1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.

  1. Laat je bevindingen even weten, ik twijfel nog steeds over eventuele chiptuning. Ene kant is meer vermogen altijd welkom maar aan de andere kant gaat het om een leasebak die ik niet graag naar de eeuwige jachtvelden stuur.
     
  2. Zocht je deze?

     
  3. Vandaag getuned........moet het eerst nog effe wat rustig aandoen. Geef een kind een zak snoep en dan zeggen morgen mag je er een..... Maar goed je merkt het direct van onderuit direct makkelijker weg rijden.....sneller op het gas directerre response de motor voelt nu zoals het zou moeten.. Vond wel de ontvangst en begeleiding erg sumier bij zip tuning...ook is er verder geen technisch bewijs zoals wat grafieken of zo.....alleen het bewijs onder je gas pendaal.
     
  4. hmmm dit klinkt interessant. Zon luchtfilter lijkt me wel iets op mijn bak....heeft iemand een idee welk type ik dan moet en wat dat kost ? en hoeveel verschil maakt dat nou ?
    Hoe zit het met de verzekering als je gaat chiptunen? Ben je net als in Belgie verplicht om wanneer je extra pk's uit je motor tovert deze ook te melden bij je verzekeringsmaatschappij?
     
  5. Sja ik kom vanaf een 2.0 TDI ongetuned (140 pk /320 Nm, wagen het gelijk gewicht), en die was toch een stukje sneller dan mijn huidige 2.0 TDCI. Ik had een paar timings gedaan voordat ik de oude wagen inleverde (was gewoon benieuwd). Zoals van 120 -> 150 km/u in 4e en 5e versnelling. Vooral in de 4 is de 2.0 TDCI structureel trager (een seconde), in de 5e versnelling scheelt het een paar tienden. Dus zijn kracht in de hogere toeren is minder (dus ook minder vermogen blijkbaar). En dat klopt wel, hij trekt minder fel door dan ik gewend was. Maar ach die paar tienden in de praktijk...., hij is in ieder geval een stuk stiller en dat is me ook wat waard.

    Wat ik bedoel is, is dat ik de indruk heb dat de 2.0 TDCI net aan de specificaties komt. Maar goed, dat geldt misschien voor mijn exemplaar.
     
  6. en mauce ?

    Hoe bevalt ie je nu, na vast en zeker alweer een paar km meer ?

    ik ben nog steeds erg tevreden en heb geen problemen gehad.

    maar het went snel en kan me dus ook niet echt meer een vergelijk maken met eerder. ( heb namelijk niet ff een 2e niet getunede er naast staan ).

    gr

    Tinus
     
  7. Ook een K&N sportfultertje gelegd, directe respons: motor draait soepeler, snellere "pickup" bij het gas geven.

    Persoonlijk zou ik het niet aangeven bij de verzekering. :mrgreen:
     
  8. Mooi kunnen vergelijken: dezelfde rit door Frankrijk dit jaar afgelegd als vorig jaar, alleen nu met een gechipte 1.6 TDCI 109pk, vorig jaar was-ie nog standaard. Zelfde aantal personen, en bepakking. Waar m'n Focus vorig jaar nauwelijks in staat was om snelheid te maken (van 110 naar 140 bijvoorbeeld, vooral berg-op) bij het inhalen, ging dat nu gechipt een heel stuk beter. :) Die €300 meer dan waard!
     
  9. Zijn er al ervaringen met de 1.8 16V motoren die nu geleverd worden in de Limited uitvoering, dus de 125PK versie zonder Flexifuel?

    Zit er namelijk aan tedenken om mijn auto te laten chippen, maar ben benieuwd naar andere ervaringen.
     
  10. Het bevalt nog steeds heel goed hoor, heb een beetje last bij hard optrekken dat ie dood valt. Dacht eerst dat ik al in het rood zat en de toeren begrenzer erin knalt maar dat is het niet.......ga maandag een filter plaatsen.
     
