Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Niet verkeerd voor een huurauto in het buitenland!
     
  2. Haha +1
     
  3. Op vakantie relax ik vooral. De motorkap is dan ook niet open geweest.

    Wel heb ik het VIN nummer even ingevoerd op de Etis website maar dat was vooral omdat ik wilde weten hoe oud de auto precies was en of het de 150 PK of 182 PK versie betrof.


    Nee, mijn auto is af fabriek al voorzien van de meeste opties die deze auto had.

    Ik mis alleen nog BLIS, automatisch groot licht, verkeersbordherkenning en rijbaan assistent. De meeste onderdelen hiervoor heb ik echter al een tijdje liggen. Echter rij ik momenteel dermate weinig (Ik verwacht nog geen 5000 KM dit jaar) en heb momenteel andere prioriteiten. Derhalve is dit even op de lange baan geschoven.


    Bij de villa met privé zwembad die ik dit jaar heb gehuurd hoorde natuurlijk wel een passende auto. In eerste instantie had ik mijn oog laten vallen op een Kuga 2 maar omdat deze niet beschikbaar was heb ik uiteindelijk voor de Focus gekozen.

    Overigens was het huren van deze Focus absoluut niet duur. Vanwege het begin van het hoogseizoen was het nog relatief stil in de plaats waar we zaten. Dit terwijl er een relatief groot aantal autoverhuurbedrijven zitten. Dit heeft als gevolg dat de prijzen vanwege de stevige concurrentie behoorlijk dalen om toch auto's te verhuren. Uiteindelijk betaalde ik voor de Focus dezelfde prijs per dag als dat ik enkele jaren geleden voor een Fiat Panda betaalde.
     
  4. Nog paar mooie zaken die je op de wagen wenst.

    Later misschien nog BLIS erop en ACC, maar waarschijnlijk teveel werk
     
  5. #585 JW, 6 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Afgelopen week hoorde ik tijdens stevig remmen onder aan de afrit bij het verlaten van de snelweg een behoorlijke klap. Na een snelle controle heb ik niets geks kunnen ontdekken en ben dus verder naar huis gereden (zo'n 5 KM).

    Wel hoorde ik af en toe wat gekraak dus 's avonds heb ik de auto maar even opgekrikt. Hierna had ik de oorzaak al snel gevonden. De voorste veer aan de bestuurderskant is gebroken. Aan de onderzijde is er ongeveer een kwart winding afgebroken. Niet bepaald iets dat je verwacht bij een auto van net 3 jaar oud en 23.000 KM op de teller. Duidelijk een gevalletje domme pech dus.

    Een originele veer voor de Focus 3 aan de voorzijde kost ongeveer €40,-. Gezien ik de veer zelf kan vervangen zijn de kosten in mijn geval dus wel te overzien.


    Echter loop ik al een tijdje met het idee om de auto te verlagen. Onder mijn vorige Focus 2 had ik een Eibach Pro-Kit verlagingsset en hier was ik (zowel wat optiek als rijeigenschappen betreft) erg tevreden over. Mijn Focus 3 is voorzien van de standaard wielophanging en eerlijk gezegd vind ik de auto net iets te hoog op de wielen staan.

    Uiteindelijk heb ik besloten om de gebroken veer niet te vervangen door een originele veer maar meteen een Eibach Pro-Kit te plaatsen. Tevens vervang ik ook meteen de toplagers als ik de boel toch los heb liggen. Ik heb nog een nieuwe set SKF toplagers liggen van mijn Focus 2 en deze zijn identiek aan de toplagers van de Focus 3. Wel haal ik de toplagers voor montage even uit elkaar en vul ze met dik waterbestendig lagervet. Hiermee verleng je de levensduur van de toplagers aanzienlijk.


    [​IMG]

    Na wat online zoeken bleek dat de prijzen voor de Eiback Pro-Kit voor de Focus 3 enorm uiteenlopen. Dit was destijds bij mijn Focus 2 ook al het geval. In Duitsland liggen de prijzen aanzienlijk lager. Uiteindelijk heb ik de Pro-Kit via Ebay bij een Duits bedrijf besteld voor een zeer interessante prijs. Maandag of Dinsdag hoop ik de set binnen te hebben. Dan is het alleen nog een kwestie van tijd zien te vinden om de set even te monteren.




    Tevens kwam ik vorige week tot de ontdekking dat de deurrubbers aan de onderzijde van de portieren loslieten. Dit is een bekend probleem bij de Focus 3 waar ook een TSB voor is. Vandaag heb ik er even goed naar gekeken en hierbij bleek het probleem erger te zijn dan ik had verwacht. De rubbers zaten dermate los dat deze aan vrijwel de gehele onderkant van alle portieren los kwamen.

    Om dit op te lossen heb ik de rubbers volgens de TSB gemodificeerd door de nylon draad die in het rubber zit gevulkaniseerd door te snijden op de gespecificeerde plaatsen. Vervolgens heb ik de rubbers weer op de portieren gelijmd. Ford schrijft hiervoor een 2 componenten lijm voor welke een droogtijd heeft van minimaal 5 uur. Gezien ik dit persoonlijk erg lang vind ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Uiteindelijk heb ik hiervoor loctite 406 secondenlijm gebruikt. Dit is een lijm die speciaal geschikt is voor rubber en kunststoffen en de lak niet aantast. Het grote voordeel van deze lijm is dat de rubbers na het verlijmen vrijwel meteen weer vast zitten. De tijd zal uitwijzen of en hoelang deze lijm het uithoud.
     
  6. Heb je iets geraakt of gewoon slechte veer. ?

    Ga je nog iets ondernemen richting Ford ? Dit mag toch écht niet bij zo'n jonge auto.
     
  7. Zolang ik de auto heb heb ik nog nooit iets geraakt. Persoonlijk vermoed ik dat er een materiaalfout in de veer zit waardoor deze vroegtijdig is gebroken.

    Iets ondernemen richting Ford heeft weinig zin. Ik kies er bewust zelf voor om mijn auto zelf te onderhouden en neem hiermee dus ook bewust een risico. Wanneer er dan onverhoopt iets kapot gaat neem ik de kosten hiervan ook voor eigen rekening.




    Kwalitatief gezien valt de Focus 3 fase 1 mij wel wat tegen. Zeker wanneer ik het vergelijk met mijn vorige Focus 2. Met de Focus 2 heb ik in ruim 6 jaar tijd aanzienlijk minder problemen gehad als in 1,5 jaar met de Focus 3. Het zijn weliswaar voornamelijk kleine dingen maar ik ben nu op een punt aangekomen dat het wel aardig begint te irriteren.
     
  8. Maar goed dat je bijna alles zelf kan oplossen!

    Maar inderdaad begint toch na verloop van tijd allemaal te irriteren, dat na een reparatie er dan weer iets nieuws is die stuk gaat...

    Welk bedrijf heb je precies gevonden ivm je Eibach veren?

    Enkel zit je dan niet me de juiste papieren voor de keuring of dit is iets dat in Nederland gewoon gedaan mag worden...
     
  9. Gelukkig heeft Nederland ook voordelen. We mogen gewoon verlagen. Geen papieren, geen keuring etc
     
  10. In België heb je hiervoor speciaal verlagingskeuring.

    Controle van de papieren met de nummers op de veren en controleren of je nog over blokje kan en controle van de wielgeometrie.
     
  11. #591 JW, 13 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Nadat ik deze week de Eibach veren heb ontvangen wilde ik deze zo snel mogelijk plaatsen. Ondanks dat de gebroken veer nog prima op zijn plaats bleef zitten wilde ik hier niet verder mee rijden dan strikt noodzakelijk was.

    Gisteravond heb ik dus maar een paar uurtjes de tijd genomen om de Eibach veren te plaatsen.


    In eerste instantie was ik van plan om ook meteen de veerpootlagers te vervangen. Echter kwam ik er deze week achter dat de SKF toplagers die ik nog had liggen niet gingen passen. Ik heb deze destijds voor mijn Focus 2 gekocht maar blijkbaar is er toen een verkeerde set geleverd.

    Gezien de auto pas 23.000 KM op de teller heeft heb ik dus afgelopen week maar besloten om de huidige veerpootlagers te reinigen en te voorzien van een ruime hoeveelheid nieuw vet.

    Echter nadat ik de veerpootlagers open heb gemaakt om deze te reinigen en te voorzien van nieuw vet bleek dat er standaard 4,8 mm (3/16 Inch) lagerkogels in de toplagers zitten. Gezien ik daarvan toch nog een geruime hoeveelheid had liggen heb ik er maar voor gekozen om ook meteen alle kogels maar te vervangen nu de boel toch open ligt.

    Voor het comprimeren van de standaard veren gebruik ik een set veerspanners die ik enkele jaren geleden zelf heb gemaakt. Gezien de stevigheid van de materialen die ik hiervoor heb gebruikt en de kwaliteit van de lassen heb ik hier meer vertrouwen in dan in de goedkope veerspanners die bij diverse webshops en EBay worden aangeboden. De veerspanners heb je overigens alleen nodig om de originele veren aan de voorzijde te comprimeren om deze te kunnen verwijderen. De Eibach veren zijn een stuk korter dan de originele veren en kunnen zonder veerspanners worden gemonteerd.

    Vervolgens heb ik nadat alles weer gemonteerd was de auto aan de voorzijde laten zakken om aan de achterzijde te beginnen. Het vervangen van de veren aan de achterzijde is een stuk eenvoudiger als de veren aan de voorzijde. Wanneer je aan de achterzijde de draagarm iets omhoog drukt met bijvoorbeeld een krik kan je eenvoudig de draagarmbout losdraaien. Vervolgens kan je de draagarm met de krik gecontroleerd laten zakken zodat de veer vrij komt. Vervolgens is het een kwestie van de veer wisselen en alles in omgekeerde volgorde weer monteren.


    Mede omdat ik alle onderdelen meteen goed heb gereinigd ben ik aan de voorzijde per kant 1 uur bezig geweest. Het vervangen van beide voorste veren heeft me dus 2 uur gekost. Met het vervangen van beide achterste veren en het reinigen van alle onderdelen ben ik minder als 1 uur bezig geweest. In totaal ben ik met het vervangen van alle veren dus minder dan 3 uur bezig geweest.


    Eibach geeft voor de Pro-Kit voor de Focus 3 een verlaging op van 25 mm. Mijn ervaring is dat de verlaging meer is als 25 mm. Zoals ik nu gemeten heb is de verlaging eerder 35 mm.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zoals verwacht is de auto met de Eibach veren wat stugger en ligt beter op de weg. Dit terwijl het verlies aan comfort gering is. Optisch is het een enorme verbetering.
     
  12. Staat heel netjes!:dance:
     
  13. Ziet er goed uit weer!
     
  14. en ook deze klus heb je weer prima voor elkaar :thumbs:
    toch wel fijn om zoveel kennis en materialen te hebben om dit soort dingen zelf uit te kunnen voeren.
     
  15. Heel mooi!

    Zou ik ook nog wensen onder de wagen...
     
  16. Erg mooi. Moet de auto nog uitgelijnd worden ?
     
  17. Normaal gezien effen rijden ermee tot auto volledig gezakt is en dan laten uitlijnen
     
  18. Zo dan, netjes hoor! :thumbs:

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  19. Staat een stuk beter!
     
  20. #600 JW, 14 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    [​IMG]


    Na 2 dagen kan ik niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben met de Eibach Pro-Kit. De wegligging is merkbaar verbeterd en optisch ziet het er nu stukken beter uit.


    Vandaag heb ik de hoogte van de auto nog eens nagemeten op een vlakke waterpas vloer en hieruit bleek dat de auto nu met de Eibach Pro-Kit veren 35 mm lager ligt als met het originele standaard onderstel.

    Verder heb ik ook de uitlijning even gecontroleerd en deze blijkt ook nog binnen de toleranties te zijn.



    Vlak voor mijn vakantie had ik een helder moment en heb ik de mattenset uit de auto in de wasmachine gedaan. Dit heb ik destijds met de Focus 2 mattenset ook een paar keer gedaan en dat werkte prima. Echter had ik dit met de Premium Velours Focus 3 mattenset beter niet kunnen doen. De matten waren na afloop weliswaar brandschoon maar helaas is de rubber antislip laag op de onderzijde van de matten totaal verdwenen (en mijn vrouw zich maar afvragen waarom er allemaal zwarte stukjes rubber uit de wasmachine blijven komen).

    Er zal nu dus een nieuwe mattenset moeten komen. Ik twijfel echter nog of dit een originele set wordt of dat ik ergens anders een op maat gemaakte set bestel. Toen ik de auto kocht was deze voorzien van de originele Premium Velours matten met Focus logo. Dit terwijl er in de Champions Edition eigenlijk matten horen met Champions Edition logo's. Deze zijn ook gewoon nog bij de dealer te bestellen.

    Momenteel twijfel ik dus nog over een originele Champions Edition mattenset of een op maat gemaakte set met eigen tekst/logo's.
     

Deel Deze Pagina