1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. De groene pijl bedoel je dan neem ik aan?
    Ik heb al stiekem een beetje lopen kijken naar een jongere klok, zou 't toch wel leuk vinden als die ook werkt.

    Met de korte stukje die ik rij zal bij het schakelen wel niet veel meer blaadjes krijgen denk ik.
     
  2. #842 JW, 27 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2013
    Als de optie ECO shift-up nu niet werkt gaat dit bij een andere teller ook niet werken.

    In de Focus 2 fase 2 teller is een groene of rode shiftlight ingebouwd. In de modellen tot ongeveer modeljaar 2010 is een rode shiftlight ingebouwd die zo'n 500 RPM voordat de motor in de toerenbegrenzer gaat begint te branden. In de modellen vanaf ongeveer modeljaar 2010 is een groene shiftlight ingebouwd die is bedoeld voor ECO shift-up.

    In beide gevallen werkt dit dus alleen als de PCM dit ondersteund. De tellerunit krijgt vanuit de PCM een signaal dat de shiftlight moet gaan branden. Er zijn dus ook auto's waarbij de shift light helemaal niet wordt aangestuurd vanuit de PCM en de shift light dus helemaal niet werkt.

    In mijn auto zat oorspronkelijk een fase 1 teller welke altijd is voorzien van een rode shiftlight die (indien dit door de PCM wordt ondersteund) zo'n 500 RPM voordat de motor in de toerenbegrenzer gaat begint te branden. Momenteel heb ik een 2010 fase 2 teller met groene shiftlight die reeds voorzien was van ECO-mode en ECO shift-up. Hierbij wordt vanuit de PCM zo'n 500 RPM voordat de motor in de toerenbegrenzer gaat de groene shiftlight aangestuurd.

    Daarnaast heb ik inmiddels diverse fase 2 tellers (zowel met rode als met groene shiftlight) in mijn auto gehad om te testen en mee te experimenteren. Hierbij brand bij alle tellers de shiftlight 500 RPM voordat de motor in de toerenbegrenzer gaat. Vervolgens zijn 2 van deze tellers (rode en groene shiftlight) in een fase 2 getest die (af fabriek) voorzien is van ECO-mode en ECO shift-up. Hierbij werkt bij beide tellers de shiftlight als ECO shiftlight.



    Hieruit concludeer ik dat het voor de teller technisch gezien niet uitmaakt welke kleur shift-light er is ingebouwd. Of en voor welke functie de shiftlight werkt is afhankelijk van wat de PCM ondersteund.

    Bij mijn weten is de enige manier om bij auto's die de ECO shift-up optie niet ondersteunen deze functie werkend te krijgen door de PCM te vervangen door een exemplaar dat dit wel ondersteund. Gezien de hoge kosten zal niemand dit doen.
     
  3. Ok, dat maakt een hoop duidelijk.
    Ik dacht dat de rode versies idd alleen maar net voor de toerenbegrenzer gingen branden en als er een groene pijl in zat de eco modus kon werken als je de juiste versie van de teller had. Dus hardware en niet alleen firmware.

    Is de PCM eenvoudig te vervangen (even afgezien van de eventuele kosten) Of moet er dan nog een hoop aangepast worden in de bekabeling?
     
  4. Zit er aan te denken om ook mijn ROM-Level te updaten.
    Is de HEC-update ook voor een fase 1 teller??
    Ik heb nu ROM-Level 0608, is ROM-Level 0509 Nieuwer?
    En wat is de meerwaarden van ROM-Level 0509 tov mijn huidige?
     
  5. De firmware update is alleen voor de fase 2 teller. De fase 1 teller is niet te updaten met ELMconfig en voor zover ik begrepen heb zal dit ook niet komen.
     
  6. Ok, bedankt.
     
  7. #847 JPsTuningshop, 3 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2013
    Oeps... gaat ff niet goed geloof ik...

