1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST van FastForward, still going strong...

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door FastForward, 30 dec 2009.

  1. Nou ja, goedkoper. Minder duur is een betere omschrijving.

    Zojuist de Ecoboost weer teruggebracht en mijn iets snellere :st: weer opgehaald. Moest daarvoor wel eerst € 424,68 achterlaten.
    Inclusief de aanschafkosten van de Pipercross, de Mobil 1 olie, ATE remschijven en ATE Ceramic remblokken (beide voor en achter) en de vorige maand uitgevoerde airco-service ben ik € 1033,65 kwijtgeraakt.

    Het was dus de 120000 km/6 jaar beurt zonder luchtfilter en bougies maar met nieuwe remvloeistof, arbeidskosten remmen vervangen en leenauto.
    De grootste besparing was op de remmen, nl. € 233,- (783 vs 550).
    De olie was ruim € 10,- goedkoper, maar natuurlijk veel beter geschikt voor een opgevoerde :st: dan de standaard olie (en ik wil niet weten wat een dealer vraagt voor een premium olie).
    Samenvattend kun je zeggen dat je zo'n € 100,- goedkoper uit bent in Duitsland voor een onderhoudsbeurt, maar door het materiaal in Duitsland via een webshop te verwerven kun je nog eens flink besparen. Maar om eerlijk te zijn, de uurprijs van een monteur in Duitsland loopt intussen ook de spuigaten uit, nl. € 83,18. Zal niet veel minder zijn dan hier lijkt me.

    Tot slot voor de goede orde nog even de km-stand van 85745 vermelden.
    Verder moet ik de komende maand nog even naar de APK-keuring, normaal gesproken een formaliteit want volgens de garage was alles in orde.
     
  2. Wat me gelijk opvalt is dat je volledig nieuwe remmerij hebt, (schijven en blokken).
    Waren die schijven echt op?, mij is namelijk geadviseerd om bij de volgende beurt alleen de blokken te vervangen en mijn kmstand is op dit moment ook al 80000.
     
  3. Op zich hadden de schijven nog niet vervangen hoeven te worden, misschien nog 5000-10000 km. Echter de voorste blokken waren bijna tot op de draad versleten (mag ook wel na 85000 km op vooral bergweggetjes, alhoewel dan valt het toch nog mee), de achterste konden toch nog wel 10000-15000 km mee. Gezien de beperkte levensduur van de schijven meteen maar alles vervangen, want bij nieuwe schijven wordt dacht ik ook aangeraden om nieuwe blokken te monteren (heeft geen nut om na 10000 km alweer nieuwe blokken te monteren).
    Verder had ik achter ook steeds meer last van piepende remmen (vooral als ze koud waren).
    Normaal gesproken ziet een remschijf 2 setjes blokken in zijn leven, in mijn geval blijkbaar niet. Ligt misschien aan mijn rijstijl, nl. zo snel mogelijk rijden met zo min mogelijk remmen (maakt blijkbaar niks uit voor de levensduur van de schijf).
    En ik heb het ook gedaan om alle 4 de velgen schoner te houden (Ceramic blokken). ;)

    Echter in jouw geval zou ik voor de zekerheid de dikte van de schijven nog eens laten meten (voor minimumdikte 23 mm, achter 9 mm), want het lijkt me sterk dat ze nog eens een setje blokken overleven (daarbij neem ik aan dat je ook nog de eerste blokken hebt).
     
  4. Ok das duidelijk, bedankt voor de tip,
     
  5. Vanmiddag even de bandjes wisselen voor-achter na 10000km.
    Ze bevallen prima, voor mijn gevoel net zo goed als de Michelins, maar dan voor een prettigere prijs.
    Daarbij ga ik ook de schijven laten meten, in geval van bijna versleten ga ik FastForward maar weer eens naapen denk ik.
     
  6. Beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)
     
  7. :schater:Zo ist maar net..
    Leuk die focusclub, ervaringen uitwisselen, ideeen jatten:schater::schater::baeh:
     
  8. Ach ja, iemand moet het vuile werk doen. :lol:
    Maar ben blij om te horen dat mijn keuze m.b.t. de banden bijval krijgt van een ander forumlid.

    @ sjansse

    En kunnen de schijven nog even mee ?
     
  9. Ze hadden geen spullen om ze te meten, kunnen ze dat bij die winkel waar jij was wel??
     
  10. Die winkel was de Ford dealer. :schater:

    De remmen heb ik heel modern via een duitse webshop (zie vorige pag. bovenaan) gekocht, die ligt zelfs héél dicht bij jouw in de buurt. Je kunt de spullen daar ook zelf ophalen. Of ze ook kunnen/willen meten/monteren weet ik niet.

    Je kunt ook met je vingers even 'meten', als er een duidelijke opstaande rand te voelen is (aan de achterkant van de schijf is ie normaal gesproken nog dieper), zou het wel eens tijd kunnen worden voor vervanging.
     
  11. Ik heb vanmiddag even gekeken, de blokken zijn echt bijna op, de schijven hebben inderdaad een opstaande rand, ik ga morgen eerst kijken hoeveel pk ik aan de wielen heb (K&N Meet Eindhoven) en dan ga ik hier zeker mee verder.
    Ik ga in Augustus op vakantie richting Noord Italie, (Stelvio) en na enkele dagen nog even naar de buurt van Grenoble, bergpassen zat daar, Galibier en omgeving, en dan wil ik goeie Ho Ijzers hebben.
    Ik ga eerst eens kijken bij jouw webshop.
     
  12. En hoe bevalt de remmerij??
    Ik ga morgen even bij Konings in Heinsberg langs om de schijven op te laten meten.
     
  13. Heb er nog niet zoveel mee gereden (400 km), dus ik ben nog in de inrijfase.
    Zal morgen eens wat harder op het pedaal duwen.
    Maar ik heb het idee dat het dezelfde prestaties heeft als origineel (eigenlijk logisch want beide zijn afkomstig van ATE), remstof is wel minder en lichter van kleur (dat zou na verloop van tijd nog minder moeten worden).
    De korte pedaalslag is wel weer even wennen, net of je weer een nieuwe auto hebt. :)

    Overigens de nieuwe motorolie (Mobil 1 New Life 0W40) is ook te merken, o.m. door de rustigere motorloop.
    Ook de olietemperatuur vertoont wat subtiele verschillen, o.m. iets langzamere stijging en daling. En bij 120 km/h constant had ik verwacht dat ie wat lager zou zijn, maar is juist iets hoger (kan betekenen dat ie beter de warmte opneemt ?). Het was wel 27 graden, maar met de oude olie was de temperatuur ook iets lager, dus onwaarschijnlijk.
    Zal het iig in de gaten houden.
     
  14. Altijd leuk om in 1 klap stil te staan ... :D
     
  15. Ik ging even naar Koenigs in Heinsberg om de remschijven op te meten.
    Resultaat is een 80.000km beurt want daar was ik ongemerkt alweer overheen.
    De blokken zijn nog goed voor 10.000km en de schijven overleven de volgende nieuwe set blokken ook nog.
     
  16. Vanmiddag naar Bogman in Geleen geweest voor de APK-keuring en natuurlijk goedgekeurd. Heb wel Bluefin eraf gehaald, want je weet maar nooit (en als ik naar het enthousiaste begin van de proefrit keek maar goed ook ;)).

    Van de gelegenheid gebruik gemaakt ook zelf maar eens testen hoe hoog de turbodruk gaat i.c.m. de Pipercross-filter en de stock-tune. Vroeger hield ie vooral in z'n 4 eventjes in bij flink gasgeven, nu niet. En de turbodruk ging (mede ook door de warmte denk ik) heel geleidelijk naar bijna 0,9 bar en bleef daar ook een tijdje (dus geen overboost). Denk dat ik komend weekend nog eens zonder Bluefin ga toeren, want op zich rijdt dit ook niet verkeerd.

    Wat betreft de remmen, die zijn nu helemaal ingereden en vertragen zoals gewend. En de remstof is echt een stuk minder (of je ziet 'm niet zo goed omdat ie een lichtere kleur heeft ;)).
    Als alles goed blijft gaan hoef ik in september alleen nog maar de bandenwissel van voor naar achter en omgekeerd te laten doen.
     
  17. Hier kan ik maar een ding op zeggen.
    Laot Gaon dae wage..

    Mijn remmen voelen nu ook steeds beter aan, goeie keuze geweest.
    Heb je nog vakantieplannen??
     
  18. Nee, ben al in het vroege voorjaar een week naar Tenerife geweest.
    Maar ga eigenlijk nooit zo vaak écht op vakantie aangezien ik woon in een vakantieomgeving. :lol:
    In de zomer blijf ik dan gewoon hier, ook al is het weer niet zo geweldig (hou wel van de afwisseling,
    wekenlang 30 graden vind ik eigenlijk maar niks).
     
  19. Zo, een kleine update omtrent het wel en wee van mijn scheurijzer.
    De bandjes hebben de 10000 km-kaap weer gerond en dus mogen ze weer van voor naar achter en andersom. Aangezien ik twee linkerhanden heb (en geen materiaal ervoor) naar de dealer gereden en hun het vuile werk laten doen. In ruil daarvoor moest ik € 26,18 achterlaten.

    Voor dat luttele bedrag deden ze ook nog een gratis lichttest (oktober-actie in Duitsland, alhoewel we pas in september zijn). Natuurlijk liet zich de Meister de kans niet ontnemen om even een proefrit te maken, onder het mom van kijken of de wielen goed gebalanceerd en gemonteerd zijn.

    De km-stand is nu 88697 en als het goed is hoef ik dit jaar de portemonnee niet meer te trekken voor onderhoud e.d.
    Verder heb ik geen problemen of klachten, de :st: gaat nog steeds als de brandweer. Heb nu ook meer getunede km's dan standaard km's achter de rug.
     
  20. Goed om te horen dat je dit jaar geen kosten meer voor de kiezen krijgt, is sowieso al duur genoeg.
    Mijn kmstand is nu 87536 en zoals je gehoord zult hebben zit er bij mij een Italian Dynamo in + de bekende oliefiltermembraam.
    Heb jij nog steeds geluk met deze onderdelen??

    in ieder geval ben ik blij met de nageaapte remmerij van jouw, na het inremmen ongeveer 500 km remt het nu voor mijn gevoel met meer byte als orgineel.

    Ik heb het spul zelf opgehaald, zit naast de voordeur.
    Hopelijk blijft ie gaan als de brandweer.
    Wanneer ga je hem rood spuiten????
     

Deel Deze Pagina