1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Iodokus Focus 3 Ecoboost 1.6 - 4e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 28 mei 2011.

  1. Ik heb een zwarte dakkoffer, daarom maar een bijpassende Panther Black wagon gekozen, hoef ik niks te laten spuiten :lol:
     
  2. Hoeveel er nog uit te halen valt zonder dat dit ten kosten het rijplezier weet ik niet, maar dat laat ik over aan de heren/dames technici bij Superchips en Dreamscience. Kortom nog even geduld hebben ;)

    Wat de dakkoffer aangaat, tja wat zal ik zeggen wit klinkt leuk natuurlijk Dim, maar als het even kan wil ik de dakkoffer helemaal niet meer gebruiken de kofferbak van deze FoFo is immers een aanzienlijk stuk groter dan die van de ST. Dus de dakkoffer blijft blauw al was het alleen maar als aandenken aan het blauwe race monster ;)
     
  3. Zo vandaag voor het eerst getankt en nog wat zaken uitgeprobeerd ;)
    Het gemiddelde verbruik is aan het zakken, na een weekje file rijden en diverse zakken proberen rijdt de :focus3: 1:11,5 maar dat stijgt nog dagelijks met ongeveer 0,1 tot 0,2 Km, dus maar even zien waar ik uiteindelijk op uit ga komen tijdens dagelijksgebruik lees file rijden. Eén ding is zeker bij lange stukken snelweg met een gangetje van 140 Km/u ligt het verbruik tussen de 1:15,5 en 1:16 en dat met 18" :cheer:

    Naast de tankbeurt heb ik vandaag dus nog wat zaken geprobeerd. De :focus3: is voorzien van Hill Start Assist. Om dit fenomeen in praktijk te testen heb ik maar eens wat bruggetjes in de omgeving opgezocht om wat helling proefjes te doen. En ik moet eerlijk zeggen het is wel een mooi systeem, het gevaar is natuurlijk wel dat je heeeeeel erg lui wordt geen aanrader als je slecht bent met het uitvoeren van een hellingproef. Dat klinkt misschien tegenstrijdig maar als je dit gewend bent en je stapt in een auto zonder dan heb je een serieus probleem. Kortom geachte lezer bent u niet in staat een normale hellingproef te doen ga dan eerst even oefenen en koop dan een auto met dit systeem :mrgreen:

    Het tweede uitprobeersel van vandaag is er één in de categorie :vingertje: Het bloed kruipt toch weer wat het niet zo mogen kruipen, snelheid :badgrin:

    De reden waarom k de 182 pk heb gekocht ipv de 150 pk moet toch gezocht worden in het verschil in topsnelheid :oops: Nee ik heb vandaag niet de top uitgeprobeerd daar wacht ik nog even mee, maar laat ik zeggen dat er iig een getal met 3 cijfers in het spel is en de eerst is een 2 ;)

    Ging het makkelijk? Dat is maar net wat je als vergelijk neemt. Pak ik de ST als vergelijkingsmateriaal dan ben ik snel uitgesproken, 275 pk en ruim 400 Nm zijn te veel van het goede. Dus ipv de ST pak ik de Rally Edition een Focus die toch buiten de ST en RS als snelle auto te boek staat dan wordt het verhaal heel anders.

    De Ecoboost begint goed zijn werk te doen zodra de 3000 tpm gehaald zijn en dat gaat het lekker en weet ik zeker dat de Rally edition weinig in te brengen heeft en dat is toch een rappe :focus2: voorzien van een hele mooie 2L 145 pk motor :thumbs:

    De Duitse Autobahn zal wel een keer het strijdtoneel worden voor het uittesten van de topsnelheid welke volgens de fabriek ergens ronde de 222 Km/u zou moeten liggen niet slecht voor een 1.6 toch, we zullen het zien.

    Overigens heeft dit testje niet echt bijgedragen in het behalen van een mooi verbruikscijfer deze week :badgrin:
     
  4. weer een mooi verhaal Joost :thumbs:
    dit zijn nu de leuke dingen die je als niet :focus3: rijder maar als :focus2: rijder graag leest;)
     
  5. leuk bakkie idd;)
     
  6. Ja deze heb ik voorbij zien komen op het forum. Het is een begin er zullen wel meer body kits komen. Maar om de :focus3: een uiterlijk te geven dat doet denken aan een ST of een RS is niet mijn ding, dan moet het motorisch ook zo zijn vind ik. Eenmaal daar aangekomen dan heeft de verkoop van de ST zijn doel gemist ;)
     
  7. Een geblazen 1.6 SCTi EcoBoost (134 kW/182 pk) met een ongeblazen 2.0 Duratec HE (107 kW/145 pk) vergelijken is niet echt eerlijk. Zie alleen al het grote verschil in koppel en vermogen :lol:

    In ieder geval loopt je auto nu veel sneller zuinig dan met de :st: :mrgreen:
     
  8. :schater: De gevoelige snaar is geraakt. Toch denk ik dat de vergelijking wel gemaakt mag/kan worden. Ik heb ooit met een bepaald persoon mee mogen rijden naar D'land en ik kan je verzekeren dat die de gang er goed in had zitten :mrgreen:

    Oké het aantal pk's (145 - 182) verschilt zo ook de Nm's (185 - 240) maar er is ook een motor inhoud verschil (2 - 1,6). Het verschil tussen de Ecoboost en de ST is echter groter vooral waar het de Nm's (240 - 320) aangaat, nog maar te zwijgen over een getunde ST zoals ik die had (275 pk en 435 Nm)

