1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST van FastForward, still going strong...

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door FastForward, 30 dec 2009.

  1. #1 FastForward, 30 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2014
    Na anderhalf jaar op het forum en ruim 3 jaar rondrijden werd het wel eens tijd voor wat foto's van mijn ST (bewegend beeld en geluid ervan is inmiddels wel bekend, zie hier ).

    De ST is uiterlijk nog geheel standaard en heeft buiten de standaarduitrusting als extra's metallic-lak (Panther Black), voorruitverwarming en last but not least een gekoeld dashboardkastje. Km-stand is nu ruim 50000 en heb nog tot augustus '10 garantie (auto is van augustus '06).

    Sinds eind augustus '09 heb ik mijn ST gechipt d.m.v. Bluefin met als resultaat zo'n 260 pk en 400 nm (of naar keuze 435 nm). Als brandstof gebruik ik uitsluitend SuperPlus of V-Power 98 (soms 100 :badgrin:).

    Op dit moment heb ik i.p.v. de af-fabriek banden (CSC 2) de Michelin PS2 gemonteerd, op alle gebieden superieur. Voor hebben ze nu 19000 km afgelegd met nog 4 mm profiel, achter 32500 km met evenveel profiel (hebben de eerste 12500 km voor gezeten). Als deze aan vervanging toe zijn denk ik erover om de Goodyear Eagle F1 Asymmetric te monteren (mede door de positieve verhalen van diverse collega ST-rijders).

    Tot nu toe rij ik zonder grote problemen in de rondte, alleen de voorruit (loslatende dichting boven) en de gordel linksachter (rammelde) heb ik onder garantie moeten laten vervangen. Verder heb ik in het begin van de zomer last gekregen van fluitgeluiden boven 200 km/h (bleek te liggen aan een loszittende antennevoet) en af en toe vallen mijn olietemperatuur en -druk meter uit (motorventilator gaat dan draaien en blijft draaien zolang de motor aan is). Dit laatste duurt meestal een paar dagen voordat het zich vanzelf herstelt (soms ook niet). Ben er voor naar de dealer geweest, maar kon ook geen blijvende oplossing bieden (schijnt een communicatiefout te zijn die wel eens kan optreden, maar waardoor ?). Nu kan ik het zelf herstellen, d.m.v. mijn Bluefin-flasher. Door het laden van de stock- of tune-map wordt blijkbaar die communicatiefout gewist, waardoor de metertjes het meteen weer doen en de motorventilator weer uitgaat. Zal de dealer voordat de garantie afloopt hierover toch nog eens aanspreken.

    Zo, hier de eerder genoemde foto's :


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  2. Het is en blijft een mooie auto, een zwarte :st: met rode bekleding :P
     
  3. Shell V-power is géén 98 RON! Volgens de specs van Shell is het 97 RON. Maar omdat wij dat in NLD niet kennen wordt het hier als Euro 95 verkocht.
     

  4. In Luxemburg (of Belgie), waar ik héél vaak tank, wel. ;)
     
  5. Hehe, eindelijk een eigen draadje van FF (buiten het filmpjes draadje). :thumbup:

    Ook ik gebruik in 80% van de gevallen de V-power de andere merk varianten.
    De ST rijd er echt een stuk beter op.
     
  6. Jochen, Tja wat zal ik zeggen ???????????


    :kwijl: :st: maar dat was al bekend :mrgreen:



    :thumbs: Goodyear Eagle F1 Asymmetric :thumbs:
     
  7. Mooie :st: Jochen!! Goed dat je je eigen topic hebt geopend! Al komt me deze auto wel heel erg bekend voor!!;)
     
  8. #8 FastForward, 30 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2009
    Bedankt voor de positieve reacties. :D

    Zal in het voorjaar meer foto's plaatsen (vanuit het mooie Limburgse land en omstreken) en natuurlijk tussentijds alle gebeurtenissen/wijzigingen m.b.t. mijn ST hier posten. Als het met Bluefin te maken heeft zal ik het natuurlijk ook in dat draadje zetten.
     
  9. Hele mooie auto! Is het mogelijk de kleur te bepalen van de stoelen bij het kopen van een nieuwe ST of zijn de zwarte ST's standaard met rode Recaro's geleverd?
     
  10. #10 FastForward, 30 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2009
    Toen ik hem bestelde kon je bij zwart elke kleur bekleding krijgen, dus rood, oranje, blauw, grijs en zwart leer. Maar ik denk dat het nu ook nog zo is.
    Bij andere kleuren kon je vaak maar 2 soorten bekledingen kiezen (de buitenkleur en zwart leer).