  11. Heb je dan enkel het filter vervangen? Als het vervangen van het filter een positieve bijdrage levert aan het rijden dan zou ik dat ook wel willen doen in mijn 1.8 TDCi van 2001. Ik wil echter niet dat de auto veel meer geluid gaat maken, ik vind het wel fijn dat de auto aardig stil is. En natuurlijk moet hij er ook niet meer brandstof door gaan verbruiken. ;)
     
  12. Yup, de motor lijkt me wel niet luider, maar het geluid is toch veranderd naar iets dieper.

    Het verbruik lijkt me ook lager dan met de standaard papieren luchtfilter.
     
  13. Zou iemand mij kunnen vertellen of het zinvol is om de volgende auto te chippen?

    Ford Focus 1.8 TDCi met 115 PK
    Bouwjaar 2002, model 2001
    Kilometerstand 230.000
    Standaard luchtfilter
    EGR dicht

    Als het überhaupt verstandig is, hoeveel PK / NM zou eruit kunnen komen en geeft dat echt een merkbaar verschil? Bespaart het ook echt brandstof, met een normale rijstijl?

    De één zegt dat het niet verstandig is, de ander zegt dat het niet uitmaakt. Ik moet wel zeggen dat het mij uiteindelijk niet alleen gaat om het extra vermogen, maar de brandstofbesparing is ook een belangrijk aspect. Mocht het zo zijn dat er (vrijwel) geen brandstofbesparing is, dan vind ik het wel zonde van het geld. Ik begrijp dat het subjectief is, afhankelijk van de rijstijl, het gaat om de vergelijking vóór en ná het chippen met dezelfde rijstijl.
     
  14. #154 Iodokus, 7 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 okt 2009
    'k weet niet of de kilometerstand de beperkende factor zal worden of dat er forumleden zijn die negatieve ervaringen hebben met Rica Engineering waar ik ooit mijn TDDI 1.8 heb laten tunen, maar theoretisch is de kans erg groot dat de FoFo zuiniger wordt, dit was ook het geval met mijn TDDI.

    Echter kan ik je verzekeren dat je er na gaat rijden, kortom je gaat genieten van je vermogens winst ten kosten van je verbruik cijfers :mrgreen:

    Hier de mogelijkheden en prijzen voor de TDCI.
     
  15. hoi wat zijn de kosten van een powerboosvalve, en laten inregelen, en lever dat weer een voelbare verbetering op?

    grtz Leon
     
  16. Ik heb een 1.8TDDI met 75pk (179.000km). Dit is volgens mij net dezelfde als de 90pk versie enkel softwarematig terug geschroefd? Is het mogelijk dat een dealer of chip firma deze software makkelijk kan omzetten naar 90pk? Of moet er daarvoor sowieso een chip in?
     
  17. als je het leuk wilt doen:

    - Ga je op de sloop opzoek naar een 90pk stuurapparaat.
    - Laat je deze bij de dealer plaatsen en de startblokkering vrijschakelen (let op! alleen de startblokkering fixen en niet de module opnieuw programmeren)

    Voila! je hebt een 90pk focus.

    - Als dit goed werkt kan je nu naar een chiptuner gaan om hem te chippen naar 115 pk.

    Op een of andere manier rechtstreeks bij de chiptuner van 75 naar 115 wil niet (althans dat beweerd men).

    Er is op het duitse forum iemand die dit gedaan heeft, met positief resultaat
     
  18. Binnen 3 weken de Bluefin voor m'n TDDI bestellen, ik ben benieuwd naar de resultaten.

    Gaat de wagen weg, dan wordt de handset opnieuw geprogrammeerd.
     
  19. Hoe zit het na tuning met extra slijtage van motor,koppeling,remschijven ed??

    Ik zit er ook aan te denken om mij 1.6tdci (nu 95k km) te laten chippen,
    hij krijgt dan net zo veel pk als de 2.0 tdci maar in hoeverre is de 1.6 qua aandrijflijn anders als de 2.0?
    Ik neem aan dat de 2.0 her en der wat extra stevigheid heeft en misschien ook wel grotere remschijven.
     

Deel Deze Pagina