    Er is helaas geen geblazen :focus2: anders dan een ST of RS buiten de TDCI om natuurlijk. Het vergelijk met een ST heb ik ook aangegeven maar daar hoef ik weinig over te zeggen en zeker als je een keer in een ST heb gereden dan zal dat wel duidelijk zijn :P

    Wat het verbruik aan gaat klopt, ook daar zijn de twee niet te vergelijken en moet waarschijnlijk toch weer gekeken worden naar een Rally edition. Hoewel ik mijn verbruikscijfers van de Rally Edition niet zo heb bijgehouden als van de ST weet ik dat ik een gemiddelde had van 1:11 bij dagelijks (file) gebruik. Gezien het feit dat ik nu een groter maat slof onder de :focus3: heb en auto en bestuurder waarschijnlijk nog wel een paar duizend kilometer nodig hebben om een stabiel verbruik te realiseren, denk ik dat ik 1:12,5 mag gaan aanhouden als verbruik bij het dagelijkse fileleed zonder als een opoe te hoeven rijden ;)
     
  9. Ecoboost eigenaren opgelet, niets is nog 100% overigens, ik heb vandaag uitgebreid contact gehad met Superchips (Bluefin) simpelweg omdat ik graag wilde weten wat zij aan het doen zijn met de nieuwe Ecoboost motoren en tuning.

    Het blij maak nieuws, tuning is mogelijk en men is op het moment aan het testen.

    Het mindere nieuws, gemak dient de mens is afgelopen. Ford heeft de ECU zo gemaakt dat deze zonder gespecialiseerde apparatuur niet meer kan worden aangepast, dus einde handset. Consequentie je moet de ECU uitbouwen en opsturen of je moet er een trip richting de UK voor over hebben.

    Ik ben ook zo vrij geweest te vragen of ze al iets van de resultaten willen delen maar dat ligt nog wat gevoelig. Ruwweg wordt er een winst van zo'n 14% behaald maar omdat het nog allemaal erg pril is kan dit nog veranderen.

    Kleine rekensom:
    Ecoboost 182 pk en 240 Nm (270 overboost) gaat ongeveer 210 pk en 275 Nm (310 overboost) worden.

    Zodra ik meer hoor zal ik het jullie mededelen :mrgreen:
     
  10. Wie was dat Joost? Was ik dat soms? Ik heb zeker geen rally edition.
    Maar we halen nog steeds de 220 op de teller. Met het hele gezin en bepakking.
    En dat voor een simpele 2.0 station. hehehehehe

    Verbruik 8.1 liter op 100 km bij veel snelweg gebruik
     
  11. Ik moet nu oppassen wat ik zeg, maar een Rally Edition is ook een "gewone" 2L René, voorzien van mooie 17" velgen een ST spoiler en is 1 cm verlaagd. Het zou dus zo maar eens kunnen zijn dat ik jou idd bedoelde :schater:

    Leuk verbruik, doet me ineens denken aan de laatste trip naar D'land ergens rond de 255 op de GPS en een halve tank leeg binnen 90 Km :rofl:
     
  12. No offense, maar ik zou met zo'n kostbare lading toch iets rustiger aan doen.:nocheer:
     
  13. Beetje late reactie, maar gefeliciteerd Joost!:thumbs:

    Ik moet zelf nog steeds wennen aan het model, maar dat zal door de tijd wel veranderen denk ik.

    Veel veilige kilometers!
     
  14. Vanmiddag een rondje omheen gelopen, ook al vind ik de hatchback achterzijde niet mooi, zo in het wit met die wielen toch een mooie verschijning Joost, chapeau!

    Ik begreep dat je de zwarten delen nog laat meespuiten, zoals in je avatar? Zal 'm goed staan!
     
  15. Thanks ;)

    Klopt de kunststof dorpeldelen, inzetstuk achterbumper en de zwarte strookjes onder de voorbumper worden wit. Daarnaast gaat de auto nog 3 cm naar beneden en dan is het voorlopig even kilometers maken :P
     
  16. Van harte met de nieuwe :focus3:.
    Als het goed is krijg ik die van mij a.s. vrijdag. Een Candy Red Wagon First Edition Ecoboost.

    Maar als het had gekunt, had ik toch liever een 5 cilinder gehad. Dat je die weg doet is mij persoonlijk een raadsel, hij was schitterend.

    Desalniettemin, veel (mod-)plezier met je nieuwe aanwinst.
     


  17. Ah nee he, waarom moet je dit soort dingen toch altijd weer posten. Ik krijg daar ongelooflijk de neigingen van.........

    Ik geloof dat ik al 10 keer de configurator heb doorgelopen....:kwijl:

    210 pk in een witte focus station..... :cheer:

    Maar nee ga het niet doen.... of wel? nee echt niet... of... Nee..:snooty:
     
  18. Heel simpel, een nieuwe Ford Ka welke die elk jaar de tank in ging. Een ieder die zich dat wel kan veroorloven, hij staat nog te koop bij de dealer.... ;)
    Daarnaast is er een tijd van komen en een tijd van gaan. Een hele mooie auto is niet altijd de meest plezierige auto om dagelijks mee te moeten rijden.
     
  19. #100 Iodokus, 5 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jun 2011
    :schater:

    Rustig wachten zou ik zeggen doe vooral geen overhaaste dingen, laat de dames en heren technici de boel eerst maar eens goed testen ;) Ik wacht iig nog wel een jaar of zelfs langer, ik ben op zich best tevreden met wat de Ecoboost geeft en dat terwijl ik toch heeeeel veel meer gewend ben :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina