1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST van FastForward, still going strong...

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door FastForward, 30 dec 2009.

  1. Nee , Redstuff is meer als voldoende.
    Yellowstuff is als je vaker op het circuit rijdt en ze geven ook nog eens meer remstof dan Redstuff en ik wil juist (veel) minder remstof dan nu met de OEM-blokken.

    By the way, vandaag het 2e rondje om de aarde volgemaakt. Mooie km-stand om het jaar te eindigen (of om 2012 te beginnen) en de 80000 km precies stond in een onheilspellende en sneeuwbedekte Eifel op de teller.
    De temperatuur lag op de hoogste toppen omstreeks 2 graden, dus geen zorgen i.v.m. mijn zomerbanden.
    Wist ik natuurlijk al dat het daar al boven nul was. ;)
     
  2. Klopt helemaal wat je zegtin icm schijven van ebc remt het bijna net zo hard als ie accelereert haha..

    Dat is inderdaad een mooie kmstand! Op naar de ton!
     
  3. #103 sjansse, 15 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2012
    Zou je mij willen vertellen wie die duitse tuner is?
    Ik zit ook tegen nieuwe blokken en schijven aan te hikken, misschien is dit ook wel interessant voor mij.
     
  4. Maar natuurlijk, hij zit zelfs bij jouw om de hoek, nl. in Kaldenkirchen (gemeente Nettetal).
    Het is RH-Renntechnik : http://rh-renntechnik.de/

    Hij heeft alleen de schijven die ik wil niet in z'n assortiment, maar lijkt me geen probleem om op wens die te bestellen.
    Maar waarschijnlijk bestel ik ze direct in de UK bij ebcbrakeshop (stuk goedkoper) en laat ik ze bij RH samen met de IC (die is daar weer goedkoop) monteren.
    En dan pak ik toch gewoon de EBC Premium Disk, even goed/beter dan de OEM-schijf, voor mijn rijstijl toch voldoende (rem toch niet of nauwelijks ;)). Maar wel de Redstuff-blokken dus.
     
  5. Alvast eens een mailtje gestuurd naar RH-Renntechnik voor info m.b.t. het vervangen van de remmen.
    Heb gewoon eens gevraagd of je daar ook de OEM-schijven en blokken kan kopen (staan niet in de webshop) en wat dat dan mag kosten incl. montage.

    Binnen een kwartier al antwoord : materiaal 344 euro V/A, montage 60 euro.

    Vergeleken met de 730 euro bij de duitse Ford-dealer wel een groot verschil (wat zou dat in NL kosten ?), kan ik bijna de IC voor kopen (380 euro).
    Denk dat de keuze wel gemaakt is, op zich ben ik best tevreden met de OEM-remmen. Voor de EBC-remmen ben ik daar al gauw 700-800 euro kwijt en dat vind ik teveel geld voor een wat betere remwerking, die ik mij kennende toch niet of nauwelijks aanspreek.

    Maar ja, het is op dit moment nog niet aan de orde en wie weet verander ik mijn mening weer als het zover is.
     
  6. De standaard schijven zijn best ok hoor! Echt onderbemeten zijn ze niet. Als je wilt upgraden zou je in eerste instantie ook naar andere blokken kunnen kijken. Remwerking als de boel heet wordt is toch voor een heel groot deel afhankelijk van je remblokken, en niet van je schijven. Heet wordt t toch wel. Standaard blokken zijn gemaakt om goed te remmen bij lage temperaturen, maar haken af als de boel heel heet wordt. Ferodo DS (als voorbeld) houden het tot veel hogere temperaturen vol. Ga je nog verder (DS3000 bijvoorbeeld), dan remt t pas als het heet wordt. Daarom zijn ze ook niet voor straatgebruik.
    Hoe heet de boel wordt hangt van je rijstijl en remkoeling af. En wat er vervolgens met je schijven gebeurd nadat ze écht heet geworden zijn kan wel een kwaliteitskwestie zijn, maar ook samenhangen met rembokken (zacht of hard), eventuele slingering in naaf en door montage en nog zo wat.

    Heel verhaal, maar waar het volgens mij op neerkomt is dat ik lekker met stock zou blijven rijden tenzij je ontzettend hard in de Eiffel gaat lopen trappen of het circuit op gaat. Er wordt trouwens in de UK getrackt met standaard schijven en blokken zonder grote problemen, vandaar dat ik dat zeg.
     
  7. Ok, duidelijk verhaal.
    Voor sportief rijden in de Eifel e.o. zijn de standaard remmen eigenlijk ook voldoende. En ontzettend hard trappen is niet mijn rijstijl (nou dan, af en toe wel ;)) en is zeker in die streken niet aan te bevelen, loopt vroeg of laat dan ontzettend verkeerd af.
    Van het gespaarde geld koop ik dan lekker een Airtec IC (en een Pipercross).
     