    Net nog even wat kleine dingen aangepast in de auto, o.a. navigatie op het scherm tussen de tellers.
    Maar bij het lezen van pagina 3 van de HEC ging er iets blijkbaar niet goed :(
    De lampjes voor de knipperlichten blijven nu branden en ik krijg geen contact meer met de HEC..... Ik krijg alleen de melding "22 E6 10" "NO DATA"

    De auto reageert nu ook nergens meer op, krijg m'n niet afgesloten en ook niet meer "op contact"
    Ook de back-up die ik van pagina 3 heb krijg ik niet geladen in de auto.

    Wat is er aan de hand?

    Kleine update; het scherm van de radio en de verlichting in de knoppen van de raambediening is nu uit. De power knop en de lampjes van de richting aanwijzer blijven wel aan.
     
  8. Heb je bekabeld of via een bluetooth module de instellingen gewijzigd?
     
  9. [MENTION=713]Stephan296[/MENTION] Via de USB, niet via Bluetooth
     
  10. Als je de sleutel omdraait naar contact, gebeurd er verder helemaal niets?
     
  11. Ik heb geen sleutel, alleen een power knop. Als ik die indruk gebeurd er niets. :(
     
  12. Misschien accu ff losmaken/zekering trekken??
    Hoop niet voor je dat je tellerbak naar de haaien is
     
  13. Ik ga ff niets doen voor ik zeker weet wat ik nog kan doen.....

    Een tellerbak om zeep is wel 't laatste waar ik op zit te wachten.
     
  14. Accu polen eraf halen zou je inderdaad kunnen proberen. Is het meest onschuldige in mijn opzicht.
     
  15. #855 JW, 3 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2013
    Het komt sporadisch voor dat tijdens het uitlezen van pagina 3 van de HEC of het updaten van de firmware de tellerunit als het ware vast loopt en niet meer wordt herkend. Ik ken persoonlijk 1 geval waarbij dit is gebeurd maar op de diverse fora zijn wel meer gevallen te vinden.

    In veruit de meeste gevallen helpt het om de accu een half uur los te koppelen. Zorg er ook voor dat de accu absoluut 100% vol geladen is. Een niet voldoende vol geladen accu kan er ook voor zorgen dat dit probleem tijdens uitlezen/updaten optreed.

    Als dit niet helpt zou het kunnen gebeuren dat de tellerunit defect is. Persoonlijk denk ik dat het hierbij dan alleen om een softwarematig probleem gaat.

    Als de teller niet meer herkend wordt kan ook een Ford dealer er niets meer mee. De enige oplossing is dan om een nieuwe (of gebruikte) teller te plaatsen.


    Zoals gezegd heb ik dit zelf tot dusver 1x meegemaakt. De (Engelse) eigenaar die dit probleem had heeft zelf een nieuwe teller laten monteren en heeft mij de oude teller gedoneerd om te proberen deze weer werkend te krijgen. Dit is tot dusver helaas nog niet gelukt.
     
  16. Op hoop van zegen dan maar.... accu is los. Nu 30 lange minuten wachten...
     
  17. Opgelost :P:P
    Nu alleen nog ff de dealer bellen voor m'n radio code en we zijn weer helemaal happy.

    Tnx voor de tips!
     
  18. PFFFF. dat was vast een lang half uur..
    Gelukkig dat hij het weer doet
     
  19. Radio code kun je op het forum ook vragen. Speciaal topic voor.
     
  20. Dat kun je wel stellen... super blij dat alles weer werkt. Update's en aanpassingen staan er ook gewoon allemaal nog in. :P

    Weet ik, alleen heb ik geen zin om de radio er uit te halen voor 't serienummer. Bij de dealer staat het zo in 't systeem.
    Normaal gesproken zit er ook een kaartje bij de auto papieren maar deze kon ik zo snel ff niet vinden.
    Code zit er inmiddels ook weer in. :lol:
     

Deel Deze Pagina