Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Het schuine gedeelte bestaat al heel lang. Ik kan mij nog herinneren dat de koplampen van de Fiat Tipo dit al hadden in 1992 ofzo.
    5000K is een mooie kleur voor xenon.
     
  2. #682 JW, 2 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Na 6 jaar op de 17 Inch 8-spaaks Y-design velgen te hebben gereden werd het weer eens tijd voor wat anders.

    De laatste weken heb ik gezocht naar een mooie set velgen. Uitgangspunt hierbij was dat het nieuwe of onbeschadigde, gebruikte velgen moesten zijn. Nadat ik vrijwel geen originele velgen naar mijn smaak heb kunnen vinden en ik graag een velg wilde hebben die je weinig onder een Focus 3 ziet ben ik uiteindelijk ook gaan kijken naar aftermarket velgen.

    Persoonlijk ben ik geen liefhebber van zwarte of gedeeltelijk gepolijste velgen. Anthracite/Gun Metal vind ik persoonlijk wel mooi maar niet bij een Focus 3 in de kleur Midnight Sky passen. ik was er dus al snel over uit dat het zilverkleurige velgen moesten worden.


    Na verschillende velgen te hebben bekeken en vergeleken heb ik uiteindelijk voor de volgende velg gekozen:


    Anzio Turn
    Steek 5 x 108
    8J x 18
    ET 48
    Kleur Polar Silver

    Velgen in deze kleur zijn voorzien van een speciale UV bestendige coating waardoor de fabrikant 5 Jaar garantie geeft.

    Anzio is onderdeel van het Duitse UniWheels. Uniwheels omvat de merken ATS, RIAL, ALUtec en Anzio. Daarnaast maakt UniWheels ook veel OEM velgen.


    Als alles meezit hoop ik de velgen morgen in huis te hebben. Als ik ze in huis heb eerst maar eens kijken of er een originele Ford naafdop in past (ik heb nog 2 verschillende maten liggen).

    Ik ben er nog niet helemaal over uit welke banden ik op de velgen wil monteren. Op dit moment neig ik naar de Continental SportContact 5 maar dat kan zomaar nog veranderen.
     
  3. Nice!

    Ik wil je oude velgen wel hebben ;-p
     
  4. mooie velgen Wilco :thumbup:
    ik weet niet hoe het met de sportcontact 5 van conti is maar de premiumcontact 5 slijt wel erg snel <10K
     
  5. Mooie velgen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
     
  6. Vriend van me heeft ze compleet glad gereden binnen 17dk en is geen gekke rijder. Wel direct koppel ( A3 etron ) en dus vlot optrekken. Maar goed dan nog wel erg snel.

    Verder vond ik de Conti's erg veel rol geluid hebben. Er komen nu Goodyear eagle f1 onder als ik me niet vergis.
     

  7. Haha, ik wilde al zeggen, die wil ik ook wel! :badgrin:

    Mooie wielen Wilco!!
     
  8. Mooie velgen!
     
  9. Mooie velgen[emoji7]

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  10. #690 JW, 3 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vanmiddag heb ik de nieuwe velgen ontvangen. Gezien ik vooraf al wist dat de velgen vandaag bezorgd zouden worden en er niemand thuis zou zijn heb ik de velgen maar op mijn werk laten bezorgen. Zendingen van dit formaat wil ik niet bij de buren laten bezorgen.

    Nadat ik vanmiddag thuis was heb ik de velgen meteen maar uitgepakt om deze te controleren op eventuele schade en om te kijken of alles compleet is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Helaas bleken 2 van de 4 naafdoppen te ontbreken. De 2 naafdoppen die er wel bij zaten lagen los in de doos. Gezien elke doos een uitsnede heeft (waardoor de kleur van de velg zichtbaar is) vermoed ik dat de ontbrekende naafdoppen simpelweg uit de doos zijn gevallen tijdens transport. Daarnaast zijn de velgen geleverd met M14 x x 1.5 wielbouten. Dit terwijl de velgen zijn besteld op merk/model auto en de Focus 3 toch echt wielmoeren heeft in de maat M12 x 1.5. Ik heb meteen maar even een mailtje gestuurd naar het bedrijf waar ik de velgen heb besteld. Ik ben benieuwd hoe (snel) ze dit oplossen.

