Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Ik heb er nog geen foto's van gemaakt maar het is duidelijk te zien. Aan de bovenzijde van het reservoir zijn witte/doffe plekken in het kunststof zichtbaar en als je dan goed gaat kijken zie je ook wat haarscheuren.

    Wanneer ik het reservoir vervang zal ik hier wel wat foto's van maken.



    Op zich vallen de koelvloeistof problemen naar mijn mening nog wel mee. Feitelijk heeft Ford bij de Focus 3 alleen problemen gehad met de koelvloeistof retourleiding van sommige productie batches van de 1.0 ECOboost en de 1.6 ECOboost.

    Andere problemen zoals koelvloeistoflekkage bij het thermostaathuis bij de 1.6 ECOboost of een gescheurd koelvloeistof reservoir bij de ECOboost motoren komen incidenteel voor.


    Feit blijft wel dat mijn Focus 3 tot nu toe al behoorlijk wat problemen heeft gehad welke je bij een auto van net 2,5 jaar oud en 20.000 KM niet zou moeten verwachten.
     
  2. Gisteravond heb ik even de zomervelgen van zolder gehaald met de gedachte om deze vanmorgen te monteren. Helaas zat het me niet mee en viel er een onderdeel van de velgenboom op 1 van de velgen.

    Het resultaat is een beschadiging op de velg van zo'n 3 x 4 mm tot op het blanke metaal. Gezien de velgen na 5 jaar nog vrijwel in nieuwstaat verkeren had ik hier even goed de balen van.

    Inmiddels heb ik de beschadiging vrijwel geheel opgevuld met metallic zilverkleurige modelbouwverf die ik nog had staan. Vanmiddag nog een (of meer) lagen blanke lak en wanneer de verf dan volledig is uitgehard kan ik het geheel voorzichtig wetsanden en polijsten.



    Daarnaast heb ik inmiddels ook alle benodigde onderdelen besteld om het koelvloeistof reservoir te vervangen en de elektrische koelwaterpomp in te bouwen.
     
  3. Dat is mooi balen zeg! Verder geen extra uitbalanceren nodig? Waar heb je het koelvloeistof reservoir besteld?
     
  4. De beschadiging is dermate klein dat dit geen onbalans oplevert. Balanceren is dus niet nodig.

    Ik heb alle onderdelen bij een Duitse webshop besteld. De prijzen in Duitsland liggen in de meeste gevallen aanzienlijk lager als in Nederland. Als je meer of duurdere onderdelen nodig hebt is dit dus al snel interessant. Na wat research vooraf blijkt deze webshop van een groothandel te zijn. De reviews die ik van dit bedrijf heb kunnen vinden zijn voornamelijk positief waardoor ik heb besloten om hier eens een bestelling te plaatsen. Gezien ik met CreditCard betaal heb ik hierbij de kopersbescherming van mijn CreditCard maatschappij.

    Ik heb de onderdelen besteld aan de hand van de originele onderdeelnummers. Deze webshop heeft geen systeem waarbij je op voertuigtype of kenteken kan zoeken. Als je onderdelen wil bestellen moet je dus vooraf weten welke onderdeelnummers je precies nodig hebt. Daarnaast bedraagt de levertijd zo'n 8 werkdagen (dit wordt ook vooraf gecommuniceerd).


    Ik vermeld bewust de naam van de betreffende webshop hier niet. Ik wil eerst mijn eigen ervaringen afwachten. Wanneer deze goed zijn zal ik de naam van de webshop hier posten.
     
  5. #545 JW, 31 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vandaag heb ik alle onderdelen ontvangen die ik bij een Duitse Webshop had besteld. Uiteindelijk heeft het ruim 2,5 week geduurd voordat ik de onderdelen in huis heb. Dat het weleens wat langer kon duren wist ik vooraf al en daar had ik dus al rekening mee gehouden. Echter vanwege het enorme prijsverschil t.o.v. de Nederlandse Ford dealers is dit het wachten meer dan waard.


    Voor het preventief vervangen van het koelvloeistof reservoir en het preventief plaatsen van de extra elektrische koelwaterpomp heb ik de volgende onderdelen besteld:

    [​IMG]

    Koelvloeistof reservoir.


    [​IMG]

    Dop van het koelvloeistof reservoir.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Elektrische koelwaterpomp.


    [​IMG]

    Koelwaterslang.


    [​IMG]

    Koelwaterslang.


    [​IMG]

    Kabelboom t.b.v. de elektrische koelwaterpomp.


    [​IMG]

    Bevestigingsbout t.b.v. de elektrische koelwaterpomp.



    De onderdelen die ik heb ontvangen zijn allemaal de nieuwste Finis nummers (welke ik ook had besteld) en zitten allemaal in de originele verpakking. Daarnaast is de verpakking voorzien van labels met zeer recente verpakking data. Deze variëren van November 2015 tot Maart 2016.


