Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Volgens info op andere forums past het RS luchtfilterhuis ook op elke andere Focus 3. Bij de ST zou het 1 op 1 moeten passen en bij de overige motortypes moet naast het filterhuis ook de aanzuigbuis vanaf de grille naar het filterhuis worden vervangen.

    Voor zover ik gelezen heb zijn er behoorlijk wat mensen die alleen het deksel van het RS luchtfilterhuis gebruiken in combinatie met het luchtfilterhuis dat origineel in de auto zit.

    Een nieuw RS luchtfilterhuis kost bij de dealer rond de €100,- en bij sommige online aanbieders zelfs nog goedkoper.


    Zelf wil ik nog een keer een opening maken in het standaard deksel in dezelfde stijl als het RS deksel om te kijken wat hier het effect van is. Ik heb hier al een reserve deksel voor liggen.
     
  2. Ok ben benieuwd wat je bevindingen zijn. Mis zelf vooral in de 2e versnelling dat hij wanneer de toeren lager ligt hij minder oppakt. Het lijkt net of de motor iets meer lucht nodig heeft om door te pakken. Heb laatst in een 100pk ecoboost fiesta gereden deze pakte netjes op en intrappen van gas gaf gelijk ook een reactie. De auto zit momenteel nog in de garantie maar wil gewoon dat hij snel oppakt. Twijfel daarom of alleen een filter helpt of rigoreus ook de filterhuis vervangen. Of zou de turbo een afwijking hebben?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  3. #643 JW, 26 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Al vanaf het moment dat ik mijn Focus 3 heb miste ik eigenlijk de functie waarbij de ruitenwissers na zo'n 5 seconden nog een keer na-wissen na het gebruik van de ruitensproeiers. Dit deed mijn Focus 2 wel en eigenlijk vond ik deze functie wel erg handig.

    Nu had ik me er eigenlijk min of meer al een beetje bij neergelegd dat deze functie niet op de Focus 3 zit totdat ik afgelopen zomervakantie een Spaanse Focus 3 heb gehuurd en tot mijn verbazing zag dat deze auto deze functie wel had.

    Vervolgens heb ik aan de hand van het VIN nummer de configuratie van de betreffende auto gedownload en vergeleken met mijn eigen auto. Na wat experimenteren heb ik de juiste parameter kunnen achterhalen en de na-wis functie succesvol geactiveerd.


    [​IMG]

    Om de na-wis functie te activeren moet de Config (0XDE00) op het BCM tabblad worden uitgelezen en aangepast. In mijn geval is deze configuratie string als volgt:

    2100818C290A1E091414013C0
    10103010201013C1900000B0B0
    00000000000000000000000000
    00000000000000000000000

    Door de 3e parameter in deze string te wijzigen van een 0 naar een 2 en de gewijzigde configuratie vervolgens in de PCM te laden wordt de na-wis functie actief.
     
  4. Zie je dit dan ook in je IPC?

    Bij de Mondeo kan je dit de/activeren in je menu
     
  5. Bij de Focus 3 is dit niet in of uit te schakelen in het menu van de teller. Dit is alleen in of uit te schakelen door de configuratie van de BCM te wijzigen.
     
  6. Weer knap gedaan!
    Wat ik eigenlijk haat bij de Focus3 tov de focus2 is dat wanneer je de ruitensproeiers gebruikt deze 3 keer ofzo verder wissen waardoor je strepen krijgt. Bij de focus2 kon je dit uitschakelen door tijdens het sproeien de ruitenwissers 1 keer in hoogste snelheid te zetten en te stoppen. Bij de focus3 blijft hij gewoon wissen.
     
  7. Als je dit getal verhoogd of verlaagd dan veranderd de tijd die het duurt tot na-wissen, dus een 1 geeft een "wacht" tijd van 2,5 seconde ongeveer en een 3 is ongeveer 7,5 seconde, enz, enz...
     
  8. Ik meen me te herinneren bij de :focus2: dat zodra je sproeit, de hendel 1 keer naar beneden trok het dan ook stopte met wissen. Of was dat alleen het nawissen?
     
  9. Thx voor de tip!! Nog meer Spaanse handigheidjes? ;-)
     
  10. Dat had ik inderdaad ook ontdekt. Voor zover ik heb kunnen achterhalen staat dit getal bij auto's die deze functie af fabriek geactiveerd hebben op 2. Ik heb ook andere getallen geprobeerd maar vond uiteindelijk dat het getal 2 voor mij het meest optimale resultaat opleverde.
     
  11. Ja kan ook, is ondertussen al bijna 5 geleden :D
     
  12. #652 JW, 7 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Met de huidige buitentemperaturen begon ik de elektrische bijverwarming (PTC heater) die ik destijds in mijn Focus 2 heb gebouwd wel wat te missen. Vorige winter had ik al eens uitgezocht welke onderdelen er nodig zijn om het originele systeem in te bouwen. Helaas heb ik toen het benodigde verwarmingselement niet kunnen vinden voor een redelijk prijs dus heb ik het destijds maar op een laag pitje gezet.

    Nadat het afgelopen week niet al te warm was ben ik maar weer eens op zoek gegaan naar een geschikt verwarmingselement. Bij de Focus 3 zijn door de jaren heen 2 verschillende kachelhuizen toegepast welke elk een eigen type element hebben. Mijn auto heeft het nieuwste type kachelhuis dat tot op heden nog wordt toegepast in onder andere de Focus 3 (late fase 1 en fase 2) Kuga 2, C-max/Grand C-max en Transit Connect.

    Gezien het elektrische bijverwarming systeem in West Europa vrijwel niet is toegepast en er vanuit Oost Europa en Rusland veel vraag is naar verwarmingselementen is het aanbod klein en liggen de prijzen over het algemeen vrij hoog.

    Na lang zoeken heb ik vandaag dan toch op Ebay een geschikt verwarmingselement gevonden voor een nette prijs.

    [​IMG]


    Dit type verwarmingselement wordt origineel d.m.v. 2 korte adapter kabelboompjes op de bedrading in de auto (mits aanwezig) aangesloten. Ford heeft er bij de Focus 3 fase 1 voor gekozen om wel het kachelhuis en verwarmingselement te wijzigen maar de bedrading niet. Dit is opgelost door 2 adapter kabelboompjes toe te passen welke tussen het element en de bedrading in de auto (mits aanwezig) worden geplaatst.

    Ik heb specifiek gezocht naar een element dat wordt geleverd inclusief de adapter kabelboom voor de stroomvoorziening vanaf de accu. Deze bedrading is in mijn auto niet voorbereid en ga ik dus zelf maken aan de hand van de originele specificaties. Hiervoor gebruik ik de connector van de adapterkabel. Een nieuwe connector van dit type is bijna niet te vinden en dermate duur dat dit niet interessant is.

    Helaas ontbreekt bij het element dat ik heb gekocht de adapterkabelboom voor de dunne signaal draden. Deze kabelboom is helaas ook niet meer leverbaar voor de Focus 3 fase 1. Gezien de signaal bedrading vanaf de BCM in mijn auto wel is voorbereid heb ik deze kabelboom wel nodig. Deze kabelboom zal ik dus sowieso zelf moeten maken. Vooralsnog heb ik aan de hand van foto's de benodigde connectoren hiervan al kunnen achterhalen. Wanneer het verwarmingselement binnen is zal ik dit verifiëren en de benodigde connectoren bestellen.
     
  13. #653 pd3jcw, 7 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2017
    ik kan wel even kijken voor je, ik heb het element een maand of twee geleden gemonteerd bij mij maar ik moet de voeding nog aanleggen... en daar is het nog niet van gekomen bij mij. die signaal kabelboom had ik er wel bij zitten;

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Wat ben je kwijt voor een element?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     

  15. Het kabelboompje voor de Focus 3 fase 1 heeft onderdeelnummer DV6T-14B324-RA en Finis nummer 1797895. Dit nummer is niet meer leverbaar.

    Als ik het goed zie heeft jouw kabelboompje onderdeelnummer FV4T-14B324-AB. Dit is Finis nummer 1872275. Deze kabelboom is van een Kuga. Helaas is ook dit onderdeelnummer volgens de Ford dealer niet meer leverbaar.

    Voor zover ik kan achterhalen is op dit moment alleen het kabelboompje van de Focus 3 fase 2 met onderdeelnummer F1ET-14B324-AC en Finis nummer 1874486 nog leverbaar. Deze kost echter ruim €30,-

    Wanneer ik de benodigde connectoren bestel en zelf het kabelboompje maak ben ik aan connectoren en bedrading nog geen €10,- kwijt.


    Komende week nog maar eens verder zoeken of ik nog ergens een kabelboompje kan vinden.




    Voor het verwarmingselement heb ik nu omgerekend €45,- betaald.
     
  16. Hebben jullie een foto waar deze heater moet zitten, volgens Etis zit deze al in mijn auto gemonteerd. Ben benieuwd of dat echt zo is
     
  17. #657 JW, 8 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Het verwarmingselement zit aan de passagierskant in het kachelhuis gemonteerd.

    [​IMG]

    Om hier bij te kunnen komen moet het kunststof zijpaneel tussen de middenconsole en het dashboard worden verwijderd.
     
  18. Kun je dit sttaks ook vantevoren aanzetten zodat je in een warme auto stapt of is diy met name om de auto eerder warm te krijgen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  19. Mijn 1.6 Ecoboost is behoorlijk snel op temperatuur. Dus kachel ook. Waar heb je deze kachel idd voor nodig? :)
     
  20. Nee, het elektrische bijverwarming systeem is alleen actief wanneer de motor draait. Je kan deze dus niet gebruiken om het interieur als standkachel te verwarmen.


    Wanneer de buitentemperatuur beneden de 10 Graden en de motortemperatuur beneden de 70 Graden ligt wordt het verwarmingselement bij voertuigen met Climate Control automatisch geactiveerd. Bij voertuigen met handmatige airco (mits het bedieningspaneel dit ondersteund) moet de temperatuur regelknop op maximaal worden gezet om het systeem te activeren.

    Het doel van het systeem is om het interieur al te verwarmen wanneer de motor nog niet op temperatuur is. Met elektrische bijverwarming heb je al binnen 1 minuut warme lucht uit te roosters en warmt het interieur snel op.

    Een ander voordeel is dat de motor veel minder warmte kwijt raakt om het interieur op te warmen en dus ook sneller op bedrijfstemperatuur is. Daarnaast zorgt de extra belasting van de motor via de dynamo om het systeem van spanning te voorzien er ook nog eens voor dat de motor sneller op temperatuur komt.
     

Deel Deze Pagina