    Vervolgens heb ik elke velg afzonderlijk gecontroleerd op eventuele schade of onvolkomenheden. In mijn ogen zijn de velgen zeer goed afgewerkt. De afwerking van deze velgen doet zeker niet onder voor originele Ford velgen. De speciale coating geeft de velgen een mooie diepe glans.


    De komende tijd maar eens bekijken welke banden ik op de velgen wil monteren. Ik had al gelezen dat levensduur bij de Continental SportContact 5 band wel een issue is. Echter rij ik gemiddeld nog geen 5000 KM per jaar waarbij ik naar schatting ongeveer 3000 KM op zomerbanden rij. Wanneer banden maar 18000 KM mee zouden gaan zou ik er dus alsnog 6 jaar mee rijden voor ze versleten zijn.

    Wat betreft specificaties, testresultaten en reviews spreekt de Vredestein Ultrac Satin me ook erg aan. Echter heeft deze band voor zover ik heb kunnen vinden geen velgrandbescherming. Persoonlijk vind ik dit wel een must.



    Vooralsnog zullen de 17 Inch 8-spaaks Y-design velgen nog niet verkocht worden. ik wil sowieso eerst de 18 Inch velgen er onder hebben liggen voordat ik besluit de 17 Inch velgen te verkopen of hier andere plannen mee heb.
     
  11. Mooie nette velgen!
     
  12. Mooie velgen en wat met originele Ford naafkappen?
     
  13. De originele Ford naafdoppen die ik heb passen sowieso niet op de Anzio velgen. De Ford naafdoppen die ik heb hebben een diameter van 56 mm en 60 mm. De Anzio naafdoppen hebben een diameter van 64 mm.

    Binnenkort maar eens zoeken of ik een set naafdoppen met Ford logo in de juiste maat/pasvorm kan vinden. Als ik deze niet kan vinden denk ik dat ik de Anzio naafdoppen voorzie van 3D gel logo's.
     
  14. Ziet er mooi uit :cool: Ben zelf ook sterk aan het nadenken over Xenon, alleen slechte ervaring gehad met ''china xenon'', mag ik vragen welke lampen jij gebruikt? (lees; waar heb je ze vandaan? :) )
     
  15. Ik heb door de jaren heen diverse sets gehad variërend van een dure pilot set tot een goedkope set van Ebay.

    Momenteel heb ik set 5000K H7 Xenon lampen met metalen lampvoet in gebruik welke ik pas op Ebay heb gekocht. De ballasten die ik momenteel gebruik zijn ook afkomstig van Ebay. Ik koop eigenlijk altijd de lampen en ballasten los en niet als complete set.

    Ik heb persoonlijk goede ervaringen met losse lampen en ballasten van Ebay. Ik heb niet het idee dat deze onderdoen voor de veel duurdere sets die hier in Nederland worden verkocht. Het enige verschil is naar mijn mening de support (of het gebrek hieraan).


    Persoonlijk zorg ik er altijd voor dat ik een extra set lampen en ballasten op voorraad heb liggen. Wanneer er dan eens onverhoopt iets kapot gaat kan ik deze meteen vervangen en weer nieuw bestellen. Tot dusver ben ik hiermee nog altijd stukken goedkoper uit als dat ik een set in Nederland zou hebben besteld.
     
  16. #696 JW, 4 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Nadat bleek dat de originele Ford naafdoppen die ik nog heb liggen niet in de Anzio velgen passen ben ik maar eens op zoek gegaan naar een alternatief. Ik heb de Anzio naafdoppen eens goed opgemeten en deze blijken een buitendiameter van 63,5 mm te hebben. Ter plaatse van de bevestigingsnokken is de diameter 61 mm.


    Oorspronkelijk was ik nadat de originele naafdoppen niet bleken te passen van plan om de Anzio naafdoppen te voorzien van een 3D sticker met Ford logo. Echter zijn deze niet bepaald goedkoop en wordt de maat die ik dan nodig zou hebben bijna niet aangeboden.

    Vervolgens ben ik eens verder gaan zoeken en heb ontdekt dat Ford in het verleden enkele velgen heeft toegepast met een naafdop met een buitendiameter van 63 mm. Deze naafdoppen zijn echter niet meer leverbaar. Aan de hand van het onderdeelnummer kwam ik een bericht tegen op een Russisch forum waarin stond dat er wel Aziatische bedrijven zijn die deze naafdoppen nog (na)maken.

