1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.

  1. Vorige week woendag is mijn auto op een vermogensbank geweest en de motor getuned.

    Origeel gaf de test:
    129,7 PK bij 5497 rpm
    183 Nm bij 4310 rpm

    Na aanpassing
    140.8 PK bij 5348 rpm
    199 Nm bij 4291 rpm

    Detail: Nu 196 Nm bij +/- 2500 rpm :wink: was +/- 165 Nm

    Enige wijziging is een software wijziging aan het motormangement. Verder geen aanpassingen.

    Is het verschil merkbaar?
    De PK's kan ik niet echt voelen. Ik kom niet zo vaak boven de 5000 toeren.

    Maar het verhoogde koppel onderin kan ik wel merken.
    Optrekken in z'n 1ste geeft een nu wel het gevoel dat je versnelt. Voorheen was het niet meer dan op toeren komen.
    In z'n 2de vanuit stilstand optrekken gaat makkelijker dan voorheen, heel makkelijk nu.
    In z'n 5de versnellen van 50 km/h naar 60 km/h geeft geen brom meer. En de motor loopt heel soepen in z'n 5de met minder dan 1250 rpm net iets meer dan 50 (constant).
    En zelfs bij sprintjes vanuit stilstand heb ik meer een push dan voorheen. Vooral bij de lagere versnellingen laag in de toeren.

    Al met al ben ik heel erg te vreden.

    Nu nog nieuwe remschijven/blokken en nieuwe banden. Dan is 'ie top. :D
     
  2. Zijn nette cijfers! 8)

    Bij wie heb je de tuning laten doen als ik vragen mag en hoeveel was je kwijt?

    Ben me op dit moment ook serieus aan het orienteren. Heb o.a. Bullpower, Chippoint, Digicar en Ziptuning aangeschreven. Ben benieuwd naar hun reacties... :D
     
  3. Ik heb het bij Bullpower in Dronten laten doen. Voordeel was dat je een rollebank meting voor en na tuning hebt. Is bij de prijs inbegrepen.

    Totaal deed hij twee metingen voor en twee na. Plus de tuning was dat 400,-. Het resultaat was wat mij betreft goed.

    Bij Ziptuning ben ik in het verleden ook eens geweest, maar dat zou ik niet doen. Je wordt daar in een wachtkamertje gezet terwijl ze met je auto bezig zijn. En dan zijn ze ineens klaar. Je krijgt een 'standaard' grafielje mee met vermogen, en koppel gegevens. Zonder een rollenbank meting.

    Die gast van Bullpower weet echt waar hij het over heeft. Kletst de oren van je kop, je bent zelf bij de metingen en krijgt er uitleg bij. Daarbij werken ik en mijn collega in een elektronica bedrijf en wij hebben toch wel een beetje getest wat hij weet van flashen, firmware, printen , esd, IC's, BGA's............ Dat zat wel goed.

    De apparatuur is wat mij betreft betrouwbaar. Een collega, met wie ik samen ben geweest, heeft zijn BMW 320d op de bank gehad. Die had vrijwel exact 150PK. En zijn software was een paar weken geleden 'geplaatst'. (hij had een motorwissel bij zijn dealer moeten laten doen).

    Ik ben dus heel tevreden. :D
     
  4. Dat klinkt idd erg goed en professioneel! Ik heb inmiddels van Digicar en Bullpower een reactie gehad via email op enkele vragen die ik ze heb gesteld en kan niet anders concluderen dat Bullpower echt de moeite heeft genomen om mijn vragen duidelijk te beantwoorden. Digicar ook wel, maar ze gaven aan dat ze niet met zekerheid konden zeggen of ze mijn Focus (Rally Edition) kunnen tunen.

    Gezien ook de positieve berichten die ik hier en daar heb gelezen over Bullpower gaat mijn voorkeur - nog steeds eigenlijk - uit naar hen. Vind de rollenbanktesten voor en na echt belangrijk en daarnaast hebben ze ook nog een erg scherpe prijs: 399 euro tegen bijv. 499 bij Ziptuning.

    Binnenkort misschien toch maar eens een afspraakje gaan maken... :D
     
  5. Digicar houdt zich meer bezig met de VAG groep.
     
  6. @Hansie:

    Ik heb van Digicar begrepen dat ze o.a. ook voor verschillende Ford dealers chiptuning uitvoeren dus ze hebben wel ervaring met Ford motoren mag ik aannemen, al denk ik wel voornamelijk met de TDCi.

    Ze gaven verder aan dat ik in ieder geval bij hun hoofdvestiging in Doetinchem zou moeten langskomen om de tuning uit te voeren. Ze werken ook met verschillende dealers verspreid over het land - waaronder ook eentje in de buurt van Eindhoven - maar daar zou ik niet met mijn Focus terecht kunnen...

    Overigens zie ik dat Digicar voor jou zo'n beetje om de hoek is... ;)

    *edit* Sterker nog, ik zie net dat je jouw Focus daar hebt laten tunen!

    Kun je a.u.b. wat toelichting geven hoe ze precies te werk zijn gegaan bij? Ze hebben mij bijv. laten weten dat een vermogenstest op een rollenbank kan maar dan wel tegen meerprijs. Daaruit maak ik op dat ze standaard geen vermogenstest doen om de resulaten voor en na de tuning te analyseren...
     
