Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Op maat gemaakt is altijd het leukst, maar hangt er ook vanaf waar precies, want sommigen verpesten het volledig!!!
     
  2. staat erg goed zeg:thumbs:
    zou dit problemen geven met bv aanlopen in combinatie met 18 inch?

    Een op maat gemaakt setje is ook.erg leuk idd
     
  3. Ik verwacht niet dat de Eibach Pro-Kit veren problemen geven in combinatie met (originele) 18 Inch velgen. Officieel moeten er bij 18 Inch velgen stuuruitslagbegrenzers worden toegepast maar in de praktijk is dit niet noodzakelijk. Mogelijk dat het met een verlaging wel nodig is maar persoonlijk verwacht ik dit niet.





    Zojuist heb ik toch maar besloten om een originele mattenset te bestellen. Ik heb verschillende aanbieders van pasvorm en op maat gemaakte matten vergeleken en heb niet iets kunnen vinden dat 100% naar mijn zin was. Daarbij is een originele mattenset ook nog eens goedkoper.
     
  4. En perfecte pasvorm, normaal!
     
  5. Mooi zo, JW!!
     
  6. Dat staat wel strak !!! Bekende achtergrond ;-)
     
  7. Mooi update die Eibach veren. Zou ik ook willen alleen weet ik niet of de auto te laag komt te liggen als ik de caravan er achter hang. Heb je daar ideeën over?
     
  8. Ik heb zelf geen enkele ervaring met verlagen in combinatie met een caravan. Sterker nog bij mij ligt er zelden iets in de kofferruimte. Zelfs tijdens vakanties blijft het gewicht in de kofferruimte in de meeste gevallen beperkt tot 4 koffers van 20 KG per stuk en wat handbagage.

    Onder mijn vorige Focus 2 had ik ook Eibach verlagingsveren en hierbij was mijn ervaring dat de auto met de kofferruimte volledig beladen, 2 fietsen op het dak en 2 fietsen op de trekhaak met de Eibach veren aan de achterzijde hoger lag als met de originele veren. Doordat de Eibach veren stugger zijn zakken ze ook onder belading minder ver in waardoor ook de wegligging als de auto beladen is een stuk beter is.
     
  9. Bedankt voor de toelichting. Dat geeft mij vertrouwen om ook een Eibach set te monteren.
     
  10. Na een week kan ik niet anders zeggen dan dat de Eibach Pro-Kit me uitstekend bevalt. Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen. Ik heb afgelopen week behoorlijk wat gereden en telkens blijf ik me verbazen over hoe de wegligging is verbeterd. De auto ligt nu als een blok op de weg terwijl het comfort nog prima aanwezig is.



    Afgelopen week heb ik de originele mattenset ontvangen die ik in Duitsland had besteld. Gisteren de auto dus maar even snel gestofzuigd en de matten gewisseld. Optisch meteen een enorm verschil nu er weer nieuwe matten in liggen.

    Ik heb nu gekozen voor een originele set standaard matten. Dit vanwege het feit dat ik deze zeer goedkoop op Ebay heb kunnen bemachtigen. Op het logo na zijn dit de matten die origineel in mijn Champions Edition horen. Echter heb ik nu een complete set van 4 matten voor dezelfde prijs als waarvoor ik bij de Champions Edition matten alleen de bestuurdersmat zou hebben gehad.

    Eigenlijk wilde ik de Premium Velours matten maar gezien deze nu meer dan 3 keer zo duur uit zou komen heb ik maar voor de standaard mattenset gekozen. Wanneer ze er over 1,5 jaar wat minder mooi uit zien vervang ik ze wel weer.



    Toen ik toch bezig was heb ik ook meteen maar de ruitenwisser rubbers vervangen die ik al enige tijd had liggen. Dit was wel nodig ook want de wissers zaten er nog af fabriek op en na 3 Jaar hebben deze echt wel hun beste tijd gehad. Na een regenbuitje gisteren kan ik niet anders zeggen als dat de nieuwe rubbers hun werk prima doen. Ik ben benieuwd hoe lang de levensduur van deze rubbers is maar voor €2,60 per meter kan ik me daar niet druk om maken. Voor dat geld vervang ik ze gewoon minimaal 1 keer per jaar.

