1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1: van 4x108 naar 5x108?!

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door ST130, 31 jul 2011.

  1. Waarom kan 4x100 naar 5x100 dan wel?
     
  2. Volgens mij moet dat ook niet kunnnen, kijk maar eens naar deze tekening. groen cirkels zijn op steek 100X4, de andere kleuren zijn steek 100X5 op verschillende hoeken.

    [​IMG]
     
  3. Het deel achter de remschijf heet de wielnaaf, deze zit in het wiellager geperst en het wiellager zit in het fusee geperst.
     
  4. #44 McGyver, 18 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2011
    Ik heb dit al een keer eerder uitgetekend, want de vraag is al een keer eerder voorbij gekomen.
    Het probleem gaat zitten in het overlappen van de consche wielmoeren/bouten.
    [​IMG]

    Adapters zijn goed toe te passen als het aantal wielmoeren/bouten maar gelijk blijft.
    Misschien als de maten verder uit elkaar liggen dat het dan wel goed gaat.... bijv. 4x98 naar 5x130.
     
  5. #45 ST130, 21 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2011
    De vraag is niet eerder voorbij gekomen lol...

    is het mogelijk voor iemand uit te tekenen om van 4x108 naar 5x114 te gaan?
     
  6. [​IMG]

    bestaan er überhaupt wel adapters van 4 naar 5 gaats?

    Dat gaat toch alleen werken indien het verschil in de steekmaat minimaal 2x zo groot is dan de diameter van de bout?
     
  7. Halverwege P4 wordt geoppend om het adapters op te lossen ipv het vervangen van de naaf. En die vraag is al eerder gesteld: www.focusclub.nl/forum/....t=18974
     
  8. als je het zo stelt heb je inderdaad gelijk; maar we willen het graag oplossen op de orginele manier en dat is het vervangen van de complete naaf.
     
  9. Opzich is een adapter van 4 naar 5 gaats wel mogelijk, maar dan word of je auto behoorlijk wat breder of je zult velgen met een andere ET waarde moeten nemen
     
  10. Deze adapters gebruiken is eigenlijk geen optie. De adapters zijn 30 mm dik wat betekend dat de spoorbreedte met 60 mm toeneemt. Je zal dan in theorie velgen moeten hebben met een ET waarde van 77,5 (origineel 47,5 + 30 mm van de adapters) om de velg op dezelfde plaats te krijgen.

    De eenvoudigste manier is om de 4 gaten in de huidige naven dicht te laten lassen (eventueel met warmtebehandeling om spanning in het materiaal te voorkomen) en daarna de naven vlak laten draaien en de 5 gaten in de juiste steek er in laten boren/frezen. Het is naderhand wel verstandig om de naven dan naderhand te laten balanceren (op een industriele balanceerbank).

    Je zal dan alleen nog passende remschijven moeten vinden of de huidige schijven ook aan laten passen.
     
  11. dat die dingen bestaan
    levensgevaarlijk in mijn ogen
    hij zit meer met 1 bout echt vast de velg en de andere vier moeten in de velg passen en goed vast zitten
    en de andere vier zit de velg aan spacer vast

    als je 4gats naaf hebt en wilt 5gats monteren
    jammer dan moet je maar bij 4gats blijven

    en inderdaad zul je naar een et-waarde van 77 moeten gaan om dit op te vangen
    daardoor kun je orgineel 5gats velg ook niet gebruiken
     
  12. volgens mij gaan mondeo MK3 naven gewoon passen hoor;)
    echter zul je wel je aandrijfassen moeten laten aanpassen, de splines komen niet overeen

    wat je beter kan doen is iemand zoeken die goed met een (computer gestuurde) draaibank overweg kan, en 4 nieuwe naven laten draaien;)
     
  13. CNC draai/frees banken hebben we wel staan :D
     
  14. Een vriend van mij heeft sinds een week zoon programma op de computer om digitaal een naaf uit te tekenen. Als dat perfect klopt kan een bedrijf met een frees machine deze namaken vanaf de tekening. Dus we zijn weer een stap verder:)
     
  15. net gespot:

    Porsche cup-velgen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    apart hoor...:cool:
     
  16. Zelfs voor de Fiesta heb ik al gezien met adapters naar VW steekmaat.

    [​IMG]
     
  17. maar bij de Fiesta blijft het een 4-stud adapter. Mooier zou zijn om van 4 naar 5 te gaan. Gave Fiesta btw!
     
  18. nog éen gespot:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Hey Niels is er ook bekend welke naven hier gebruikt zijn? Ziet er naar uit het het geen adapters zijn.
     

Deel Deze Pagina