Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. #561 JW, 11 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vandaag nog even gecontroleerd of het koelvloeistof niveau niet was gedaald. Dit bleek niet het geval te zijn. Het onder vacuum vullen van het koelsysteem werkt dus voortreffelijk. Dit is verreweg de snelste en doeltreffendste manier.

    Toen ik toch bezig was heb ik meteen nog maar wat foto's gemaakt.


    [​IMG]

    Het nieuwe koelvloeistof reservoir met verse koelvloeistof ziet er meteen al een stuk beter uit als het oude verkleurde koelvloeistof reservoir met haarscheuren.


    [​IMG]

    [​IMG]

    De locatie van de elektrische koelwaterpomp vanaf de bovenzijde gezien.


    [​IMG]

    De pomp is op de behuizing van de ventilator/radiateur behuizing gemonteerd. De montagepunten voor de pomp zijn standaard aanwezig.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De slangen lopen vanaf de pomp naar de turbo en het motorblok. De locatie van de slang op het motorblok is erg slecht toegankelijk. Hierdoor is het nodig om de multiriem, spanrol en dynamo te verwijderen om er bij te kunnen komen.


    [​IMG]

    Locatie van de connector onder het luchtfilterhuis waar de kabelboom die naar de pomp loopt op wordt aangesloten.




    Verder heb ik nog wat foto's van de tweeters gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiterlijk is nergens aan te zien dat de tweeters er achteraf in zijn gebouwd. Wanneer de gaten op de gemarkeerde positie worden gemaakt is de pasvorm van de tweeters perfect. De tweeters hebben exact dezelfde vorm als de ronding van het deurpaneel en sluiten dus overal mooi strak aan.
     
  2. Kijk eens aan, goed bezig zeg! Jaloers op je tweeters!
     
  3. Dikke pluim terug! :rock:
     
  4. Oke, duidelijk verhaal :) , zitten er verder nog verschillen in de high level radio's wat betreft sync etc?
     
  5. Er zit verschil tussen de oudere High Level audio units die op het oude Bluetooth/Voicecontrol systeem zijn gebaseerd en de nieuwere High Level audio units die op het nieuwere SYNC 1.0/1.1 systeem zijn gebaseerd.

    Verder zijn van beide versies zowel audio units met en zonder DAB ondersteuning geleverd.

    In feite kan je bij elke High Level audio unit probleemloos tweeters in de achterportieren plaatsen en het aantal speakers in de configuratie wijzigen.
     
  6. Afgelopen week heb ik me met de 150 PK 1.6 ECOboost Focus 3 van mijn ouders bezig gehouden. De auto was tot dusver volledig dealer onderhouden maar na diverse negatieve ervaringen was het vertrouwen een beetje weg en heb ik aangeboden om het onderhoud te gaan doen.


    Om te beginnen heb ik Donderdag de auto maar eens uitgelezen. De auto bleek nog voorzien van de software die er in 2012 af fabriek op is gezet. Vervolgens heb ik met het Ford IDS diagnose systeem alle aanwezige modules op de PCM na gecontroleerd op nieuwere software en waar mogelijk geupdate. Gezien voor de meeste aanwezige modules een update beschikbaar was heeft dit me best wat tijd gekost.

    Nadat dit alles succesvol was afgerond werd het tijd om me met de PCM bezig te houden. Ik heb de PCM voorzien van de originele 182 PK software. Tenslotte heb ik nog even alle tijdens het updaten gegenereerde foutcodes gewist en daarna was het tijd voor een testrit. Hierbij was ik positief verrast. Het verschil tussen de 150 PK software en de 182 PK software is erg goed merkbaar.


    Vervolgens heb ik me vrijdag maar eens met de rest van het onderhoud bezig gehouden. Hierbij heb ik al het onderhoud uitgevoerd volgens het Ford onderhoudsschema/specificaties en gebruik ik uitsluitend originele onderdelen. Vanwege het aanzienlijke prijsverschil heb ik deze keer wederom de onderdelen in Duitsland besteld.

    Tijdens het onderhoud ben ik een aantal zaken tegengekomen die het vertrouwen in de betreffende dealer alleen nog maar kleiner hebben gemaakt. Zo zat het luchtfilter totaal verwrongen in de behuizing gepropt, zat het interieurfilter achterstevoren in de behuizing (er staat nota bene een pijl met de tekst Airflow op) en was het deksel van het kachelhuis waar het interieurfilter achter zit scheef en verwrongen gemonteerd.


    Al met al genoeg reden om het onderhoud vanaf nu zelf uit te voeren.
     
  7. Als ik dat zo lees is die dealer zeer incompetent. Persoonlijk had ik gelijk foto's gemaakt van de fouten die deze dealer heeft gemaakt en ze hiermee geconfronteerd. Daarna een brief met de bevindingen naar Ford Nederland. Reken maar dat Ford Nederland hier mee aan de gang gaat.

    Je hoort vertrouwen in een dealer te hebben, zeker als dat een merk dealer is. Je verwacht, zeker voor de prijs die ze vragen en de regels waaraan zij zich moeten houden, dat ze goed hun werk doen.

    Gelukkig hebben je ouders een handige zoon:P
     
  8. Dat is niet watje verwacht voor dealer prijzen....
    en dat bij simpele en dagelijkse klusjes voor de monteurs...

    gelukkig is i nu in goed onderhouds handen :thumbs:

    in welke staat was het koelvloeistoftankje van je ouders?
     
  9. Tot vorig jaar waren mijn ouders nog redelijk positief over de betreffende dealer en hebben er in het verleden diverse auto's gekocht.


    Vorig jaar had de auto forse hagelschade waardoor vrijwel alle plaatwerk delen deukjes vertoonden en moesten worden uitgedeukt zonder spuiten. Daarnaast vertoonden ook veel kunststof exterieur delen waaronder ook de chrome strips onder de zijruiten putjes als gevolg van de hagel en moesten dus ook allemaal worden vervangen.

    Enkele weken later werd de auto bij de dealer neergezet. Dit keer werd er wel aan de auto gewerkt maar omdat er diverse onderdelen besteld moesten worden duurde dit aanzienlijk langer als dat vooraf was afgesproken. Zo duurde het 4 dagen voordat de achterste zijruiten binnen waren. Deze werden vervangen vanwege de putjes in de chrome strips.

    Na 1,5 week heb ik de auto bij de dealer opgehaald en daar grondig geïnspecteerd. Hierbij had ik heel wat op en aanmerkingen op het geleverde werk. rondom zaten er nog diverse deukjes in de auto die er niet waren uitgehaald, waren diverse kunststof exterieur delen waar putjes in zaten niet vervangen en zaten er diverse krassen rondom de achterste zijruiten (als gevolg van het vervangen van de ruiten). Daarnaast bleek dat er een verkeerde ruit was geplaatst (zonder antenne) en dat de ruiten scheef gemonteerd (gelijmd) waren waardoor deze niet mooi aansloten op de carrosserie. In het interieur is de hemel uit de auto geweest om het dak van binnenuit uit te kunnen deuken. Hierbij is de hemel beschadigd en te ver naar voren weer terug geplaatst waardoor overal openingen zichtbaar waren. Van alle kunststof interieurdelen die hiervoor los zijn geweest (en dat zijn er nogal wat) was ongeveer 75% beschadigd of niet goed terug geplaatst.

    Het meest schokkende vond ik dat de baliemedewerkers van de betreffende dealer probeerden om werkelijk alles goed te praten. Zo zou er geen antenne in de zijruit horen te zitten (waarom zat deze er voorheen dan wel in?) en zou het "normaal" zijn dat alle kunststof interieurdelen scheef gemonteerd zijn. (toen ik in de showroom met de betreffende medewerken een deur opentrok werd het al snel stil). Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt maar als er iets fout gaat wees dan zo eerlijk om het toe te geven en los het op in plaats van proberen om alles goed te praten.


    Op dat moment waren we er eigenlijk al helemaal klaar mee. Een dag later belde de manager van het schadebedrijf om over de klachten te praten. Vervolgens een afspraak gemaakt met de manager om buiten de dealer om direct bij hem langs te gaan zodat hij het kon oplossen. Deze bleek wel klantgericht te zijn en gaf ruiterlijk toe dat er fouten waren gemaakt. Hij heeft er voor gezorgd dat alles netjes werd opgelost. De zijruiten zijn wederom vervangen, de laatste deukjes zijn er uitgehaald en de auto is op diverse plaatsen opnieuw gespoten, diverse kunststof exterieur delen zijn alsnog vervangen en alle beschadigde interieurdelen zijn vervangen.



    Al met al heeft dit ervoor gezorgd dat het vertrouwen in de dealer een dieptepunt heeft bereikt. Over het schadebedrijf ben ik dan weer wel redelijk positief. Zij hebben in eerste instantie fouten gemaakt maar hebben dit wel zeer netjes opgelost.
     

  10. Ik heb het koelvloeistof reservoir uitvoerig geïnspecteerd en deze vertoond wel wat lichte verkleuringen maar lang niet zo erg als die van mij en daarnaast vertoond het reservoir ook geen haarscheuren.

    Vooralsnog is er dus nog geen reden om bij deze auto ook het reservoir en de dop preventief te vervangen.
     
  11. Onvoorstelbaar dit verhaal :nocheer:
    Al kan ik me er wel wat bij voorstellen met mijn ervaringen bij mijn oude dealer (inmiddels failliet :cheer:)
    Al zullen wij al FocusClub leden kritischer zijn dan de gemiddelde consument.

    Mooi dat je hebt kunnen oplossen naar je eigen en je ouders tevredenheid.
     
  12. Ik durf inderdaad wel te stellen dat ik als liefhebber kritischer naar bepaalde dingen kijk als de gemiddelde consument. Echter ben ik ook de eerste die accepteert dat er waar gewerkt wordt fouten worden gemaakt. Als het dan vervolgens netjes naar tevredenheid wordt opgelost heb ik hier weinig problemen mee.

    In dit geval heeft het schadeherstelbedrijf alles netjes opgelost. De kwaliteit is dermate goed dat ik in geval van schade mijn auto hier zonder meer ook zou durven te laten herstellen.



    Zelf had ik ook al diverse negatieve ervaringen bij 2 vestigingen van de betreffende dealer. Omdat 1 van deze vestigingen nog geen kilometer van mij vandaan zit kwam ik hier voorheen nog weleens voor onderdelen. Echter liet de klantvriendelijkheid wel te wensen over. Daarnaast is het prijsverschil wat betreft originele onderdelen fors met de ons omringende landen. Ik heb nu diverse originele onderdelen in het buitenland besteld en in sommige gevallen is het prijsverschil enorm. Zo was de originele elektrische koelwaterpomp bij een Duitse webshop maar liefst 66% goedkoper als bij de Nederlandse Ford dealers.
     
  13. Sinds 2003 bouw ik al aftermarket Xenon in, in totaal nu denk ik zo'n 100 setjes gedaan. Altijd, zonder uitzondering, gekozen voor Chinees spul, en van die 100 setjes zijn er tot nu toe voor zover ik weet maar 5 ballasten vervangen.

    Lampjes wel vaker, maar op 2 uitzonderingen na nooit heel kort. Toch altijd wel minimaal 2 jaar volgehouden.
     
  14. Na wat research is het me gelukt om het BRAKE symbool van de USA teller te wijzigen in het (!) symbool van de Europese teller. Dit was het enige waar nog aan te zien was dat het een USA teller is.

    Om dit voor elkaar te krijgen heb ik de EEPROM van de teller met het FoCCCus programma opnieuw geprogrammeerd. Hiervoor heb ik een aangepast software bestand gebruikt.

    Helaas heeft het herprogrammeren er wel voor gezorgd dat er nu een foutcode in de teller wordt opgeslagen (U3000). Hier zie of merk je verder niets van maar ik wil toch nog proberen om deze foutcode er uit te krijgen. Binnenkort dus maar eens kijken of ik de oorzaak hiervan kan achterhalen en de fout er uit kan krijgen.
     
  15. @JW, het is echt jammer hoe vaak bedrijven in de verdediging schieten en de klant voor gek verklaren.

    Net of ze niet door hebben dat fouten maken niet erg is, zolang je daarna maar oplossingsgericht bezig blijft.

    Zowel de schadehersteller als de dealer bij mij heb ik de hoop ook van opgegeven. Ook doordat er glashard word ontkend/gelogen
     
  16. #576 JW, 26 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    De afgelopen weken heb ik op Lanzarote genoten van een welverdiende vakantie. Naast de tijd die ik in het (privé)zwembad heb doorgebracht wilde ik ook nog wat van het eiland zien en moest er dus een auto worden gehuurd.

    Gezien ik ook op vakantie waarde hecht aan een goede auto heb ik dit jaar maar eens een Focus gehuurd.


    [​IMG]

    [​IMG]

    De auto die ik gehuurd heb is een 2012 Focus 3 fase 1 Titanium sedan welke voorzien is van de 182 PK 1.6 ECOboost. Wat vermogen betreft had ik dus weinig te klagen. De auto had net 50.000 KM op de teller.

    Buiten het Titanium uitrustingsniveau had de auto nog een aantal leuke opties:

    * Sony radio met 9-speakers.
    * Active park assist.
    * BLIS dodehoekdetectie.
    * Verkeersbordherkenning.
    * Rijbaan assistent.
    * Automatisch grootlicht.
    * 17 Inch velgen.
    * Privacy glass.
    * Elektrisch inklapbare buitenspiegels.


    Dit was de 1e keer dat ik met een Focus 3 sedan heb gereden. Persoonlijk vind ik de kofferruimte van de sedan erg klein. de kofferruimte is weliswaar vrij diep maar door de kleine laadopening heb je hier net niets aan. Wel was de auto voorzien van een volwaardig reservewiel waardoor de kofferbakmat behoorlijk hoger ligt als wanneer je een thuiskomer of zelfs helemaal geen reservewiel hebt.

    Het enige voordeel van de sedan vond ik dat de achterklep volledig openging na het ontgrendelen met de sleutel. De gasveren zijn dermate sterk dat deze de achterklep van de sedan eenvoudig openen maar mogelijk hielp de buiten temperatuur van 35 Graden Celsius hier ook aan mee.
     
  17. Luxe uitvoering!

    Als jong manneke ook nog op reis geweest naar Lanzarote
     
  18. Was het slangetje wel vervangen? ;(
     
  19. en nu mist ie zeker een aantal onderdelen die je nog nodig had voor je eigen klusjes
     
  20. [MENTION=33]JW[/MENTION] bij de sedan gaat de kofferbak altijd zo open, dit had ik ook met mijn FoFo sedan
     

Deel Deze Pagina