1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. [MENTION=12586]Sanderhr[/MENTION], dat kan hor. Geen enkel probleem.

    Waar woon je ergens? Mag ook via PB
     
  2. Wel geweldig die functies van het autolocken bij een snelheid van 7km, en ook dat actuele verbruik bekijken. Mocht iemand een keer in de buurt van Amersfoort / Nijkerk zijn dan hou ik me hiervoor aanbevolen.

    (Betreft een Focus II fase 1)
     
  3. [MENTION=12823]Charlie[/MENTION] ik ben 29-04 in de buurt van Utrecht
    Misschien kan ik wat voor je betekenen?
     
  4. #824 JW, 17 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2013
    Op verzoek van iemand die zonder een backup te maken instellingen van diverse modules lukraak had gewijzigd en hierna problemen/storingen had heb ik een manier gevonden om met behulp van de AS-BUILT data een backup bestand wat vervolgens met ELMconfig kan worden geladen. Dit werkt niet bij alle modules maar ik heb inmiddels de instellingen van diverse modules terug kunnen zetten naar de oorspronkelijke instellingen zodat de problemen/storingen zijn verdwenen.


    Omdat ik de laatste tijd hier steeds meer vragen over krijg heb ik besloten om deze info ook in dit topic neer te zetten.


    Om te beginnen maak je een nieuw tekstbestand (kladblok) aan. Hierna wijzig je de naam en extensie van dit bestand naar de naam waaronder ELMconfig het betreffende back-up bestand opslaat.

    In onderstaand voorbeeld ga ik even uit van de RCM (airbag module). De naam en extensie van het tekstbestand wordt dan "RCMConfigPage1.elm".


    Nu moet je de AS-BUILT data van je auto opvragen. Hiervoor zijn meerdere manieren. Het eenvoudigste is door de volgende tekst (zonder aanhalingstekens) in te voeren in de adresbalk van je internetbrowser:

    "http://www.vrep.fordtechservice.dealerconnection.com/vdirs/asbuilt/abreq.asp?vin=XXXXXXXXXXXXXXXXX&Vehicle=&Year=&VR_Quickstart=#"

    Op de plaats van de X plaats je het VIN nummer van je auto. Als je op Enter drukt krijg je een scherm met AS-BUILT data.

    Vervolgens moet je weten welk deel van de AS-BUILT data verantwoordelijk is voor de RCM.


    Open hiervoor ELMconfig en ga naar de betreffende module.

    [​IMG]

    In het rood omcirkelde vak vind je het adres van de betreffende module. Voor de RCM is dit 737.

    Zoek nu in de AS-BUILT de data die begint met 737. Deze data ziet er ongeveer zo uit:

    737-01-01 46BB 0180 C2
    737-02-01 5746 3035 589B
    737-02-02 5847 4344 359D
    737-02-03 354A 3334 3059
    737-02-04 3730 AB

    Hierbij is de 1e regel voor de 1e configuratie pagina in ELMconfig, de 2e voor de 2e pagina enz. Voor de RCM is dus alleen de 1e regel van belang omdat in ELMconfig de RCM maar 1 configuratiepagina heeft.

    Om een backup bestand te maken zijn alleen de 8 letters/cijfers na het adres (737-01-01) van belang. Dit is in dit geval dus 46BB 0180. Hier haal je de spatie tussen uit. Je krijgt dan 46BB0180. Deze data sla je vervolgens op in het backup bestand dat je eerder hebt aangemaakt.


    Nu open je ELMconfig en kan je bij de betreffende module het opgeslagen backup bestand laden. Vervolgens kan je de instellingen van het backup bestand naar de betreffende module schrijven.
     
  5. [MENTION]JW[/MENTION] Ik hoefde helemaal niet met de vergrendeling de autolock te activeren. Als ik in ELM aanklikte wat jij ook zei, dan werkt het en als ik daarna met de vergrendeling die stappen volg dan gaat het er juist weer af.
     
  6. Net voor het eerst eens aan het uitproberen geweest. Gelijk maar begonnen met de update voor de HEC d'r op te zetten.

    Kleine tip van mijn kant; als je dit via de laptop doet (wie eigenlijk niet) zet dan bij energie beheer ook alles ff uit :cool: Bij mij stopte hij er na 15 minuten mee omdat (ook bij op de voeding) de schijven uit schakelen....
    Daarnaast moet je ook niet weg lopen met de sleutel in je zak..... dan stop de update er ook mee omdat de sleutel buiten bereik komt :cool:

    Ik kan bij ACU trouwens niets zien / uitlezen. Klopt dat?

    Is er ook ergens in te stellen dat het raam aan mijn kant niet op veiligheidstand hoeft te staan? Nu gaat het met het minste of geringste weer omlaag. Omdat de ClimAir zijwindschermen er op zitten moet ik m'n raam soms 3x dicht doen...
     
  7. Dat de ACU (Audio Control Unit) niet uit te lezen is kan kloppen. Sommige originele Ford radio's zijn niet uit te lezen met ELMconfig. In sommige gevallen kan je deze radio's wel uitlezen met het Mondeo, S-max/Galaxy gedeelte van ELMconfig.

    Bij mijn weten kan je de klembeveiliging van de ramen niet uitschakelen met ELMconfig. Bij mijn weten kan je de klembeveiliging alleen tijdelijk buiten werking zetten door de procedure uit te voeren die in het instructieboekje staat.
     
  8. Klopt het ook dat er bij EHPAS niets te zien is?

    Ik heb nu wat in de instellingen zitten rommelen en het instelling via het menu voor de stuurbekrachtiging instelling is verdwenen. Ik moet hem nu via elmconfig aanpassen als ik dat wil.
    Ergens in deze heeeeeele lange draad heb ik dit eerder gelezen en wat de oplossing hiervoor was maar ik kan het ff niet terug vinden. Wat was dat ook al weer?

    Als ik de auto nu op contact zet; geen koppeling intrappen en de powerknop indrukken; dan staat er onder in m'n info display "autoStartStop" wat is dat? Heb ik ook nog niet eerder gezien.

    Een beetje met de instellingen rommelen is wel erg verslavend moet ik zeggen :lol::lol:
    Er zou eigenlijk ergens eens een compleet overzicht te vinden moeten zijn wat alles betekend. Er zitten een berg dingen in die me helemaal niets zeggen.
     
  9. Als het EHPAS menu in de tellerunit is verdwenen wordt dit meestal veroorzaakt doordat de optie "ECO Shift Up" is aangevinkt. Bij auto die dit niet ondersteunen kan deze instelling ook invloed hebben op andere instellingen.

    De melding "autoStartStop" duid erop dat je het start/stop systeem hebt geactiveerd dat op jouw auto niet aanwezig is (dit is alleen geleverd op de laatste Focus 2 fase 2 ECOnetic modellen). Je kan het beste de backup van de oorspronkelijke instellingen terug zetten en daarna per optie bekijken of ze werken op jouw auto.



    Je moet heel goed uitkijken met wat je aanpast en altijd vooraf een back-up maken. Je moet dus niet zomaar instellingen wijzigen waarvan je niet 100% zeker bent wat het effect is. De kans dat er dan een module defect gaat is altijd aanwezig.

    Ik heb hier momenteel een Focus 2 fase 2 tellerunit van iemand liggen die na het wijzigen van diverse instellingen (welke instellingen dit zijn wist hij niet) defect is gegaan. Hierna gaf de teller alleen nog maar een zwart scherm en was de auto niet meer te starten i.v.m. de startblokkering die in de teller zit. De teller was ook niet meer uit te lezen (werd niet meer herkend). Om de auto weer rijdend te krijgen heb ik bij deze persoon een andere teller moeten plaatsen en programmeren.
     
  10. Gelukkig eerst van alle instellingen een backup gemaakt :cool:
    Straks weer eens verder kijken.

    Ik kwam trouwens nog een optie tegen die ik niet helemaal snap; Onder HEC, configuratie, pagina 1, HEC level 2/3; "Focus RS" Als ik die aan vink wordt het dan gelijk een RS? ;) Ben bang van niet zeker?
    Beetje 't idee van Ford uit MIB2 :cool:
     
  11. #832 JW, 19 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2013
    De optie "Focus RS" heeft te maken met de grootte van de brandstoftank. De vorm en grootte van de RS brandstoftank wijkt af van de brandstoftank bij de andere modellen. Als deze optie is aangevinkt houdt de tellerunit hier rekening mee bij het berekenen van de tankinhoud, het verbruik, de actieradius e.d.
     
  12. Jammer..... had wel handig geweest, een mooie RS is nooit weg :dance:
     
  13. Inmiddels is ELMconfig versie 0.2.6 beschikbaar gekomen. Deze versie is HIER te downloaden.

    ik heb nog niet uitgebreid kunnen kijken maar op het eerste gezicht zijn er geen grote veranderingen.
     
  14. De Ford ECO modus werkt prima :lol:
    Ik vraag me alleen af hoe je moet schakelen om hier ook alles vol te krijgen..... helemaal niet meer volgens mij. Dat is echt niet te doen. En zeker niet goed voor je motor ook. Ik vind het zo al wel leuk:

    [​IMG]
     
  15. Link is dood :)
     
  16. Hier werkt de link anders prima. Deze link is naar de website van de auteur (Civil-ZZ).
     
  17. Nu wel terug!

    Had paar keer vanavond geprobeerd met tijdsintervallen en werkte nooit, nu opeens wel...
     
  18. Werkt hier ook prima en heb al regelmatig alles op vol gehad.
    Netjes voor de 2500 toeren schakelen en ik rij alleen maar snelweg kilometers op de cruise.
     
  19. Ik heb het al vaak gehad dat alles vol staat! Alleen de schakelindicator werkt niet helaas... :(
     

Deel Deze Pagina