    Twijfelde toen een beetje tussen rood en oranje. Maar toch voor rood gekozen, want de combi zwart/rood is altijd mooi. Het toeval wilde dat ik een maand na de bestelling bij de F1 op de Nürburgring een ST spotte, die op de oranje stoelen na, precies hetzelfde was. Zag er overigens ook niet verkeerd uit.
     
  11. Waarom geen volleder? Of was dit tegen meerprijs?
     

  12. Kostte toen iets van € 2000,- extra.
    Maar ben sowieso niet zo'n fan van leren stoelen in een auto, dus heb het niet besteld. Dat geld kun je beter opzij zetten voor toekomstig onderhoud of nieuwe banden voor die bandenvreter.
     
  13. Helemaal mee eens! Half leer half stof zou wel weer mooi wezen, iets zoals in een ST170.:)
     
  14. Lekker ding, die zwarte van jou! Rode stoelen is in mijn beleving een chiquere verschijning dan oranje. Past bij de auto, mooi en sportief!
     
  15. Helemaal mee eens! Mooie ST! :thumbs:
     
  16. Inderdaad! Na wit is zwart mijn keuze voor de :st:! ;)
     
  17. Zo, na die ellendige winter weer even een update.

    Rij nu al precies 2 maanden met de stock-software, maar ben deze week van plan om Bluefin er weer op te gooien.

    Verder zijn binnen nu en 2 maanden mijn Michelins PS2 aan vervanging toe, voor hebben ze er nu ruim 20000 km op zitten (3 mm over), achter 34000 km (3,5 mm over). Waarschijnlijk kies ik voor de Goodyear Eagle F1 Asymmetrics, anders weer de PS2 of de nieuwe PS3.
    Ik probeer dit te regelen via een Ford-dealer in Duitsland die ook montagepartner is van Reifendirekt.de (hier Autobandenmarkt.nl), mede omdat ik in de toekomst ook daar het onderhoud wil laten doen van mijn ST (is toch een stuk goedkoper daar en het is maar 8 km rijden).

    Daarnaast ben ik ook van plan om mijn ST onderhuids verder te verbeteren door middel van low-budget tuning, zoals een Pipercross-filter (eventueel i.c.m. een ECU-spacer), ATE sport-remblokken (pas als de originele ATE remblokken vervangen moeten worden) en misschien een Airtec Gen3 intercooler en heeeuuuul misschien toch verlagen (maar ben ik een beetje huiverig voor i.v.m. de aandrijfassen).
    In de verre toekomst zal ik als de koppeling vervangen moet worden (en als ik dan nog ST rij ;) ) een versterkte ST koppeling van Sachs (tot 510 nm) laten plaatsen of de hele mikmak van de RS (dus incl. het vliegwiel). In Duitsland kost de Sachs zo´n 670 euro en de RS koppeling 780 euro (vind ik niet veel), dit zijn uiteraard alleen materiaalkosten en niet via de dealer.

    Zo, plannen genoeg gemaakt in de lange winter. Eens kijken wat ervan terecht komt. ;)
     
  18. Zo je bent weer heel wat van plan Jochen, maar even één onderdeel eruit lichten de ATE remblokken is dat wat :?:
    Ik vraag dit omdat ik zo zoetjes aan eens ga kijken naar andere blokken omdat de huidige (standaard) blokken zo af en toe beginnen te piepen.
     
  19. Van piepende remmen heb ik al een paar jaar last van als ik heel licht rem, vooral in de winter maar gelukkig niet vaak. De laatste weken heb ik gek genoeg geen last ervan (ondanks de winter die we gehad hebben), ook geen groeven op de remschijf. Beetje opschuren en de randen wat afronden schijnt de oplossing hiervoor te zijn.

    Of de ATE-sportblokken wat zijn, weet ik eerlijk gezegd niet, maar in principe zouden ze toch beter moeten zijn als de standaard blokken (waar ik best tevreden over ben). Voor de geringe meerprijs (het moet tenslotte low-budget blijven ;) ) wil ik ze wel proberen, zeker gezien het extra vermogen dat in toom gehouden moet worden.
    Zie ook : http://www.autopartsonline.nl/nl/in...l=Focus-b&typ=2.5i-20V Turbo&blk=211855&cat=r

    Voor circuitgebruik kun je volgens mij beter naar Ferodo of EBC kijken, maar die zijn 2-3 keer zo duur. Dan kun je beter ook DOT 5.1 remvloeistof nemen, voor mij is de standaard Super DOT 4 afdoende (zo vaak rem ik toch niet ;) ).
     

Deel Deze Pagina