1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Melvin's 2.5 ST >> Quaife Differentieel geplaatst <<

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Meeelv, 2 aug 2014.

  1. :kwijl:

    Wow, hele dikke ST! Velgen zijn ook erg mooi, goede en originele keuze!
     
  2. mooi, mooi, mooi, :rock:


    goed bezig Melvin, en had ik al gezegd dat het mooi is :D
     
  3. Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Doet me goed! :D Op een andere plek krijg je dit niet haha.
     
  4. 01-09-2015

    Weer tijd voor updates !

    Vorige week een mooie bestelling bij Whiteline geplaatst. Het grootste deel van de bestelling heb ik vandaag binnen gekregen. Enige wat nog ontbreekt is de stabillisatorstang voor de achterkant. Die moet nog geproduceerd worden maar omdat de fabriek van Whiteline net is verhuisd duurt dit enkele weken tot maanden. Maar dat is niet zo'n probleem, ik kan nu vast vooruit en die stabi stang aan de achterkant zit er ook zo onder wanneer hij geleverd word.

    Van het weekend dus maar eens aan het knutselen!

    [​IMG]

    Inhoud van de doos:

    - Front Sway Bar 24mm X Heavy Duty
    - Front control arm - lower inner front bushing
    - Front control arm – lower inner rear bushing (anti lift kit)
    - Front sway bar – Uprated link assembly
    - Rear sway bar – Uprated link assembly
    - Rear control arm – upper inner bushing (camber kit)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit alles werd mij door Whiteline zelf geadviseerd om het onderstel drastisch te verbeteren. Dit heb ik gedaan omdat ik graag een zo goed mogelijke wegligging wil creëren.

    Volgend weekend, de dag voor EFE, hoop ik de auto dan te kunnen laten uitlijnen bij Autosport Company in Wageningen.
     
  5. #65 jeroenST, 1 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2015
    Erg mooie ST Melvin! Je uitgebreide verslagen geven inspiratie voor mijn zwarte ST :)

    Heb je de twee plastic voor grillen ook zwart gespoten, of lijkt dat maar zo?
     
  6. Dat heb je goed gezien! De bovenste is gewoon met mat zwarte verf en de onderste met plasti dip. De onderste moet ik nog even strippen en met normale mat zwarte verf spuiten. Vond het een stuk mooier staan dan het originele grijs.
     
  7. Conjo mi mama... Goed bezig hoor! Geld moet rollen yumyum
     
  8. lekker bezig! Nu nog foto als hij erop zit ;)
     
  9. #69 Meeelv, 6 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2015
    06-09-2015

    Gisteren was het dan zo ver, tijd om de spullen van Whiteline te monteren!

    Zoals verwacht zaten de achterste draagarmen muur vast. De bout gaat na verloop van tijd vast roesten in de bus waardoor je hem met geen mogelijkheid los krijgt. Deze zal ik dus moeten los slijpen maar voordat ik dat ga doen moet ik eerst even zorgen dat ik nieuwe bouten heb. Dit komt dus nog!

    Achter heb ik dus alleen nog maar de droplinks geplaatst, waarna ik vlug verder ging met de voorkant.

    Zo gezegd zo gedaan, eerst de draagarmen gedemonteerd. De voorste bussen kon ik er makkelijk uit persen.

    Toen ik de draagarmen aan het demonteren was zag ik ook dat mijn aandrijfas hoes rondom aan het scheuren is. Dit zal niet lang meer duren tot hij door scheurt dus die ga ik maandag meteen een nieuwe bestellen.

    [​IMG]

    De achterste bussen zaten echter vast gekrompen om de draagarm dus die van deze heb ik de rubbers eerst kapot geperst. Daarna heb ik met een slijptol een zaagsnede geslepen over de hele lengte. Vervolgens kon ik met een beitel een scheur in de bus tikken waardoor ik hem van de draagarm af kon halen.

    Hierna was het makkelijk om de draagarmen weer in elkaar te zetten. De rubbers van het voorste bevestigingspunt kun je zo erin drukken. Daarna zet je de ijzeren bus een klein stukje erin en dan kan je met een bankschroef zo de bus erin persen. De achterste heb ik met een beetje vet mooi er overheen kunnen schuiven.