    Na wat online gezocht te hebben heb ik de betreffende naafdoppen bij een aanbieder in Hongkong gevonden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De buitendiameter van 63 mm is nagenoeg gelijk aan die van de Anzio naafdoppen en zou dus perfect in de Anzio velgen moeten passen. Ter plaatse van de bevestigingsnokken hebben deze naafdoppen een diameter van 55 mm. Dit is dus te klein voor de velg waardoor de naafdoppen niet vast kunnen klikken. Dit wil ik oplossen door adapters te maken welke ik in de velg plaats en waar de naafdoppen vervolgens in vast klikken.
     
  17. Mooie velgen. Leuk dat je passende naafdoppen kon vinden. Waar zouden we zijn zonder google?
     
  18. #698 JW, 20 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    De afgelopen 2 weken had ik nog het dilemma welke banden ik op de nieuwe velgen wil monteren. Na het lezen van diverse bandentesten en reviews vielen de banden die ik in eerste instantie in gedachten had al snel af. Uiteindelijk bleven er nog enkele kandidaten over. Hiervan sprak de Dunlop Sport Maxx RT 2 band mij het meeste aan.

    [​IMG]

    [​IMG]


    In eerste instantie heb ik de prijzen van deze band bij de verschillende webshops vergeleken. Vervolgens ben ik naar de lokale bandenhandelaar (waar ik goede ervaringen mee heb) gegaan en heb hem gevraagd wat deze banden bij hem kosten. Het prijsverschil was echter dermate groot dat dit totaal niet interessant was.

    In overleg met de bandenhandelaar heb ik uiteindelijk besloten om de banden zelf online te bestellen en vervolgens door hem te laten monteren. Ik betaal dan weliswaar iets meer per band voor het monteren en balanceren als dat hij de banden zelf had mogen leveren maar ben dan nog altijd €70,- goedkoper uit door de banden zelf online te bestellen.


    Inmiddels heb ik ook de juiste wielmoeren die bij de velgen horen. Het is nu alleen nog wachten op de Ford naafdoppen die ik heb besteld. Wanneer deze binnen zijn is het nog een kwestie van adapters maken zodat ze goed in de velgen kunnen worden vastgeklikt. Het materiaal om de adapters van te maken heb ik ook al liggen.

    Met de huidige buitentemperaturen begint het wel een beetje te kriebelen om de velgen te gaan monteren.
     
  19. Prima band! Rijd er al jaren op. (ook de voorloper van de RT)
     
  20. Vandaag zijn de banden verzonden en volgens de tracking informatie verwacht ik de banden morgen of donderdag te ontvangen.


    Overigens heb ik bewust gekozen voor bandenmaat 225-40-18 in plaats van de standaard bandenmaat 235-40-18. Dit vanwege een aantal redenen.

    Ik rij al sinds ik de Focus 3 heb op 17 Inch velgen met banden in de maat 205-50-17. Dit omdat ik deze velgen en banden al had van mijn Focus 2. Door een bandenmaat te configureren die (vrijwel) dezelfde diameter/afrolomtrek heeft is dit geen enkel probleem en is er geen tellerafwijking (buiten de standaard afwijking). De combinatie van 17 Inch velgen in combinatie met banden in de maat 205-50-17 is me tot dusver prima bevallen. Zeker nadat de auto verlaagd is d.m.v. de Eibach Pro-Kit vind ik dit er optisch erg mooi uitzien. Zowel de rijhoogte als de positie van de wielen in de wielkasten zijn helemaal naar mijn smaak. Bandenmaat 225-40-18 wijkt wat diameter/afrolomtrek t.o.v. 205-50-17 nauwelijks af (slechts 0,06%).

    Daarnaast hebben mijn velgen een lagere ET waarde als de originele Ford velgen. Hierdoor komen de velgen verder naar buiten te staan. Door een 225 mm brede band komt het wiel slechts 2 mm verder naar buiten als een originele 18 inch Focus 3 velg i.c.m. een bandbreedte van 235 mm.

    Tenslotte is een bijkomend voordeel dat banden in de maat 225-40-18 iets gangbaarder en dus ook goedkoper zijn als banden in de maat 235-40-18. Nu was het prijsverschil voor mij niet de reden voor mijn keuze maar wel een prettige bijkomstigheid.
     

Deel Deze Pagina