  8. Ik ben heel huiverig wat betreft aanpassingen aan de remmen, dwz andere schijven/blokken nemen. Ik heb dat in het verleden een keer gedaan (weet echt niet meer watvoor schijven en blokken het waren), maar dat was echt geen succes. Vanaf koud wegrijden remden die dingen echt waardeloos... pas na een paar keer goed remmen kwam er een beetje 'bite' in. Op de snelweg, waar de remmen over het algemeen ook koud zijn, zelfde verhaal... in sommige gevallen zelfs gevaarlijk. Nou kan het ook zijn dat de boel ontlucht moest worden want na een paar keer pompen voelde het rempedaal ook een stuk strakker. Aan de andere kant: de dealer had er toen naar gekeken en niks raars gevonden...

    Ben wel blij dat de wat snellere auto's vaak standaard goeie remmen gemonteerd hebben (behalve die van m'n Civic Vti waren minder). Wat een verschil is dat met m'n vorige getunede, standaard minder motorisch bedeelde, auto's. Veel beter doseerbaar en gewoon... goed remmen! Dit geeft je gewoon een enorm vertrouwen in je auto. Alleen daarom zou ik mensen al adviseren niet te gaan klootzakken met tuning van een 1.6 (met alle respect). Spaar verder en koop een auto met een goeie basis, met o.a dus die (veel) betere remmen. Bovendien staat een brake-upgrade vaak onderaan (of helemaal niet) op de lijst, omdat die gewoon f*cking duur is.

    Als het bij mij zover is, verdiep ik me wel in deze materie... ik wou gewoon even kwijt hoe blij ik ben met m'n remmen ;) ... ook in mijn oude ST170 overigens.
     
  9. Stuur je morgen ff een pb mbt ebc delen.
     
  10. Bedankt voor het onderzoek, ga ik zeker iets mee doen als ik aan de beurt ben:thumbs::thumbs:
     
  11. Ik ga het komend seizoen met een nieuw setje schijven (slotted, maar verder zelfde als standaard) en standard pads proberen. Samen met wat extra koeling in de naaf denk ik dat dat prima gaat voldoen. Verder dan Ferodo DS2500 achtige samenstelling zou ik nooit gaan, want dan krijg je wat Kludrex beschrijft. T remt gewoon niet als het koud is. Levensgevaarlijk. Ik noem alleen Ferodo omdat ik daar ervaring mee heb, ook op mijn vorige auto. Heb mijn remmen zo ongeveer aan t roken gehad met Ferodo blokken, maar t remde nog steeds goed. Maar ook als t vriest doen ze t. En mede daarom zijn die blokken zo duur.

    Nogmaals, de ST heeft standaard echt wel redelijke remmen.

    Zou idd. fijn een IC kopen, heb je echt veel plezier van :)
     
  12. Leg me nou eens uit wat een IC is?
     
  13. ik denk dat hij een intercooler bedoeld, die is nogal klein bemeten bij een :st:

    Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
     
  14. Inderdaad, met IC bedoel ik intercooler.
    Ben benieuwd wat deze i.c.m. de Pipercross gaat doen met de turbodruk boven de 5500 toeren. Ik had eerst gedacht om nog een ECU-spacer te monteren, maar als ik zie dat Mountune en Autotech genoegen nemen met alleen een sportluchtfilter (tot de stages met ongeveer 280 pk) laat ik dat voorlopig maar achterwege. En volgens RH-Renntechnik komt er binnenkort ook een :rs:-style airbox uit voor de :st:. Geen idee wat dat inhoudt of hoe dat eruit komt te zien, moet ik me maar eens in gaan verdiepen.
     
  15. Zo, vanaf volgende week worden spijkers met koppen geslagen.

    Zal om te beginnen bij onze nieuwbakken sponsor Datatuning een Pipercross filter bestellen (goedkoper dan bij RH-Renntechnik ;)). Wilde het eerst tegelijk met een IC doen, maar ben eigenlijk nieuwsgierig naar het effect met alleen een sportfilter (als dat er is).
    Bij RH-Renntechnik zal ik dan eens informeren wanneer ik terecht kan voor de montage van een Pumaspeed IC (dus geen Airtec) en het vernieuwen van de remmerij (zal gewoon ATE schijven en ATE Ceramic blokken kopen). Kan waarschijnlijk wel even duren, want ze hebben het daar tamelijk druk.
    Totale kosten bedragen waarschijnlijk € 945,- (ach je leeft maar 1 keer).

    Voor de rest gaat het nog steeds uitstekend met de :st:, km-stand bedraagt ruim 83000 km. De Hankooks zien er na bijna 5000 km ook nog goed uit (zoals verwacht).
     
