1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Zeker, stuur maar een PB, Van Mossel Roermond is al jaren mijn dealer, top filiaal daar !
     
  2. @RST_S1
    De punten die je opnoemt wil maar 1 ding zeggen. Vervang je accu en dan pas de rest doen.

    Wil je tussendoor gewoon genieten van rest.
    Trek je de stekker van bms los die boven op de accu zit.
    Gevolg accu wordt niet gecheked en conventioneel geladen.

    Als je portieren niet open gaan zit je onder de 30%. SoC, ja de tester geeft goed aan. Maar juist health en soc tellen mee.
    Na 12uur rijden was me accu nog niet eens 40%. Wist toen dat tijd werd om accu te vervangen.

    Dacht vorruitverwarming minimaal 70% moet zijn en start stop 60%.
    Maar dat kan tuurlijk ook anders liggen
     
    Jayas vindt dit leuk.
  3. @RST_S1 de melding van de dealer dat de accu goed is zou ik niet per se op vertrouwen. Mijn accu was ook ‘goed’ tot ik tot twee maal toe de wegenwacht moest bellen. Toen toch maar een nieuwe accu gekregen. Bij opnieuw testen naast de auto zagen ze toch dat de accu heel snel leeg liep… my 2 cents
     
  4. Mijne had het recent ook. Ford vervangt de accu niet knde garantie als er geen aantoonbaar defect is. Gelukkig is mijn dealer klantvriendelijker dan de importeur en is de accu gewoon vervangen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Hoe weet je die SoC waardes? Of je huidige SoC waarde, kun je die 'gewoon' uitlezen?
     
  6. @Jayas
    Met forscan kan je dat uitlezen idd. Je kan ook accutester kopen. Maar of de waarde van soc die accutester aangeeft en met degene in de auto zelf meet gelijk zijn is tweede.
    Zelf gister had ik hem 70dagen(dit kan je ook met forscan uitlezen wanneer hij gereset is) in me auto zitten en met hele week korte afstanden. Deed het zeker week geleden. Maar einde van de week had ik me twijfels.
    Bleek gister dat 61% was. Dus 2x rit van 45min. Zat het op 71%. Alleen vanmorgen vergeten te meten.

    Op zulle dagen denk ik wel eens. Trek de bms stekker eraf want dan doet alles het gewoon normaal. Althans is me verteld.
     
    Jayas vindt dit leuk.
  7. Heb gister mijn state of charge naar 90% gezet, over een tijdje eens kijken of er iets veranderd, zag gister wel dat mijn accu type een 43ah is, dat lijkt me zowiezo niet goed (motorkap nog niet open gehad om te kijken wel accu ik precies heb)..reset of stelt de dealer dat voor je in als ze een nieuwe accu plaatsen? Maandag is de auto voor apk en onderhoud geweest daar gaven ze ook aan dat de accu goed is :) heb ook de piepjes uit dashboard met enige regelmaat en nog nooit een werkende start/stop het afgelopen jaar meegemaakt (niet dat ik er op zit te wachten, maar swa)
     
  8. Deze accu zit bij mij onder the hood, en in forscan word een 43ah weergegeven bij battery type, kan dit ook van invloed zijn op het doorladen van de accu en een niet werkend s/s ? uiteraard is volgens de dealer de accu goed,...btw de 90% instelling lijkt nog niet veel te doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Dan zou ik in forscan toch maar even de 43 Ah aanpassen naar 60Ah en 600A of iets wat daarbij in de buurt komt.
     
  10. Thanks, dat idee had ik eigenlijk ook.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. @collusion
    Lees je SOC uit. Daar gaat het uiteindelijk om. Als deze 60% of lager is . Dan werkt s/s niet.
    Dan moet je de accu opladen om hoog genoege SOC te hebben.
    Accu dat al oud is. Haalt SOC niet meer zo makkelijk. Dan kan je blijven rijden zonder dat accu echt opgeladen is.

    De waarde van 43ah ik weet niet of de auto daar echt iets mee doet. Want ja ik heb hem verzet. Maar me gevoel zegt dat de voeding en amperage naar de accu nagenoeg gelijk is. Dus laat hetzelfde op. Want SOC is ook voorbamelijk de voeding die het heeft na lang stilstaan.
    Heb je dus een verbruiker dan zal dat wat lager uitvallen. En accu die op het eind zit. Daar zakt de spanning verder in elkaar als je de zelfde verbruiker op zet.

    Hoe ik keer voor vervangen van de accu van 3 jaar oud.
    SOC is 30% en na rit van 4 uur heb ik maar fractie hoger na aantal uur stilstaan. Zeg 35%.
    Nu echter met nieuwe accu heb ik 70% en na 2 uur rijden geeft systeem aan dat accu 83% is. Terwijl me gevoel zegt amperage en voedingen gelijk liggen
     
  12. Klopt maar 75% van een 43Ah is iets mee dan 50% op een 60Ah accu.

    Ik had een nieuwe accu erin gezet, 60Ah vervangen voor een 70Ah. Daarbij de max SOC op 80 gezet.

    Nog geen twee weken later had ik nog maar 61% in de accu zitten.
    Vervolgens de geprogrammeerde accu aangepast van 43Ah naar een 80Ah (dit ivm de CCA’s) en sindsdien laad ie zoals het moet.
     
    Ronny vindt dit leuk.
  13. Ja en nee
    50% van 43ah is idd anders dan 50% van 70ah.
    Echter je moet niet naar de ah kijken maar naar voltage.
    [​IMG]
    Zoals je hier kan zien. En ook direct waarom start/stop onder 70%niet werkt ivm dat schade aan batterij kan leveren als je dan toch start

    Als je 43ah en 100ah laat met acculader doet de 100ah 2x zo lang over met constante 7A laden.

    Chemisch proces in de accu bepaalt hoeveel ampere het op zoch neemt en dus hoe snel hij zich op kan laden.
    Daarvoor moet de accuspanning hoog zijn. Zodat er energie naar de accu loopt.
    Als ik zie dat me accuspanning 14.8v is en nauwlijks ampere naar accu gaat.
    Dan wil zeggen dat chemisch process het opladen tegen houdt. Als dan nog steeds de meting achteraf geen hoge percentage is. Wil zeggen dat in rust de spanning te laag is geworden.
    Dat is iets wat je bij oude accu ziet. Bij nieuwe niet.
    Gevolg dat nieuwere autos 3a5jaar accu vervangen. Staat meer aan als de wagen in rust is. Dan auto van 2000 waar nauwlijks verbruik aan staan.
     
  14. Poh technisch verhaal maar lijk het wel te begrijpen [emoji2] zal SoC van het weekend eens uitlezen met forscan.

    Accu is idd nog de eerste en zal er nu 3 jaar in zitten.

    Dat s/s niet werkt boeit me niet zo, wel dat ik nu bijna dagelijks o.a de piepjes uit het dashboard hoor komen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. Heb zelf m'n accu ook verhoogd in capaciteit en laden tot 90%, gaat al wekenlang prima met start/stop terwijl dit eerder na een paar dagen al niet meer werkte.

    En waar PRECIES lees ik die SOC uit? Ik zie dat je het 230 keer genoemd hebt, alleen niet waar dat precies te vinden is in Forscan, thnx
     
  16. Kan je als parameter selecteren bij live data in de BCM.
     
    Ronny vindt dit leuk.
  17. Mijn MK4 1.5 ecoboost maakt een raar geluid, kan iemand mij vertellen wat dit is? Nu het koud is en bij een koude start lijkt er alsof er iets hevig begint te resoneren/trillen in de auto hoor je een hele harde trilling de eerste 10-20 meter dat de auto wegrijdt, daarna is het weg. Ik heb opgemerkt dat dit alleen is als er gas gegeven wordt en de motor dus belast wordt en dus gaat trillen. Zou dit het kunnen zijn en wat zou dan deze trilling kunnen zijn?
     
  18. Dat is deze oplossing voor (en bekend bij de Ford dealer):

    - Betreft de rammel hoorbaar achter het dashboard is een bekend probleem. Er ligt een leiding tegen de rembooster aan, waardoor deze rammelt. De rembooster zit onder de motorkap, maar erg dicht bij het dashboard.
    -Ford heeft daar TSB 18-2304 voor. Ik dacht rembooster, maar het zijn de verwarmingsslangen.
    Als een klant een klacht heeft over geluid van trillingen dat hoorbaar is in het interieur, vooral tijdens het rijden met koude motor en bij een motortoerental tussen 1500-2000 omw/min, wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door trilling van de verwarmingsslangen in de motorruimte.

    Om dit probleem op te lossen, moet een dubbele C-klem worden aangebracht op de verwarmingsslangen van de motorruimte naar de behuizing van de kachelradiateur / het verdamperblok om de spanning te verhogen.
     
    OmeJoyo, VdR-HJD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. We merken op dat de trilling bij de 1.0 ecoboost 155pk st line niet is verdwenen foor het uitbalanceren, helaas. Bijzonder dat de dealer aangaf dat het wel was verholpen.































    Het vreemde is dat het uitzonderlijk trilt voor een paar seconden als we op cruise rijden en de cruise 1km/h omlaag zetten dan stopt en gaat weer even door als de cruise weer een km omlaag gaat. Cilinderuitschakeling? Wel vreemd dat het dan maar voor een paar Sec is en opnieuw terugkomt als we de cruise weer een km/h omlaag zetten. soms is het iets langer merkbaar, vaak valt het op ( maar niet zeker of dit het enige is) dat het voorkomt wanneer de BC een verbruik van onder de 4.5l/100km aangeeft.

    Ik verwacht dat de cilinderuitschakeling vaak actief is als we 30 min 100km/h rijden en niet maar sporadisch voor een paar seconden. Dus of het dan daar aan ligt..

    Ook in de sportstand lijkt het voor te komen, al dan niet wel in een duidelijk merkbaar mindere mate.
     
  20. In sport stand wordt cylinderuitschakeling uitgeschakeld, dus kan het daar normaalgesproken niet aan liggen.
    Je zou Forscan eraan kunnen hangen en kijken of Cylinderuitschakeling inderdaad buiten gebruik is in sport stand.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina