1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foutcode net voor het tanken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jeroenbreuer, 10 jun 2017.

  1. #1 jeroenbreuer, 10 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2017
    Goede middag !

    Korte vraag, met mijn MK3 diesel econetic reed ik even langs het tankstation om te tanken. Het lampje 'reserve' stond aan. Net voor het tankstation kreeg ik een foutmelding. Omdat ik dus moest stoppen gelijk de auto goed gezet om te tanken. Na het tanken auto gestart maar ik kreeg geen foutmelding meer.

    In de boordcomputer werd aangegeven dat alle systemen werken. Is er nog een andere manier om die foutmelding terug te halen zonder uitleesapparatuur? Vraag me af wat dat was.

    Heeft iemand in omgeving Tilburg e.o vanavond tijd om de computer uit te lezen?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  2. #2 focusgebruiker, 11 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2017
    Zonder uitleesapparatuur kun je niets terug halen. En zelfs met uitleesapparatuur wordt het lastig indien er geen actieve storing is. Zelfs als je wel iets terug kunt halen zal er zeer waarschijnlijk een code uitkomen die te maken heeft met de brandstof. Dan weet je feitelijk nog niets. kan verstuiver zijn, brandstofpomp, filters, gasklephuis, etc. etc.

    Het beste wat je kunt doen is gewoon rijden tot de tank weer bijna leeg is. indien je dan weer storing krijgt direct naar de dichtstbijzijnde uitleesapparatuur rijden en terwijl de motor nog draait de zaak uitlezen.

    Als de auto verder goed rijdt en je hebt geen foutmeldingen? Zou ik mij er niet al te druk over maken.
     
  3. Kak, zijn net onderweg naar A'dam. Kreeg weer de zelfde foutcode melding ' motorstoring onderhoud nu, oranje' . Sta nu net buiten Berkel-Enschot te wachten op de pechhulpdienst.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  4. Da's balen! Sterkte er mee, ben benieuwd wat er loos is.
     
  5. Ja ze zijn er zo. [​IMG]

    Uiteraard lijkt het er op dat er niks aan de hand is [emoji34].


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  6. Je zou bijna zeggen dat er ergens een contactje niet lekker zit. contact cleaner doet wonderen! :D
     
  7. Is echt raar. Heb gisteren niet veel speciaals gedaan. Het enige wat ik heb gedaan is de linker remklauw piepvrij gemaakt en getankt. Reed dan op z'n reserve maar kon nog zo'n 86 km rijden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  8. Helaas kan er niks uitgelezen worden.
    Toch maar verder gereden. Merk nu dat de auto vermogen mist.

    Morgen gelijk een afspraak maken bij de dealer.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  9. #9 JW, 11 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2017
    Welke (vermogens) versie van de 1.6 TDCI heb je? Wat is op dit moment de kilometerstand en is het roetfilter als eens vervangen?


    Wanneer de foutmelding zich weer voordoet is het verstandig om de auto meteen uit te lezen terwijl de fout actief is. Minder kritische fouten worden vaak alleen opgeslagen wanneer ze actief zijn. Een fout die slechts sporadisch optreed en niet actief is wanneer de motor weer wordt gestart wordt dan lang niet altijd opgeslagen.
     
  10. Zou wellicht iets met de turbo kunnen zijn? Ik heb vernomen dat de 1.6 daar gevoelig voor is. Zou ook verklaren dat de melding weer weg gaat als de turbo zijn werk niet doet. En het vermogen verlies zou kloppen.
     
  11. #11 jeroenbreuer, 11 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2017
    Onderweg was het verbruik hoger met een diesel lucht. Maar na een korte plaspauze ( bij Nieuwegein ) was het vermogen weer terug en reed de auto weer normaal.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     


  12. Heb een 105pk en nu rond 205.xxx km op de teller.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  13. Als ik dat zo hoor zou ik eens langs een dieseltechniek bedrijf rijden. Ik weet niet of zoiets bij jou in de buurt zit. Hier in Friesland is er dieseltechniek friesland. Gespecialiseerd bedrijf in diesel motoren. Zijn op alle fronten thuis qua test apparatuur. Iets waar ze bij de dealer beperkt zijn. Als je eerst langs de dealer langs gaat en daarna alsnog naar een dieseltechniek moet, kost het dubbel. Probleem is dat je niet zomaar 1, 2, 3 weet wat de oorzaak is. Zoeken kost vaak tijd en heel veel geld! Bij zo'n techniek bedrijf kunnen ze nauwkeurig de oorzaak vinden.
     
  14. Nou ik denk dat je voor het uitlezen van een foutcode ook wel bij de dealer terecht kan. Zeer waarschijnlijk is de vaporizer verstopt en daardoor kan het roetfilter niet regenereren. De foutcode zegt dan "temperatuur voor regeneratie te laag"
     
  15. #15 focusgebruiker, 11 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2017
    Het uitlezen van een foutcode is idd het probleem niet. Het probleem begint pas met de code. De code geeft enkelt een indicatie, maar het exacte probleem blijft gissen. zo'n code geeft bijvoorbeeld "brandstof code aan" De rest mag je dan zelf uitzoeken.

    Ik geef dit enkelt aan omdat ik zelf ook die ervaring heb. Ik was uiteindelijk 4 nieuwe verstuivers, brandstofpomp, sensors en 2600 euro verder en het probleem was nog niet opgelost!
     


  16. Nee ik kom uit Tilburg. Maar eerst uitlezen en dan bang worden [emoji23].


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  17. Uitlezen sowieso! Dat zijn de kosten ook niet echt. Ik gun alleen niemand wat ik mee gemaakt heb! Daarom geef ik direct dit advies.
     
  18. dus jij denkt dat een dealer minder goed kan uitlezen dan een dieselspecialist?
    rare redenering :shock:

    dit had de dieselspecialist uitgelezen zeker?
    bij een dealer weten ze echt wel wat de codes betekenen en hoef je het echt niet zelf uit te zoeken.

    nu spreek je jezelf weer tegen, eerst over dubbele kosten beginnen en nu zeggen dat het niet zoveel uit maakt.


    Jeroen, ik denk dat Anton het juiste antwoord voor je heeft, overleg eens met de dealer hierover maar de kans dat je roetfilter aan vv toe is zou met deze KM stand ook wel eens kunnen.
    en mocht het een specifiek 'dieselprobleem' zijn zoals Richard aangeeft dan stuurt een goede dealer je echt wel door naar een specialist of nemen ze zelf wel contact op met zo'n bedrijf.
     
  19. Heren, bedankt voor de feedback!

    Net terug van A'dam. Was een prima ritje zonder foutmeldingen of noodloop/hoog verbruik. Lijkt zelfs of de boordcomputer wat optimistischer is geworden wat betreft het verbruik.

    We gaan het zsm meemaken bij de dealer. De lezing van Anton lijkt mij ook het meest logisch met wat ik vandaag heb meegemaakt met de auto. Wat ik denk wat er gisteren gebeurd is is dat het systeem wilde de roetfilter genereren. Maar ik reed in zijn reserve waardoor er geen extra diesel ingespoten kon worden. Zodoende fout melding.
    Correct me if I am wrong [emoji23][emoji106]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  20. Regeneratie inzetten terwijl reserve lampje brand lijkt me toch iets waar de engineers rekening mee houden ?
     

Deel Deze Pagina