  7. Mijn auto is door digicar gechiptuned, klopt. Ze moesten bij mij de pcm uitbouwen en de chip lossolderen om te herprogrammeren. Ik heb een Delphi systeem, wellicht dat dat wat uitmaakt. Inmiddels zijn we weer eeen paar jaar verder en wie weet kunnen ze nu veel meer via de OBD-II poort.
    Ze hebben geen vermogensbank. Wat ze doen is een testrit met je maken voor de chiptuning en erna. Meerprijs voor vermogenstest zal dan wel bij een collega bedrijf zijn ergens in de buurt.

    Is Heinz of Fordtune (beide België) geen optie voor jou?
     
  8. Bedankt voor de info Hansie!

    Heinz en Fordtune zijn opzich ook wel opties al zitten ook zij niet echt naast de deur voor mij...

    Zijn er misschien ook mensen bekend met C.T.H. Chiptuning in Hamont (België)? Da's namelijk wel lekker dichtbij! :D
     
  9. Heeft er al eens een (chip)tunert geprobeerd een 1.8 Flexifuel te tunen?
     
  10. @ThomasD62: Ik zou het niet durven zeggen of de 1.8 flexifuel te chippen is. Denk dat je het beste even enkele tuners kunt aanschrijven met deze vraag.


    Heb inmiddels overigens ook bericht gehad van C.T.H. Chiptuning, maar zij lieten mij helaas weten dat het niet mogelijk was om mijn Focus RE te chiptunen. Een powerbox zou eventueel wel kunnen, maar daar zie ik vanaf.

    Opvallend antwoord moet ik zeggen; de een zegt dat het wel kan de ander van niet... :?:
     
  11. Nog even een update: na enig doorvragen bij de verschillende op-maat chiptuners blijkt nu dat geen van hen met zekerheid durft te zeggen of mijn Focus daadwerkelijk valt te tunen via de OBD-poort! :o

    Ik krijg antwoorden variërend van "vermoedelijk niet" tot "zeer waarschijnlijk wel". Lekker helder dus! :?

    Digicar vraagt nu om de ECU-nummers van mijn Focus om duidelijkeid te krijgen, lijkt me inderdaad verstandig. Maar nu zit ik alleen met een probleempje:

    Waar zit bij mijn Focus RE de ECU verstopt?

    Ik heb even snel gekeken, maar kan 'em niet direct vinden... Kan iemand het me misschien even vertellen?

    Alvast bedankt! ;)
     
  12. Weer even een update: :D

    Ik heb de ECU inmiddels gevonden: hij zit bij de Duratec HE blijkaar niet achter het dashboardkastje maar gewoon in de motorruimte rechts naast de accu (vanuit de auto gezien). Even wat kunststof delen verwijderen (de afdekplaat van de kleppendeksel, de accu en van de ECU zelf), drie schroeven (torx) losdraaien en je kunt 'em eruit halen.

    Nu maar weer contact opnemen met de chiptuners om de ECU code door te geven...

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het blijkt overigens een zg. 'Black Oak Module' te zijn van Visteon die via de CAN-bus communiceert met het voertuig. Hier staat wat leuke info over de Duratec HE: http://home.att.net/~biker16/Duratec_HE.html
     
  13. ik zie niet veel ervaringen met 1.6 16v.. kan iemand mij meer informatie geven of het wel of geen nut heeft om hem te laten chiptunen???

    Dankjewel :)
     
  14. Ligt eraan wat je verwacht natuurlijk. Bij atmosferische (non-turbo) benzine motoren is de winst in verhouding een stuk minder, maar over het algemeen nog steeds de moeite waard. Je motor zal wat makkelijker oppakken en soepeler door de versnellingen gaan, waardoor je auto net even wat prettiger rijdt dan normaal en vaak het verbruik wat lager wordt.

    Men geeft over het algemeen een te verwachten prestatiewinst van tussen de 9 tot 12% voor dit soort type motoren.

    Kijk bijvoorbeeld eens op de site van Bullpower, daar staat een mooi lijstje van de benzine modellen van Ford.
     
  15. Nou, vanmiddag heb ik uitsluitsel gekregen van CTH Chiptuning en volgens hen is chiptuning op mijn Focus inderdaad niet mogelijk. :(

    Bullpower kan mij nog steeds geen eenduidig antwoord geven of het wel of niet kan. Op hun website staat een rollenbanktest van een Focus II met 2.0 16V liter motor, maar ze sluiten niet uit dat het misschien toch niet lukt op mijn Focus. De enige manier om er echt achter te komen lijkt me door er naar toe te gaan en de auto aan de computer te hangen daar. Maar ja, om nu speciaal naar Dronten te gaan rijden om uiteindelijk erachter te komen dat het inderdaad niet kan is toch wel zonde van de tijd (en brandstof).

    Van Digicar heb ik nog geen bericht gehad over de ECU-code, dus die wachten we nog even af...

    Blijft dus nog steeds onduidelijk... :?
     
  16. Morgen gaat die van mij naar Ziptuning in groningen :?

    beterft een 1.6 TDCI met turbo,dus zou best het een en ander moeten opleveren. :D :D

    Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte.

    8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
     
  17. @Fiesta2000: stuur anders Fordtune een PB. Miischien dat hij weet of jouw auto te chippen is via OBD of op een andere manier.
     
  18. Site van bullpower ziet er goed uit, zijn er mensen die ervaring hebben met bullpower?
     
  19. Ff op pagina zes lezen. :wink:
     

Deel Deze Pagina