    Ik heb de onderdelen besteld via www.Genuine-Parts.DE. Gezien ik vooraf niet echt negatieve reacties van dit bedrijf heb kunnen vinden heb ik de gok genomen en de onderdelen bij deze webshop besteld. Tot dusver zijn mijn ervaringen met dit bedrijf zeer positief. De volgende keer als ik weer onderdelen nodig heb is de kans heel groot dat ik ze weer bij dit bedrijf bestel.

    Voor bovenstaande onderdelen was ik inclusief orderkosten en verzendkosten nog geen €150,- kwijt. Vooraf heb ik ook de prijs bij 2 verschillende Nederlandse dealers opgevraagd en beiden gaven een totaalprijs op van ruim €225,-. Door de onderdelen online in Duitsland te bestellen ben ik dus ruim 33% goedkoper uit als bij de Nederlandse dealer.

    Saillant detail is dat in Nederland alleen de elektrische koelwaterpomp al meer als €150,- kost terwijl ik nu nog minder kwijt ben voor alle benodigde onderdelen.


    Daarnaast heb ik ook al de nodige flessen koelvloeistof staan om het koelsysteem opnieuw te vullen nadat alle onderdelen zijn vervangen.

    [​IMG]

    Deze koelvloeistof voldoet aan de door Ford voor de Focus 3 voorgeschreven specificaties. Binnenkort maar eens tijd zien te vinden om alle onderdelen te kunnen monteren en de PCM opnieuw te programmeren zodat de elektrische koelwaterpomp ook wordt aangestuurd.



    Verder heb ik naast bovenstaande onderdelen ook meteen maar een set tweeters voor in de achterportieren besteld.

    [​IMG]

    Net als de overige onderdelen waren ook de tweeters wat voordeliger en gezien ik toch orderkosten en verzendkosten moest betalen heb ik de tweeters ook meteen maar besteld. Binnenkort dus ook maar eens de gaten in de deurpanelen boren, de bedrading aanbrengen en de tweeters plaatsen.
     
  6. Jij heb voorlopig weer wat te doen.
     
  7. Petje af voor wat je allemaal aanpast :dance:
     
  8. Mooi hoor!

    Een how-to met foto's komt er dus ook terug aan ;)
     
  9. Waar zit de extra waterpomp normaal gemonteerd? Of hoe weet je of deze op de wagen zit of niet?
     
  10. Niet elk motortype is voorzien van een (al dan niet optionele) elektrische koelwaterpomp.

    Bij de vroege uitvoeringen van de 1.6 ECOboost was de elektrische koelwaterpomp nog niet altijd aanwezig. Dit was afhankelijk van een aantal opties. Vanaf een bepaalde productiedatum is de pomp wel standaard aanwezig.

    Bij de 1.0 ECOboost welke is geproduceerd voor 05-05-2014 is de elektrische koelwaterpomp alleen aanwezig bij auto's die af fabriek zijn voorzien van een trekhaak. Vanaf 05-05-2014 is elke 1.0 ECOboost standaard voorzien van de elektrische koelwaterpomp.


    Bij de 1.0 ECOboost is de elektrische koelwaterpomp op de behuizing van de radiateur gemonteerd. Bij de 1.6 ECOboost is de pomp op het schutbord gemonteerd.
     
  11. #551 Patman, 4 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2016
    Hoe ziet die pomp er uit? Mijn wagon had geen trekhaak vanuit de fabriek, die heb ik er onder laten zetten. Wil wel zeker weten dat ik geen last krijg in de zomervakantie met de caravan erachter.

    is dit niet al eens besproken in een topic?

    Even op het forum gezocht, ik las dat de pomp gaat draaien als je de motor uitzet. In mijn geval hoor ik af en toe geluid als mijn motor uit is. Mag ik aannemen dat dat die pomp is?
     
  12. Is het dit dan ?

    [​IMG]
     
  13. #553 JW, 10 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vrijdagavond heb ik preventief het koelvloeistofreservoir vervangen en de elektrische koelwaterpomp geplaatst. Door tijdgebrek heb ik nog niet veel foto's kunnen maken maar dit komt later nog.


    Het plaatsen van de pomp gebeurt grotendeels vanaf de onderzijde dus een brug is wel gemakkelijk. Gezien ik geen brug tot mijn beschikking heb heb ik om te beginnen de auto omhoog gezet op 20 cm hoge blokken. Op deze manier kon ik overal goed bij. Vervolgens heb ik de beschermplaten onder de motor en de voorbumper verwijderd om overal goed bij te kunnen. Hierna heb ik de dop van het koelvloeistof reservoir verwijderd en de koelvloeistof afgetapt. Onder de radiateur zit een aftapkraan waardoor het erg gemakkelijk is om de koelvloeistof af te tappen.

    Vervolgens heb ik de accu losgekoppeld en de bedrading van de dynamo losgemaakt. Hierna heb ik de multiriem ontspannen door de spanner te verdraaien en vast te zetten met een 4 mm boortje in de hiervoor bestemde gaatjes. Vervolgens heb ik de multiriem verwijderd en de 2 bouten van de spanner losgedraaid en ook deze verwijderd. Nadat de spanner was verwijderd is er pas ruimte om bij de onderste bout van de dynamo te kunnen komen. Vervolgens heb ik de 2 bouten van de dynamo losgedraaid en de dynamo verwijderd.

    Nadat de dynamo is verwijderd kan je met enige moeite bij de slang die tussen het motorblok en de turbo zit. Deze slang moet worden verwijderd en wordt niet meer gebruikt.

    Vervolgens heb ik de elektrische koelwaterpomp op de behuizing van de radiateur/ventilator bevestigd. de pomp valt aan 1 kant d.m.v. 2 nokken in sleuven in de behuizing en wordt aan de andere kant vervolgens vastgezet met 1 boutje. Hierna heb ik de slangen gemonteerd. 1 slang loopt vanaf het motorblok naar de pomp en de andere slang loopt vanaf de pomp naar de turbo.

    Hierna heb ik de kabelboom gemonteerd. De kabelboom loopt vanaf de pomp naar de bovenzijde van de radiateur/ventilator behuizing. Hier zit bij elke 1.0 ECOboost een connector voorbereid waar de kabelboom van de pomp op wordt aangesloten. De kabelboom is voorzien van klemmetjes waarmee deze op de behuizing van de radiateur/ventilator wordt vastgezet.

    Vervolgens heb ik alle onderdelen die ik eerder had verwijderd weer in omgekeerde volgorde terug geplaatst en tevens ook meteen het koelvloeistof reservoir vervangen.

    Hierna heb ik de aftapkraan op de radiateur weer dicht gedraaid en het systeem gevuld met nieuwe koelvloeistof. Ik heb ervoor gekozen om het koelsysteem volgens voorschrift onder vacuum te vullen. Hiervoor zijn sets verkrijgbaar welke d.m.v. een venturi die op een compressor wordt aangesloten vacuum creeren. Deze sets zijn echter nog altijd vrij prijzig en daarbij gebruik ik het maar sporadisch. Hierdoor heb ik besloten om hier zelf iets voor te maken.

    [​IMG]

    Hiervoor heb ik zelf een adapter gemaakt die op het koelvloeistof reservoir past. Deze adapter heb ik voorzien van een vacuum meter en een kogel afsluiter zodat ik precies de hoeveelheid vacuum kan aflezen. Voor het creeren van voldoende vacuum gebruik ik een oude compressor van een koelkast. Deze creeert binnen 2 minuten aan de aanzuigkant ruim voldoende vacuum om het koelsysteem op het voorgeschreven vacuum te krijgen en is bovendien geruisloos. Na het koelsysteem volgens voorschrift tussen de 0,85 en 0,95 Bar vacuum te hebben getrokken heb ik de kogelkraan dicht gezet en de compressor los gekoppeld. Hierna heb ik ruim 5 minuten gewacht om te kijken of er geen lekkage in het systeem aanwezig was. Dit bleek niet zo te zijn dus het systeem kon worden gevuld. Door de slang in een kan met koelvloeistof te hangen en vervolgens de kogelkraan op de adapter langzaam open te draaien zorgt het vacuum in het systeem ervoor dat de koelvloeistof in het systeem wordt gezogen tot het reservoir op het gewenste niveau staat. Op deze manier vul je het systeem zonder dat er luchtbellen achterblijven en hoef je dus niet meer te ontluchten.

    Tenslotte heb ik met Ford IDS de PCM opnieuw geprogrammeerd zodat de elektrische koelwaterpomp ook wordt aangestuurd.


    Uiteindelijk ben ik met het plaatsen van de elektrische koelwaterpomp en het vervangen van het reservoir zo'n 4 uur bezig geweest. De benodigde onderdelen heb ik online besteld en hebben net geen €150,- gekost.






    Gisteren heb ik het oude koelvloeistof reservoir eens goed schoongemaakt en bekeken. Dit reservoir is pas 2,5 jaar / 22.000 KM oud.


    [​IMG]

    Het kunststof van het reservoir vertoond diverse verkleuringen.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op diverse plaatsen vertoond het reservoir haarscheurtjes en vreemde verkleuringen in het kunststof.


    Gezien een nieuw reservoir en een nieuwe dop relatief weinig geld kosten wilde ik geen enkel risico nemen en heb ik ervoor gekozen om deze preventief te vervangen. Binnenkort zal ik bij de 1.6 ECOboost van mijn ouders ook het nodige onderhoud uitvoeren. Ik ben benieuwd of dat koelvloeistof reservoir dezelfde symptomen vertoond. Als dat ook het geval is zal deze ook meteen preventief vervangen worden.
     
  14. Voor de mensen zonder oude koelkast-compressor: de genoemde onderdruk is ook eenvoudig te behalen met een Vacuvin: zo'n handpompje om flessen wijn goed te houden. Hiermee haal je een absolute druk van maar liefst 0,2 atmosfeer (is ongeveer 0,2 bar).

    En ook zo'n Vacuvin kun je met koppelingen en slangen aan je koelsysteem koppelen.
     
  15. Gisteren heb ik ook meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de tweeters in de achterportieren te plaatsen.

    Om te beginnen heb ik beide achterste deurpanelen verwijderd. Elk deurpaneel is met 3 schroeven en de nodige clips bevestigd. Vervolgens heb ik de gaten voor de tweeters in de deurpanelen gemaakt. De gaten staan aan de achterzijde van de deurpanelen al gemarkeerd.

    Doordat de gaten niet volledig rond zijn maar een nokje heeft die ervoor zorgt dat de tweeter op de juiste positie zit en niet kan verdraaien (de tweeters hebben de ronding van het deurpaneel) is het niet mogelijk om het gat met een gatenzaag te maken (je zou dan immers ook het nokje wegzagen). Ik heb ervoor gekozen om rondom gaatjes te boren en het kunststof tussen de gaatjes weg te snijden zodat er een ruw gat ontstaat. Vervolgens heb ik met een vijl en schuurhuls op de accuboormachine het gat netjes glad gemaakt. Hierbij bleek het gat nog net te klein te zijn dus heb ik het gat steeds wat groter gemaakt net zolang totdat de tweeter er mooi strak in past.

    Nadat beide tweeters in de deurpanelen waren gemonteerd was het tijd voor de bedrading van de tweeters. Ik wist al dat de bedrading in mijn auto ontbrak dus de bedrading moest ook nog worden aangebracht. Hiervoor had ik al eens de connectoren die op de tweeters worden aangesloten uit een sloopauto gehaald. Met behulp van deze connectoren heb ik kabels gemaakt die vanaf de speakers in de deuren direct naar de tweeters lopen (dit is origineel ook zo). Omdat ik niet de juiste pinnen had voor de speaker connector heb ik een klein gaatje in de speaker behuizing gemaakt waar de draden doorheen lopen. Vervolgens heb ik de draden direct op de speaker gesoldeerd. Op deze manier is de bedrading in de deuren volledig origineel gebleven en kan ik het later nog een keer aanpassen als ik nog eens besluit om andere speakers te plaatsen.


    Tenslotte heb ik het aantal speakers in de centrale configuratie aangepast naar 9-speakers. Gezien de center speaker in de centrale configuratie niet geselecteerd is zijn dit feitelijk maar 8-speakers. Door het aantal speakers in de configuratie te wijzigen wordt het geluid hier op aangepast en klinkt het allemaal nog net wat beter.


    Uiteindelijk ben ik zeer blij met het resultaat. Het verschil in geluid is goed hoorbaar. Hogere tonen klinken nu net wat beter als voorheen.
     
  16. En weer iets dat van het lijstje kan worden geschrapt!
     
  17. Wooh nice, dit staat ook op mijn todo lijstje. Even voor mijn duidelijkheid, jij hebt de premium radio (incl nav)? Is deze ook met 8/9 speakers geleverd of kwam je dan automatisch op de sony radio's uit 9/10 speakers? De tweeters zijn gewoon los te bestellen bij dealer neem ik aan, heb je eventueel een prijsje? En de kabels heb je uit een sloopauto, zijn deze ook los te bestellen of is dat een crime bij de dealer? Als laatste, had je toevallig ook foto's gemaakt van het monteren van de tweeters etc?

    thnx :)
     
  18. Ik heb de High Level radio met SYNC 1.1. Met of zonder navigatie maakt hierbij niet uit want beiden gebruiken dezelfde radio unit. In Nederland is de High Level radio alleen met 6 speakers geleverd. Er zijn echter andere Europese landen waar de High Level radio ook met 8 speakers is geleverd.

    De tweeters voor de Focus 3 hebben Finis nummer 5110377 en kosten bij de dealer zo'n €14,- per stuk. De bedrading/connectoren zijn bij de dealer niet los verkrijgbaar. Het is dus het eenvoudigste om deze uit een sloopauto te halen als de bedrading niet is voorbereid.

    Ik heb vanwege tijdgebrek geen foto's gemaakt van het inbouwen van de tweeters.
     
  19. Zijn dat toevallig dezelfde tweeters als voor? Want die heb ik over.

    Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
     
  20. dat zijn weer 2 mooie updates aan de :focus3: :thumbs:
     

Deel Deze Pagina