1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gedaan! Tuning voor mijn 3cil, 1.0, 125PK :)

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Maartenn, 31 mrt 2023.

Tags:
  1. Dit geeft mij voldoende aanleiding om niet tot 60k te wachten maar gewoon na 3 jaar de bougies te vervangen. Dank voor het delen.
     
    Maartenn, Edgar Focus en Iodokus vinden dit leuk.
  2. De kans dat de bougie afbreken is eigenlijk klein tot verwaarloosbaar.
    Rede dat het gebeurt is puur omdat de auto laag in de toeren heeft gewerkt.
    Dan krijg je voortijdig detonatie in de motor. Pingelen valt dan in het niet ermee.
    Dat is voor alle onderdelen niet fijn. Gevolg dat idd bougie massa electrode af kan breken. Anders gaan ze veel langer mee.
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  3. De vervangingsinterval is 60.000 km of 3 jaar. De bougies kosten zo'n € 15,- per stuk. Het lijkt mij niet onverstandig ze te vervangen na 3 jaar. Voorkomen is beter dan genezen. Ben overigens wel benieuwd welk merk en type bougies was toegepast bij @Maartenn en bij @Bertus 7. Origineel (NGK) of aftermarket (Motorcraft)?
     
  4. Bij mijn motor uit een schadeauto met 18000 km was het een orginele ford bougie heb er nu ngk in maar dat zullen ook de bougies van Ford zijn.
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  5. Dat is interessant om te lezen. En tevens vreemd. Omdat het moderne rijden juist 'adviseert' om laag in de toeren te rijden. Ik ben technisch gezien een absolute leek, alles wat ik hier leer is mooi meegenomen. Om het even concreet te maken, wat is 'te laag in de toeren'? Bedoel je daarmee dat ik "uberhaupt" te laag in de toeren heb gereden? Of te veel gas heb gegeven onderin de toeren? Want mijn tuner heeft juist het meeste koppel 'getuned' tussen 2500 en 3500 toeren.
     
  6. Ik heb het gevraagd en men zei originele Ford bougies. Dat zou inderdaad NGK zijn volgens een vriend die er wel verstand van heeft. Hij adviseerde ook om iets duurdere "Platinum bougies" van Bosch te kopen. Wat vind je/ jullie daarvan?
     
  7. Eigenlijk zijn er maar twee verschillende.
    [​IMG]
    Links is de goedkoopste nikkel koper tip.
    Deze zijn goedkoop algemeen 6 euro per stuk.
    Slijten snel en dus moeten elke 60.000km zeker vervangen.
    Rechts is iridium bougie. Tip is harder waardoor het nooit echt slijt. Vandaar 60.000km met gemak gehaald wordt en skms 90.000km als interval krijgen. Kosten 12euro per stuk.

    Getallen zijn om na bij. Kan ook iets aanders liggen.

    Modern rijden denkt alleen aan mileu.
    Maar je moet een gevoel hebben met de motor, dat je aanvoelt dat motor fijner vindt als je terugschakelt.
    Dus niet on zijn 6 80kmh met aanhanger de berg op rijden. Maar in zijn 2 of 3. Toeren maken.

    Lspi oftewel low apeed pre ignition noemen ze het.
    Dan ontbrand de brandstof op meerdere plekken tegelijk, wat resulteert dat ze als een klap bij elkaar komen. Deze klap kan je zuigers vernielen maar veel makkelijker je bougie.
    https://www.valvolineglobal.com/en-eur/what-is-lspi/
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  8. Wauw! Prachtige foto en informatie. Als ik opnieuw 16 zou zijn had ik misschien wel gekozen voor autotechniek. Echt interessant.
     
    Icepegel vindt dit leuk.
  9. N
    Nog een paar jaar en je moet een ICT’er zijn wil je aan de autos kunnen werken:schater:
     
    Patman en Maartenn vinden dit leuk.
  10. Als je kijkt bij winparts dan zijn er voor de 1.0 ecoboost alleen iridium bougies
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  11. @bws723
    je moet nu al elektromonteur of ICT'er voor zijn. Het is veel elektrische storingen en achter de computer. Dan pas kom het sleutelen.
    @Maartenn
    Het kan altijd nog switchen haha. Ben vanaf me kinds af aan bezig met auto en wist vanaf me 6 dat ik automonteur zou worden. Dat heb ik goeie 10jaar gedaan. Nu onderhoudsmonteur, zorgen dat alle machines blijven doen. Komt op het zelfde neer, maar geen zwarte handen van remblokken of olie meer.
    Wat betreft bosch met platinum bougies, klinkt leuk maar is gewoon een iridium bougie. Alleen op de massa elektrode zit wat platinum op. Geen idee of dat wat toevoegt. Want als dat zou zijn, dan zouden andere merken dat ook toe gaan passen. Aangezien je niet ziet denk ik niet dat het echt veel toegevoegde waarde heeft
    @Bertus 7
    precies alle moderne motoren hebben eigenlijk iridium bougies erin zitten.
    De andere zie je eigenlijk niet meer. Rede is dat die verslijten en dat dan de vonkafstand te groot wordt. Daardoor moet de bobine hogere voeding leveren om die jump te maken. wat kan resulteren in uitstoot. Vandaar dat iridium standaard eigenlijk is geworden.
    Laatste motor die het niet had was motor uit 2005. zeg maar zetec kan het nog hebben maar duratec he heeft al iridium in zitten.
     
    Edgar Focus, Bertus 7 en Maartenn vinden dit leuk.
  12. Zover ik weet moeten ze na 60.000 km of na 3 jaar worden vernieuwd, wat het eerst wordt bereikt.
     
    Maartenn, Iodokus en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Gekke vraag: komende winter wil ik met de auto op wintersport gaan. Kan de auto het aan als ik uren lang 140/ 150km p.u. rijd op CC? Of vraag je dan teveel van een 1liter blokje?
     
  14. Dat zal geen probleem zijn,je kan zowiezo geen uren achter elkaar die snelheid rijden door verkeer en werkzaamheden.
     
    Edgar Focus en Maartenn vinden dit leuk.
  15. Een blok is ontworpen om gebruikt te worden in het toerenrange wat mogelijk is. Het is alleen maar goed om eens lekker lang hard te rijden.
     
    gerardTDCI en Maartenn vinden dit leuk.
  16. Hm, kijk aan.. dat is nog eens een geruststelling. Ik kom niet vaak boven de 4000 toeren overigens. Wil het blokje niet teveel op zijn donder geven, maar misschien is dat wel goed ja af en toe. Wel even goed warm rijden lijkt me dan..
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  17. Goed warm rijden is altijd belangrijk, of je nu 100 of 1000km gaat rijden.
    Het is alleen niet altijd mogelijk helaas.
     
  18. Zeker goed warm rijden. En dat is geen 10km... Eerder 30 als het echt gaat knallen. Net in Tsjechië aangekomen en waar mogelijk zo hard mogelijk gereden. Heerlijk lang doorhalen tot 6000rpm. Respect voor de techniek, dus goed onderhoud en Warm rijden. Dan het gas erop! Het nieuwe rijden onder 2000 rpm is juist killing voor de techniek...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina