iedeale mix krijgt van vermogen en een gunstig verbruik? Voor mijn hoeft er niet zoveel pk's er bij , ongeveer 14pk , alleen onderin mag het best wat soepeler zijn.

    Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  6. Ik heb een 1.8 TDDi diesel, denken jullie dat het voor mij ook nut zou hebben om hem te laten chiptunen?
    Reuze benieuwd of er rijders zijn, met dezelfde motor, die ervaring hebben met het chippen van dit blok.
    Ik twijfel al een tijdje namelijk.
    Mijn grote vrees is dat er dan dikke zwarte rookwolken uit de uitlaat te zien zijn, een gerucht wat ik ergens in de wandelgangen had opgevangen.

    En je begrijpt dat ik bij mijn witte focus geen zwarte achterkant wil hebben. :mrgreen:
     
  7. Een chiptuning naar 115PK / 240Nm is zeker de moeite, maar een TDDI tunen zonder roet is onmogelijk. Als je niet het laatste uit de motor wil halen is het wel mogelijk om dit binnen de grenzen te houden.
    Een afgedichte EGR en een sportfilter kunnen soms ook wonderen doen.

    Greetz,
    Diederik
     
  8. Heeft er iemand toevallig ervaring met het chippen van je Ford uit de lease?

    Ik rijd zelf namelijk een focus titanium 1.6 109pk (2008 ) en zit te denken om een van de volgende opties te doen:
    - chip
    - chip & K&N
    - alleen K&N / of airbox (iets dergelijks)

    In mijn lease contract staat echter dat prestatieverhogende middelen niet toegestaan zijn, maar ik vraag me af of ze hier uberhaubt ooit achter kunnen komen als ik dat er weer vanaf sloop na 4 jaar....
     
  9. Hoger standaard vermogen??

    Ik heb vandaag mijn Focus 2.0 TDCI naar de chiptuner gebracht, de Tuning Factory in Landgraaf (Zuid Limburg). Aardige gast, nam er wel de tijd voor. Schrijft ook al z'n software zelf en maakt gebruik van een testbank.

    Om te beginnen mijn auto op de bank gezet om te kijken wat er origineel uit kwam. Bleek dus dat mijn auto niet 136 pk / 320 Nm had, maar 152 pk / 380 Nm. Leek mij dus dat de auto al getuned was. Maar volgens de eigenaar kwam het vaker voor dat auto's met hoger vermogen afgeleverd worden. Dus, maar de ECU eruit slopen en tunen.

    Ongeveer 5 uur later had hij zijn programma af. De auto weer op de bank en nu een redelijk teleurstellende 166 pk en 390 Nm, als we het vergelijken met "standaard" vermogen. Hij gaat nu kijken of hij het programma nog kan verbeteren. Zo ja, kunnen we dat proberen en betaal ik 500 euro. Zo nee, kan ik kiezen om deze tuning te behouden voor een paar honderd euro of alleen de vermogenstest betalen voor 50,- en weer de "originele" software erin.

    Nu mijn vraag, is het te verwachten dat de auto al op voorhand getuned was. Vooral het koppel is toch wel erg hoog voor een standaard auto. Aan de ECU was niks te zien van tevoren, dus die was ws niet open geweest. Ook konden we geen powerbox ontdekken. Iemand meer ervaringen van chiptuning op een 2.0 TDCI? De referentie meting kan natuurlijk nog foutief zijn uitgevoerd maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. De auto voelde na tuning in ieder geval niet echt veel sneller aan.

    Graag zie ik reacties van jullie kant!!
     
  10. De Common rail diesels (TDCI) hebben een overboost bij volgas. Ik meende dat het bij de 2.0 TDCI tijdelijk een 60nm was. Wellicht dat ie dit heeft gemeten?
     
  11. Volgens mij is het maar 20 Nm overboost. En dat zou ook niet de 150 pk standaard verklaren?
     
  12. Waarschijnlijk werkt hij bij z'n vermogenmeting met een vast verlies, en dit kan al gedeeltelijk het hogere koppel verantwoorden. Wij werken bij deze motoren enkel nog via OBD, dus hij is niet echt up to date met z'n hardware om te tunen.
    Moest je hierin interesse hebben, nodig ik je graag uit voor een vermogenmeting op een vermogenbank met verliesmeting, en wanneer hij nog niet getuned is, zal ik je wel kunnen overtuigen na een testrit ;-) .175PK en dik 400Nm zijn goede richtwaardes voor deze motor na tuning.

    Greetz,
    Diederik
     
  13. Hallo met Anton,

    Ik wil even kwijt dat ik niet met een vast verlies meet.
    Onze apparatuur is zeker up to date. Doe siemens niet graag per obd.
    Alientech werkt perfect voor ford. Onze bank heeft zelfs een rem tot 650pk.
    Daarbij heb ik geen origineel om te vergelijken maar hij leek verder goed origineel te zijn.
    Hij had al 380nm origineel, dus 400nm zal je ook niet echt merken.
    Het komt inderdaad wel eens voor dat een auto meer vermogen heeft origineel. Bij een VAG1.9TDI 105PK meet ik vaak al 112pk. Terwijl een mercedes E200CDI met 100PK dus ook echt 100pk meet(+/-3pk).
    Daarbij: Ohne rauch, gehts auch ! ook bij Ford.
    Het is jammer dat de focus niet meer vermogen kreeg. Gelet de turbodruk, inspuithoeveelheid en uitlaatgastemperatuur zou ik ook niet meer vermogen eruit persen dan ie nu heeft.
    Maar betreft het testen, dit is toch gewoon echt zijn vermogen.
    Elke bank zal ietsje anders aangeven maar niet zo extreem veel.
    +/- 5pk lijkt me redelijk.

    Sportieve groeten,

    Anton
     
  14. Hoi Anton. Wat is eventueel het nadeel van OBD chiptuning ipv uitsolderen van de chip?
    Nog een vraag. Op de vermogensbank meet je de pk's en koppel aan de wielen. Hoe wordt dat vertaald naar pk's en koppel op het vliegwiel?
     
  15. Bij de nieuwe generatie inspuitcomputers is solderen er niet meer bij.
    Je kunt ze via de OBD programmeren of rechtstreeks met een interface verbinden op de printplaat van je motormanagement.
    Mocht er tijdens het programmeren via de OBD een probleem optreden zoals je laptop die crashed of lege accu etc etc dan is je motormanagement kapot. Tenminste de software is kapot.
    Je moet dan kijken dat je de software weer in orde krijgt. Niet bepaald 123 gedaan.
    Met het rechtstreeks programmeren doe je altijd eerst alles uitlezen, iets wat via obd niet 123 gaat. Deze manier van uitlezen en programmeren is altijd het veiligst.

    De testbank meet het koppel. Aan de hand van het toerental kan ie
    het wielvermogen berekenen. En aan de hand van je verlies meting gaat ie rekenenen om het krukasvermogen te bepalen.
    Dit kan ie best goed maar er zal altijd een kleine afwijking inzitten.
    plus of min 5 pk kan altijd.

    Groetjes
    Anton
     
  16. Goedemorgen,

    Ben sinds vandaag lid van het forum en wil eigenlijk gelijk een vraag stellen aan een ieder die het antwoord weet, waar ik het beste mijn focus wagon 1.6 tdci (109) pk zou kunnen laten chippen en of iemand een idee heeft wat 't ongeveer zou kosten.

    Realiseer me dat dit vast wel duizende keren gevraagd is. Bedankt voor evt. reacties!

    Gegroet en fijn w.end!

    Mark:rs:
     
  17. Een goede optie is om met ons mede forumlid fordtune contact op te nemen.
     
  18. A.S. Maandag D-Day dan gaat er gechipt worden......

    bij ziptune, Tinus.....zal mij benieuwen....
     
  19. Heeft het zin om Mijn :focus: te chiptunen?
    ik heb een 1.6 16v 75 kW

    die staat niet in het lijstje.
    of kijk ik met me neus?

    Groet.
     

Deel Deze Pagina