1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.

  1. Op FTCB heeft Fordtune (A.k.a. Diederik) een waanzinnig mooi overzicht neergezet met mogelijkheden voor motortuning... Lijkt mij een mooie aanwinst voor het forum:

    *1.8TDDI (75 en 90PK):
    -chiptuning (115PK , 240Nm)
    -De-cat (geeft een betere ademhaling, en een betere reactie van turbo)
    -afstellen turbo met bleedvalve (niet echt een aanrader)
    -luchtfilter (zeker een aanrader na een chiptuning !, betere gasrespons en vlotter in toeren gaan)

    *1.8TDCI (100 en 115PK):
    -chiptuning (140PK, 350Nm)
    -De-cat
    -luchtfilter (opnieuw: een echte aanrader!)
    -hybride turbo (+10PK, +20Nm) , zal er eveneens voor zorgen dat de koppeling het zwaar te verduren krijgt, en hier ben je dus bijna verplicht om een koppeling te laten maken die meer koppel kan verwerken

    *1.6TDCI (90PK)
    -chiptuning (115PK, 260Nm)
    -luchtfilter (voor sommigen nog steeds niet verkrijgbaar )
    -hybride turbo (?????)

    *1.6TDCI (109PK):
    -chiptuning (140PK, 320Nm)
    -luchtfilter
    -hybride turbo (?????)

    *2.0TDCI (136PK)
    -chiptuning (170PK, 400Nm)
    -luchtfilter
    -hybride turbo (?????)

    *1.4 zetec (75PK)
    -chiptuning (80PK)
    -luchtfilter
    -cat-back (waarschijnlijk alles op maat te maken)
    -Power boost valve (niet echt een aanrader)
    -nokkenassen
    -verbeterd inlaatspruitstuk

    *1.6 zetec (90PK)
    -chiptuning (95 tot 100PK)
    -luchtfilter
    -cat-back
    -power boost valve (iets snellere respons bij acceleratie)
    -nokkenassen
    -bewerkte cilinderkop

    *1.8 zetec (115PK)
    -chiptuning (120 tot 125PK)
    -luchtfilter
    -airbox
    -cat-back (of volledige lijn met spruitstuk)
    -power boost valve
    -nokkenassen
    -bewerkte cilinderkop
    -throttle-bodies

    *2.0 zetec (130PK)
    -chiptuning (140PK)
    -luchtfilter
    -cat-back
    -power boost valve
    -nokkenassen
    -bewerkte cilinderkop
    -throttle-bodies
    -turbo-kit (volledige motorombouw)
    -verbeterde onsteking
    -grotere gasklep

    *2.0 zetec (ST170)
    vergelijkbaar met 130PK

    *2.0 RS (220PK)
    -chiptuning (250PK, +60Nm)
    -luchtfilter
    -volledige uitlaat vanaf turbo
    -turbo-upgrade
    -chargecooler-upgrade
    -ombouw naar intercooler
    -injectoren-upgrade
    -bewerkte cilinderkop
    -water-injectie
    -grotere gasklep
    -dumpvalve
    -boost-controller
    -verbeterd inlaatspruitstuk
    -sperdifferentieel

    *2.5 ST (225PK)
    -chiptuning (265PK, +60Nm)
    -volledige uitlaatlijn vanaf turbo
    -luchtfilter
    -intercooler-upgrade
    -turbo-upgrade
    -dumpvalve
    -boost-controller
    -sperdifferentieel


    Nog wat interessante links:


    zetec E: http://www.burtonpower.com/technical_1/zetec_e.aspx

    Zetec SE: http://www.burtonpower.com/technical_1/zetec_se.aspx

    meer info
     
  2. Leuk overzicht, alleen heeft een Focus 1.6 16V geen 90 PK maar 100.
    De Escort 1.6 16V heeft er wel 90.
     
  3. EGR sluiten

    EGR dichtmaken helpt toch ook met de performance (m.n. bij lage toertallen)? Moet die ook niet in het lijstje staan?
     
  4. Een EGR dichtmaken reken ik niet bij performance, omdat je hier geen echte PK's mee wint, je gaat minder PK's verliezen dan met een slechte EGR-klep.

    Greetz,
    Diederik
     
  5. Mooi overzicht :thumbs:
    En zijn dit dan ook de mogelijkheden die je bij hem kan laten doen?
     
  6. enkele mogelijkheden, er is uiteraard nog veel meer mogelijk :wink:

    Greetz,
    Diederik
     
  7. Kan ik hieruit opmaken dat met chip de TDCI 1.6 (109) zo goed als even snel is als de 1.8 TDCI? Waarbij de 1.6 minder verbruikt en indien beide met chip 500 euro goedkoper is?
     
  8. Hij is zelfs een heel pak sneller :twisted: . Vorige week heb ik de proef op de som genomen, en een Focus 2 109PK gemeten (had origineel 115PK, heeft er nu ongeveer 135, ik weet het niet meer exact). Dit gaf van 0 naar 60MPH 9.2seconden . Daarna hab ik hetzelfde gedaan met de wagen van een collega (Focus 2 115PK, standaard) , deze kwam steeds uit op bijna 11 seconden, ik moet er wel bij vertellen dat de 1.8 TDCI op 18-duimers rijdt, en de 1.6TDCI op 16-ers.
    Het weer die avond was verschrikkelijk slecht, dus bij beide wagens slecht vertrekken en weelspin :cry:

    Het verbruik:

    1.8TDCI (ook hier weer: slecht resultaat deels door de grote velgen): 7.2l/100km
    1.6TDCI: 5.8l/100km

    Natuurlijk is de 1.8 nog wat verder te tunen, en dan zal dit al een heel ander verhaal worden (Moula heeft een getunede Fo1, en ik ken z'n tijden niet meer uit het hoofd, maar ze zijn bloedsnel :twisted: )

    Greetz,
    Diederik
     
    Jordy97 vindt dit leuk.
  9. De grote velgen, met banden uiteraard, hebben natuurlijk ook invloed op de verhouding teller snelheid en werkelijke snelheid.

    Ik heb met 215/45-17 teller snelheid t.o.v. werkelijke snelheid dat ie 1 % te weinig aangeeft op de teller.

    Met mijn winterbanden erop, 175/70-14 , geeft ie 4 % te veel aan.

    Een verschil dus van 5 % :roll: :shock: :shock: :shock:

    Bij 120 km/u is de afwijking met de winterbanden dus iets van 6 km/u wat je langzamer rijdt dan in werkelijkheid :shock: :?
     
  10. Een goede dyno verrekent de bandenmaat in de gemeten waarden.
     
  11. Dit is met een G-tech gemeten, dus de bandenmaat heeft geen invloed op de meting :wink:

    Greetz,
    Diederik
     
  12. Dat klopt, maar ik heb de praktijk, al rijdend, als voorbeeld genomen :D :wink:
     
  13. hmmm dit klinkt interessant. Zon luchtfilter lijkt me wel iets op mijn bak....heeft iemand een idee welk type ik dan moet en wat dat kost ? en hoeveel verschil maakt dat nou ?
     
  14. Mijn ervaring is dat een luchtfilter alleen niet veel doet (behalve een leuk geluid produceren). En als je niet uitkijkt (warme lucht aanzuigen) dan kan het slechter worden met een open luchtfilter.
     
  15. Dit hangt volledig af van het model en de plaats van de filter. Bij een focus diesel gebruik je best een vervangfilter, bij een Fiesta ST winnen we 10 tot 15PK met een open kelk op de gasklep :twisted:

    Greetz,
    Diederik
     
  16. Hoe zit het met de verzekering als je gaat chiptunen? Ben je net als in Belgie verplicht om wanneer je extra pk's uit je motor tovert deze ook te melden bij je verzekeringsmaatschappij?
     
  17. verplicht zeit ge tot nix eh! maar het is pracktisch onmogelijk om in belgie zo'n dossier goed te krijgen, dus is af te raden!
     
  18. Kan het zijn dat ik in dit mooie overzicht de 2 liter (145 pk) mis.

    Gr The STIG :D!
     
  19. Ik heb de benzinemotoren van de FO2 nog niet in het overzicht opgenomen. :cry: , ik heb hier nog te weinig testen mee gedaan, of testen van andere tuners gelezen, om een deftig resultaat mee te delen (behalve de ST dan natuurlijk :twisted: )

    Greetz,
    Diederik
     

Deel Deze Pagina