1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gedaan! Tuning voor mijn 3cil, 1.0, 125PK :)

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Maartenn, 31 mrt 2023.

Tags:
  1. Dag allemaal,

    Vandaag heb ik na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt en mijn auto laten chiptunen bij https://www.hamofa-performance.be/. Ik werd geduldig ontvangen door Mark en tijdens een gesprekje kon ik mijn wensen duidelijk maken en werden mijn voorkeuren voor het tunen vastgesteld. Ik was kort: haal eruit wat er in zit, maar houd het geweld binnen de grenzen van wat verantwoord en veilig is.

    Eerder had ik al geleerd dat ik kon kiezen uit de normale en 'extreme' tuning. Met extreem wordt niet letterlijk extreem bedoeld, maar meer dat hij niet verder gaat dan dat om het verantwoord te houden. Klik hier voor uitgangsgegevens.

    Met klamme handjes gaf ik mijn sleutels af en reed Mark de auto de werkplaats in. Via camerabeelden kon ik alles volgen. Eerst zou hij op de rollerbank de auto uitlezen en terugkomen met een uitdraai van de gegevens en advies voor wat hij de auto zou afstellen. Zo geschiedde. Zoals je in de dyno-file kunt lezen had ik al ruim 130PK en 190Nm. Ik was positief verrast. Dit bood perspectief volgens Mark. Hij vroeg mij of ik een chauffeur ben die graag zijn auto tot 6.000 toeren jaagt. Dat ben ik absoluut niet, ik schakel veel eerder. Dit was van belang voor het tunen. Mijn rijgedrag doet een groter beroep op de Nm dan op de PK's.

    Na ons 2e gesprekje trok hij zich terug en is de data gaan schrijven die hij zou gaan inprogrammeren. Een half uur later was Mark klaar met de data en heeft hij de nieuwe afstelling ingeladen.

    Bij de proefrit reed Mark het eerste stuk voor een kleine demonstratie. Ik schrok me wezenloos van de gewonnen power en stuwing bij het accelereren. Toen ik aan de beurt was durfde ik niet eens hetzelfde na te doen, maar gewoon lekker stevig door te rijden. Wat een genot! Wat mij wel opviel is dat de auto niet heel snel reageert op het gaspedaal, volgens Mark hoort dat bij deze auto of dit blok. Prima. Nu trekt mijn 3-pitter heerlijk krachtig en vloeiend door. Ik ben dik tevreden, al heb ik nog geen 50km gereden met de afstelbeurt. Ik mag overigens ook Euro95 tanken, maar Mark geeft aan dat het beter is om Euro98 te tanken. De komende 500km is het advies overigens om de afstelbeurt 'in te rijden' en niet met slippende banden weg te jagen bij verkeerslichten. Gelukkig ben ik een voorzichtige chauffeur die geen zin heeft in hoge (reparatie)kosten door stommiteiten.

    Het uploaden van mijn dyno bestand lukt mij niet? Hoe moet dat? Ik moet een afbeeldingsurl hebben? Copy-paste lukt ook niet? Ik kan dit niet uitstaan, tips graag.

    Ik heb nu i.i.g. ruim 145PK en ruim 245Nm. Ik upload de dyno heel graag als iemand zegt hoe dat moet. Ik doe dit vanaf mijn laptop.

    Stats:
    Station St-Line, 11-2017, 3cil, 1.0, 125PK, 6-bak, EcoBoost
    Product: https://www.hamofa-performance.be/chiptuning/Ford/Focus/Focus-3/2015-2018/1.0-Ecoboost/125pk
     
  2. Mooi verslag en leuk dat het bevalt. Reageert de auto nu trager op het gaspedaal of is het nog hetzelfde als voor het tunen?
    Bij mijn auto reageert de motor juist iets feller op het gaspedaal na het chiptunen. Dus het is ook een software foefje
     
  3. Dat de auto teaag reageert op gaspedaal is niet heel erg. Heb keer gehad dat het te fel was. Gaspedaal aanraken en weg was je. Gebolg cruisecontrol kon snelheid niet vasthouden. 100 was dus constant 99-105-99-105.
    Nadat dit wat milder was afgesteld was dat probleem tuurlijk ook voorbij.

    Probleem is nu wel dat het nu wel fijn rijdt. Over 3 maanden is het al weer normaal en merk je het helaas niet echt meer.
    Je leert ermee te rijden.
    Zelf voornamelijk gedaan om op snelweg net ff wat makkelijker om snelheid te maken en in te halen
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  4. Vind ik moeilijk om te beantwoorden.. ik denk een beetje hetzelfde.. alleen door het toegenomen vermogen valt het denk ik meer op..
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  5. Het verbruik is denk ik met wel 50% toegenomen.. absurd.. Durf bijna geen gas meer te geven. Als ik even gas geef schiet de verbruiksindicator zo naar de 55liter per 100km.

    Als 120km p.u. rijd op cruise control is mijn verbruik +/- 9liter op 100km. Echt niet normaal. Kan het zijn dat dit nog 'bijtrekt' naar gelang de auto 'went' aan zijn nieuwe afstellingen?

    De acceleratie is wel zalig. De koppel is het sterkst tussen de 2500 en 3500 toeren. Daar rijd ik ook meestal.
     
  6. 1 en 1 is nog altijd 2 :sturen::mrgreen:
     
    CvO, Fredhead en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.
  7. Onze Focus loopt zuiniger dan voor de tuning, maar zien dat hij 50% meer verbruikt is nog niet de praktijk
    wat doet ie na het tanken? dus zelf uitrekenen wat het verbruik is, dan pas heb je iets om te vergelijken,
    uiteraard kan je ook al zien hoeveel km je normaal op een tank reed tov nu
     
  8. Oh, dat ik meer verbruik omdat ik meer gas geef lijkt mij inderdaad meer dan logisch.. Maar niet in deze proporties? Ik scheur er namelijk helemaal niet mee ofzo.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Goed idee. Bij de volgende tankbeurt zal ik eens zelf getankte liters delen door het aantal gereden km's.
     
  10. Zou het eens 2 tanks bijhouden.
    Blijkt het absurd hoog te zijn direct terug naar de tuner
     
  11. Ik doe met normale rijstijl en gecombineerd verbruik net geen 700km op een tank voordat ik op de reserve rijdt. Ongetuned 125pk 3 cilinder blokje met wel een open luchtfilterhuis en K&N luchtfilter. De BC moet echt inleren, als ik net heb getankt en de BC reset zijn de eerste paar KM altijd qua verbuik belachelijke cijfers, daar moet je iegenlijk gewoon niet naar kijken. Wat al gezegd is, hoeveel KM rij je op een tank, daar gaat het uieindelijk om. Als dat echt veel minder is dan voor de tuning moet je even terug. Plus als je toevallig een tank leegrijdt met heel veel slecht weer, file rijden, dat soort dingen zal het verbruik ook iets hoger liggen, maar een verschil van meer dan 100km per tankbeurt is veel.
     
  12. Tja, waar gewerkt wordt moet gedronken worden, was het antwoord van mijn voormalige baas. en stiekem ga je die Nm ook wel wat meer gebruiken zonder gek te hoeven doen. Als is een stijging van 50% redelijk veel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Misschien verbruikt ie wel 2x zoveel ja als je gas geeft, maar bedenk je dit. Als je van 100 naar 120 km/u wilt voor de tuning verbruikt je 1 op 10 voor 10 seconden. Na de tuning verbruik je 1 op 8 in 5 seconden. Dan is na de tuning het nog altijd zuiniger als je daarna weer cruise 120 rijdt (dat zal namelijk niet meer verbruik moeten zijn).
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Mét getuned blokje haal ik denk ik 600-650km op een volle tank. En dan rijd ik vrij normaal, af en toe een keertje doortrekken. Ik ga zo meteen mijn dyno nogmaals proberen te uploaden. Misschien verklaart dat wel e.e.a.
     
  15. In normaal korte stukken rijden is 600km normaal.
    Op vakantie rit van 900km. Dat had ik met 1 tank kunnen rijden. Dan was ik wel met de benzine damp thuis gekomen. Maar had dan ook file en daardoor ff 200 aangetikt om weer bij de rest te komen. Dat heeft dus ff wat meer benzine gekost
     
  16. CvO vindt dit leuk.
  17. #17 trucker0werner, 23 apr 2023
    Laatst bewerkt: 23 apr 2023
    Ieder geval niks geks aan dyno.
    Ziet er hetzelfde uit als de mijne al heb ik klein dipje in vermogen volgens de dyno.
    Rij eigenlijk standaard euro95 (e10) tegenwoordig, puur ivm de extra prijs voor euro98 (e5) niet kan verklaren in zuiniger rijden of beter rijgedrag.
    verbruik zit nu gemiddeld op 1op16.
    Rij 100 met 4a4.5/100km. 120kmh ben ik ff kwijt al weet ik wel dat met vakantie 120kmh vaakst heb gereden en gemiddeld 1op18.8 (5.3/100km) heb gehaald gemiddeld op rit van 850km. Vakantie rit is uitgerekend op basis van afstand en liters getankt
    120kmh wat de boordcomptuer dan zegt durf ik nu nog niet te zeggen is weer ff geleden dat ik het heb gereden.
    [​IMG]

    Het enige dat ik wel heb opgemerkt is dat me verbruik wat hoger ligt als het regent. althans daar lijkt het op.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Hoe upload je die dyno? Kwam ik niet uit. Jouw verbruikscijfers zijn er beter uit dan die van mij. Komt dat doordat jij een ander blok hebt? Onze dyno ziet er voor mij vergelijkbaar uit? Zou ik terug moeten gaan naar mijn tuner vanwege die verbruikscijfers?
     
  19. De schaal is anders en die van jou @Maartenn lijkt wat opgepoest voor het plaatje (iets te netjes)

    maar het hoogste koppel zit tussen 2500 en 3500 toeren zorg maar alvast dat je met optrekken daar tussen blijft ga je het snelst van de plek en het zuinigst blijf je dicht bij de 2500 toeren
     
  20. Hmm.. kun je zo'n dyno 'oppoetsen' ja? Kansje dat ik in het ootje ben genomen?
     

Deel Deze Pagina