    De achterwisser was ook wel aan vervanging toe maar omdat ik nog niet wist wat ik hier precies mee wilde heb ik die tot dusver maar even buiten beschouwing gelaten. Echter nu ik toch bezig was heb ik hier ook maar eens goed naar gekeken. Ik wilde graag eens iets anders als de standaard achterwisser. De Focus 3 heeft weliswaar een gesloten achterwisser maar dit is nog steeds een conventioneel wisserblad. Dit terwijl veel auto's (waaronder ook enkele Ford modellen) tegenwoordig aan de achterzijde ook een flatblade hebben.

    In eerste instantie heb ik de mogelijkheden bekeken om een compleet nieuwe wisserarm met flatblade van een ander model Ford te plaatsen. Zo hebben de huidige Mondeo MK5 Wagon, S-max/Galaxy, Explorer en Kuga/Escape een wisserarm met flatblade. Echter is hiervan maar bar weinig informatie te vinden. Blijkbaar is er nog niemand geweest die dit type wisser op een Focus heeft geplaatst. Omdat de Focus 3 hatchback een behoorlijk gebogen achterruit heeft twijfel ik of een wisserarm van bovengenoemde modellen gaat passen. Daarnaast weet ik niet of de bevestiging op de ruitenwissermotor wel of niet gelijk is. Gezien een originele complete nieuwe wisserarm met flatblade ook niet heel goedkoop is heb ik de gok nog niet durven nemen om er een te bestellen.

    Voor nu heb ik in Duitsland een flatblade besteld die volgens verschillende reviews goed op de originele Focus 3 wisserarm zou passen. Ik ben benieuwd of dit echt het geval is. Zo niet zal ik toch op zoek gaan naar een oplossing met originele onderdelen.
     
  11. JW, nog even over de Eibach pro set. Er zijn twee versies van: een 01 versie met 985kg last op de vooras en een 02 versie met 1100kg last op de vooras.
    Voor de 1.6 ecoboost staan beide versies in de catalogus, maar welke heeft de voorkeur? En ga ik het merken als ik de 01 versie monteer? Wordt de voorkant minder stijf? Of is het verschil verwaarloosbaar?
     
  12. Voor de 1.6 ECOboost hatchback heb je inderdaad de keuze uit de E10-35-023-01-22 en de E10-35-023-01-22. Beide sets zijn geschikt voor de 1.6 ECOboost en het enige verschil is de maximale aslast van de voorveren. Feitelijk betekent dit dat bij de E10-35-023-02-22 elke voorste veer 57,5 KG meer gewicht mag hebben als bij de E10-35-023-01-22.

    Ik heb zelf de E10-35-023-01-22. Gezien de 1.6 ECOboost iets zwaarder is als de 1.0 ECOboost (al is het verschil niet eens zo heel groot) bestaat de kans dat deze set i.c.m. de 1.6 ECOboost nog net iets lager komt te liggen.


    Technisch gezien zijn beide sets geschikt. Je zal dus voor jezelf een keuze moeten maken.
     
  13. Dus begrijp ik het goed dat als ik de versie neem met de lagere max. as last dat de voorkant iets dieper kan komen te liggen dan de achterkant?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  14. Dat is mogelijk. Bij mij is de verlaging voor en achter vrijwel gelijk. Gezien het motorblok bij de 1.6 ECOboost iets zwaarder is als bij de 1.0 ECOboost bestaat de kans dat de veren hiermee net iets verder inzakken. Al verwacht ik persoonlijk dat het verschil minimaal zal zijn.
     
  15. Persoonlijk vind ik het niet zo mooi als de voorkant lager is als de achterzijde.
    Bedankt voor de informatie!
    :thumbs:
     
  16. mooie wagen!

    Hoe heb je dat ST menu vrij gegeven?
     
  17. Het ST menu kan worden geactiveerd door 2 parameters in de teller configuratie te wijzigen en in de centrale configuratie de instelling voor het stuurhuis te wijzigen naar het ST stuurhuis.

    HIER kan je hier meer info over vinden.
     
  18. Die champions edition matten zijn van die standaard goedkopen matten met een (lelijk) logo. Ik zou dus of voor een mooie velours set gaan met Focus logo. Of inderdaad een mooie andere set..
     
  19. #619 JW, 18 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2016
    Toen ik de auto kocht was deze voorzien van een SYNC 1.0 module welke was voorzien van een taalpakket met de Duitse taal en geen Nederlands. De dealer heeft dit destijds opgelost door een andere SYNC module te plaatsen. De geplaatste module had echter een onderdeelnummer dat nooit in de Focus 3 fase 1 is geleverd en volgens Ecat ook niet compatible zou zijn. Achteraf bleek dit een SYNC 1.1 module te zijn welke ook nog eens totaal verkeerd geconfigureerd bleek te zijn. Nadat de module correct was geconfigureerd werkte deze naar behoren.

    Omdat de module de laatste tijd nogal eens wat vage symptomen vertoonde (verbinding verliezen met USB of telefoon) en de module niet via USB wilde updaten naar de laatste software versie heb ik de module onlangs vervangen door een SYNC 1.0 module die ik nog had liggen. Hierdoor werkt alles weliswaar goed maar mis ik de functionaliteit van SYNC 1.1.

    Toen ik afgelopen week een nieuwe geschikte SYNC 1.1 module tegenkwam op Ebay voor nog geen €50,- inclusief verzenden heb ik dus niet getwijfeld en de module meteen gekocht. Deze module heeft onderdeelnummer D1BT-14D212-LA. Dit onderdeelnummer is officieel nooit in de Focus 3 fase 1 geleverd. Echter is dit type module een vervangend onderdeel voor de D1BT-14D212-ED welke als laatste in de Focus 3 fase 1 is geleverd.


    Verder is de auto volgende maand weer toe aan de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Ondanks dat ik sinds de laatste onderhoudsbeurt slechts 5000 KM heb gereden zal het onderhoud volledig volgens voorschrift worden uitgevoerd. Momenteel heb ik alle (originele) onderdelen bij een Duitse Ford dealer besteld om het voorgeschreven onderhoud uit te kunnen voeren.
     
  20. Nadat ik gisteren de SYNC 1.1 module heb ontvangen heb ik deze meteen maar even geplaatst. De module is afkomstig uit een nieuwe Fiesta welke meteen na aflevering is voorzien van een aftermarket audiosysteem.

    De module is dus weliswaar nieuw maar dus wel al reeds geconfigureerd. Gezien de configuratie van een Fiesta afwijkt van de configuratie van een Focus 3 is het wel noodzakelijk om de configuratie van de module te wijzigen.


    Nadat ik de module had geplaatst heb ik de radio aan gezet om te kijken of de module werkte. Dit bleek het geval te zijn. Vervolgens heb ik de auto uitgelezen en hieruit bleek dat er een aantal foutcodes waren opgeslagen in de APIM, ACM en FCDIM modules. Dit is vrij normaal gezien de module nog steeds geconfigureerd was voor een Fiesta.

    Vervolgens heb ik de module voorzien van de configuratie van de Focus 3. Hiervoor heb ik de AS-BUILT data gebruikt van een vergelijkbare Focus 3 welke af fabriek is voorzien van SYNC 1.1. Nadat ik de module hiermee geconfigureerd heb is er nog 1 foutcode aanwezig in de APIM module.

    U0257 - Lost Communication With Front Controls/Display Interface Module.

    Deze foutcode duidt dus op een communicatieprobleem tussen de APIM en FCDIM module. Gezien alles prima functioneert maak ik me hier niet druk om. Op andere forums had ik al eerder over dit probleem gelezen. Mogelijk is deze foutcode het gevolg van de combinatie van een nieuwer type APIM module met een ouder type FCDIM. Dit zou op te lossen zijn door een nieuwer type FCDIM te plaatsen. Mogelijk dat ik dit nog eens doe maar zolang alles goed functioneert heb ik hier geen haast mee.
     

Deel Deze Pagina