  16. Vandaag na enige vertraging de Pipercross ontvangen, ziet er goed uit. Het is de nieuwe, olievrije versie. Ga hem komende week inbouwen (nou ja, het is eerder omwisselen ;) ), vandaag geen tijd (stond op het punt om te gaan toeren) en het regende ook nog eens.

    Wat betreft de IC en de nieuwe remmen is er een change of plan.
    Wilde dit doen bij RH-Renntechnik, maar aangezien ik geen enkele reactie krijg op mijn contactpogingen (of het moet het antwoordapparaat zijn) zie ik daar maar vanaf. En daardoor ook voorlopig maar van de IC, heb me bedacht (want heb ik het wel echt nodig).

    Ga nu gewoon bij de duitse Ford-dealer de remmen laten vervangen, ik mag wel het materiaal zelf meebrengen, dat ik voor dezelfde prijs in een webshop kan kopen als bij RH-Renntechnik. Verder zal ik ook in een andere webshop andere olie kopen, nl. Mobil 1 0W40 New Life, die hun dan kunnen vullen i.p.v. de toch wel inferieure Formula F. Is ook nog eens goedkoper ondanks de hoge verzendkosten.

    Maar ga volgende week eerst eens een volledige airco-service laten uitvoeren bij de Ford-dealer, na bijna 6 jaar wordt het wel eens tijd.
     
  17. Ik kan me herinnere dat je ook aan ebc hebt gedacht mbt tot je remmerij? Stukje onderhoud hoort erbij inderdaad
     
  18. Mooie updates in het vooruitzicht.


    Waarom is Ford/BP Formula F zo'n slechte motorolie?
     
  19. @ Wouter

    Aan EBC heb ik inderdaad lang gedacht, maar net zoals nu met de IC, vraag ik me af heb ik het wel echt nodig.
    Het antwoord is kort en simpel nee.
    Het zal vast nóg beter remmen en nóg wat meer koppel en vermogen geven (vooral in de zomer), maar ik ben tevreden met wat ik nu heb. En iets vooruit ga ik toch voor niet al te veel geld, de nieuwe ATE-schijven en blokken zijn toch de verbeterde versies van de OEM-versies (ook al staat er Motorcraft op, het is ATE) en de Pipercross laat, ook in de zomer, meer lucht door (tot 30%). Lijkt me ook niet verkeerd voor koeling en vermogen (iets meer is beter dan niets ;) ).

    @ Irwan

    Voor normaal gebruik of voor normale auto's (niet denigrerend bedoeld) is Formule F goed genoeg. Maar als je naar de specificaties kijkt niet geschikt voor bijv. turbo-motoren (ivm grote hitte die vrij kan komen bij flink/langdurig volgas rijden). Ford is eigenlijk ook de enige fabrikant die olie met die minimale specificaties voorschrijft.
    Kijk maar naar de :rs:, tijdens het testen ploften een aantal motoren, alleen omdat ze dezelfde olie gebruikten als in de :st: of andere Focussen. Vlak voor de introductie werd dan ook een andere olie voorgeschreven (Castrol SLX en nog iets 0W40).
    Aangezien mijn opgevoerde :st: ook in :rs:-gebied komt wat betreft warmteontwikkeling wil ik toch wat voorzorg nemen, want ik heb geen zin in gescheurde liners/cilinders. Maar heb goede hoop dat het desondanks bij mij niet zo'n vaart loopt, want ik ben toch niet zo'n scheurijzer (merendeel cruisen met geregeld een uitbarsting).

    Bovenstaand probleem heeft echter ook te maken met het T5-blok zelf, door de vergrote boring is er te weinig materiaal tussen de cilinders en i.c.m. een te hoog koppel (is warmte) bij lage toeren (na tuning dus) en onvoldoende koeling door een te lage capaciteit van de waterpomp bij lage toeren (riemaandrijving) kunnen er spanningsscheuren ontstaan. Er wordt gezegd dat 420 nm bij 3000 toeren toch wel de max is bij een standaard blok (gelukkig heb ik 'slechts' 401 nm of zoiets).
    Ik moet er wel even bijzeggen, dat ik dat niet zelf heb uitgevogeld, ik heb het op het duitse forum gelezen. Er zijn daar toch wel aardig wat problemen (in de UK overigens ook) en de uitleg daar klinkt aannemelijk. Trouwens bij Volvo zelf ook zulke problemen (S60R bijv.), bij het 2.3 blok echter veel minder.
     
  20. Vandaag de Pipercross geplaatst, een klusje wat zelfs ik kan.
    Hier wat foto's van de hele operatie...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Daarna even de motor gestart om te kijken of er een verschil te beluisteren is, nou ja de fluittoon is iets harder voor de rest eigenlijk hetzelfde. Voor de eventuele liefhebbers heb ik het maar gefilmd, ook het uitlaatgeluid dus...

    [YOUTUBE]JRjf0dbzfH4[/YOUTUBE]
     

Deel Deze Pagina