    [​IMG]

    De draagarmen waren dus klaar om weer gemonteerd te worden maar eerst moest ik de stabilisator stang nog vervangen.

    Ik had gehoopt dat ik hem zo kon demonteren door wat te draaien en friemelen maar dit viel tegen. De downpipe zat namelijk in de weg. Er zat dus niks anders op dan deze te demonteren. Gelukkig had ik met de montage van de downpipe de boutjes goed ingevet met keramisch vet. En dit heeft dus erg goed geholpen, ik kon de boutjes zonder enkele moeite los draaien.

    Toen de downpipe eraf was kon ik de stabilisatorstang zo eruit halen. Op deze foto kun je het verschil met de nieuwe goed zien. Hij is over de gehele lengte een stuk dikker en de bevestigingspunten zitten iets verder naar voren.

    [​IMG]

    Toen was het tijd om alles weer terug te monteren met de verstevigde droplinks ook aan de voorkant. Moet zeggen dat het er ook wel erg mooi uit ziet allemaal, matcht zelfs met de kleur van mijn schokdempers!

    [​IMG]

    's Avonds moest ik even vlug op en neer rijden voor iemand dus toen kon ik het setje gelijk uittesten. En ik was zeer aangenaam verrast! Dankzij de anti lift kit heb je een stukje meer grip vanuit stilstand en de stabilisatorstang doet zijn werk ook erg goed. Het overhellen in bochtenwerk is nu aanzienlijk minder en de auto blijft maar sturen.

    Waar je voorheen een bocht nam met hoge snelheid kon je de banden horen piepen, dat is nu gewoon weg. Ik probeerde een bocht expres met te hoge snelheid te nemen en ik verwachtte een bult overstuur maar tot mijn verbazing stuurde de auto de bocht gewoon door! Het werkt dus echt heel erg goed!

    Helaas toen ik 's avonds thuis kwam hoorde ik wel een raar bijgeluid. Wanneer de auto stationair loopt hoor je een piepend geluid en hij flappert ook wat uit de uitlaat. Hij loopt helemaal niet mooi stationair.

    Even de motorkap open gemaakt en goed geluisterd en het geluid kwam ergens van de voorkant van de motor. Wanneer ik de olie dop los draaide hoorde ik wat druk ontsnappen en toen was het piepende geluid weg. Als ik de dop terugdraai begint hij weer.

    Conclusie: oliefilterhuis membraan kapot.

    Deze word morgen dus ook besteld en dan gaan we dit zo snel mogelijk weer fixen!

    Nu is het dus wachten op het oliefilterhuis, de bouten voor de achterste draagarmen, een nieuwe aandrijfas hoes en natuurlijk de Whiteline stabilisatorstang voor de achterzijde.

    Tot snel ! :dance:
     
  10. Mooi mooi!

    Spijtig dat dit in België terug niet mag...
     
  11. lekker bezig Melvin :rock:
     
  12. Merkte je veel verschil met je vibra technics steun t.o.v. de originele motorsteun?

    Je hebt het over trillen bij stationair draaien is dat licht voelbaar of erger?
     
  13. Lekker bezig, maar had je nou niet zoiets van: laten we die fuseekogels ook eens vervangen? En de stuurkogels? Je bent de helft aan het upgraden....
     
  14. Ja op het begin voelde ik hem idd meer trillen maar dat is nu stukke minder geworden. Je merkt wel dat het blok minder kantelt.


    Waarom ? Er zit nog helemaal geen speling op, waarom zou ik ze dan vervangen ?
     
  15. 19-09-2015

    Zijn we weer!

    2 weken terug ging helaas het membraan van mijn oliefilterhuis kapot. Gelijk naar de Ford dealer gebeld om een nieuwe te bestellen. Dankzij advies op dit forum heb ik de slangen en slangklemmen bij Volvo besteld omdat ze daar maar de helft kosten van wat ze bij Ford durven te vragen.

    Zo gezegd zo gedaan, vorige week zaterdag was het tijd om de auto weer te maken. 's Morgens eerst de onderdelen ophalen, daarna monteren en wanneer de motor weer goed draaide was het tijd om hem uitgebreid te wassen en poetsen voor het EFE wat de dag erna was!

    Oud vs nieuw:

    [​IMG]

    Toen ik het oude filterhuis open haalde had ik al gauw gevonden waar het probleem zat:

    [​IMG]

    Na knap een uurtje schroeven zat alles weer netjes gemonteerd en stond het oliepeil weer netjes aan maximum niveau. Ik heb bewust gekozen om niet alle motorolie te verversen omdat deze olie er nog maar 3.000km op zit. Zonde van de olie dus.

    [​IMG]

    Ik ga mijn auto poetsen en neem mee:

    [​IMG]

    Om 19:00 's avonds ging ik met een voldaan gevoel op de fiets naar huis. Dat klopt, op de fiets ja! Het regende namelijk en ik vond het zonde om dan met een vers gepoetste auto door de regen te gaan :P Gelukkig is het maar een klein stukje van de zaak naar huis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De dag erna was het tijd voor EFE! :thumbs: Maandenlang naar uitgekeken en eindelijk was het zo ver.

    's Morgens om 07:00 op de fiets naar de zaak toe waarna vlug op weg was naar Helmond om een goede vriend van me op te pikken. Daarna was het immer gerade aus naar de Mc Donald's in Venray waar we met de club bij elkaar kwamen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    We hadden ons best gedaan om de clublane zo mooi mogelijk te laten ogen en dit is de juryleden niet ontgaan. We hadden namelijk de prijs gewonnen voor mooiste clublane! Hiermee hebben we een mooie beker gewonnen en ieder clublid kreeg een goodiebag met leuke spulletjes :thumbs:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was het voorlopig weer. Helaas heb ik afgelopen week last gekregen van mijn rug. Als dit niet zo was geweest ging ik vandaag even de camberbussen op de achteras monteren. Maar dit zal dan volgende week wel worden.

    Ook heb ik nieuwe toplagers voor de voorste schokbrekers klaar liggen. Deze kraken namelijk als ik bij stilstand / lage snelheid aan mijn stuur draai.

    Tot de volgende! :dance:
     
  16. #76 Nickski, 19 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2015
    netjes netjes
     
  17. Hmmm gemiste kans... Je vervangt een deel van de rubbers om een beter weggedrag te krijgen (lees: zodat je harder kan hoeken). Maar dan laat je het afhangen van je stuurkogels en fuseekogels, welke het meest te lijden hebben en het hardst slijten. Waarom die paar tientjes niet extra investeren en zeker weten dat dit in orde is? Grote kans dat je nu dubbel werk moet doen. Weet niet wat jouw wagen gedraaid heeft, maar heb meer ST's gezien waarbij rond de 100.000km de boel wel versleten was (dan wel ver heen).

    Wat betreft dat gescheurde membraam. Carterventilatie ook gecontroleerd?
     
  18. Dat kan wel zo zijn maar als er geen speling op zit is het niet versleten dus dan ga ik het ook niet vervangen. Verder zijn de hoesjes die om de kogels zitten ook nog prima in orde dus ik zie totaal geen rede om ze te vervangen ?

    Carterventilatie was nog in orde :lol:
     
  19. Ik snap niet dat jullie die oude auto's niet inruilen voor nieuwe. Ik heb nog geen stuurkogel of fusee kogel vervangen bij een focus. En krijg ze geregeld met 300.000 binnen... overdrijven is ook een vak hé. Daar hebben we de veerpont voor. If in aint broken, dont fix it
     
  20. Knappe updates!

    Betere motorsteun merk je echt wel!

    Heb ik ook. De ST is veel stabieler in het sportief nemen van korte bochten.
    Effectief minder kantelen van de zware motor.

    De stofhoezen van de draagarmen zijn slijtagegevoelig of vetverlies.

    Tip: ik had een nieuwe stofhoes bij ford laten plaatsen bij ford... Enkele dagen nadien vetverlies.

    Vervolgens grotere spanriem laten plaatsen en ok :)

    Dat membraan van het oliefilterhuis... Was dat een gevoelig punt bij de pré-facelift?
     

Deel Deze Pagina